Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem

Ser ingen skillnad på upplösning?!

Tjena!

Som rubriken säger, så ser jag fan ingen skillnad på 1080, 1440, eller 4k med mitt series x och LG C1 65"?

Gör jag nå fel? Ändrar inne på Xbox inställningar, och startar om spelet(CoD Vanguard)

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

Tjena!

Som rubriken säger, så ser jag fan ingen skillnad på 1080, 1440, eller 4k med mitt series x och LG C1 65"?

Gör jag nå fel? Ändrar inne på Xbox inställningar, och startar om spelet(CoD Vanguard)

Så vitt jag vet så ändrar det bara upplösningen som skickas från Xbox till TV. Det påverkar inte hur spelet renderas. Så har du valt 4k i spelet men ändrat display resolution till 1080p så renderas spelet i 4k (eller vad det nu blir med drs), sen skalar Xboxen om det till 1080p och skickar till TVn som i sin tur skalar upp det till 4k igen för det är upplösningen på panelen.

Så är spelet faktiskt i 4k så borde det bli lite sämre bildkvalitet om du ändrar display resolution till något som inte matchar din tv/skärm iom att bilden skalas ner och sen upp igen. Hur tydligt det är beror på spelet.

Permalänk
Medlem

Vilket avstånd sitter du på från Tv'n (öga till skärmyta). Jag skulle gissa att du sitter för långt från Tv'n för att kunna urskilja mer än 1080P.

Kör du performance eller quality mode i spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Vilket avstånd sitter du på från Tv'n (öga till skärmyta). Jag skulle gissa att du sitter för långt från Tv'n för att kunna urskilja mer än 1080P.

Kör du performance eller quality mode i spelet?

Ca 3m. 65"..

Tror inte det valet går att välja på CoD Vanguard multiplayer?

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Så vitt jag vet så ändrar det bara upplösningen som skickas från Xbox till TV. Det påverkar inte hur spelet renderas. Så har du valt 4k i spelet men ändrat display resolution till 1080p så renderas spelet i 4k (eller vad det nu blir med drs), sen skalar Xboxen om det till 1080p och skickar till TVn som i sin tur skalar upp det till 4k igen för det är upplösningen på panelen.

Så är spelet faktiskt i 4k så borde det bli lite sämre bildkvalitet om du ändrar display resolution till något som inte matchar din tv/skärm iom att bilden skalas ner och sen upp igen. Hur tydligt det är beror på spelet.

Jaa och jag tror inte det går att ändra resolution i själva spelet, om du inte sitter på en PC. 😕

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

Ca 3m. 65"..

Tror inte det valet går att välja på CoD Vanguard multiplayer?

Men det finns väl ett 60fps läge och ett 120fps läge? https://www.reddit.com/r/PS5/comments/qt5v7n/call_of_duty_van...

3m avstånd till 65-tums TV är rätt långt ifrån att dra full nytta av 4k, då är det runt 1.7-2.0m som gäller. Så det gör ju att du inte ser så stor skillnad. En annan faktor är hur bra syn du har.

Och sen är det ju rätt bra uppskalning i TV/Xbox som minskar skillnaden.

4K är ju lite överreklamerat och obalanserat med en Xbox, 1440P med fokus på kvalitet och fps passar nog de flesta bättre egentligen. Och många spel lägger sig däromkring mha dynamisk renderingsupplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Men det finns väl ett 60fps läge och ett 120fps läge? https://www.reddit.com/r/PS5/comments/qt5v7n/call_of_duty_van...

3m avstånd till 65-tums TV är rätt långt ifrån att dra full nytta av 4k, då är det runt 1.7-2.0m som gäller. Så det gör ju att du inte ser så stor skillnad. En annan faktor är hur bra syn du har.

Och sen är det ju rätt bra uppskalning i TV/Xbox som minskar skillnaden.

4K är ju lite överreklamerat och obalanserat med en Xbox, 1440P med fokus på kvalitet och fps passar nog de flesta bättre egentligen. Och många spel lägger sig däromkring mha dynamisk renderingsupplösning.

Okej, aldrig tänkt på att 60fps-120fps reglage gjorde något med resolutionen.. kan prova gå ner till 60fps, men tror inte det blir långvarigt.

Jaså, ere så pass nära även fast man har en 65" tv? Då får man ju vrida hela huvudet om man ska se allt 😅

Varför jag ens undrar över allt detta är ju att jag kom ihåg att när jag hade gaming pc och drog ner på bildkvaliteten så brukar man kunna se fienderna lite bättre när det blir lite plastigt elr vad man ska säga. Och på så sätt ha ännu högre fps..

Tack för kunskapen.

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

Okej, aldrig tänkt på att 60fps-120fps reglage gjorde något med resolutionen.. kan prova gå ner till 60fps, men tror inte det blir långvarigt.

Något måste man skära ner på för att nå 120 fps. Det är ändå dubbelt så mycket som ska ritas ut per sekund. Ofta så behövs både lägre upplösning och skala ner på detaljer för att nå 120.

Permalänk
Skrivet av Morrreee:

Okej, aldrig tänkt på att 60fps-120fps reglage gjorde något med resolutionen.. kan prova gå ner till 60fps, men tror inte det blir långvarigt.

Jaså, ere så pass nära även fast man har en 65" tv? Då får man ju vrida hela huvudet om man ska se allt 😅

Varför jag ens undrar över allt detta är ju att jag kom ihåg att när jag hade gaming pc och drog ner på bildkvaliteten så brukar man kunna se fienderna lite bättre när det blir lite plastigt elr vad man ska säga. Och på så sätt ha ännu högre fps..

Tack för kunskapen.

120 fps på konsol är en utopi. Funkar på Pvp-spel när man vill maxa gains men blir alldeles för mycket nerskalad grafik. Har ett 38tflop grafikkort på en i9 och kan spela det mesta över 100fps med 4k men det är ju fan nästan 4ggr kraften.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Elgiganten har Series X i lager, online och i butik.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsol/xbox-kons...

Permalänk
Medlem

Desperados III försvinner snart från Gamepass för den som inte hunnit spela klart.

Permalänk
Medlem

Tjenare!
Är det någon som vet om det kommer komma in fler Xbox Series X - Halo Infinite Limited Edition? I så fall vart kan man hitta dem?

Permalänk
Medlem

köpte en idag igen 😂 några spel ni kan rekommendera?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Babaroro:

köpte en idag igen 😂 några spel ni kan rekommendera?

Halo Serien, Gears Serien, Forza Horizon 5, Ori spelen, Psychonauts 2

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babaroro:

köpte en idag igen 😂 några spel ni kan rekommendera?

Rubber bandits är ett ruskigt kul multiplayerspel som finns i gamepass (inget man köper konsolen för, men man har kul om man är några polare och lirar, finns crossplay!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Halo Serien, Gears Serien, Forza Horizon 5, Ori spelen, Psychonauts 2

It Takes Two om du har någon att spela couch co-op med.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babaroro:

köpte en idag igen 😂 några spel ni kan rekommendera?

Hades!

Permalänk
Medlem

Tack för alla rekommendationer nu blir det lite grindande

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Konsolgrävare

https://news.xbox.com/en-us/2022/01/04/coming-soon-to-xbox-ga...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk

Ingen större hit för min del. Köpte mass effect på releasen men tyckte det va för gammalt och slitet. Kanske försöka ge 2an eller 3an en chans på PC. Sen har jag hört många prata gott om Outer Wilds så kanske blir att prova nu. Hade varit härligt med en större 3rd party day 1 release snart. Mycket kul på G framöver..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Mass Effect Legendary Edition 🙌👏

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Mass Effect Legendary Edition 🙌👏

Ja nu jävlar har du nåt bra att spela från game pass

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Något jag finner intressant...

https://www.youtube.com/watch?v=DYHA8jSUZbU

Kan ju vara jag som har låga krav, men tycker iaf att det är väldigt liten skillnad på XSS/XSX/PS5.. Särskilt när saker är i rörelser.

Men visst i stillbilder och dessutom zoomar in så är ju XSS något sämre. Men är ju inte direkt så man spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Ja nu jävlar har du nåt bra att spela från game pass

Japp, ett (tre? 🤔) av spelen jag saknade tidigare Nu får de gärna lägga till samtliga Splinter Cell spel också, framförallt det första (lär inte ske i och med att Ubisoft jobbar på en HD-remake av det).

Skrivet av PlogarN97:

https://www.youtube.com/watch?v=DYHA8jSUZbU

Kan ju vara jag som har låga krav, men tycker iaf att det är väldigt liten skillnad på XSS/XSX/PS5.. Särskilt när saker är i rörelser.

Men visst i stillbilder och dessutom zoomar in så är ju XSS något sämre. Men är ju inte direkt så man spelar.

Visst är det ganska små skillnader, men jag skulle ändå säga tillräckliga för att ta i beaktning. Ser man till värde per krona så är Series S tveklöst rätt val. Har man pengarna skulle jag ändå säga att det är vettigt att överväga Series X, även om man redan nått "point of diminishing returns"

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Kan ju vara jag som har låga krav, men tycker iaf att det är väldigt liten skillnad på XSS/XSX/PS5.. Särskilt när saker är i rörelser.

Man får det man betalar för...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Man får det man betalar för...

Nja man betalar ju nästan dubbla priset för några ynka procent bättre bildkvalitet.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

https://www.youtube.com/watch?v=DYHA8jSUZbU

Kan ju vara jag som har låga krav, men tycker iaf att det är väldigt liten skillnad på XSS/XSX/PS5.. Särskilt när saker är i rörelser.

Men visst i stillbilder och dessutom zoomar in så är ju XSS något sämre. Men är ju inte direkt så man spelar.

Series S ser man definitivt skillnad på allround. 1080p är alldeles för dåligt idag med en stor tv eller nära vid en datorskärm. Men kostar ju definitivt mindre så bra den finns.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Vill verkligen tipsa om spelet "Artful Escape" vilken resa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Series S ser man definitivt skillnad på allround. 1080p är alldeles för dåligt idag med en stor tv eller nära vid en datorskärm. Men kostar ju definitivt mindre så bra den finns.

Kvaliteten som ryms inom det kvalitativa måttet 1080p har vi väl ändå inte uppnått med någon konsoll?