Permalänk

Ryzen 7 3700x och B350-F??

Jag funderar på att uppgradera min dator men osäker på vad som passar. Har kollat på Ryzen 7 3700x men vet inte om det går att ha den till mitt Rog Strix B350-F Moderkort, all hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timsuperkingen:

Jag funderar på att uppgradera min dator men osäker på vad som passar. Har kollat på Ryzen 7 3700x men vet inte om det går att ha den till mitt Rog Strix B350-F Moderkort, all hjälp uppskattas

ROG Strix B350-F Gaming ska fungera med 3700x från och med UEFI ("bios") version 4801.

Om vi får anta att du har en komplett dator där detta moderkort används i nuläget, se till att uppgradera till minst version 4801 (rimligen då senaste versionen istället) innan du byter CPU.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Skulle uppmuntra dej att byta ut orginalkylaren på 3700X om du nu köper en, orginalkylaren är fin o så med rgb'n men cpu'n suger åt sej väldigt mycket ström(1.4-1.5v) så den går väldigt varm ofta och den lilla fläkten på orginal kylaren för ett vansinnigt liv så fort du gör eller spelar nåt. Har en 3700X i en av mina burkar och byte ut orginal kylaren efter bara några dagar. Noctua NH-U12S, NH-U14S eller någon av Be Quiet! Shadow/Dark Rock serien kyler kanon och är knäpptysta, Arctic Freezer 34 DUO och Cooler Master Hyper 212 EVO är bra budget allternativ men inte lika tysta.

Permalänk
Medlem

3700x cpun mår också bra av att undervoltad lite i Biosen(finns guider).

Samt så får man en betydligt lugnare Idle-temp ifall man sänker "Max Cpu usage" från 100% till 99% och tar ned "Minimum Cpu usage" till 7-10%

Prestationsförlusten är minimal och du slipper den oroliga tomgången samt en betydligt lägre temperatur på Idle.

Men håller med om att byta kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahla:

3700x cpun mår också bra av att undervoltad lite i Biosen(finns guider).

Samt så får man en betydligt lugnare Idle-temp ifall man sänker "Max Cpu usage" från 100% till 99% och tar ned "Minimum Cpu usage" till 7-10%

Prestationsförlusten är minimal och du slipper den oroliga tomgången samt en betydligt lägre temperatur på Idle.

Men håller med om att byta kylare.

På mitt Asus strix B450-F blir systemet ostabilt när jag undervoltar mer än 0.0250v, inte helt ovanligt att det kan bli så när man undervoltar Ryzen, så jag köpte en större kylare iställe.