LG lanserar OLED EX – upp till 30 procent högre ljusstyrka

Permalänk
Melding Plague

LG lanserar OLED EX – upp till 30 procent högre ljusstyrka

Inför CES visar paneltillverkaren LG upp en ny generation OLED-paneler, där paradnyheten är starkare ljusstyrka och bättre färger.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

OLED blir bättre och bättre

Permalänk
Medlem

Jesus, tycker min nuvarande LG är för ljusstark som det är när HDR kickar in. 2k nits, måste vara som att möta en långtradare med full belysning på natten. Men visst, om man bara konsumerar underhållning dagtid i ett rum med stora fönster så kanske det behövs.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Fräckt! Dock tycker jag det är tråkigt som ni skriver att de fokuserar på de med tunga plånböcker? tycker de sa satsa på att få ned tillverkningspriset istället

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Klumpeduns:

Jesus, tycker min nuvarande LG är för ljusstark som det är när HDR kickar in. 2k nits, måste vara som att möta en långtradare med full belysning på natten. Men visst, om man bara konsumerar underhållning dagtid i ett rum med stora fönster så kanske det behövs.

Personligen är jag en av de där individerna som sitter på en 1500 nits-TV (Samsung Q80T 75") och inte tycker den är ljusstark nog. Men då står TV:n i ett vardagsrum med fem stora fönster som släpper in dagsljuset skapligt också

Skrivet av Laddin:

Fräckt! Dock tycker jag det är tråkigt som ni skriver att de fokuserar på de med tunga plånböcker? tycker de sa satsa på att få ned tillverkningspriset istället

OLED har ju börjat krypa ner till humana priser. Går exempelvis att få LG:s C1 48" för 10 000kr respektive 55" för 12 000 kronor nu under mellandagsrean hos Webhallen. Men nya OLED EX verkar primärt rikta sig mot entusiastskaran och vida överstiga LG:s egna Evo-märke. Plånboken lär nog dessvärre kräva ett djup utan dess like för de första EX-modellerna, tyvärr.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jävlar villken trevlig nyhet. Sen jag köpte min första OLED - CX55 i våras, vägrar jag ens att se till LCD då OLED tveklöst slaktar allt i dess väg. Och det är snällt sagt dessutom 😁

Inga problem med ljustyrkan för mig heller, men självklart skoj det går framåt!

Kan inte vänta tills C2'an på 42 tum kommer ut. Dags att byta ut min PG279Q, så det blir lite kärlek till desktop gaming också. Som det är nu kan jag inte ens köra igång ett spel på den. Mår illa bara jag ser eländet!
Till surf/jobb är den grym och har sin plats. Men för gaming är nu OLED ett absolut Måste!

Permalänk
Medlem

Tycker min LG oled är nog ljus stark.
Får till och med dra ner lite på ljuset

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Så länge Oled är överprisad på 88" är det inte värt ett köp.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Så länge Oled är överprisad på 88" är det inte värt ett köp.

Finns det något som är överprisat som är värt att köpa?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Problemet i första hand är inte ljusstyrkan på dagens OLED, det är reflexfiltret som används.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag tycker min CX är rent för ljusstark men jag tittar / spelar nästan bara i ett mörkt rum. Kul att de fortsätter göra OLED bättre dock! Fast det spelar väl ingen roll så länge de har problem med grid / rullgardin-mönstret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Fräckt! Dock tycker jag det är tråkigt som ni skriver att de fokuserar på de med tunga plånböcker? tycker de sa satsa på att få ned tillverkningspriset istället

Det kostar att ligga på topp.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Fatmajk:

Det kostar att ligga på topp.

Utsikten är jäkla bra ändå!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker Oled kommit ner till humana priser när det gäller TV.

Min drömskärm kommer nog aldrig bli gjord dock
24-27" 1440p, 240hz OLED.

Permalänk
Medlem

Det är alltså inte den generella ljusstyrkan som är "svagheten" hos dagens OLED, för den räcker redan i de flesta vardagsrum, utan hur mycket panelerna kan prestera i highlights i HDR. Alltså solljus som strilar ner genom lövverket i skogen, reflexer i vatten osv. Ljus som bara täcker en del av bilden och får det att se realistiskt ut, inte att man ska bli bländad konstant. På samma sätt som LFE-kanalen inte dundrar på i maxstyrka i subwoofern konstant under en film utan bara vid explosioner och liknande.

Jag kör inte ens min OLED från 2018 på max ljusstyrka för bilden rent generellt, men kör man HDR-material så märker man att det finns en övre gräns för vad skärmen kan visa.

Permalänk
Medlem

Är inte den där EX-TVn lite bredare än 16:9? Kanske 2:1? Hoppas, hoppas!

Edit: Äsch, om man tittar på LGs pressrelease ser man att det nog bara var en fråga om konstigt perspektiv. Fortfarande 16:9. Om det inte rör sig om två olika skärmar som visas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

OLED har ju börjat krypa ner till humana priser. Går exempelvis att få LG:s C1 48" för 10 000kr respektive 55" för 12 000 kronor nu under mellandagsrean hos Webhallen. Men nya OLED EX verkar primärt rikta sig mot entusiastskaran och vida överstiga LG:s egna Evo-märke. Plånboken lär nog dessvärre kräva ett djup utan dess like för de första EX-modellerna, tyvärr.

Ja, En 77 tums 4K UHD Oled med HDR kostar liksom 20 000. Det är inga stora summor för en TV i den klassen.

https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/lg-oled77a1/102...

65 tums för 12 000.

https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/lg-oled65a16la/101979...

55 tums för 9 000.

https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/philips-55oled70612/1...

Så ja, jag vet inte hur mycket billigare än vill att det ska bli men det här är ju verkligen inga stora summor för TV-apparater i den här storleksklassen och med sådan kvalitet.

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt för denna oändliga hype kring OLED. Jag har en LG 55" C9 OLED (2019) i mancave och en 55" Samsung 90 QLED (2020) i sovrummet. För film (som dessa apparater främst används till) skulle jag välja Samsungen varje gång. OLED har så fruktansvärt snabb responstid så 24FPS (typ det enda jag använder den till) ser ryckigt ut. Har inte lyckats få bort det med inställningar. Samsungen har ett väldigt mycket bättre flyt i bilden, och skillnaden är inte liten. En landskapspanorering på Samsung QLED är fruktansvärt snygg, medan på C9 bara det hackar fram.

Kanske nyare OLED har bättre bildbehandling som fixar detta, om inte skulle jag definitivt kolla på LCD fortfarande om jag skulle köpa ny TV för film.

Kör man 120hz material, typ PC spel är ju OLED helt oslagbar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jesus, tycker min nuvarande LG är för ljusstark som det är när HDR kickar in. 2k nits, måste vara som att möta en långtradare med full belysning på natten. Men visst, om man bara konsumerar underhållning dagtid i ett rum med stora fönster så kanske det behövs.

Ja, det är ju på dagtid som högre ljusstyrka behövs.

Skrivet av Lussarn:

Jag har lite svårt för denna oändliga hype kring OLED. Jag har en LG 55" C9 OLED (2019) i mancave och en 55" Samsung 90 QLED (2020) i sovrummet. För film (som dessa apparater främst används till) skulle jag välja Samsungen varje gång. OLED har så fruktansvärt snabb responstid så 24FPS (typ det enda jag använder den till) ser ryckigt ut. Har inte lyckats få bort det med inställningar. Samsungen har ett väldigt mycket bättre flyt i bilden, och skillnaden är inte liten. En landskapspanorering på Samsung QLED är fruktansvärt snygg, medan på C9 bara det hackar fram.

Kanske nyare OLED har bättre bildbehandling som fixar detta, om inte skulle jag definitivt kolla på LCD fortfarande om jag skulle köpa ny TV för film.

Kör man 120hz material, typ PC spel är ju OLED helt oslagbar dock.

Instämmer. Samsung QLED med FALD är extremt bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Något som är nästan konstant för både datorskärmar och TV är att det ska vara så förbannat jobbigt att ändra ljusstyrkan. Det finns mjukvara på färg l dator som kan styra skärmen via HDMI/displayport men det är ganska ofta det inte fungerar helt rätt.

Om det bara var ett litet scrollhjul på fjärrkontrollen eller på sidan av skärmen så hade jag ändrat ljusstyrkan efter behov varje gång jag kollade på dem, som man snabbt gör på mobilen. Men det är nästan alltid för jobbigt att ändra.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag har lite svårt för denna oändliga hype kring OLED. Jag har en LG 55" C9 OLED (2019) i mancave och en 55" Samsung 90 QLED (2020) i sovrummet. För film (som dessa apparater främst används till) skulle jag välja Samsungen varje gång. OLED har så fruktansvärt snabb responstid så 24FPS (typ det enda jag använder den till) ser ryckigt ut. Har inte lyckats få bort det med inställningar. Samsungen har ett väldigt mycket bättre flyt i bilden, och skillnaden är inte liten. En landskapspanorering på Samsung QLED är fruktansvärt snygg, medan på C9 bara det hackar fram.

Kanske nyare OLED har bättre bildbehandling som fixar detta, om inte skulle jag definitivt kolla på LCD fortfarande om jag skulle köpa ny TV för film.

Kör man 120hz material, typ PC spel är ju OLED helt oslagbar dock.

Du skulle ha satsat på en oled från Sony istället, mycket bättre bildhantering. De kostar ju dock lite mer.

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Kilroy:

Ja, En 77 tums 4K UHD Oled med HDR kostar liksom 20 000. Det är inga stora summor för en TV i den klassen.

https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/lg-oled77a1/102...

65 tums för 12 000.

https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/lg-oled65a16la/101979...

55 tums för 9 000.

https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/philips-55oled70612/1...

Så ja, jag vet inte hur mycket billigare än vill att det ska bli men det här är ju verkligen inga stora summor för TV-apparater i den här storleksklassen och med sådan kvalitet.

Då är frågan om man nöjer sig med A1 eller bör spara lite till

För mig startar "vettig" OLED vid C1-serien, i alla fall om TV:n ska användas kopplad till en konsol eller dator också. Men är det enda man ska göra att kolla film och serier direkt på TV:n med de inbyggda apparna räcker A1-serien långt såklart

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag har lite svårt för denna oändliga hype kring OLED. Jag har en LG 55" C9 OLED (2019) i mancave och en 55" Samsung 90 QLED (2020) i sovrummet. För film (som dessa apparater främst används till) skulle jag välja Samsungen varje gång. OLED har så fruktansvärt snabb responstid så 24FPS (typ det enda jag använder den till) ser ryckigt ut. Har inte lyckats få bort det med inställningar. Samsungen har ett väldigt mycket bättre flyt i bilden, och skillnaden är inte liten. En landskapspanorering på Samsung QLED är fruktansvärt snygg, medan på C9 bara det hackar fram.

Kanske nyare OLED har bättre bildbehandling som fixar detta, om inte skulle jag definitivt kolla på LCD fortfarande om jag skulle köpa ny TV för film.

Kör man 120hz material, typ PC spel är ju OLED helt oslagbar dock.

Intressant det du skriver. Har själv en philips 803 oxh nu nyligen en Philips 706 också. Har inte problem att min 803 känns ryckig, och bilden är fantastiskt(!), men 706 med sitt true cinema känns ändå bättre utan att få det till såpopera. Hade varit kul att se hur det ser ut på qled:n! Samtidigt kanske bra att man inte gör det, om det känns bättre och man börjar fundera på att byta 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Det är alltså inte den generella ljusstyrkan som är "svagheten" hos dagens OLED, för den räcker redan i de flesta vardagsrum, utan hur mycket panelerna kan prestera i highlights i HDR. Alltså solljus som strilar ner genom lövverket i skogen, reflexer i vatten osv. Ljus som bara täcker en del av bilden och får det att se realistiskt ut, inte att man ska bli bländad konstant. På samma sätt som LFE-kanalen inte dundrar på i maxstyrka i subwoofern konstant under en film utan bara vid explosioner och liknande.

Jag kör inte ens min OLED från 2018 på max ljusstyrka för bilden rent generellt, men kör man HDR-material så märker man att det finns en övre gräns för vad skärmen kan visa.

Vette fan. Har min CX i vardagsrummet som har enorma fönster (golv till tak), redan nu på vintern dagtid har vi svårt att se tydligt i mörka scener med ljusstyrkan på max. Lite orolig för hur det blir på sommaren...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jesus, tycker min nuvarande LG är för ljusstark som det är när HDR kickar in. 2k nits, måste vara som att möta en långtradare med full belysning på natten. Men visst, om man bara konsumerar underhållning dagtid i ett rum med stora fönster så kanske det behövs.

"2k nits"
LG har ingen OLED TV på markaden som går över 1000 nits atm. Så antingen är det ingen OLED TV du har, eller så minns du fel ang specifikationerna för ljusstyrkan.

edit: Ups. Missförstod kommentaren.

Permalänk
Medlem

Systers man har en 65 tummare lg oled a1 och jag tycker mer om vår 65 tum qled 90. Tycker ljusstyrkan är så mycket bättre på qled. Sen tycker jag inte att svärtan på oled gör att bilden blir så mycket bättre. Qled svärtan är inte dålig heller. Det kanske är bara vanesak men jag gillar ljusstarka tv. Har vår tv på 50 (tror det är max).

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

"2k nits"
LG har ingen OLED TV på markaden som går över 1000 nits atm. Så antingen är det ingen OLED TV du har, eller så minns du fel ang specifikationerna för ljusstyrkan.

Var skriver hen att dennes tv går upp till 2000 nits? Läs igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Fräckt! Dock tycker jag det är tråkigt som ni skriver att de fokuserar på de med tunga plånböcker? tycker de sa satsa på att få ned tillverkningspriset istället

Klart att de gör, men produktutveckling kostar pengar. Och på något sätt måste de få bra ROI. Priserna går ner över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Systers man har en 65 tummare lg oled a1 och jag tycker mer om vår 65 tum qled 90. Tycker ljusstyrkan är så mycket bättre på qled. Sen tycker jag inte att svärtan på oled gör att bilden blir så mycket bättre. Qled svärtan är inte dålig heller. Det kanske är bara vanesak men jag gillar ljusstarka tv. Har vår tv på 50 (tror det är max).

A1 är en budget OLED med allt som budget tillför...

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C