3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

3080ti tuf brukar jag se hyfsat ofta för 17-19k.

Amazon hade nyligen gigabyte eagle för 17k i några dagar.

Finns ju också denna på Inet, men fyfan, 14k för ett 3080.

https://www.inet.se/produkt/5412436/asus-geforce-rtx-3080-10g...

Webhallen har tuf 3080 ti för 16500kr rätt ofta.

Permalänk
Skrivet av draanexle:

3080ti tuf brukar jag se hyfsat ofta för 17-19k.

Amazon hade nyligen gigabyte eagle för 17k i några dagar.

Finns ju också denna på Inet, men fyfan, 14k för ett 3080.

https://www.inet.se/produkt/5412436/asus-geforce-rtx-3080-10g...

Skrivet av UtanGrafikkort:

Webhallen har tuf 3080 ti för 16500kr rätt ofta.

Tack men blev ett Evga för 19000:-. Galet dyrt, jag vet, men gillar modellen och kommer passa bra bland övriga komponenter. Dessutom ganska kraftig OC som stock så slipper man fippla med det.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk

Gigabyte Geforce RTX 3080 TURBO 10GB V2.0 (LHR) grafikkort finns att boka och hämta i Bromma för 12 597:- (De skriver originalpris som 99 999:-, fattar inte vad det handlar om, de kanske inte vet originalpris)

https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fy...

Permalänk
Medlem

Hjälp mig förstå något, ser ofta i marknaden att det fördras "Ej LHR" kort och dom varderas högre än LHR kort etc, i detta fall borde det väl inte spela någon som helst roll då det inte är populärt med miners i detta forum vad jag har kunnat utläsa ur olika trådar, men vadför vaderar ni då Ej LHR kort högre om ni nu inte tänkt köra ,lite mining med det,

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Skrivet av Tip Top:

Hjälp mig förstå något, ser ofta i marknaden att det fördras "Ej LHR" kort och dom varderas högre än LHR kort etc, i detta fall borde det väl inte spela någon som helst roll då det inte är populärt med miners i detta forum vad jag har kunnat utläsa ur olika trådar, men vadför vaderar ni då Ej LHR kort högre om ni nu inte tänkt köra ,lite mining med det,

Gissar väl att ev återförsäljningspris är högre.

Permalänk
Skrivet av Tip Top:

Hjälp mig förstå något, ser ofta i marknaden att det fördras "Ej LHR" kort och dom varderas högre än LHR kort etc, i detta fall borde det väl inte spela någon som helst roll då det inte är populärt med miners i detta forum vad jag har kunnat utläsa ur olika trådar, men vadför vaderar ni då Ej LHR kort högre om ni nu inte tänkt köra ,lite mining med det,

Skulle tro att mentalt vet man att det är ”nerskalat” kort. Personligen bryr jag mig inte då jag va ute efter ett 3080ti och vad jag förstått har dessa alla LHR. Jag skulle aldrig köpt ett begagnat kort som inte är LHR då man förmodligen kört många av dessa väldigt hårt dygnet runt, vad man än skriver i annonsen.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Inet posta nyligen på FB de fått in en del olika Asus kort, finns en hel del olika på inets sida nu men priserna är oroliga och jag vet inte om de kvalar in i trådens rimligt prissattta https://www.inet.se/kategori/164/grafikkort-gpu?fbclid=IwAR3C...

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Skulle tro att mentalt vet man att det är ”nerskalat” kort. Personligen bryr jag mig inte då jag va ute efter ett 3080ti och vad jag förstått har dessa alla LHR. Jag skulle aldrig köpt ett begagnat kort som inte är LHR då man förmodligen kört många av dessa väldigt hårt dygnet runt, vad man än skriver i annonsen.

Spelar det någon roll om de är körda dygnet runt?
Det enda du kan vara ganska säker på är att miners kör sina kort svalare än många gamers gör. Hade varit mer rädd att köpa en GPU av gamer än miner.

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Spelar det någon roll om de är körda dygnet runt?
Det enda du kan vara ganska säker på är att miners kör sina kort svalare än många gamers gör. Hade varit mer rädd att köpa en GPU av gamer än miner.

Ja spekulationer givetvis men jag antar att folk spelar 1-2 timmar i snitt per dag kontra 24 så borde kortet slitas betydligt fortare. Tror miners och Gamers är lika slarviga/noga med kylningen överlag.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SueCia:

Spelar det någon roll om de är körda dygnet runt?
Det enda du kan vara ganska säker på är att miners kör sina kort svalare än många gamers gör. Hade varit mer rädd att köpa en GPU av gamer än miner.

Jag är inte så godtrogen att tro alla miners sitter och kör sina kort kalla tyvärr.
Visar det sig att de kört de i 85 C 24/7 med en VRAM på 100 C kan jag glömma att se kortet överleva ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Ja spekulationer givetvis men jag antar att folk spelar 1-2 timmar i snitt per dag kontra 24 så borde kortet slitas betydligt fortare. Tror miners och Gamers är lika slarviga/noga med kylningen överlag.

Det tror inte jag. Miners är måna om sin ROI. ROI når du inte om kortet thermal throttlar och avkastar dåligt eller t.o.m går sönder.

Genomsnittsgamern slänger in kortet i datorn o låter den stå o dammsuga golvet år efter år. Genomsnitts Sweclockaren är inte att jämföra med genomsnitts gamern här.

Permalänk
Medlem

Hur har det gått med Elgigantens mål att leverera kort till alla som beställt 3080 men inte fått än?
Har varit lite tyst om det.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Hur har det gått med Elgigantens mål att leverera kort till alla som beställt 3080 men inte fått än?
Har varit lite tyst om det.

Jag har beställning från 2020-09-21 och har fortfarande inte hört något från dem, hade köplats 85 den 19 november.

Edit: Kontaktade dem igen idag, har köplats 40 nu.

Lägger till ny information
Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Hur har det gått med Elgigantens mål att leverera kort till alla som beställt 3080 men inte fått än?
Har varit lite tyst om det.

Jag hade könummer 300+ den 6 december. Sen dess inte hört något.

Visa signatur

Nybyn

Permalänk
Medlem

En horde (50+) MSI Ventus 3080 OC LHR på Webbhallen: 13990 (Vettigt? - nja, men de finns iaf.)
https://www.webhallen.com/se/product/342739-MSI-GeForce-RTX-3...

Visa signatur

5800x3D | FlareX 2x8 cl14 (3200) | B550 ROG Gaming-f | EVGA supernova G2 850 | Nanoxia Silent 1 Rev.B | MSI RTX 3080 Gaming Z

Permalänk
Skrivet av b-fire:

Hur har det gått med Elgigantens mål att leverera kort till alla som beställt 3080 men inte fått än?
Har varit lite tyst om det.

Beställde 14/10, ej hört något.

Permalänk
Medlem

Jag var på plats 191 i början av november, det kom en batch kort under november men sen verkar inte så mycket ha hänt. Deras ambition att ordna detta innan årskiftet kommer ju inte bli uppfyllt, men med tanke på den lilla rännil av kort som dyker upp hos återförsäljare trodde jag väl heller inte det.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Gick tillbaka i mejlen och kollade info från @elgiganten och kan informera att det betat av total 42 ordrar på 3080 kort sedan början på februari fram tills förra vecka.(avbokningar inte medräknat)
Men så ni vet vilken nivå de jobbar med att få ut korten till alla som väntar. Ytterst få kan ha skickats sen dom gick in i tråden för att rädda ansiktet.

Permalänk
Medlem

Elgigantens hantering utav detta är under all kritik!
En vän hade bokat OCH betalat för en RTX3080 sedan hösten 2020. Fick tillbaka pengarna för nån månad sedan och någorlunda finger hur man än vänder & vrider på det..
Lusten för mig att köpa något över huvud taget från elgiganten framöver är minimal.
Stödjer hellre vettiga butiker som Inet, Proshop & även webhallen(mycket tack vare Patrik här på forumet), än butiker som fular sig.

Det är i slutändan vi konsumenter genom vårat köpbeteende som bestämmer vilka butiker som kommer överleva i slutändan.
Men man ska inte vara naiva heller, för går Elgiganten i konkurs, så kommer cheferna i det bolaget snappas upp utav andra ändå så dom ansvariga kommer inte ha mer strul än att bara byta till samma/liknande jobb inom ett annat bolag bara..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Elgigantens hantering utav detta är under all kritik!
En vän hade bokat OCH betalat för en RTX3080 sedan hösten 2020. Fick tillbaka pengarna för nån månad sedan och någorlunda finger hur man än vänder & vrider på det..
Lusten för mig att köpa något över huvud taget från elgiganten framöver är minimal.
Stödjer hellre vettiga butiker som Inet, Proshop & även webhallen(mycket tack vare Patrik här på forumet), än butiker som fular sig.

Det är i slutändan vi konsumenter genom vårat köpbeteende som bestämmer vilka butiker som kommer överleva i slutändan.
Men man ska inte vara naiva heller, för går Elgiganten i konkurs, så kommer cheferna i det bolaget snappas upp utav andra ändå så dom ansvariga kommer inte ha mer strul än att bara byta till samma/liknande jobb inom ett annat bolag bara..

Haha jag hat legat ute med pengar sen release,tråkigt att han inte fick ersättningskort men då är det säkert fler avbokningar inräknat i de 42 st ordrar som elgiganten själv angett.

Jag själv kommer bara köpa komponenter från webhallen samt Inet framöver köpt för flera 100 k på elgiganten genom åren (kök) osv de förlorar mig som kund för vad som är för dom någon tusenlapp i förlust, Inet har i särklass den bästa supporten och dialogen med sina kunder. Köpte ett kort av dem som tagit slut i lager tog någon vecka så skickade de istället ett annat kort till samma pris.

Otrolig skillnad på hur man bemöter sina kunder.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Lek snällt nu, inget flamebait tack

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Haha jag hat legat ute med pengar sen release,tråkigt att han inte fick ersättningskort men då är det säkert fler avbokningar inräknat i de 42 st ordrar som elgiganten själv angett.

Jag själv kommer bara köpa komponenter från webhallen samt Inet framöver köpt för flera 100 k på elgiganten genom åren (kök) osv de förlorar mig som kund för vad som är för dom någon tusenlapp i förlust, Inet har i särklass den bästa supporten och dialogen med sina kunder. Köpte ett kort av dem som tagit slut i lager tog någon vecka så skickade de istället ett annat kort till samma pris.

Otrolig skillnad på hur man bemöter sina kunder.

Problemet som jag ser det hela, så har Elgiganten varit så otroligt arroganta & rent ut sagt respektlösa gentemot sina kunder. Och då syftar jag särskilt på dom som betalade redan vid bokningen.

8000 tusenich kanske inte är mycket pengar för alla, men för vissa är det en väldigt stor summa!
Särskilt med tanke på att många förlorade jobbet under pandemin, eller har det allmänt tuffare ekonomiskt.
Elgiganten har nu under pandemin haft en guldålder då försäljningen utav elektronik & vitvaror inte lidit något utan tvärtom ökat.
Så dom har inga som helst ursäkter för deras genomruttna beteende dom haft nu på senaste tiden.
Att i detta läge ha folks pengar innestående hos sig i över ett år, för att sedan ge dom finger är bara så uruselt beteende så det finns inte.

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Spelar det någon roll om de är körda dygnet runt?
Det enda du kan vara ganska säker på är att miners kör sina kort svalare än många gamers gör. Hade varit mer rädd att köpa en GPU av gamer än miner.

Kan instämma.
Miners kan underklocka och få typ 45 grader vid 100% körning medans gamer kör mot 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av aagii247:

Kan instämma.
Miners kan underklocka och få typ 45 grader vid 100% körning medans gamer kör mot 80

Minnena däremot…

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Jag var på plats 191 i början av november, det kom en batch kort under november men sen verkar inte så mycket ha hänt. Deras ambition att ordna detta innan årskiftet kommer ju inte bli uppfyllt, men med tanke på den lilla rännil av kort som dyker upp hos återförsäljare trodde jag väl heller inte det.

Jag kontaktade dom förra veckan och jag va på plats 192.

Visa signatur

Chassi: Fractal Define R6 Kyling: Corsair h150i Pro 360 Cpu: 9900k
Mb: Gigabyte Aourus Master z390 Gpu: 1060 6gb
Ram: 16gb Gskill Trident Z Psu: Seasonic focus+ 750w gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therok:

En horde (50+) MSI Ventus 3080 OC LHR på Webbhallen: 13990 (Vettigt? - nja, men de finns iaf.)
https://www.webhallen.com/se/product/342739-MSI-GeForce-RTX-3...

Varför är dom inte vettiga?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Varför är dom inte vettiga?

Gissar på priset... Nästan 14k för något som lanserades under 8k är lite oskönt att pröjsa för ett år senare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Minnena däremot…

Byta thermal pad? Och byte av kylpasta och bra regörning
Fortfarande bättre än gamers 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av aagii247:

Byta thermal pad? Och byte av kylpasta och bra regörning
Fortfarande bättre än gamers 🤣

Jag gillar hur ditt argument för att miners ska vara bättre med grejerna är genom att byta ut större delen av kylningen och förstöra garantin...

Visa signatur

Nybyn

Permalänk
Avstängd

Det finns olika typer av miners, de som kör med låga vram temps och bra underklock är de man ska köpa från. Dock så kan jag nästan lova att 95% kör med konstant 95c vram temps med 3080 och andra varma modeller. Sjukt att ni tror grafikkort inte slits av att köras i full fart 24/7. Kör er bil i 1 månad 24/7 så lär ni se vad jag pratar om.