Var hittar jag tunnast möjliga CAT6/CAT5e-kabel?

Permalänk
Avstängd

Var hittar jag tunnast möjliga CAT6/CAT5e-kabel?

Hej,

Farsan kommer att få fiber installerat i kåken vilken dag som helst, och då är det dags för mig att ta vid gällande installation av fastighetsnätet. Jag har tänkt nyttja befintlig kanalisation i väggen så långt det är möjligt, för att kunna göra en snygg installation utan massa utanpåliggande nätverkskabel. Jag har redan CAT6-kabel som jag använt hemma i min lägenhet, men denna kommer att vara för tjock eftersom jag vill dra fler nätverkskablar i rören. Eller kanske kan jag skala min befintliga CAT6 och enbart dra ledarna i rören för att få plats med mer? Bara plasthöljet samt plastbiten i mitten av en nätverkskabel medför ju att den tar onödigt mycket plats tänkte jag.

Var hittar jag tunnast möjliga installationskabel? Behöver cirka 100m kabel. Helt CAT6, även om det inte är någon katastrof om det skulle vara CAT5e.

Permalänk
Medlem

@Ledstripes: Börjar du skala kabeln är det inte en CAT6 längre. Kabeln är mesh och är skärmad just för att den ska få vara CAT6. Börjar du dra bort det är det tekniskt sett inte CAT6 längre.

Permalänk
Medlem

Lämpligast är väl att köpa "mjuk" Cat6 UTP som är den fogligaste varianten.
Så länge kabeln inte ska dras utomhus så bör det inte vara några problem.

Finns att köpa på Kjell
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Hej,

Farsan kommer att få fiber installerat i kåken vilken dag som helst, och då är det dags för mig att ta vid gällande installation av fastighetsnätet. Jag har tänkt nyttja befintlig kanalisation i väggen så långt det är möjligt, för att kunna göra en snygg installation utan massa utanpåliggande nätverkskabel. Jag har redan CAT6-kabel som jag använt hemma i min lägenhet, men denna kommer att vara för tjock eftersom jag vill dra fler nätverkskablar i rören. Eller kanske kan jag skala min befintliga CAT6 och enbart dra ledarna i rören för att få plats med mer? Bara plasthöljet samt plastbiten i mitten av en nätverkskabel medför ju att den tar onödigt mycket plats tänkte jag.

Var hittar jag tunnast möjliga installationskabel? Behöver cirka 100m kabel. Helt CAT6, även om det inte är någon katastrof om det skulle vara CAT5e.

Jag har köpt tunna kat6 kablar här.

https://www.discatonce.se/se/

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pergro:

Jag har köpt tunna kat6 kablar här.

https://www.discatonce.se/se/

Hur tunn?

Permalänk
Medlem

Wireslim har jag för mig de ultra-smala kablarna heter. Till för att döljas under tapet eller målarfärg.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@Ledstripes: Är det tomma rör du ska dra i?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av niclasc:

@Ledstripes: Är det tomma rör du ska dra i?

Ja, det är tomma rör jag ska dra i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Hur tunn?

6mm bred och 1,5mm tjock hittade också 4mm x 1mm

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pergro:

6mm bred och 1,5mm tjock hittade också 4mm x 1mm

Länk?

Permalänk
Medlem

Annars är väl CAT 5 ännu tunnare. Kanske är svårt att få tag i men det bör vara den tunnaste kabeln då den har minst avskärmning.

Men om det är tomma rör du ska dra i borde väl inte kabelns tjocklek vara ett problem?
Vad är det för rör som är så tunna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Wireslim har jag för mig de ultra-smala kablarna heter. Till för att döljas under tapet eller målarfärg.

Jag har bara denna typen. Funkar kalas!
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=830179

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Jag har bara denna typen. Funkar kalas!
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=830179

I väggen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Bmannu:

Lämpligast är väl att köpa "mjuk" Cat6 UTP som är den fogligaste varianten.
Så länge kabeln inte ska dras utomhus så bör det inte vara några problem.

Finns att köpa på Kjell
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

sorry för bump, men kunde inte låta bli.
detta är väl det sämste tipset som du kan ge någon, dels så länkar du till en kabel som inte är installationskabel som inte är avsedd att dras i väggar, sedan är väl denna kabel av CCA typ (i alla fall deras installationskabel) som har sämre egenskaper än en vanlig Cat 6 så att om man senare vill köra mer än 1Gbps så går inte det (problem även över kortare avstånd som annars sak fungera med Cat 6)

här är en tunn kabel av solid koppar om man behöver en tunnare kabel, den är dock 24 AWG istället 23 AWG som vanlig riktig cat 6 är
https://www.elbutik.se/product.html/gigamedia-cat6-x-slim-u/u...

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

Jag bumpar denna igen.

Jag "måste" verkligen få in 2 parallella kablar i ett rör ca. 5 meter. Kan inte lösa min nätverksdragning annars. Alla andra kablage är vanlig Cat6 AWG 23. Internet och bredbands-tv ska gå bredvid varandra.

Är det möjligt att dra denna kanal med två bredvid liggande AWG 26/7 länkade här: https://www.digitus.info/en/products/copper-network-technolog... Den är då 4,6mm i diameter vilket möjliggör dubbeldragning i mitt enda befintliga rör. Det är normal patchkabel för att göra egna anslutningskablar.

Om det inte är möjligt, vad kommer det i så fall att få för effekter? Reducerad hastighet? Avbrott i TV-utsändingar?

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Teoretiskt ja. Sen beror det på hur man har behandlat rören när man gjorde dragningen av dem. Har man gjort extremt skarpa böjar eller har man bockat snällt osv. Tyvärr kan man bara ta rätt på det genom att testa.....

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Peak0001:

Jag bumpar denna igen.

Jag "måste" verkligen få in 2 parallella kablar i ett rör ca. 5 meter. Kan inte lösa min nätverksdragning annars. Alla andra kablage är vanlig Cat6 AWG 23. Internet och bredbands-tv ska gå bredvid varandra.

Är det möjligt att dra denna kanal med två bredvid liggande AWG 26/7 länkade här: https://www.digitus.info/en/products/copper-network-technolog... Den är då 4,6mm i diameter vilket möjliggör dubbeldragning i mitt enda befintliga rör. Det är normal patchkabel för att göra egna anslutningskablar.

Om det inte är möjligt, vad kommer det i så fall att få för effekter? Reducerad hastighet? Avbrott i TV-utsändingar?

Men det är en patchkabel....
Funkar åtminstone ett tag om du väljer att fuska men fel om du ska göra rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Schneider har 5,3mm tjock CAT6 kabel som är grymt smidig att dra.
får lätt in 2st i 15mm rör eller 3st i 16mm.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att du drar en eller två kablar i röret, och sen sätter du en PoE-Switch av enklare snitt på andra sidan och ger den ström över kabeln. Platta kablar är svåra att kontaktera, jag har också platta kablar från discatonce och de är toppen, men jag skulle aldrig dra dem i rör.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Inaktiv

Kör fiber med konverter på båda sidorna? Så kan du ha flera parallella länkar till ethernet på olika våglängd

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Rekommenderar att du drar en eller två kablar i röret, och sen sätter du en PoE-Switch av enklare snitt på andra sidan och ger den ström över kabeln.

Har redan PoE switch i andra änden. Telia IP-tv kan inte köra parallellt utan separat switchning/nätverk. Därav kravet på två…

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peak0001:

Har redan PoE switch i andra änden. Telia IP-tv kan inte köra parallellt utan separat switchning/nätverk. Därav kravet på två…

Med unifis billigaste pytteswitch kan du sätta upp två separata vlan bara. Då räcker det med en kabel.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Med unifis billigaste pytteswitch kan du sätta upp två separata vlan bara. Då räcker det med en kabel.

Kan förtydliga - sätt upp två vlan och bind dem till två fysiska portar, och ha sedan en tredje port som har alla vlan. Den kabeln går till switchen på andra sidan med samma uppsättning.
DATA TV
| |
1 2 ALL
|

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

@Peak0001, två stycken standard CAT5e eller liknande installationskablar bör du kunna få in i ett VP-rör. Som sämst bör inte dessa rör vara mindre än 10mm i diameter även om vi pratar mycket gamla installationer. Samma sak gäller för rör där man dragit äldre koax-kabel. Jag har aldrig stött på ett rör som är mindre än 10mm i diameter för el-kablar eller som används för annat ändamål. I sådana fall är det inte VP-rör eller uppfyller de standard krav man haft sedan typ miljonprogrammen byggdes i Stockholm vilket var extremt länge sedan. Däremot är gamla rör oftast tröga att dra igenom kabel för dom är inte behandlade som moderna rör som är gjorde för att lätt släppa igenom kabel med minsta möjliga motstånd.

Antingen kör man använda dragsnöre eller så använder man något annat, det som kan skapa problem är om det finns skarpa böjar där man knäckt röret och fuskat men det är något man lätt kan upptäcka genom att bara prova och dra in en kabel eller flera. Alltså en testdragning då märker man om det går lätt att dra igenom eller om det är svårt och det tar emot. Du kanske får räkna med att köpa smörjmedel för att få igenom kablarna, det finns att köpa och är något man smetar på kablarna allt eftersom man drar igenom dom, just för att dom inte ska skadas och att man ska få igenom kabeln där det kan vara trångt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Peak0001, två stycken standard CAT5e eller liknande installationskablar bör du kunna få in i ett VP-rör. Som sämst bör inte dessa rör vara mindre än 10mm i diameter även om vi pratar mycket gamla installationer. Samma sak gäller för rör där man dragit äldre koax-kabel. Jag har aldrig stött på ett rör som är mindre än 10mm i diameter för el-kablar eller som används för annat ändamål. I sådana fall är det inte VP-rör eller uppfyller de standard krav man haft sedan typ miljonprogrammen byggdes i Stockholm vilket var extremt länge sedan. Däremot är gamla rör oftast tröga att dra igenom kabel för dom är inte behandlade som moderna rör som är gjorde för att lätt släppa igenom kabel med minsta möjliga motstånd.

Antingen kör man använda dragsnöre eller så använder man något annat, det som kan skapa problem är om det finns skarpa böjar där man knäckt röret och fuskat men det är något man lätt kan upptäcka genom att bara prova och dra in en kabel eller flera. Alltså en testdragning då märker man om det går lätt att dra igenom eller om det är svårt och det tar emot. Du kanske får räkna med att köpa smörjmedel för att få igenom kablarna, det finns att köpa och är något man smetar på kablarna allt eftersom man drar igenom dom, just för att dom inte ska skadas och att man ska få igenom kabeln där det kan vara trångt.

Inte en chans att dra 2 kablar i 10mm rör, du får tänka på att dessa inte är mer än ~7mm invändigt.

Permalänk
Medlem

@Cerb, hmm, jag kanske tänker på en RJ45 kablar och inte två. Hur som helst så måste det gå förutsatt att röret är tillräckligt stort invändigt, det knepiga blir nog själva böjen eller hur röret är installerat från början. Man måste undersöka för att se om det går eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag har sammabekymmer och hittade denna:

https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/natverk...

Diameter på 4.1mm ( 28AWG)

Man måste dock ha deras modularkontakter med.