Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hmm, intressant. Ska kolla in på det lite mer noga, kollade lite snabbt nu och dom verkade ju har bra förmåner.

Ja, alltså jag gör en hel del utlägg för prylar jag köper i språnget åt kunder när det är brådis och jag orkar inte ha ett firmakort. Därav att det ibland blir lite en del pengar. Denna månad blev det 150 och då började Klarna bråka och att chatta med deras kundtjänst är som att prata med människor från en annan värld.

Amex är svårslagbara, toppen service, bra försäkringar och ok bonus.
Så jämför Elite och Platinum och se vilket som passar dig när du har den spenden. (har elite själv)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Amex är svårslagbara, toppen service, bra försäkringar och ok bonus.
Så jämför Elite och Platinum och se vilket som passar dig när du har den spenden. (har elite själv)

Körde Platinum i 6-7 år men tröttnade på årsavgiften nu under pandemin eftersom jag typ inte reser något alls. Ångrar lite att jag sade upp det, men hmm.. känns inte som jag nyttjar övriga förmåner så mycket.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Körde Platinum i 6-7 år men tröttnade på årsavgiften nu under pandemin eftersom jag typ inte reser något alls. Ångrar lite att jag sade upp det, men hmm.. känns inte som jag nyttjar övriga förmåner så mycket.

…samma, samma… d.v.s. inte mycket till resande, men poängen trillar ju in ändå tack vare spend och skönt att ha en vettig kundservice att prata med när det någon gång strular.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Ja jag misstänkte du var företagare också med de summorna

Du kan ju ha crypto kortet som ett firmakort exempelvis? Det är ju som ett vanligt "jävla" VISA ju med sjukt bra cashback.

Jag avskyr Klarna redan innan det här, men jag kan tänka mig med vad du säger att det är lite annorlunda bemötande än exempelvis Amex, där de nog hade hjälpt en att flytta bohag om man frågade tillräckligt snällt

Klarna är ett pissföretag som inte värderar kunder högt. Deras app har blivit helt värdelös senate uppdateringarna dessutom. Det duger till att beställa något på en butik men dom har sjunkit rejält i mina ögon. Dessutom är det inte ett "riktigt" kreditkort jämfört med vad som erbjuds.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Hedersmedlem

@Jumpcut Flyttade din fråga till samlingstråden

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@Jumpcut Flyttade din fråga till samlingstråden

Tack! Jag hittade verkligen inte tråden

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

@Jumpcut: Re:member hade relativt bra kundservice enligt min erfarenhet. Det gick fort att komma i kontakt med dem över telefon de få gångerna jag försökte. Någon gång när jag gjort ett större inköp (runt 10k) från en okänd utländsk webbshop så ringde de för att bekräfta att det var korrekt.
Appen var helt kass, kanske har blivit bättre.
De var lite fyrkantiga när det gällde ökning av kreditgränsen, men det berodde nog mest på att jag inte har deklarerad inkomst i Sverige.

När de tog bort kortet More som hade cashback så såg jag ingen större fördel att ha kvar det.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Tänkte höra med er som har Amex, fungerar det att lägga till i google pay / samsung pay?

Permalänk
Medlem

Har Eurocard sedan massvis av år som kreditkort. Fördelen är ingen limit uppåt. I princip kan man köpa en jumbojet, men de vill att man ringer och förvarnar vid större köp innan så de inte blir problem. T ex en bil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Jorå, både beviljat utrymme och utnyttjat utrymme syns på en "stor" UC, på de där "små" UC som beställs när man betalar mot faktura så syns det förstås inte. ...vad jag förstått är det där lite halv-knepigt, för att vad jag förstått så har vissa algoritmer som reagerar på hög utnyttjade-grad av ens beviljade krediter.

Jag är extremt tveksam till detta. Jag har ett kreditkort från jobbet (där jag är betalningsansvarig á personnummer och där gränsen är extremt hög) och jag har aldrig sett detta på någon kreditupplysning på mig.

Jag får i och för sig sällan kreditupplysningar mot mig, men det händer ibland.

