Någon som vet ett fungerande 128 GB RAM till ROG Maxmimus X Formula motherboard?

Permalänk
Medlem

Någon som vet ett fungerande 128 GB RAM till ROG Maxmimus X Formula motherboard?

Sedan ett tag tillbaka har Asus lagt till support för 128 GB RAM till ROG Maximus X Formula. Men kortets QVL-lista över testade 128GB-minnen innefattar bara 8x-kit, d.v.s. 8 st minnesmoduler, vilket kan tyckas lite skumt eftersom det bara finns 4 DIMM slots...

Undrar om någon med detta moderkort kan rekommendera ett hyffsat 128 GB dual-channel kit som funkar och gärna stödjer XMP. Eller ett 64 GB dito. Min CPU: Intel i7 8700K. Ingen dundersetup men jag ska arbeta med 3D-produktion, både modellering/animation etc. och rendering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hced:

Sedan ett tag tillbaka har Asus lagt till support för 128 GB RAM till ROG Maximus X Formula. Men kortets QVL-lista över testade 128GB-minnen innefattar bara 8x-kit, d.v.s. 8 st minnesmoduler, vilket kan tyckas lite skumt eftersom det bara finns 4 DIMM slots...

Undrar om någon med detta moderkort kan rekommendera ett hyffsat 128 GB dual-channel kit som funkar och gärna stödjer XMP. Eller ett 64 GB dito. Min CPU: Intel i7 8700K. Ingen dundersetup men jag ska arbeta med 3D-produktion, både modellering/animation etc. och rendering.

Mitt intryck är att de bara säger att det är minnen som är testade, inte att man på något sätt kan använda alla 8 modulerna i ett enda system av den typen.

64GB lär ju iaf inte vara något problem att lösa, även deras QVL har ju ett antal exempel på 16GB-moduler där 4x-kolumnen är förkryssad (oavsett kit eller ej).

Känns väl lite som att man är ute på djupt vatten om man satsar på en konfiguration (inte bara specifik modell, just det behöver ju inte vara så petigt) som inte existerar i QVL, men det kan ju fungera. Plattformen som sådan ska ju stöda upp till 128GB enligt Intel, även om Asus bara nämner 64GB.

Antar att det är UEFI-version 2503 med noten "Support Max DRAM Total Capacity up to 128 GB" som du syftar på med att de lagt till stöd för 128 GB? För det stödet reflekteras ju varken i kortets specifikationer eller QVL... Så det är väl mer att man får testa själv, om du nu inte får något konkret tips av någon som redan testat själv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Antar att det är UEFI-version 2503 med noten "Support Max DRAM Total Capacity up to 128 GB" som du syftar på med att de lagt till stöd för 128 GB?

Jeap, det var den jag syftade på. Men jag känner att det blir för hög risk att i blindo köpa loss ett 128 GB kit, och så funkar det inte.

Får bli ett 64 GB istället. Så får jag uppgradera hela burken till nytt moderkort och nån AMD TR-lösning senare när kosing börjar rulla in. Enligt G. Skill's QVL ska tydligen F4-3600C16Q-64GTZR (Trident Z RGB) 3600 med timingen 16-16-16-36 funka med Maximus X Formula. Hoppas det ska räcka någorlunda så länge, för inte allt för avancerad 3D-prod. i studiesyfte åtminstone.

Permalänk
Medlem

Postade samma fråga på Reddit (ovetandes om att frågor snarare bör ställas här)