TV tråden för Black Friday och mellandagarna

Permalänk
Skrivet av Martiin82:

Siktet inställt på 65" oled sony,, kommer A80J ner på 17' (som BF) lutar det åt den men med reservation för att A90J kommer ner mot 25',, då hade den känts som ett bra kort!

Vet någon var A90J låg som lägst på BF?

(Verkar vara 28’ som var lägstanivån)

28 var väl någon mindre kända butik(?)
Köpte min för 29.990 kr.
Sjuuuukt nöjd. Löjligt bra tv

Permalänk
Skrivet av RunesRäka:

28 var väl någon mindre kända butik(?)
Köpte min för 29.990 kr.
Sjuuuukt nöjd. Löjligt bra tv

Mm är onekligen lite nällad av den. Dock svårt att motivera ~12’ för lite extra ljusstyrka (sitter med plasma och projektor idag, allt blir ett steg upp på den fronten 😉)

Hur upplever du ”ryckigheten” i 24hz på denna? (Tänk panoreringar, mörka siluetter mot ljus bakgrund. Tror det benämns ”stutter”). Fick lämna tillbaka en lg c9 för ett par år sedan för att jag inte kunde med hur oleds (då) hanterade detta..

Permalänk
Skrivet av Martiin82:

Mm är onekligen lite nällad av den. Dock svårt att motivera ~12’ för lite extra ljusstyrka (sitter med plasma och projektor idag, allt blir ett steg upp på den fronten 😉)

Hur upplever du ”ryckigheten” i 24hz på denna? (Tänk panoreringar, mörka siluetter mot ljus bakgrund. Tror det benämns ”stutter”). Fick lämna tillbaka en lg c9 för ett par år sedan för att jag inte kunde med hur oleds (då) hanterade detta..

Äsch, tänkte samma sak som dig och tror inte jag hade märkt någon skillnad mot A80J men bara vetskapen att ha det bästa är ju skönt hehe
Det som jag upplever är att Dolby Vision ljus som bildinställning är det bästa. Imax Exchange och Netflix kalibrerad är lite mörkare (högst min personliga åsikt dock)

Vet inte riktigt vad du vill veta(?) Judder eller studder?

Permalänk
Skrivet av RunesRäka:

Äsch, tänkte samma sak som dig och tror inte jag hade märkt någon skillnad mot A80J men bara vetskapen att ha det bästa är ju skönt hehe
Det som jag upplever är att Dolby Vision ljus som bildinställning är det bästa. Imax Exchange och Netflix kalibrerad är lite mörkare (högst min personliga åsikt dock)

Vet inte riktigt vad du vill veta(?) Judder eller studder?

Helt enig, får se var man hamnar!

Rätt säker på att det är stutter/studder man refererar till för detta fenomen (staccato effect), stor reservation för att jag är fel på det. BFI som kom i förra årets modeller skulle till stor del lösa detta problemet och sony anses väl ligga i framkant vad det gäller rörelsehantering. Därför hade jag hoppats att det är läge för en känslig jäkel som mig att hoppa på tåget nu!

Permalänk
Skrivet av Martiin82:

Helt enig, får se var man hamnar!

Rätt säker på att det är stutter/studder man refererar till för detta fenomen (staccato effect), stor reservation för att jag är fel på det. BFI som kom i förra årets modeller skulle till stor del lösa detta problemet och sony anses väl ligga i framkant vad det gäller rörelsehantering. Därför hade jag hoppats att det är läge för en känslig jäkel som mig att hoppa på tåget nu!

Yes okej. Här är min "egna" recension av A90J

Förväntningar: Ville ha den bästa tv med den bästa bilden. Ville ha Oled (kommer från en Panasonic 4k som var det bästa du kunde hitta för några år sedan och även en Philips ambilight.)

Plats: Vardagsrum med fönster bakom mig. Har tv:n lite väl nära känner jag och skulle vilja ha tv 1 meter längre ifrån men lägenheten tillåter inte det hehe

Bildkvalitet: Hm varierande. Sändningarna från min tele2 tv box är sådär (även fast det är HD). Har dock blivit bättre efter jag tog tag i att göra en ordentlig bildinställning men här tror jag att jag skulle tjäna att ha tvn lite längre ifrån (har testat det och blivit bättre). Jag har såklart förstått att det skulle vara skillnad beroende på kvalitén på materialet tv blir matad med men inte så stor skillnad...
Netflix, Disney+, amazon osv där det finns material i 4K är så jävla magiskt. Här får man verkligen fram bilden och det är löjligt bra ibland när det tvn får jobba max med mycket färger osv.
Dolby Vision Ljus = min favorit bildinställning.

Rörelsehantering: Här är jag lite kluven. Jag kör motionflow på högsta för jag gillar personligen lite mer åt "såpopera" hållet men här kan jag märka när det är väldigt väldigt snabba scener (ex bil som kör snabbt) att det blir lite suddigt precis runtombilden (de närmsta bildrutorna).
Jag har dock inte testat att minska motionflow för att se om det blir bättre för tycker inte jag stör mig på det. Här märker jag också stor skillnad om jag till exempel sitter 1,5 m längre ifrån för då blir det bättre. Det är framförallt i 4K streamingen detta märkts mest.

Spel:
Spelar på min PS5 och tycker det är grym bild och fick någon uppdatering till tvn för ett tag sen som skulle optimera flytet (kommer inte ihåg vad uppdateringen innehöll dock)

Operativsystem:
Riktigt fint. Snabb i menyerna och finns alla streamingtjänster jag använder.

Slutsats:
I jämförelse med mina tidigare tv apparater och min första OLED kan jag inte vara annat än supernöjd. Det finns ingenting som är perfekt och i och med jag sitter lite väl nära för min smak så får jag acceptera lite saker.
Jag streamar mest 4k och då är det löjligt bra bild som sagt och det ser ut som man tittar ut igenom ett fönster
Värt 29tkr? Ingen aning.
Hade jag blivit nöjd med en annan tv för 15tkr? Säkert.
Känner jag att jag slängt pengarna i sjön? NEJ, jag ville ha det bästa och är supernöjd med bilden i 4k eftersom jag streamar sjukt mycket serier.

Permalänk

Super, tack!

Mm det där med motion flow är väldigt individuellt, jag är otroligt känslig (tyvärr). Får bli elgiganten igen så man har möjlighet att returnera om det fortfarande inte funkar 😉

Permalänk
Skrivet av Martiin82:

Super, tack!

Mm det där med motion flow är väldigt individuellt, jag är otroligt känslig (tyvärr). Får bli elgiganten igen så man har möjlighet att returnera om det fortfarande inte funkar 😉

Låter smart. Återkom gärna vad du tyckte så vi kan jämföra ✌️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiin82:

Super, tack!

Mm det där med motion flow är väldigt individuellt, jag är otroligt känslig (tyvärr). Får bli elgiganten igen så man har möjlighet att returnera om det fortfarande inte funkar 😉

Kan inte svara för just Sonys modeller men rent generellt uppstår den där ryckigheten (stutter) på alla paneler som är snabba nog, eftersom varje bildruta helt enkelt visas statisk mycket längre än på en långsammare panel. Någon form av processning av bilden, eller BFI, kommer att krävas för att bli av med detta då problemet är en del av källan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Lagt undan en 80a nu hos närmsta butiken. De var ganska säkra att den droppar till bf-nivå i mellandagarna men ville inte lova (finns ju knappt i lager).

A90 ligger redan rabatterad på 30’ så det blir lite styvt som 2a bildvisare.

För ~18’ så blir A80J ett väldigt enkelt val, får hoppas det blir så

Permalänk
Medlem

LG C1 på Webhallen nere på BF priser igen!

Permalänk
Skrivet av blunden:

Kan inte svara för just Sonys modeller men rent generellt uppstår den där ryckigheten (stutter) på alla paneler som är snabba nog, eftersom varje bildruta helt enkelt visas statisk mycket längre än på en långsammare panel. Någon form av processning av bilden, eller BFI, kommer att krävas för att bli av med detta då problemet är en del av källan.

Förstår. Vet inte hur bra de andra märkena är på att processa bilden men Sony A90J sitter ju iaf på det bästa inom deras märke för att kunna processa så bra som möjligt.

Permalänk
Skrivet av Öltorp:

LG C1 på Webhallen nere på BF priser igen!

Ser inte ut så nu vid 9tiden(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiin82:

Ser inte ut så nu vid 9tiden(?)

Ett par timmar med sänkt pris. Tillbaka till vanliga nu ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Ett par timmar med sänkt pris. Tillbaka till vanliga nu ja.

Wtf, är det vanligt att det är så kort tid? Lille jul, man har ju mycket att stå i och inte tid att surfa..

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa en 65" men priset lyckades ändras medans jag skulle checka ut.. Aja, den lär ju komma ner i samma pris snart hos någon annan med.

Permalänk
Medlem

Tror inte det var meningen att priserna skulle sänkas idag (start imorgon 08.00).

Elgiganten skickade ut felaktigt igår med. Dom är heta som attan

Imorgon 08.00 är det "officiell" start för mellandagsrean!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Tror inte det var meningen att priserna skulle sänkas idag (start imorgon 08.00).

Elgiganten skickade ut felaktigt igår med. Dom är heta som attan

Imorgon 08.00 är det "officiell" start för mellandagsrean!

Startar mellandagsrean redan på julafton? Och Kalle ska börja först 15:05, vart är detta land på väg???

Permalänk
Medlem
Skrivet av RunesRäka:

Förstår. Vet inte hur bra de andra märkena är på att processa bilden men Sony A90J sitter ju iaf på det bästa inom deras märke för att kunna processa så bra som möjligt.

Ja, Sony har väldigt bra motion processing.

Skrivet av Öltorp:

Ett par timmar med sänkt pris. Tillbaka till vanliga nu ja.

Var det Black Week-priserna eller medlemspriserna kvällen innan, som var ytterligare lite lägre?

EDIT: Verkar ha varit medlemspriserna.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Startar mellandagsrean redan på julafton? Och Kalle ska börja först 15:05, vart är detta land på väg???

Edit: 25/12 08.00 lagom snurrigt nu

Permalänk
Medlem

22 990:- för 65 G1, man tackar 👍

Permalänk
Medlem

Netonnet har tjuvstartat mellandagsrean:
https://www.netonnet.se/art/justnu/mellandagar/tv-ljud/tv

Frågan är om LG C1 55" kommer ner till 10990kr någon annanstans som i blixtrean tidigare idag, eller om man ska slå till här för 11990kr.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Är sony ke-85xh9096 något att satsa på? Kostar nu 21.999 på dustin. Jag letar efter en 85" i denna prisklass och vill ha det bästa jag kan få för pengarna.

https://www.dustinhome.se/product/5011194126/ke85xh9096-85-hd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Netonnet har tjuvstartat mellandagsrean:
https://www.netonnet.se/art/justnu/mellandagar/tv-ljud/tv

Frågan är om LG C1 55" kommer ner till 10990kr någon annanstans som i blixtrean tidigare idag, eller om man ska slå till här för 11990kr.

Svårt att veta. Webhallen som var en av dem som hade en blixtrea har nu också satt priset till 11990 kr på sin mellandagsrea. Där har de väl fördelen av att erbjuda fri hemleverans, inte bara fri frakt till ombud. Även de andra butikerna verkar ha satt priset till 11990 kr nu.

Notera att det är lite olika modeller som säljs i olika butiker. Många säljer C15LA eller C16LA (sistnämnda med WiSA-stöd) med mjölkvit baksida och ljusare nyans på metalldelen av stödet, medan exempelvis Elgiganten säljer C14LB med mörk baksida och aningen mörkare nyans på stödet. Därmed kan man ju välja lite beroende på vilket man föredrar. Kan nog finnas någon som sålde C14LA också.

Webhallen har korrigerat sina produktbilder så nu stämmer de med verkligheten, till skillnad från förut. Därför kan du jämföra de bilderna med de från Elgiganten för att se skillnaden.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Svårt att veta. Webhallen som var en av dem som hade en blixtrea har nu också satt priset till 11990 kr på sin mellandagsrea. Där har de väl fördelen av att erbjuda fri hemleverans, inte bara fri frakt till ombud. Även de andra butikerna verkar ha satt priset till 11990 kr nu.

Notera att det är lite olika modeller som säljs i olika butiker. Många säljer C15LA eller C16LA (sistnämnda med WiSA-stöd) med mjölkvit baksida och ljusare nyans på metalldelen av stödet, medan exempelvis Elgiganten säljer C14LB med mörk baksida och aningen mörkare nyans på stödet. Därmed kan man ju välja lite beroende på vilket man föredrar. Kan nog finnas någon som sålde C14LA också.

Webhallen har korrigerat sina produktbilder så nu stämmer de med verkligheten, till skillnad från förut. Därför kan du jämföra de bilderna med de från Elgiganten för att se skillnaden.

Hade inte alls sett det där med olika modeller! Tack! Har Benify med där man kan köpa presentkort på webhallen med 6% rabatt så blir nog beställning där om det blir LGn.

Är lite insnöad på Sony A80J 55" med då den kör Android och har redan en Sony limpa. Men vet egentligen inte om där är nån app jag behöver som inte finns på LGs gränssnitt. Så osäker om den är motiverad priset på 13k.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Hade inte alls sett det där med olika modeller! Tack! Har Benify med där man kan köpa presentkort på webhallen med 6% rabatt så blir nog beställning där om det blir LGn.

Är lite insnöad på Sony A80J 55" med då den kör Android och har redan en Sony limpa. Men vet egentligen inte om där är nån app jag behöver som inte finns på LGs gränssnitt. Så osäker om den är motiverad priset på 13k.

Ja, då är det ju ett ganska enkelt val. Själv köpte jag också en 55" LG C1 från Webhallen kvällen de körde medlemspriser innan Black Week. Då var det bara 5% via Benify så jag orkade faktiskt inte krångla med presentkort.

Själv kör jag en Samsung-limpa (HW-Q86R). Funkar bra. Misstänker att du kanske överväger att försöka utnyttja TV:n som extra centerhögtalare eller liknande? Värt att läsa lite recensioner på hur väl folk tycker att det funkar kanske, om du inte redan gjort det? Misstänker att mycket handlar om hur likt TV:n låter ljudmässigt jämfört med din soundbar.

Personligen tycker jag att Android TV/Google TV är betydligt bättre än LGs WebOS. Jag kör dock en Nvidia Shield TV sedan länge så är kanske lite partisk. Därmed har jag heller inte riktigt givit LGs lösning en chans. Finns ju dock många som gillar WebOS vad jag förstått så förlita sig inte bara på min åsikt i den frågan.

En fördel med Sony A80J är väl kanske också att den stödjer passthrough av DTS-formaten över eARC till skillnad från LG och en del andra tillverkare. En stor nackdel är dock att den bara har en HDMI 2.1-port, vilken också är samma som eARC-porten så om du inte har en sådan på din soundbar blir du i praktiken helt utan HDMI 2.1.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

(2st hdmi 2.1 portar på A80J, den ena dubblerar som eARC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, då är det ju ett ganska enkelt val. Själv köpte jag också en 55" LG C1 från Webhallen kvällen de körde medlemspriser innan Black Week. Då var det bara 5% via Benify så jag orkade faktiskt inte krångla med presentkort.

Själv kör jag en Samsung-limpa (HW-Q86R). Funkar bra. Misstänker att du kanske överväger att försöka utnyttja TV:n som extra centerhögtalare eller liknande? Värt att läsa lite recensioner på hur väl folk tycker att det funkar kanske, om du inte redan gjort det? Misstänker att mycket handlar om hur likt TV:n låter ljudmässigt jämfört med din soundbar.

Personligen tycker jag att Android TV/Google TV är betydligt bättre än LGs WebOS. Jag kör dock en Nvidia Shield TV sedan länge så är kanske lite partisk. Därmed har jag heller inte riktigt givit LGs lösning en chans. Finns ju dock många som gillar WebOS vad jag förstått så förlita sig inte bara på min åsikt i den frågan.

En fördel med Sony A80J är väl kanske också att den stödjer passthrough av DTS-formaten över eARC till skillnad från LG och en del andra tillverkare. En stor nackdel är dock att den bara har en HDMI 2.1-port, vilken också är samma som eARC-porten så om du inte har en sådan på din soundbar blir du i praktiken helt utan HDMI 2.1.

Skrivet av Martiin82:

(2st hdmi 2.1 portar på A80J, den ena dubblerar som eARC)

Tack för svar! Mycket hjälpsamt. Hade nog inte övervägt A80J om det bara varit ett 2.1 uttag, men 2 ska jag nog klara mig på. Sambon föredrar Sonyn då vi har det idag så det "är sig likt". Lite bättre kalibrering och färger med så det är väl ännu ett plus.

Men tycker C1 och A80J borde ha samma reapris, förstår inte det riktigt.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiin82:

(2st hdmi 2.1 portar på A80J, den ena dubblerar som eARC)

Ah, så var det kanske ja. Med andra ord en ledig port för en HDMI 2.1-pryl om man vill kunna utnyttja ARC eller eARC.

Skrivet av marukusu:

Tack för svar! Mycket hjälpsamt. Hade nog inte övervägt A80J om det bara varit ett 2.1 uttag, men 2 ska jag nog klara mig på. Sambon föredrar Sonyn då vi har det idag så det "är sig likt". Lite bättre kalibrering och färger med så det är väl ännu ett plus.

Men tycker C1 och A80J borde ha samma reapris, förstår inte det riktigt.

Reapriserna styrs förmodligen helt enkelt av hur tillverkarna tycker att de vill segmentera sina produkter. Sony tycker väl helt enkelt att deras modeller är värda mer. Det är dock också möjligt att deras marginaler redan är något lägre på grund av att LG Electronics förmodligen kan förhandla till sig bättre priser per panel från LG Display än andra kan göra eftersom de är en sådan stor kund. Det sistnämnda är dock mest spekulation från min sidan.

Du blir förmodligen väldigt nöjd med A80J. De är utan tvekan duktiga på att både få riktigt bra resultat från LGs OLED-paneler samt även sin motion processing.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Kan bara ge tummen upp för A80J. Har inget att klaga på över bilden, skönt att äntligen kunna släppa plasman.

Har hårdkört de trailers jag minns var extremt svåra för den LG C9 jag hade hemma för ett par år sedan. Sonyn har inga bekymmer alls och då fokuserar jag och letar efter ”fel”.. tekniken har mognat i detta avseende!

Det enda jag inte är helt övertygad över är ljudet(?),, kanske ger sig med lite inställningspilleri. Har ju hört från många ställen att ”här behövs ingen soundbar…”

Permalänk

Söker tips och råd.

Lg b1
Samsung qa60
Samsung qa80
Philips 706

Har ett ganska så ljust vardagsrum och spelar ej på tvn.

Ser mest på sport och film

Finns de ngn risk med inbränning då kidsen kmr använda denna tvn med?

Saknade..