Permalänk
Skrivet av glemmy:

@Jumpcut: Re:member hade relativt bra kundservice enligt min erfarenhet. Det gick fort att komma i kontakt med dem över telefon de få gångerna jag försökte. Någon gång när jag gjort ett större inköp (runt 10k) från en okänd utländsk webbshop så ringde de för att bekräfta att det var korrekt.
Appen var helt kass, kanske har blivit bättre.
De var lite fyrkantiga när det gällde ökning av kreditgränsen, men det berodde nog mest på att jag inte har deklarerad inkomst i Sverige.

När de tog bort kortet More som hade cashback så såg jag ingen större fördel att ha kvar det.

Om du hade more kvar sedan början du fick behålla den. Jag har den kvar.

Visa signatur

i̶7̶ ̶9̶7̶0̶ ̶@̶ ̶3̶.̶2̶ ̶G̶h̶z̶    i9 9900k @3.6Ghz
1̶6̶ ̶G̶i̶g̶s̶ ̶C̶o̶r̶s̶a̶i̶r̶ ̶V̶e̶n̶g̶a̶n̶c̶e̶    64 Gigs Ballistix Sport
A̶s̶u̶s̶ ̶P̶6̶X̶5̶8̶D̶-̶E̶    Z390 Aorus Master
A̶s̶u̶s̶ ̶5̶8̶0̶ ̶G̶T̶X̶    EVGA Titan X 12Gb
CoolMaster 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag är extremt tveksam till detta. Jag har ett kreditkort från jobbet (där jag är betalningsansvarig á personnummer och där gränsen är extremt hög) och jag har aldrig sett detta på någon kreditupplysning på mig.

Gissningsvis har du ett betalkort via företaget, där hela beloppet ska vara betalt i slutet av perioden. Det är skillnad, det syns inte som kreditutrymme nej, så det är trist att t.ex. amex inte har nyförsäljning av betalkort utan enbart sina kreditkort numer.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Tja,

Jag försöker hitta kreditkort med bra cashback/bonus men jag tycker att det är en djungel där ute.
Jag reser typ aldrig (så flygpoäng går bort)
Jag sitter inte och surfar på erbjudanden (så re:member går bort).

förra året betalade jag nästan 30k i månaden med kort, men då var det 3 renoveringar så mycket nytt som skulle köpas (möbler/vitvaror/färg osv)

En vanlig månad ligger jag på kanske 11k med kort.

jag har kollar upp refunder pay samt everyday card och scenarion 120k per år respektive 200k per år.

refunder pay
120 000 x 0,01 - 395 = 805
200 000 x 0,01 - 395 = 1 605

everyday card
40 000 x 0,005 + 80 000 x 0,01 - 270 = 730
40 000 x 0,005 + 160 000 x 0,01 - 270 = 1 530

har jag missat något kort med bra cashback/bonus?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Tja,

Jag försöker hitta kreditkort med bra cashback/bonus men jag tycker att det är en djungel där ute.
Jag reser typ aldrig (så flygpoäng går bort)
Jag sitter inte och surfar på erbjudanden (så re:member går bort).

förra året betalade jag nästan 30k i månaden med kort, men då var det 3 renoveringar så mycket nytt som skulle köpas (möbler/vitvaror/färg osv)

En vanlig månad ligger jag på kanske 11k med kort.

jag har kollar upp refunder pay samt everyday card och scenarion 120k per år respektive 200k per år.

refunder pay
120 000 x 0,01 - 395 = 805
200 000 x 0,01 - 395 = 1 605

everyday card
60 000 x 0,005 + 60 000 x 0,01 - 270 = 630
120000 x 0,005 + 80 000 x 0,01 - 270 = 1 130

har jag missat något kort med bra cashback/bonus?

Jag håller med om att cash är att föredra, men det kan vara värt att snegla lite på vilka tjänster du prenumererar på - jag har tidigare kunnat lösa in poäng för prenumerationer på Spotify, Nextory och Readly (American Express respektive SJ Prio Mastercard). Jag gissar att andra kort kan ha liknande erbjudanden. Även om det inte är cash så blir ju principen densamma om du redan prenumererar på tjänsterna.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av issue:

Tja,

Jag försöker hitta kreditkort med bra cashback/bonus men jag tycker att det är en djungel där ute.
Jag reser typ aldrig (så flygpoäng går bort)
Jag sitter inte och surfar på erbjudanden (så re:member går bort).

förra året betalade jag nästan 30k i månaden med kort, men då var det 3 renoveringar så mycket nytt som skulle köpas (möbler/vitvaror/färg osv)

En vanlig månad ligger jag på kanske 11k med kort.

jag har kollar upp refunder pay samt everyday card och scenarion 120k per år respektive 200k per år.

refunder pay
120 000 x 0,01 - 395 = 805
200 000 x 0,01 - 395 = 1 605

everyday card
60 000 x 0,005 + 60 000 x 0,01 - 270 = 630
120000 x 0,005 + 80 000 x 0,01 - 270 = 1 130

har jag missat något kort med bra cashback/bonus?

Du har räknat lite kort för everyday, under 20k per bonusperiod (halvår) är 0,5% sedan är det 1% som gäller. Så det blir max 40k till den lägre nivån. Och du har alltid 1% på mat/bensin, för att krångla till det.

Har någon testat refunder, har de efaktura?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Du har räknat lite kort för everyday, under 20k per bonusperiod (halvår) är 0,5% sedan är det 1% som gäller. Så det blir max 40k till den lägre nivån. Och du har alltid 1% på mat/bensin, för att krångla till det.

Har någon testat refunder, har de efaktura?

aha, jag tolkade som att köp under 20k alltid var 0.5% (förutom mat och drivmedel).. får räkna om då, blir ganska liten skillnad då i slutet.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Du har räknat lite kort för everyday, under 20k per bonusperiod (halvår) är 0,5% sedan är det 1% som gäller. Så det blir max 40k till den lägre nivån. Och du har alltid 1% på mat/bensin, för att krångla till det.

Har någon testat refunder, har de efaktura?

Byte till de från circle k och ja de har e-faktura. Dock ingen Apple pay. I övrigt funkar det bra, man får cash-backen insatt på konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Du har räknat lite kort för everyday, under 20k per bonusperiod (halvår) är 0,5% sedan är det 1% som gäller. Så det blir max 40k till den lägre nivån. Och du har alltid 1% på mat/bensin, för att krångla till det.

Har någon testat refunder, har de efaktura?

Refunder Pay har e-faktura. Jag har använt Refunder Pay sedan november 2021 och är nöjd.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

har uppdaterat mina exempel nu baserat på nya uppgifter gällande everyday card.. det är ju väldigt lite skillnad i cashback där refunder fortfarande är bäst. är det någon som kan tala om vad de gillar eller ogillar med refunder/everyday card?

refunder pay
120 000 x 0,01 - 395 = 805
200 000 x 0,01 - 395 = 1 605

everyday card (kostar 195 + 75 för extrakort)
40 000 x 0,005 + 80 000 x 0,01 - 270 = 730
40 000 x 0,005 + 160 000 x 0,01 - 270 = 1 530

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pro9:

Tänkte höra med er som har Amex, fungerar det att lägga till i google pay / samsung pay?

Nej Amex kör bara med Apple Pay men det funkar riktigt bra så kanske värt att byta! Annars kan du alltid lägga in det i Klarna och Paypal tex.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

har uppdaterat mina exempel nu baserat på nya uppgifter gällande everyday card.. det är ju väldigt lite skillnad i cashback där refunder fortfarande är bäst. är det någon som kan tala om vad de gillar eller ogillar med refunder/everyday card?

refunder pay
120 000 x 0,01 - 395 = 805
200 000 x 0,01 - 395 = 1 605

everyday card (kostar 195 + 75 för extrakort)
40 000 x 0,005 + 80 000 x 0,01 - 270 = 730
40 000 x 0,005 + 160 000 x 0,01 - 270 = 1 530

Här kommer lite synpunkter från mig angående Refunder Pay:
Man behöver gå in och redigera beloppet på e-fakturan.
Fakturan är lite svårtolkad.
Man kan kombinera med Refunder för extra cashback.
Snabba utbetalningar via Trustly. Man får återbäringen på valfritt konto.
De har nu haft en kampanj på ca 2,5 månader där man fått 2% på Refunder Pay + dubbel cashback på Refunder (denna kampanj avslutades 31 januari), men förhoppningsvis kommer det fler kampanjer framöver.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Här kommer lite synpunkter från mig angående Refunder Pay:
Man behöver gå in och redigera beloppet på e-fakturan.
Fakturan är lite svårtolkad.
Man kan kombinera med Refunder för extra cashback.
Snabba utbetalningar via Trustly. Man får återbäringen på valfritt konto.
De har nu haft en kampanj på ca 2,5 månader där man fått 2% på Refunder Pay + dubbel cashback på Refunder (denna kampanj avslutades 31 januari), men förhoppningsvis kommer det fler kampanjer framöver.

jag läste lite om refunder (alltså inte pay) och jag ogillar det. man måste tillåta cookies (jag kör strict i webbläsaren) samt att jag antaligen måste vitlista saker i min pihole för att redirect ska fungera korrekt från refunder till sidan jag vill handla hos.
Men man får väl se det så här, refunder pay är bäst på cashback som den är och om man orkar fippla refunder så är det bara en bonus.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av issue:

har uppdaterat mina exempel nu baserat på nya uppgifter gällande everyday card.. det är ju väldigt lite skillnad i cashback där refunder fortfarande är bäst. är det någon som kan tala om vad de gillar eller ogillar med refunder/everyday card?

refunder pay
120 000 x 0,01 - 395 = 805
200 000 x 0,01 - 395 = 1 605

everyday card (kostar 195 + 75 för extrakort)
40 000 x 0,005 + 80 000 x 0,01 - 270 = 730
40 000 x 0,005 + 160 000 x 0,01 - 270 = 1 530

everyday har rätt belopp förtryckt och e-faktura där bonus dras av automatiskt, så noll jobb för pengarna. Vet inte om det är värt administrationen man får med refunder för en knapp hundring extra om året.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem

Rocker kör nån kampanj nu, man får 500kr om man blivit referrad av en vän och gjort tre köp. Jag fick en inbjudan genom reddit på något sätt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt Refunder Pay, det blev Refunder Pay då sambon tydligen var en användare av refunder.se, då har ju hon iaf vanan inne med att få cashback den vägen.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Rocker kör nån kampanj nu, man får 500kr om man blivit referrad av en vän och gjort tre köp. Jag fick en inbjudan genom reddit på något sätt.

Jag har använt Rocker sedan i somras (3% cashback just nu) och är mycket nöjd. fungerar klockrent och caschback-utbetalning varje månad!

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som använder Rocker?

Har börjat kolla på kort som ger en cashback. Tanken är att betala allt varje månad med ett kort, och om kredit betala 100% på fakturan varje månad så klart, för att slippa ränteavgifter.

Jag är ute efter smidighet. Apple Pay är ett STORT plus. Vad jag förstod måste man mecka med att föra över pengar hela tiden till sin Rocker för att betala? Vore ju otroligt smidigt om Rocker-kontot gick att ansluta till sin bank.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rich:

Någon som använder Rocker?

Har börjat kolla på kort som ger en cashback. Tanken är att betala allt varje månad med ett kort, och om kredit betala 100% på fakturan varje månad så klart, för att slippa ränteavgifter.

Jag är ute efter smidighet. Apple Pay är ett STORT plus. Vad jag förstod måste man mecka med att föra över pengar hela tiden till sin Rocker för att betala? Vore ju otroligt smidigt om Rocker-kontot gick att ansluta till sin bank.

Det finns en auto-påfyllning man aktiverar med bankid.
Jag skaffade det mest för att få kampanjpengarna, använder annars everyday kreditkort, med curve för apple pay. säg till om du vill ha en refferral till rocker

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aphex:

Det finns en auto-påfyllning man aktiverar med bankid.
Jag skaffade det mest för att få kampanjpengarna, använder annars everyday kreditkort, med curve för apple pay. säg till om du vill ha en refferral till rocker

Hur kommer det sig att du valde Everyday istället för ex Refunder Pay?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rich:

Hur kommer det sig att du valde Everyday istället för ex Refunder Pay?

För dålig timlön, se #19470143

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion