Telia-mail terroriserar äldre herre - Alternativ?

Permalänk
Skrivet av Kaffekopf:

Fotosidan.se används aldrig av den ganska stora fotoförening jag deltar aktivt i. Instagram och aktiva klubbmöten med mycket bildvisning av digitala och printade bilder är det som används. Vi samarbetar även med utländska fotoklubbar via instagram. Vi skickar in bilder till tävlingar och utställningar som mailbilagor så det är fortfarande mycket användbart, fotosidan är oanvändbar för föreningsverksamhet.

edit:
Vi använder Zoom-möten för att kunna snacka fritt i mindre grupper om olika teman och specialintressen.

Ja, du ser så lite jag vet om den typen av verksamhet. Så kan man absolut göra. Då ligger ni ju i framkant, medans jag lever i det förflutna. Jag kan tänka mig att all interaktion känns mycket mer levande på så sätt.

Ett tips från det förflutna är att ni som nästa steg byter ut mailbilagor mot Dropbox länkar.

Det som kan vara problematiskt är att personen i fråga kan ha svårt att binda sig till Instagram (Facebook/Meta), Zoom och Dropbox, eftersom samtliga är amerikanska storföretag.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Det är rätt fantastiskt så mycket amerikanskt vi använder i Sverige och i övriga Europa. Det är precis som att vi inte klarar av att göra något eget efter eget huvud. Var skulle vi vara utan storbrorsan? Skojar! Jag menar inte att rikta en känga till jänkarna, jag menar rent allmänt att vi förlitar oss för mycket på varor och tjänster från utlandet. Vi är även bra på att köpa och använda kinesiskt, koreanskt, japanskt, etc. OK, kinesiskt är vi kanske lite mindre bra på, för vi har blivit tränade på att motstå allt som är kinesiskt, för Kina är en diktatur och allt som en diktatur gör är ont (se bara på det här nya/gamla viruset). För det blir bättre att köpa amerikanskt, och låta det tillverkas i Kina, så får vi det levererat när och om Kina tillåter det.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nu tror jag dock inte att OP:s äldre far ägnar sig åt något som skulle innebära att någon kommer att begära ut några uppgifter.

Förövrigt, vad spelar det för någon roll om Bahnhof lämnar ut några uppgifter eller inte när de skickar med ett modem från Huawei för vissa abonemmang? Skickar inte Huawei all information till Kina eller något?

Där skon klämmer. Då Telia tjänar pengar på att lämna ut uppgifter gör dom det utan incitament att personen gjort något. Så nej. Du behöver inte ägna dig åt något för att bli uthängd.

Alla ISP kör med OEM kina routrar. Hade dom haft fuffens trafik hade ISPna märkt detta så det är nog en låg oddsare.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Öppna en port till en egen hårddisk på routern. Billigare än så lär det inte bli.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Som @Aphex skriver, det enklaste är väl att installera en e-postklient och använda POP3/SMTP och flytta alla mail från servern till din pappas dator varje gång han kollar mailen.

Då slipper din pappa byta operatör/mailaddress etc. etc. och kollar han bara mailen en eller ett par gånger om dagen borde 200MB gränsen inte vara något stort problem.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE