Ni med apples nya M1, hur nöjda är ni? vad är dåligt/bra med datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Använder det "professionellt" i ett projekt som totalt använder >300 crates (från https://crates.io). Så borde inte vara långt borta innan det kan lyftas till Tier 1.

Tänkte först köra via Docker+Ubuntu, men fungerar så pass bra (Rust + VS Code med detta och detta tillägg) att bara testning nu sker på Linux (som är målplattform).

Gissar att du är nöjd med vilket håll prestandan går åt med M1 Pro/Max

https://youtu.be/0sWIrp1XOKM?t=450

https://www.reddit.com/r/rust/comments/qgi421/doing_m1_macboo...

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Tack för info. Vet inte vilken OS-version jag kör. Tror senaste var till den nya, minns inte namnet på den. Det var Big Sur? på minin när jag köpte den. Märker ingen skillnad åtminstone. Uppdaterar någon eller ett par gånger om året.

Om du är på big sur (macos 11) vänta tills macOS 12.1 kommer ut kör inte 12.0.1 som är senaste idag då kommer du få problem med memory lekas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns program som roffar åt sig så mycket ram som de kan komma åt och andra program då kan fungera felaktigt för det ej finns ledigt. Där man i programmet ofta får spärra dem och säga att du inte får ta mer minne än en viss mängd (Sql server är ökänd för detta, men det finns många andra mindre populära). Så jag ger inte så mycket för statistik baserat på hur mycket man använde när man hade lite.

Däremot när Appledatorer är som de är så får man nyttja högt andrahandsvärde. Man köper det man tror räcker, skulle det vara fel så sälj datorn och köp en ny. Det som man har tur med detta är som sagt att man ej förlorar så mycket pengar p.g.a. andrahandsvärdet.

Nu pratar jag dock mest windowsvärlden. Men samma problem finns överallt. Om man har ett program och det skulle kunna nyttja över 100GB ram om det fick, hur ska då programmet veta hur mycket ram det får använda och hur mycket som behöver sparas för annat? Det spelar typ ingen roll hur smart os man har, det är en användarfråga.

Så är det, nu pratar jag åter igen om gemeneman och inte dom som vet med sig att dom behöver mer ram. Kör man program som kräver de vet man om de. Det jag pratar om är alla ”vanliga” som säger ”jag lär framtidssäkra bäst att betala 5k extra för 32GB” så använder dom 8-10GB med pressure på 40-50% och ibland swap på 20mb för att en mjukvara va dåligt skriven.
Sen går de 2år och dom har samma workflow för att sedan köpa en ny dator igen.

Hoppas du förstår hur jag menar.

Sen att köra SQL server på en ikke server hw är för mig lite fundersamt.
SSMS tar inte spec med ram i min Windows vdi iaf.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Shiprat:

Gissar att du är nöjd med vilket håll prestandan går åt med M1 Pro/Max

https://youtu.be/0sWIrp1XOKM?t=450

https://www.reddit.com/r/rust/comments/qgi421/doing_m1_macboo...

Ett "problem" är ju att den M1 MacMini jag kör fungerar så pass bra att det inte känns speciellt angeläget att jaga efter en MBP... Men kommer bli en 16" MBP, fast nöjer mig nog med en M1 Pro då det är noll skillnad för just programutveckling mellan Pro och MAX.

Det som nästan alltid faller bort i alla sådana här jämförelser är hur datorn "känns" när man jobbar med den. Visst är det kul att titta på "full-recompile" tider, men i praktiken är det tiden för koda/kompilera-enstaka-filer/testa/debugga/repeat man spenderar mest tid i.

Just det flödet är något M1 gör så brutalt bra, är verkligen high-end desktop-prestanda där. Fast är besviken på att M1 Pro/MAX inte på något sätt är bättre än "vanliga" M1 just i det flödet. 4 Firestorm kärnor är mer än nog där och det i de flesta fall exakt samma prestanda per stor kärna i alla M1, vissa fall presterar bättre på Pro/MAX då de har långt mycket större L3$ (det Apple kallar system-cache, likt hur Intels CPU fungerar används denna cache både av CPU och iGPU).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Var inne på Apple store och klämde lite på datorerna igår. De nya pro verkar rejält välbyggda och med fantastisk skärm, men det är något med formen, och framförallt fötterna, som gör att datorn känns lite som en MacBook pro från 2006 någongång. Jag ska inte lägga allt för mycket värdering i det, för som en arbetsdator tar jag funktion framför form varje dag, men ska jag ha en privat dator, att t.ex. använda i soffan, så tycker jag formen på MacBook Air klart trevligare. Men blir nog ändå att vänta och se vad Apple hittar på med MacBook Air nästa år, förhoppningsvis blir det en trevlig kompromiss mellan designerna (och inte allt för mycket kompromiss mellan priserna...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Var inne på Apple store och klämde lite på datorerna igår. De nya pro verkar rejält välbyggda och med fantastisk skärm, men det är något med formen, och framförallt fötterna, som gör att datorn känns lite som en MacBook pro från 2006 någongång. Jag ska inte lägga allt för mycket värdering i det, för som en arbetsdator tar jag funktion framför form varje dag, men ska jag ha en privat dator, att t.ex. använda i soffan, så tycker jag formen på MacBook Air klart trevligare. Men blir nog ändå att vänta och se vad Apple hittar på med MacBook Air nästa år, förhoppningsvis blir det en trevlig kompromiss mellan designerna (och inte allt för mycket kompromiss mellan priserna...)

Det är antagligen för att formgivningen på dom är väldigt lik hur den formgavs just 2006..

Jag är inne på ditt spår med.. För mig behöver inte en laptop vara världens kraftfullaste,
ska bli sjukt intressant vad dom hittar på med Air:en när den uppdateras.
Själv är jag mest intresserad av en uppdaterad Mac mini. Sedan kan jag tänka mig en
lättare laptop som en air att ha på språng, om jag nu ens behöver en dator utanför
hemmet.. Känns som det är ganska sällan man faktiskt sitter framför en dator när
man inte är hemma och varför ska man då köpa en svinkraftfull laptop för väldigt
mycket pengar.. Jag är dock sjukt imponerad av vad Apple lyckats med och även glad
att de faktiskt lyssnat på användarna och lagt tillbaka mycket av portarna som
med åren försvunnit.

Nu hoppas jag verkligen att minin snart uppdateras, för då blir det väldigt intressant..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Det är antagligen för att formgivningen på dom är väldigt lik hur den formgavs just 2006..

Jag är inne på ditt spår med.. För mig behöver inte en laptop vara världens kraftfullaste,
ska bli sjukt intressant vad dom hittar på med Air:en när den uppdateras.
Själv är jag mest intresserad av en uppdaterad Mac mini. Sedan kan jag tänka mig en
lättare laptop som en air att ha på språng, om jag nu ens behöver en dator utanför
hemmet.. Känns som det är ganska sällan man faktiskt sitter framför en dator när
man inte är hemma och varför ska man då köpa en svinkraftfull laptop för väldigt
mycket pengar.. Jag är dock sjukt imponerad av vad Apple lyckats med och även glad
att de faktiskt lyssnat på användarna och lagt tillbaka mycket av portarna som
med åren försvunnit.

Nu hoppas jag verkligen att minin snart uppdateras, för då blir det väldigt intressant..

Du har en stor poäng. Prylnörden i mig vill ha en laptop, det är roligare, men den kommer till 90% att användas för kodning och bildbehandling, och då kommer jag ändå vilja sitta vid ett skrivbord med en ordentlig skärm, och antagligen med extern lagring. Har inte riktigt övervägt en mini, men kanske ska fundera ett varv till...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon300311:

Jag menar inte att 16GB är bättre än 32GB utom där är det såklart att 32GB är bättre OM man använder 32GB annars är 32GB onödigt och många missbedömer sitt workflow eller ska "framtidssäkra" som innebär att dom aldrig kommer använda det utom dom kommer byta dator innan dom får användning för 32GB.

För många är nog 16GB mer än tillräckligt, samtidigt är det ju inte så mycket idag ändå. Min jobbdator har 32GB för 16 gör att jag inte kan köra mjukvaran jag utvecklar, som inte är så värst tung egentligen men det är rätt många containrar, och även 32 är ju en begränsning emellanåt. Dock är det på Windows/Linux förstås. Men 16 har liksom varit baslinjen i ganska många år nu, är det inte dags att ta i alla fall maskiner riktade mot proffs lite högre? MBP 13'' maxar ju på 16 exempelvis.

Permalänk
Inaktiv

Direkt efter presentationen av nya MBP beställde jag en MBA. Flera grejer jag inte gillar med nya MBP. Att man inte var bättre i enkeltrådat var en. Kör inte video-redigering så fler kärnor spelar inte så stor roll. Flärpen är ful. Föredrar faktiskt lite tjockare bezel. Renare design. Inte intresserad av fler portar, kör ändå med en USB-docka för alla mina tillbehör för att enkelt kunna koppla in/ur min MacBook när jag vill sitta och knacka någon annanstans än vid skrivbordet och stora skärmen.

Tycker rymdmått är snyggast och enligt rykten kommer nästa MBA bara i lika fjantiga färger som nya iMac så den faller på det. Kommer dessutom antagligen med både flärp och MagSafe så nuvarande MBA är bättre för mig. Bättre i enkeltrådat är alltid välkommet men M1 verkar ha tagit ut det mesta av vad M-serien kan ge i enkeltrådat när nu M1 Pro/Max inte var bättre där.

En nackdel med att välja en maskin ett år på nacken är att man troligen får ett år mindre stöd för macOS och därmed ett år kortare livslängd, som primär maskin, vilket kanske är värt typ 2 kkr. Nu var nya MBP så dyr och så fel (för mig) att den ändå var chanslös.

Valde snikmodellen på 8 GB. Satt innan på 4 GB och hade lite problem ibland men trots allt rätt sällan. Finns risk för att jag längre fram behöver mer RAM men jag tar den smällen då. En bärbar lever inte så länge och risken för att jag inte klarar mig på 8 GB är rätt liten. Skulle det vara så får jag väl hämta ut en ny Mac mini då. Man kan se 16 GB som en försäkring inför framtiden men jag agerar alltså som mitt eget försäkringsbolag här.

MBA M1 är helt klart en snabb maskin. Och tyst. Inget nytt där. USB-dockan är från Satechi och inget har strulat. Grymt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Du har en stor poäng. Prylnörden i mig vill ha en laptop, det är roligare, men den kommer till 90% att användas för kodning och bildbehandling, och då kommer jag ändå vilja sitta vid ett skrivbord med en ordentlig skärm, och antagligen med extern lagring. Har inte riktigt övervägt en mini, men kanske ska fundera ett varv till...

Har du tänkt att bildredigera (och vill göra det utanför hemmet) så kan ju en pro vara värt det. Men som sagt, när jag gör sådant vill jag sitta på en större skärm och jag har heller inget behov att göra det utanför hemmet. Pris/prestanda - förhållandet i Mac mini är ju rätt bra och det som jag inte vill betala för är bortskalat i minin. Perfekt för mig 🙂👍

Edit: En nuvarande mini skulle utan tvekan duga för mig också, men prylnörden i mig säger ju att jag ska vänta och se vad som kommer.
Jag har också historiskt köpt lite värre grejer än vad jag behöver. 🙂
Men på senare år har jag känt ett mindre behov att ha det absolut värsta, eftersom jag ändå inte nyttjar kraften. Visst, jag videoredigerar lite, programmerar och lite sånt (är systemutvecklare till yrket) men projekten jag gör hemma är ju av mini-karaktär jämfört med vad jag gör på jobbet. Det blir inte så krävande i slutändan. 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

För många är nog 16GB mer än tillräckligt, samtidigt är det ju inte så mycket idag ändå. Min jobbdator har 32GB för 16 gör att jag inte kan köra mjukvaran jag utvecklar, som inte är så värst tung egentligen men det är rätt många containrar, och även 32 är ju en begränsning emellanåt. Dock är det på Windows/Linux förstås. Men 16 har liksom varit baslinjen i ganska många år nu, är det inte dags att ta i alla fall maskiner riktade mot proffs lite högre? MBP 13'' maxar ju på 16 exempelvis.

Skulle våga påstå att standard idag är 8/256gb.
När vi beställer in till användare är de just det som köps in iofs Windows pc men ändå.

Utvecklare mfl får 16/512 alt 1tb.
Behövs de mer kraft kan vi skala upp en VDI/VM eller liknande åt dom och mig själv såklart. Fördel med DevOps / infra.

Skriver mest powershell och python rätt stora projekt ibland men klarar mig på 16GB idag nästa burk som blir om något år hoppas på om 3-4 blir nog 32GB.
Änsålänge klarar jag mig på 16/512 iaf.

Permalänk
Skrivet av snajk:

För många är nog 16GB mer än tillräckligt, samtidigt är det ju inte så mycket idag ändå. Min jobbdator har 32GB för 16 gör att jag inte kan köra mjukvaran jag utvecklar, som inte är så värst tung egentligen men det är rätt många containrar, och även 32 är ju en begränsning emellanåt. Dock är det på Windows/Linux förstås. Men 16 har liksom varit baslinjen i ganska många år nu, är det inte dags att ta i alla fall maskiner riktade mot proffs lite högre? MBP 13'' maxar ju på 16 exempelvis.

MBP 13" kör vad Apple uttryckligen sade var instegsmodellen av M1-chipen. Som du säger toppar den på 16 GB minne, och är också relativt begränsad vad gäller I/O. Det är ingen dålig prestanda per se, men i proffssammanhang är det inte svårt att hitta saker man hellre gör på en mer kraftfull enhet.
14"- och 16"-modellerna toppar på 64 GB minne vilket gör att ytterligare betydligt fler har sina behov täckta inom spannet.
Min upplevelse av minnesanvändning på Mac har varit att "de flesta" ännu borde klara sig fint på 8 GB, men det finns kombinationer av Electronappar och webbsidor (!) som har fått min antika 16GB-bestyckade MBP att gå på knäna ibland, liksom självklart om man försöker vara produktiv med annat medan man har en labbmiljö uppspunnen och aktiv i bakgrunden - men där var naturligtvis också 4c/8t-processorn en flaskhals.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon300311:

Skulle våga påstå att standard idag är 8/256gb.
När vi beställer in till användare är de just det som köps in iofs Windows pc men ändå.

Utvecklare mfl får 16/512 alt 1tb.
Behövs de mer kraft kan vi skala upp en VDI/VM eller liknande åt dom och mig själv såklart. Fördel med DevOps / infra.

Skriver mest powershell och python rätt stora projekt ibland men klarar mig på 16GB idag nästa burk som blir om något år hoppas på om 3-4 blir nog 32GB.
Änsålänge klarar jag mig på 16/512 iaf.

Jo det beror förstås på vad man gör. Sitter man med typ Office mest så räcker kanske 8GB ganska långt (vår baseline är 16 dock, även för typ chefer och andra som inte behöver så mycket), men ska man kunna debugga en applikation byggd av microservices lokalt så krävs det mycket minne. Sen går det förstås att använda annat än den lokala maskinen, men det tar ju längre tid, i alla fall så som vår infrastruktur är upplagd.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

MBP 13" kör vad Apple uttryckligen sade var instegsmodellen av M1-chipen. Som du säger toppar den på 16 GB minne, och är också relativt begränsad vad gäller I/O. Det är ingen dålig prestanda per se, men i proffssammanhang är det inte svårt att hitta saker man hellre gör på en mer kraftfull enhet.
14"- och 16"-modellerna toppar på 64 GB minne vilket gör att ytterligare betydligt fler har sina behov täckta inom spannet.
Min upplevelse av minnesanvändning på Mac har varit att "de flesta" ännu borde klara sig fint på 8 GB, men det finns kombinationer av Electronappar och webbsidor (!) som har fått min antika 16GB-bestyckade MBP att gå på knäna ibland, liksom självklart om man försöker vara produktiv med annat medan man har en labbmiljö uppspunnen och aktiv i bakgrunden - men där var naturligtvis också 4c/8t-processorn en flaskhals.

Som jag ser det är ju det stora problemet när det gäller typ IT på företag eller liknande att man förutsätter prestanda och bygger applikationer som är ineffektiva och samtidigt tynger ner systemen med allt mer säkerhets- och kontrollfunktioner. Detta blev väldigt tydligt för mig när jag installerade Ubuntu på en extern disk på min jobbdator, plötsligt var den sval och snabb och batteritiden blev mycket bättre, verkligen en jätteskillnad. Inte för att Windows är kasst utan för all mjukvara mitt företag tvingar på installationen. Att "kallstarta" Ubuntu på jobbdatorn tar typ 5-10 sekunder, samma som Windows på min privata dator, medan företagets Windows tar minuter med alla policys som appliceras och så. Och mjukvaran vi utvecklar är ju inte bättre, dock installeras den ju på en server (eller ett antal servrar) så den tynger ju inte ned klienterna direkt, bara test- och utvecklingsmaskinerna.

Det kan vara så att MacOS hjälper detta, men sannolikt för att det inte går att tvinga på en massa "extra säkerhet" snarare än att det är så mycket mer effektivt. Lite samma som med jobbtelefonerna på mitt jobb, väljer man en Android så är den väldigt nedlåst med InTune och annan skit, medan en Iphone inte riktigt har dessa möjligheter för företaget så där slipper man sånt.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det kan vara så att MacOS hjälper detta, men sannolikt för att det inte går att tvinga på en massa "extra säkerhet" snarare än att det är så mycket mer effektivt.

Bra poäng med säkerhetsmjukvara och policies: Vi fick höjda krav där jag jobbar för ett tag sen, och det blev en påtaglig försämring i vardaglig livskvalitet när Macen måste vara AD-ansluten, måste köra antimalware, IDS/IPS och auditingsystem, etc. Det är definitivt inte unikt för Windows om man väl behöver köra den sortens system. Jag föredrar fortfarande operativsystemet (både UI/UX och att det är en Unix under huven) och filosofin hos de utvecklare som skriver nativeprogram för plattformen, men med liknande hårdvara får du liknande flaskhalsar när väl säkerhetssystemen är på plats: du kommer någonstans bli I/O constrained när något ska inspektera majoriteten av all I/O innan den utförs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Bra poäng med säkerhetsmjukvara och policies: Vi fick höjda krav där jag jobbar för ett tag sen, och det blev en påtaglig försämring i vardaglig livskvalitet när Macen måste vara AD-ansluten, måste köra antimalware, IDS/IPS och auditingsystem, etc. Det är definitivt inte unikt för Windows om man väl behöver köra den sortens system. Jag föredrar fortfarande operativsystemet (både UI/UX och att det är en Unix under huven) och filosofin hos de utvecklare som skriver nativeprogram för plattformen, men med liknande hårdvara får du liknande flaskhalsar när väl säkerhetssystemen är på plats: du kommer någonstans bli I/O constrained när något ska inspektera majoriteten av all I/O innan den utförs.

Precis. Man är inte admin över sin dator och då är man väldigt begränsad i hur man kan avhjälpa dessa problem också. Vi utvecklare är lokala admins på mitt jobb men det hjälper föga då man inte kan ändra det mesta ändå, företagets policys går över i alla fall. Exempelvis måste man ha alla repon under C:\Dev (eller D:\Dev) för de är undantagna AV-programmet, har man de någon annanstans går de inte att köra alls för osignerad kod är ju väldigt suspekt förstås. Jag råkade lägga ett nytt projekt på default-platsen, inget komplicerat jag behövde bara automatisera en simpel uppgift, men AV-programmet fick panik och tog 95% av CPU:n konstant.

Jag har tagit till en del workarounds som går emot vår policy för att kunna jobba effektivt. En mjukvara hade jag tillåtelse att avinstallera men den kom tillbaka automatiskt inom kort. Så jag fick avinstallera, skapa tillbaka katalogen med exakt samma namn och ändra ägandeskapet så att ingen utom jag har skrivrättigheter, sen kan installationen stå och snurra i all evighet utan att lyckas.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snajk:

Jo det beror förstås på vad man gör. Sitter man med typ Office mest så räcker kanske 8GB ganska långt (vår baseline är 16 dock, även för typ chefer och andra som inte behöver så mycket), men ska man kunna debugga en applikation byggd av microservices lokalt så krävs det mycket minne. Sen går det förstås att använda annat än den lokala maskinen, men det tar ju längre tid, i alla fall så som vår infrastruktur är upplagd.

Helt med på att 8 GB är tight på en maskin som används för utveckling och råder inget tvivel om att virtuella maskiner formligen äter RAM.

Men en (av flera) orsaker till virtuella maskiner snabbt överges till förmån för containers är att "overhead" i form av CPU-resursers (som ändå är rätt långa tack vare allt HW-stöd som byggdes in för virtualisering) och RAM är väsentligt lägre hos containers.

Du nämner Linux längre ned, så antar att ni likt typ resten av världen kör era containers på Linux-miljö. RAM-kostnaden för att köra ett program/mikroservice i container är ytterst marginellt högre än att köra samma program "som vanligt". Kör man t.ex. Docker desktop på Windows/MacOS tillkommer dock en engångskostnad för en virtuell maskin, den för att köra Linux. Alla containers kör normalt sedan under samma Linux-kärna.

16 GB ger inte mycket marginal, men sitter med rätt exakt det arbetsflöde du nämner: MacOS (har det också uppsatt för WSL2 på Windows) + Docker hub där allt utvecklas för att köras under Linux. RAM:mässigt ser man att VM:en Docker använder tar en hel del RAM, men det spelar ingen större roll om man har 1 mikroservice igång eller om det är 10-20 st igång (undantaget är om man drar igång. Det RAM som används är det applikationen använder, inget extra tillkommer för att det är en "microservice" som körs i Docker.

Container är en Linux OS service. Har för mig att man i Windows implementerat containers m.h.a. Hyperviktiga, så handlar det om Windows-containers kanske det är en mer VM-lik overhead RAM-mässigt. Om så är fallet drar naturligtvis RAM-kravet iväg snabbt!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Helt med på att 8 GB är tight på en maskin som används för utveckling och råder inget tvivel om att virtuella maskiner formligen äter RAM.

Men en (av flera) orsaker till virtuella maskiner snabbt överges till förmån för containers är att "overhead" i form av CPU-resursers (som ändå är rätt långa tack vare allt HW-stöd som byggdes in för virtualisering) och RAM är väsentligt lägre hos containers.

Du nämner Linux längre ned, så antar att ni likt typ resten av världen kör era containers på Linux-miljö. RAM-kostnaden för att köra ett program/mikroservice i container är ytterst marginellt högre än att köra samma program "som vanligt". Kör man t.ex. Docker desktop på Windows/MacOS tillkommer dock en engångskostnad för en virtuell maskin, den för att köra Linux. Alla containers kör normalt sedan under samma Linux-kärna.

16 GB ger inte mycket marginal, men sitter med rätt exakt det arbetsflöde du nämner: MacOS (har det också uppsatt för WSL2 på Windows) + Docker hub där allt utvecklas för att köras under Linux. RAM:mässigt ser man att VM:en Docker använder tar en hel del RAM, men det spelar ingen större roll om man har 1 mikroservice igång eller om det är 10-20 st igång (undantaget är om man drar igång. Det RAM som används är det applikationen använder, inget extra tillkommer för att det är en "microservice" som körs i Docker.

Container är en Linux OS service. Har för mig att man i Windows implementerat containers m.h.a. HyperZ, så handlar det om Windows-containers kanske det är en mer VM-lik overhead RAM-mässigt. Om så är fallet drar naturligtvis RAM-kravet iväg snabbt!

Jo absolut. I teorin ska containers inte vara tunga, men för oss i alla fall så är de det. Våra services kör i linux-containers förstås men vi har ett par Windows VMs med tredjepartsprogram som drar fötterna efter sig. Totalt har vår applikation lokalt 32 containers som körs konstant och några till som kickar igång vid uppstarten för att ladda config, db och så. Men vad vi gör är ju inte superkomplicerat, det är inga större mängder data som behöver skyfflas och inga komplicerade beräkningar egentligen, så det är lite förbryllande att det är så krävande. Jag startade upp docker ganska nyss, allt är färdigladdat men jag gör inget i applikationen, och Vmmem tar upp 13,5 GB RAM själv. Belastning på CPU är inte hög dock, pendlar mellan typ 5 och 20% för samma process. Om jag börjar använda applikationen går det förstås upp en del.

Permalänk

Efter att ha sett en drös tester på YT där de har massor av saker igång i bakgrunden samtidigt som de kör en massa tunga saker, så verkar ju 16GB RAM (på Apples vis då…) räcka osannolikt långt, så det torde vara extremt få som verkligen skulle uppleva nämnvärda begränsningar med t ex MBP M1 Pro i basmodell med 16GB RAM.

I de tester jag sett så handlar det inte om mer än några sekunders skillnad, ibland, mot 32GB

Permalänk

varit sugen på en mac mini ett bra tag och blev lite besviken att det inte kom en ny uppdaterad modell. Har ni andra hört några rykten om när en sådan kan tänkas presenteras? Funderar på om man ska vänta eller helt enkelt sätta yxan i båten och köpa en. Dock känns det lite segt om det snart kommer nya fräscha grejer

Permalänk
Medlem

@Alxjohansson

"Apple is expected to release this new version of the Mac mini "in the next several months." Since no new Mac mini appeared at Apple's fall Mac event so we may be looking at 2022 at this point."

Du kommer nog inte närmre sanningen än MacRumors, tyvärr
https://www.macrumors.com/roundup/mac-mini/

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Skrivet av Alxjohansson:

varit sugen på en mac mini ett bra tag och blev lite besviken att det inte kom en ny uppdaterad modell. Har ni andra hört några rykten om när en sådan kan tänkas presenteras? Funderar på om man ska vänta eller helt enkelt sätta yxan i båten och köpa en. Dock känns det lite segt om det snart kommer nya fräscha grejer

Sannolikt kommer något i den stilen framåt våren. Temat för förra väckelsemötet var proffslaptops. Gissar att nästa Mac-uppenbarelse blir stationära proffsdatorer.

Permalänk

Jag är fortfarande inte 100 % säker att jag ska ta 16 GB, det känns som att jag kommer ångra mig.

Kan inte någon bara säga "Jo, Mats Myntsamlare, du behöver 32 GB, det är lika bra att slå till nu annars kommer du ångra dig."

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Jag är fortfarande inte 100 % säker att jag ska ta 16 GB, det känns som att jag kommer ångra mig.

Kan inte någon bara säga "Jo, Mats Myntsamlare, du behöver 32 GB, det är lika bra att slå till nu annars kommer du ångra dig."

Hur många år tänker du att datorn skall användas?

Säger du 5-10 år så välj absolut mer än 16GB RAM.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Hur många år tänker du att datorn skall användas?

Säger du 5-10 år så välj absolut mer än 16GB RAM.

Min nuvarande MacBook Pro har jag haft i 8 år så

Jag är så jäkla nöjd med den här datorn egentligen, mitt bästa köp någonsin alla kategorier och fram tills nu har det liksom inte funnits någon värdig ersättare. Men nu börjar den kännas ganska trött alltså, VScode + surf + slötitt på Youtube över totalt tre skärmar så känns systemet som sirap ibland, och då blir jag sur på min stackars dator som förtjänar så mycket bättre.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Jag är fortfarande inte 100 % säker att jag ska ta 16 GB, det känns som att jag kommer ångra mig.

Kan inte någon bara säga "Jo, Mats Myntsamlare, du behöver 32 GB, det är lika bra att slå till nu annars kommer du ångra dig."

Gick själv från 16 till 32 GB. Visserligen låg jag på 12-14 GB konstant på gamla modellen, men jag kände inte att datorn blev nämnvärt långsammare under min användning.

Nu kan jag ligga på runt 24 GB och har inte märkt av att datorn ens funderat. Allting går med ilfart och jag tänker mindre på att stänga program efter mig. Om du tänkt köra Parallells så kan det vara skönt att avsätta 8 GB där och satsa på 32 GB. Annars räcker 16 GB långt till det mesta.

Edit: Har suttit med nya MB Pro 16" i en månad nu och det är en fantastisk maskin på alla sätt och vis. Tung som fan är den också.

Permalänk
Skrivet av milo_:

Gick själv från 16 till 32 GB. Visserligen låg jag på 12-14 GB konstant på gamla modellen, men jag kände inte att datorn blev nämnvärt långsammare under min användning.

Nu kan jag ligga på runt 24 GB och har inte märkt av att datorn ens funderat. Allting går med ifart och jag tänker mindre på att stänga program efter mig. Om du tänkt köra Parallells så kan det vara skönt att avsätta 8 GB där och satsa på 32 GB. Annars räcker 16 GB långt till det mesta.

Edit: Har suttit med nya MB Pro 16" i en månad nu och det är en fantastisk maskin på alla sätt och vis. Tung som fan är den också.

Låter ju som att jag måste lägga de där extra tusenlapparna för 32 GB.

Visa signatur

1

Permalänk
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Låter ju som att jag måste lägga de där extra tusenlapparna för 32 GB.

Det gör du ju som du vill, men jag vill påstå att om du inte är superduperproffsanvändare som belastar nåt grönjävligt, så är det bortkastade pengar… lägg de på lagring istället.

Kolla här hur de kan belasta en 16GB RAM
https://youtu.be/gqiYSt4nAFs
https://youtu.be/XGNWO-fVxOA
https://youtu.be/weQRgzkcECk

Permalänk

Ni som pratar om mer ram eller ssd. Så är problemet för många konsumenter att Macbook Pro är som namnet antyder en dator för professionella användare och priserna bara skenar iväg.
Det jag hoppas på att det snart kommer en mer konsumentdator där man priserna kan vara höga men inte extremt höga.
Som denna 32GB och 1TB ssd 42 000kr
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Det finns lite rykte om att de kan släppa en billigare variant: https://www.tomsguide.com/news/cheaper-macbook-pro-with-m2-po...

*edit*
Mitt tips till folk som vill ha laptop i denna prisklass är att byta jobb så man får en sådan? Skämt åsido, men majoriteten av de som har laptop i denna prisklass lånar den från jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ni som pratar om mer ram eller ssd. Så är problemet för många konsumenter att Macbook Pro är som namnet antyder en dator för professionella användare och priserna bara skenar iväg.
Det jag hoppas på att det snart kommer en mer konsumentdator där man priserna kan vara höga men inte extremt höga.
Som denna 32GB och 1TB ssd 42 000kr
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Det finns lite rykte om att de kan släppa en billigare variant: https://www.tomsguide.com/news/cheaper-macbook-pro-with-m2-po...

*edit*
Mitt tips till folk som vill ha laptop i denna prisklass är att byta jobb så man får en sådan? Skämt åsido, men majoriteten av de som har laptop i denna prisklass lånar den från jobbet.

Drygt 40 lök är svettigt, eller till och med orimligt, för en privat bärbar. Jag sitter på en Macbook Pro 2016 (13", 8/256 GB). Jag gör inget mer avancerat än Lightroom & Photoshop på den, men med fotona lagrade på en NAS har den tjänat mig väl drygt fem år. Det enda som egentligen gör att jag sneglar på en ny modell är formfaktorn. 14" med samma yttermått vore mumma.

Under samma period har min fru bytt ut sin bärbara Samsung mot en Asus och har redan nu tröttnat pga dålig skärm och touchpad.

Det jag vill ha sagt är att "budgetversionen" av Macbook (Pro/Air) håller stilen över åren. Samtidigt är det klart att om man behöver lagringsutrymmet så blir det dyrt, såvida en USB-SSD inte gör jobbet.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ni som pratar om mer ram eller ssd. Så är problemet för många konsumenter att Macbook Pro är som namnet antyder en dator för professionella användare och priserna bara skenar iväg.
Det jag hoppas på att det snart kommer en mer konsumentdator där man priserna kan vara höga men inte extremt höga.
Som denna 32GB och 1TB ssd 42 000kr
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Det finns lite rykte om att de kan släppa en billigare variant: https://www.tomsguide.com/news/cheaper-macbook-pro-with-m2-po...

*edit*
Mitt tips till folk som vill ha laptop i denna prisklass är att byta jobb så man får en sådan? Skämt åsido, men majoriteten av de som har laptop i denna prisklass lånar den från jobbet.

Skulle personligen aldrig nyttja en jobbdator privat. Finns många anledningar för att inte blanda jobbrelaterat och privata saker..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |