Headset eller usb mikrofon

Permalänk

Headset eller usb mikrofon

Jag har ett par Razer Blackshark V2 X och har haft dem i ett år men nu har meute knappen att sluta funka och dessutom är mikrofonen inte den bästa så jag har funderat på om man ska köpa något nytt. Dock så funkar den och jag drabbas ju inte av att mikrofonen är lite sisådär. Men om jag ska köpa något nytt så funderar jag på om jag ska ett nytt headset eller om man ska köpa en usb mikrofon. Jag har ett par trädlösa JBL e65bt som jag skulle kunna höra igenom i så fall. Jag vill helst inte betala mer än 700 kr för dem vet ej om det är för lite och snålt men känns onödigt att lägga för mycket pengar på det eftersom att jag inte kommer att märka det. Så tycker ni att jag ska behålla mitt headset eller köpa något nytt och i så fall usb mikrofon eller headset? Ge gärna också förslag på vad jag ska köpa som ni rekomenderar och ska vara bäst i denna pris klass.

Permalänk

jag slår slag för separat mic och hörlurar.

då har du separerat felen som kan uppstå och du slipper byta bägge den dagen den ena går sönder.

dock en fast monterad mic håller väldigt länge efter inköp då kablar osv (största felkällan) inte rör sig speciellt mycket till skillnad mot sk headset mikrofoner där kabeln konstant rör sig och böjs av med tiden och där med har en betydligt kortare livstid.

Skrivet av Vickee_123:

Jag vill helst inte betala mer än 700 kr för dem vet ej om det är för lite och snålt men känns onödigt att lägga för mycket pengar på det eftersom att jag inte kommer att märka det.

dina medspelare kommer tacka dig... finns inget mer irriterande än någon som sprakar och låter allmänt skit i mikrofonen speciellt om man kör voice activation eller öppen mic...

sen behöver du kanske inte en rode mick för 5000:- men för nån tusenlapp med stativ så ska de nog gå att hitta nått tillräckligt bra random noname eller nått.

denna ska va rätt bra till relativt lågt pris dock är jag skeptisk till foten och föredrar saxarm men kanske fungerar bra vad vet jag.
https://www.thomann.de/intl/the_t.bone_sc_420_usb_desktop_set...

är du inte nöjd med foten så finns prima kinesium saxarm att köpa på amazon.de för typ 150:- som duger utmärkt.
https://www.amazon.de/-/en/Blue-Ember-Microphone-Stand-Protec...

är du inte så noga med hur det ser ut kan du använda en barnstrumpa att dra över micken som popfilter har själv kört det i några år tills jag skaffade seröst popfilter funkade utmärkt.

nu har jag en liknande denna modell
https://www.thomann.de/intl/mackie_pf_100.htm

dock är stormembranare rätt känsliga för högljudd omgivning så väljer du den typen så kommer du få följdjobb att ljuddämta allt i omgivningen speciellt tangentbord om du har mekaniska brytare då klickljuden drar sig till mikrofonen,
vilket är väl ända fördelen med headset mic då den inte är lika känslig för ljud i omgivningen iom att de sitter så nära munnen och inte behöver någon direkt förstärkning att prata om.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Har alltid kört separat mick, mina headsets gick helt enkelt sönder för ofta.
Nu har jag haft samma mikrofon i över 10 år och så glad att kunna slippa krångel.

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Har alltid kört separat mick, mina headsets gick helt enkelt sönder för ofta.
Nu har jag haft samma mikrofon i över 10 år och så glad att kunna slippa krångel.

Vad har du för mick?

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Är Svives mikrofoner bra eller dåliga för läste lite om dem men hittade inte så mycket men lite om att de inte skulle vara helt super bra?

Permalänk

Vad tycker ni om denna?
https://www.komplett.se/product/1127412/datorutrustning/kringutrustning/streaming/mikrofon/svive-hydra-streaming-kit?q=svive%20hydr
Har någon den och är nöjd eller vad tycker ni om märket? Skulle ni rekommendera denna för jag vill gärna ha med en arm eller som ni skrev innan en saxarm.

Permalänk
Viking
Skrivet av Vickee_123:

Är Svives mikrofoner bra eller dåliga för läste lite om dem men hittade inte så mycket men lite om att de inte skulle vara helt super bra?

De är ju självklart inte superbra. Men efter att ha lyssnat på tester på youtube så är den enormt mycket bättre än headset-mikrofoner, vilket man kan förvänta sig. Så ska den inte användas till något speciellt ser jag ingen anledning att lägga mer pengar.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vickee_123:

Vad har du för mick?

Kör den vanliga Blue Yeti som jag köpte runt 2013 eller så.
Tillsammans med en shockabsorber mountat på en arm såklart!

Permalänk
Medlem

jag har haft denna Svive Hydra Streaming Kit i 2 månader nu och kan inget annat än ge eloge till en så billig och bra produkt. och du min herre, låter som att du har en budget som jag kan matcha med halva priset istället! hehe.

nee men helt seriöst, köp denna, du får studio kvalité i ljud. jag köpte denna på skoj för 379kr, tänkte "fan den måste ja vara världens kina kopia eller något?" ack så fel man hade! finns recensioner på youtube som visar ljudkvalitén, mina polare märker när jag switchar mellan denna och mina dyrare logitech g533 trådlös headset med mic.

https://www.komplett.se/product/1127412/datorutrustning/kring...

p.s. du ställer in mic record level i självaste windows kontrollpanel, den är på 100% när man kopplar in den och kan varna att du behöver endast ha på 46% om du ska sitta o gejma med polarna till exempel. inspelning av musik vet jag ej då jag bara streamar.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vickee_123:

Vad tycker ni om denna?
https://www.komplett.se/product/1127412/datorutrustning/kringutrustning/streaming/mikrofon/svive-hydra-streaming-kit?q=svive%20hydr
Har någon den och är nöjd eller vad tycker ni om märket? Skulle ni rekommendera denna för jag vill gärna ha med en arm eller som ni skrev innan en saxarm.

yes jag har den. läs min tidigare kommentar. sjuuuuuukt bra kvalité för priset!!! köp bara säger jag, finns inget annat som kan matcha kvalitén, plus att du får ett stativ och pop filter!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

yes jag har den. läs min tidigare kommentar. sjuuuuuukt bra kvalité för priset!!! köp bara säger jag, finns inget annat som kan matcha kvalitén, plus att du får ett stativ och pop filter!

Finns det flera som håller med om att denna.är bra eller finns det någon som upplever den annorlunda?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vickee_123:

Finns det flera som håller med om att denna.är bra eller finns det någon som upplever den annorlunda?

Priset på kitet är väldigt bra så letar du nått billigt köp det. Det är dock inte världens bästa mikrofon men du betalar inte för det och du ska ju ha den för att tala vid kommunikation i spel och inte för att spela in sång.
Den lär fungera bra om du kan placera den vettigt och ställer in det rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Viking
Skrivet av Vickee_123:

Finns det flera som håller med om att denna.är bra eller finns det någon som upplever den annorlunda?

Kolla bara på nåt youtube-klipp. Jag tycker de låter bra.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

svive kittet kommer troligen att möta dina behov utan problem.

behöver du inte top noch funkar i princip vad som helst sålänge de inte låter som skit för pengarna.

de bästa du kan göra är typ starta audacity eller liknande program för ljudinspelning och testa att prata i den normala ton du använder och se att du typ hamnar på en lagom db.

brukar försöka justera så att jag hamnar med högsta topparna på ~ -3 till -6db så är det enligt mig ganska normal ljudnivå när jag lyssnar på inspelningen hälst alldrig gå över 0db då de iaf för mig har en tendens att börja klippa å ha sig där.

kan du även höra om du har massa oljud i bakgrunden som du ev kan behöva göra något åt.

skulle säga vägen till skaplig ljudkvalitet är problemen typ 1% mikrofon, 90% inställning, 9% externt oljud

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

svive kittet kommer troligen att möta dina behov utan problem.

behöver du inte top noch funkar i princip vad som helst sålänge de inte låter som skit för pengarna.

de bästa du kan göra är typ starta audacity eller liknande program för ljudinspelning och testa att prata i den normala ton du använder och se att du typ hamnar på en lagom db.

brukar försöka justera så att jag hamnar med högsta topparna på ~ -3 till -6db så är det enligt mig ganska normal ljudnivå när jag lyssnar på inspelningen hälst alldrig gå över 0db då de iaf för mig har en tendens att börja klippa å ha sig där.

kan du även höra om du har massa oljud i bakgrunden som du ev kan behöva göra något åt.

skulle säga vägen till skaplig ljudkvalitet är problemen typ 1% mikrofon, 90% inställning, 9% externt oljud

Hur kan man ändra inställningarna på mikrofonen?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Priset på kitet är väldigt bra så letar du nått billigt köp det. Det är dock inte världens bästa mikrofon men du betalar inte för det och du ska ju ha den för att tala vid kommunikation i spel och inte för att spela in sång.
Den lär fungera bra om du kan placera den vettigt och ställer in det rätt.

Skulle du säga att det är mycket skillnad på denna och ett Razer Blackshark V2 X om man inte ändrar några inställningar på dem och om man ändrar inställningarna på den för sitter just nu på ett Razer Blackshark V2 X.

Permalänk
Medlem

Micen på vanliga gamingheadsets duger alldeles utmärkt om kraven bara är voice-chat, har inte varit med om att det är problem att höra någon med ett sånt i modern tid.
Kör själv med en blue yeti men det är mest för att jag tycker den passar in estetiskt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Köpte Svive kitet förra året på black friday och gav samma prissom det ligger på nu. Väldigt mycket mikrofon för pengarna.
Polarna märker stor skillnad i ljudkvalité. Gick från ett HyperX C2

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vickee_123:

Skulle du säga att det är mycket skillnad på denna och ett Razer Blackshark V2 X om man inte ändrar några inställningar på dem och om man ändrar inställningarna på den för sitter just nu på ett Razer Blackshark V2 X.

Jag har inte jämfört dem själv men enligt de inspelningar som finns att lyssnat på så har headsetet ett tunt nasalt ljud, typiskt för enklare headset, tal blir övertydligt och mer genomträngande än det låter i verkligheten, det är ju både en fördel och nackdel för samtidigt som rösten låter onaturligt så blir talat mer hörbart pga förvrängningen. En mikrofon på bom tar upp mer ljud och låter naturligare om den placeras rätt, man har också större möjligheter att justera ljudet med mjukvaruinställningar just för att den tar med mer ljud typ bröstljuden när man tala vilket inte alls komemr med i headsetet.
Svivekitet kan få dig att låta naturligare vilket jag tycker är bra, headsetet kan däremot öka din hörbarhet i bullrig miljö men du kommer alltid att låta onaturligt (även om omgivningen är tyst)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Någon som vet hur och vad man kan göra för att förbättra sin mikrofon helst utan att ladda ner något

Permalänk

Måste man inte sitta gal't nära en kondmic? Typ Yeti... Förstår inte hur den kan vara bättre än ett bra headset. Lite trendigt med lösa mickar. Har iofs själv köpte en Yeti X nyligen, men det är ju för podd, sång och allmän upptagning. Men visst...med stativ så den kommer nära så...

Dock inte kunnig på spel vs micar osv..

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Vickee_123:

Någon som vet hur och vad man kan göra för att förbättra sin mikrofon helst utan att ladda ner något

1. justera in lagom ljudvolym. vanligt fel är att man öser in för hög ljudvolym i datorn och ljudet klipper osv.

se beskrivning ovan jag nämnde. kräver visserligen ett program som kan visa volymstaplarna med db så du vet var du har 0db men audacity är open source och när du känner dig färdig kan du avinstallera det igen då du bara kommer använda det medans du justerar ljudvolymen till en lagom nivå.

2. försök ha mikrofonen så nära munnen som möjligt utan att den blir ivägen

3. ersätt/ta bort allt som orsakar oljud i omgivningen som din mic plockar upp.

Skrivet av spacedebree:

Måste man inte sitta gal't nära en kondmic? Typ Yeti... Förstår inte hur den kan vara bättre än ett bra headset. Lite trendigt med lösa mickar. Har iofs själv köpte en Yeti X nyligen, men det är ju för podd, sång och allmän upptagning. Men visst...med stativ så den kommer nära så...

Dock inte kunnig på spel vs micar osv..

jo hälst vill du ha den så nära som möjligt men om omgivningen för tillräckligt lite oväsen så kan du komma undan att ha den en bit bort och dra på lite mer förstärkning.

egentligen ända fördelen mot en headsetmonterad mic är att kabeln ligger stilla och därför inte slits då det till 99% av fallen är kabeln som går sönder först på headsets så generellt håller en separat mic betydligt längre än headsetmonterad speciellt om kabeln inte är "bytbar" utan kräver demontering av headsetet för att byta kabel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av spacedebree:

Måste man inte sitta gal't nära en kondmic? Typ Yeti... Förstår inte hur den kan vara bättre än ett bra headset. Lite trendigt med lösa mickar. Har iofs själv köpte en Yeti X nyligen, men det är ju för podd, sång och allmän upptagning. Men visst...med stativ så den kommer nära så...

Dock inte kunnig på spel vs micar osv..

Kondensatormikrofoner har högre känslighet än dynamiska och det är som vanligt både bra och dåligt, det är bra för att de låter naturligare då det kan ta upp mer ljud men det är dåligt pga att de tar upp mer ljud, dvs om de är placerade dåligt får man med mer rumsljud så oavsett mikrofontyp bör de placeras nära munnen om man vill att de främst ska få med talet och inte rummet. Man bör också försöka få det tystare i rummet och förutom att bara ha mikrofonen närmare munnen tänka på hur den är riktad och liknade saker.

Headset är bra på så sätt att mikrofonen automatisk hamnar nära munnen så den tar upp mindre rumsljud men nackdelen är att de sällan låter naturligt, inte ens headset för musik/sång låter naturligt även om de låter betydligt bättre än spelheadset.
Desto bättre mikrofon man ha desto högre krav kommer den att ställa på att man kan använda den rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kondensatormikrofoner har högre känslighet än dynamiska och det är som vanligt både bra och dåligt, det är bra för att de låter naturligare då det kan ta upp mer ljud men det är dåligt pga att de tar upp mer ljud, dvs om de är placerade dåligt får man med mer rumsljud så oavsett mikrofontyp bör de placeras nära munnen om man vill att de främst ska få med talet och inte rummet. Man bör också försöka få det tystare i rummet och förutom att bara ha mikrofonen närmare munnen tänka på hur den är riktad och liknade saker.

Headset är bra på så sätt att mikrofonen automatisk hamnar nära munnen så den tar upp mindre rumsljud men nackdelen är att de sällan låter naturligt, inte ens headset för musik/sång låter naturligt även om de låter betydligt bättre än spelheadset.
Desto bättre mikrofon man ha desto högre krav kommer den att ställa på att man kan använda den rätt.

Vad kan det vara för ljud från rummet förutom typ datorn och tangentbord?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vickee_123:

Vad kan det vara för ljud från rummet förutom typ datorn och tangentbord?

Ventilation, värme, trafik, husdjur, människor, grannar ....
Stäng av datorn och lyssna en stund

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tycker ni att jag ska köpa Svives hydra micken eller ska jag bara kör på mitt Razer Blackshark V2 X?

Permalänk

När man lyssnar på recensioner av mikrofoner brukar de vara moddade eller vad man säger att de har ändrat med inställningar och laddat ner saker där man ändrar.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

1. justera in lagom ljudvolym. vanligt fel är att man öser in för hög ljudvolym i datorn och ljudet klipper osv.

se beskrivning ovan jag nämnde. kräver visserligen ett program som kan visa volymstaplarna med db så du vet var du har 0db men audacity är open source och när du känner dig färdig kan du avinstallera det igen då du bara kommer använda det medans du justerar ljudvolymen till en lagom nivå.

2. försök ha mikrofonen så nära munnen som möjligt utan att den blir ivägen

3. ersätt/ta bort allt som orsakar oljud i omgivningen som din mic plockar upp.

jo hälst vill du ha den så nära som möjligt men om omgivningen för tillräckligt lite oväsen så kan du komma undan att ha den en bit bort och dra på lite mer förstärkning.

egentligen ända fördelen mot en headsetmonterad mic är att kabeln ligger stilla och därför inte slits då det till 99% av fallen är kabeln som går sönder först på headsets så generellt håller en separat mic betydligt längre än headsetmonterad speciellt om kabeln inte är "bytbar" utan kräver demontering av headsetet för att byta kabel.

Finns det något mer man kan göra jag pratar på Discord så om det finns något man ska ändra där? Vill helst inte ladda ner något där man kan fixa med inställningar.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte vill använda nån mjukvara för att låta naturligare eller undertrycka oljud så är det bara bättre mikrofonsystem eller bättre omgivning som gäller om du ska låta bättre-
Men mjukvara kan göra mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.