Tiktok mer välbesökt än Googles tjänster under 2021

Permalänk
Medlem

Redan för nära 2500 år sedan påstås Sokrates ha sagt något i stil med:

"The children now love luxury; they have bad manners, contempt for authority; they show disrespect for elders and love chatter in place of exercise. Children are now tyrants, not the servants of their households. They no longer rise when elders enter the room. They contradict their parents, chatter before company, gobble up dainties at the table, cross their legs, and tyrannize their teachers."

Så antingen har mänskligheten alltid varit dömd eller så är det bara så att var tid har sin "Tiktok" som de äldre generationerna ser ner på.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Jag märkte att jag spenderade 4.5 timme på tiktok varje dag.. då tog jag bort appen.
Hade jag haft barn så skulle jag inte tillåta appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Rätt överraskad att Apple.com ligger på femte plats före Amazon.com.

Detta är ju kompletta domäner, kanske iMessage använder en subdomän av apple.com till exempel, eller push-notiser på ios eller annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja riktigt illa är det. Själv blev jag och min generation fördärvad av GTA. Så mänskligheten är redan förlorad.

Min generation fördärvades av wolfenstein 3d och videovåldet

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Om jag inte misstar mig så finns det ett talesätt som lyder - Lögn, förbannad lögn & statistik!?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaprisen:

Sorgligt. Sociala medier såsom Tiktok fördärvar de yngre generationerna. Jag är helt övertygad om att denna ständiga överstimulans med roliga videor, korta plattitydfyllda citat och korta filmer av dansande söta tjejer ödelägger uppmärksamhetsspannet hos många av dessa sidors besökare.

Det är bevisat redan så du har rätt.

Jag har inte barn men min bror håller sina ungar ifrån sånt där så gott det går. Många föräldrar är även omedvetna om vad barnen gör på telefonen. Första telefonen fick dottern nu nör hon fyllde 10 år. Har ett par kompsar vars ungar ALLTID sitter med plattor. Vill barnet något så är det "gud va jobbiga barn är". Nog många som säkert inte ska ha barn därute.

Var inte tiktok kinesiskt och ont förut? Vad har jag missat?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Du verkar inte ha koll på hur hårt modererat Tiktok är egentligen. Det är sjukt lätt att få sin video nedtagen för minsta lilla. Det enda som stoppar dem från att ta ned en video är att deras algoritm fokuserar mest på kinesisk-talande videos.

Folk har fått varningar för sitt konto för att ha "stitchat" en video och lagt en kommentar på ett enda ord efter, medans originalvideon får stanna kvar.

Folks konton försvinner stup i ett om det inte är tramsiga dansnummer eller hundvalpar.

"Öppenhet", lol. Det är fortfarande kommunistiska totalitära kinesiska staten som håller appen i koppel.

Precis det var därför det var frågetecken bakom meningarna. Men inlägget jag citerade tyder på viss öppenhet ändå.

Själv har jag aldrig använt det så jag har inte koll men du verkar använda det frekvent.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte tiktok. Är väl för gammal.

Jag kan förstå "videotwitter", eller att man visar skills, men det mesta verkar vara mer eller mindre osynkad och obegriplig dans.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Detta är ju kompletta domäner, kanske iMessage använder en subdomän av apple.com till exempel, eller push-notiser på ios eller annat

Ja, det är väl troligt. Apple är förstås väldigt stora också. Bara det att jag inte ser deras sajt/domän som något allmänheten använder.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja skriva, samt påstå att både tiktok och youtube innehar mer humor och roligheter än samtliga svenska pissdåliga TV kanaler tillsammans =). Det finns redan en generation nu som bara blänger på dessa 2 medier på Internet. Vad skall SVT och SR göra nu? Tvångs höja skatten ännu mer för att lyckas behålla skiten? Den nya generationen vet knappt vad "bolibompa" är, däremot vet de alla vad youtube och tiktok är i mycket tidig ålder =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaprisen:

Sorgligt. Sociala medier såsom Tiktok fördärvar de yngre generationerna. Jag är helt övertygad om att denna ständiga överstimulans med roliga videor, korta plattitydfyllda citat och korta filmer av dansande söta tjejer ödelägger uppmärksamhetsspannet hos många av dessa sidors besökare.

Det är mer sorgligt att +40 människor har gillat din kommentar. Folk med boomermentalitet har länge pratat om ungdomens förfall. Allt från hippie-kulturen och hårdrocken till dataspelandet och videovåldet. Konstigt nog så har inte samhället havererat än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Ja, det är väl troligt. Apple är förstås väldigt stora också. Bara det att jag inte ser deras sajt/domän som något allmänheten använder.

Jag håller helt med att deras hemsida i sig inte borde vara välanvänd, men appstore och annat är nog hostat där också tänker jag

Permalänk
Medlem

I alla tider har boomers gnällt på de yngre generationen hoppar på.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pirum:

Jag fattar inte tiktok. Är väl för gammal.

Jag kan förstå "videotwitter", eller att man visar skills, men det mesta verkar vara mer eller mindre osynkad och obegriplig dans.

Det finns många bra kanaler på tiktok, appen letar upp det man interagerar med mest eller vad som är populärast;)

Permalänk
Medlem

Det finns ju otaliga studier som påvisar just att sociala medier försämrar människors psykiska hälsa och välmående. Framförallt för yngre tydligen.

Såvitt jag förstått har det att göra med algoritmerna. Deppiga personer blir visade bilder/filmer som ytterligare spär på deras redan dåliga hälsa vilket leder till att dem blir visade mer bilder, stannar längre i appen osv... Facebook var ju i blåsvädret nyligen över att dem gjort såna studier och kommit fram till den stora negativa inverkan dem har men valde att skita i det eftersom det skulle innebära lägre intäkter för dem.

Att jämföra tv-spel och social medier är inte rätt alls. Sociala medier ser aktivt till att försämra ens redan nedsatta välmående. Innan tv-spel så var det väl prat om att rock n' roll gjorde så att ungdomar började tillbe djävulen eller något i den stilen?

I teorin så är ju dock alla dessa tjänsterna grymma, precis som kommunism. Meeeeen i praktiken kan saker vara annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Man sa exakt samma sak om tv och tv spel på min tid…..

Ja, och idag har vi ett samhälle med utbredd fetma och andra former av välfärdssjukdomar, psykisk ohälsa hos såväl män som kvinnor, en stor andel av pojkarna misslyckas i skolan och det finns en utbredd ensamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Så antingen har mänskligheten alltid varit dömd eller så är det bara så att var tid har sin "Tiktok" som de äldre generationerna ser ner på.

Barn- och ungdomen är en speciell tid. En tid för att utvecklas och finna sin egen plats. Det betyder inte att alla miljöer är lika goda för denna utveckling. Vi kan välja en miljö såsom den judiska där barnet ges både kraven och möjligheterna att utvecklas på ett positivt sätt. Där låg brottslighet, hög utbildning med tillhörande hög lön och en stor och stabil familj förväntas vara det naturliga. Eller också väljer vi miljön som svarta amerikaner växer upp med där kriminalitet, droger, låga förväntningar på goda studieresultat och en frånvarande pappa är det naturliga. Enligt dig skulle båda dessa miljöer erbjuda lika goda förutsättningar för barnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är bevisat redan så du har rätt.

Jag har inte barn men min bror håller sina ungar ifrån sånt där så gott det går. Många föräldrar är även omedvetna om vad barnen gör på telefonen. Första telefonen fick dottern nu nör hon fyllde 10 år. Har ett par kompsar vars ungar ALLTID sitter med plattor. Vill barnet något så är det "gud va jobbiga barn är". Nog många som säkert inte ska ha barn därute.

Var inte tiktok kinesiskt och ont förut? Vad har jag missat?

Att folk använder plattor och mobiler som barnvakter är föräldrarnas fel och borde ta sig en rejäl fubderare vad dom sysslar med.
Det är inget som kan beskylla sociala medier.
Nu är jag inget fan av sociala medier men hade der varit så dåligt hade det inte funnits ich varit populärt.
Värt att tänka på nör man hör negativa saker om folk mpr dåligt osv. Det är det "man hör", dvs allt negativt.
Finns det nån som säger att sociala medier är bra? Man hör knappast öndå är det så populärt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Barn- och ungdomen är en speciell tid. En tid för att utvecklas och finna sin egen plats. Det betyder inte att alla miljöer är lika goda för denna utveckling. Vi kan välja en miljö såsom den judiska där barnet ges både kraven och möjligheterna att utvecklas på ett positivt sätt. Där låg brottslighet, hög utbildning med tillhörande hög lön och en stor och stabil familj förväntas vara det naturliga. Eller också väljer vi miljön som svarta amerikaner växer upp med där kriminalitet, droger, låga förväntningar på goda studieresultat och en frånvarande pappa är det naturliga. Enligt dig skulle båda dessa miljöer erbjuda lika goda förutsättningar för barnet.

Haha, what? Vet inte hur du läser ut detta ur det lilla jag skrev. Har inte påstått något alls. Det enda jag menade är att de äldre generationerna alltid har sett på vad ungdomar gör med skepsis. Om du tolkar detta som någon slags analys ur förutsättningar så ligger det enbart hos dig, inte hos mig och min kommentar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Ja, och idag har vi ett samhälle med utbredd fetma och andra former av välfärdssjukdomar, psykisk ohälsa hos såväl män som kvinnor, en stor andel av pojkarna misslyckas i skolan och det finns en utbredd ensamhet.

Och du menar att allt detta är pga tv och tv spel?

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkig framtid eller ska man säga nutid på så många olika plan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Gen Z är en förlorad generation.

Man ska dock ha i åtanke att man genom alla tider har hävdat att dagens ungdom inte har någon vidare framtid och att det var bättre förr. Detta påstående har senare inte visat sig stämma, åtminstone inte hittils i modern tid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Det är mer sorgligt att +40 människor har gillat din kommentar. Folk med boomermentalitet har länge pratat om ungdomens förfall.

Skrivet av Ryssfemma:

I alla tider har boomers gnällt på de yngre generationen hoppar på.

Och om sisådär 20 år eller så kommer ni båda att göra samma sak själva

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är bevisat redan så du har rätt.

Jag har inte barn men min bror håller sina ungar ifrån sånt där så gott det går. Många föräldrar är även omedvetna om vad barnen gör på telefonen. Första telefonen fick dottern nu nör hon fyllde 10 år. Har ett par kompsar vars ungar ALLTID sitter med plattor. Vill barnet något så är det "gud va jobbiga barn är". Nog många som säkert inte ska ha barn därute.

Var inte tiktok kinesiskt och ont förut? Vad har jag missat?

Bevisat på samma sätt som det bevisades att Dungeons and Dragons pappersrollspel var en gateway drug till satanism på 70-talet? Eller samma bevisföring som när man bevisade att hårdrock fördärvade ungdomar?

Kolla artiklar från 70-talet (finns på de flesta biblioteket). Du låter precis som de och pekar på samma bevisning.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av dl380g7:

Jag skulle vilja skriva, samt påstå att både tiktok och youtube innehar mer humor och roligheter än samtliga svenska pissdåliga TV kanaler tillsammans =). Det finns redan en generation nu som bara blänger på dessa 2 medier på Internet. Vad skall SVT och SR göra nu? Tvångs höja skatten ännu mer för att lyckas behålla skiten? Den nya generationen vet knappt vad "bolibompa" är, däremot vet de alla vad youtube och tiktok är i mycket tidig ålder =).

Undrade när nån skulle säga det. Välja en app där man kan kolla på vilka videos man vill, byta som man vill ELLER välja bland några TV kanaler där det går ett program på varje och du kan INTE byta eller nånting.

Skrivet av employed:

Det är mer sorgligt att +40 människor har gillat din kommentar. Folk med boomermentalitet har länge pratat om ungdomens förfall. Allt från hippie-kulturen och hårdrocken till dataspelandet och videovåldet. Konstigt nog så har inte samhället havererat än.

Eller hur! Säkert varje generation som förfasat sig över ”dagens ungdom”.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Tiktok, måste vara det mest passiva och hjärndödande som existerar. En IQ-sänka som kommer skapa en inte försumbar mängd drönarungdomar.
Men jämför ni med tv-spel, lol.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Och om sisådär 20 år eller så kommer ni båda att göra samma sak själva

Är det var du intalar dej själv för att det ska vara ok? Bakåtsträvande som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Bevisat på samma sätt som det bevisades att Dungeons and Dragons pappersrollspel var en gateway drug till satanism på 70-talet? Eller samma bevisföring som när man bevisade att hårdrock fördärvade ungdomar?

Kolla artiklar från 70-talet (finns på de flesta biblioteket). Du låter precis som de och pekar på samma bevisning.

Pekar inte på någon bevisning? Finns massor av studier och små barn på 2-3 år brukar sällan aktivt lyssna på hårdrock eller spela D&D? Dom påverkas precis som oss, tex sämre sovande? sämre aktivitet ger en sämre kropp? överstimulans för att programmen som riktar sig till barn är byggda på att fånga ALL deras uppmärksamhet, likadant som vi påverkas men vi har lättare att säga nej och välja bättre program. sociala utvecklingen kan bli lidande? Ja listan med argument som knappast behöver forskning kan göras lång.
Googla så hittar du olika typer av forskning som tyder på samma sak att plattor kan vara skadligt för små barn om de används på fel sätt vilket det dessvärre ofta gör idag. barnen ska sitta och vara tysta och störa så lite som möjligt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Det är mer sorgligt att +40 människor har gillat din kommentar. Folk med boomermentalitet har länge pratat om ungdomens förfall. Allt från hippie-kulturen och hårdrocken till dataspelandet och videovåldet. Konstigt nog så har inte samhället havererat än.

Alla är i någon utsträckning rädda för förändring, och det är lätt att haka upp sig på skillnader man minns mot det man själv har upplevt. Det är ju ofta grunden till rasism eller andra hemskheter.

Att peka ut att direkt och obegränsad kommunikation mellan ungdomar och unga vuxna är en farlig del i en redan ansträngd utvecklingsfas är inte något dåligt. Men att tro att ’det var bättre förr’ och att alla problem uppstått på grund av mobiler är ju helt fel. Mobbing och rasism och allt annat fanns ju även förr, det fanns redan då människor som inte trodde på vetenskap, men facebook och annat gör det mycket mer synligt än det varit förr. Det är lätt att anklaga budbäraren för kassa nyheter.

Samhället behöver ställa om. Ska bli spännande att se vad som händer i USA, de har ju kommit mycket längre i sin utveckling om ’PK’, öppen rasism, egocentrism, antiwork, antivaxx ... många fundamentala debatter om etiska grundpelare som sker i det öppna

Det enda man kan vara helt säker på är att allting alltid ändras, det enda som skiljer är hur mycket något ändras på en viss tid. Just nu känns det för mig som att vi är inne i en tid av ännu snabbare förändring än tidigare, det är nog det som oroar många mer än normalt. Sanningen är ju att allting alltid ändrats och alla normer utmanats, av precis alla generationer, det är inget nytt i sig, men den nya tekniken ger nya möjligheter att dela information och åsikter som inte funnits förut. Förändringen är nog snabbare nu än på länge.

Men tänk tillbaka för lite mer än 100 år sedan när en två halva generationer satte sig på en båt över atlanten utan att återvända. Det har skett extrema förändringar förr. Utan att de agerade maximalt med dåtidens teknik, så hade vår vardag varit en annan.

Jag poppar popcorn och tittar på från sidlinjen, ska bli spännande att se hur mina barn har det när de växer upp. Men jag tror mycket är samma som förr, människor är människor, och hemskheter har alltid funnits

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Är det var du intalar dej själv för att det ska vara ok? Bakåtsträvande som fan.

Min poäng var att inte att försöka rättfärdiga mitt eget beteende utan försöka få er att lyfta blicken och inse att ni inte är immuna mot det här "bromsandet" av nya idéer: ni inser att den här cykeln alltid funnits och skyller det på den äldre generationen, men ni verkar inte inse att det beror på att det kommer nya generationer av "bromsare" - dvs er generation kommer ta över den rollen på lite sikt

Det är naturligt att det kommer motreaktioner mot förändring, och det är naturligt att det sker i större omfattning när man blir äldre...
Och det är inte fel, utan i många fall rätt sunt: allt nytt är inte bra. Det behöver ifrågasättas, utvärderas och regleras som allt annat. (det är inte att sträva bakåt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.