Program utanför skärmen

Permalänk

Program utanför skärmen

Hej. Jag har stött på ett litet problem. För en stund sedan hade jag 4st skärmar inkopplad till datorn. Men nu har jag 3st inkopplade. Nu när jag ville in på Nvidias kontrollpanel så öppnas den förmodligen upp på skärm nr 4 som inte finns längre. Har märkt att andra program också gjort det. Men de andra programmen har ag lyckats få tillbaka till nuvarande skärmar med Shift + alt och sedan Shift + mellanslag och sedan flyttat över fönstren. Problemet med nvidia kontrollpanelen är att där jag tar Shift + alt så ser jag inte ens att fönstret är uppe någonstans. Jag har ställt om i windows att det bara är 3 skärmar och att mellersta är huvudskärmen. Vet ej hur jag ska trolla fram nvidia kontroll panelen. Någon som hamnat i samma situation eller vet hur man ska lösa det? Tacksam för svar!

God Jul på er!

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Moderator
Forumledare

@SplendidPerformance: Nu var det ett tag sedan jag råkade ut för detta men ghettolösningen brukade vara att koppla ur alla skärmar från GPU:n och sen koppla in kablarna som faktiskt används

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@SplendidPerformance: Nu var det ett tag sedan jag råkade ut för detta men ghettolösningen brukade vara att koppla ur alla skärmar från GPU:n och sen koppla in kablarna som faktiskt används

Detta har löst det för mig också tidigare

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk

Det ska jag genast testa! Håller tummarna! Tack för snabba förslag på lösningar!

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplendidPerformance:

Det ska jag genast testa! Håller tummarna! Tack för snabba förslag på lösningar!

Det jag brukar göra när jag stöter på samma problem är att först se till att programmet är aktivt genom att växla till det med ALT + TAB. Sen så använder man SHIFT + WIN + PILTANGENT för att flytta det till någon annan skärm. Jag har bara två skärmar sida vid sida, så för min del så blir det bara att använda höger eller vänster pil.

Visa signatur

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda" -- Albert Einstein

Permalänk

Problemet löst med att rycka ur sladdarna tack och God Jul på er!

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av Mouless:

Det jag brukar göra när jag stöter på samma problem är att först se till att programmet är aktivt genom att växla till det med ALT + TAB. Sen så använder man SHIFT + WIN + PILTANGENT för att flytta det till någon annan skärm. Jag har bara två skärmar sida vid sida, så för min del så blir det bara att använda höger eller vänster pil.

Problemet med det var att jag inte kunde växla fram till det. Nvidias kontrollpanel syntes inte ens att det var igång i ett fönster. som jag skrev så fanns ingen möjlighet att flytta det.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk

just en sån här funktion jag påpekat till microsoft, man kan istället för att flytta rutorna med shift hit å dit CTRL etc

att man kan trycka på programmet i Taskbar så mini rutan kommer upp sen trycka och hålla in och sen dra lös den och sätta vart man vill borde ju inte va omöjligt..

sitter ju själv på 4 skärmar så

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av SplendidPerformance:

Problemet löst med att rycka ur sladdarna tack och God Jul på er!

Härligt! Någon konstig kvarleva att GPU:n tycker att skärmen fortfarande är aktiv bara att den är avstängd.

God jul tillbaka

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Rekordmedlem

Brukar även gå att få alla fönster att hoppa till huvudskärmen genom att stänga av det utvidgade skrivbordet med win+P. har skärmarna samma upplösning brukar det funka men har skärmen som försvunnit högre upplösning än den primära så kan fönstret ändå vara så stort att det hamnar utanför den.
Se till att som minst ha en 4k skärm som primär så går det troligen bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

alt-space, ↓↓, enter, ←

är ju annars den klassiska varianten av Windows-konamikoden för att flytta fönster man inte kan se

Dvs att öppna fönstrets meny, välja andra alternativet ("move"), och sedan trycka en riktning så att fönstret fastnar på muspekaren. Allt detta då förutsatt att du kan flytta fokus till fönstret, antingen via alt-tab eller att trycka på applikationen i taskbar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

alt-space, ↓↓, enter, ←

är ju annars den klassiska varianten av Windows-konamikoden för att flytta fönster man inte kan se

Dvs att öppna fönstrets meny, välja andra alternativet ("move"), och sedan trycka en riktning så att fönstret fastnar på muspekaren. Allt detta då förutsatt att du kan flytta fokus till fönstret, antingen via alt-tab eller att trycka på applikationen i taskbar.

Numera är det väl helt enkelt Windowsknappen och piltangenterna? Fick iallafall inte "alt-space" all fungera, men det kan vara för att jag har PowerToys igång (det blir en genväg till Windows-sök).

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Numera är det väl helt enkelt Windowsknappen och piltangenterna? Fick iallafall inte "alt-space" all fungera, men det kan vara för att jag har PowerToys igång (det blir en genväg till Windows-sök).

win+pil gör ju någonting helt annat, men jag utesluter inte att det också kan fungera som ett sätt att lösa problemet. Har aldrig själv testat att använda det på något som är utanför bild, dock.

Vad gäller genvägen alt-space så fungerar den fortfarande i Windows 11 (och har ju fungerat sedan eldkvarn brann, åtminstone Windows 3.x, kanske ytterligare lite bakåt), så det är nog i så fall Powertoys som krockar med gamla traditionella genvägar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

win+pil gör ju någonting helt annat, men jag utesluter inte att det också kan fungera som ett sätt att lösa problemet. Har aldrig själv testat att använda det på något som är utanför bild, dock.

Vad gäller genvägen alt-space så fungerar den fortfarande i Windows 11 (och har ju fungerat sedan eldkvarn brann, åtminstone Windows 3.x, kanske ytterligare lite bakåt), så det är nog i så fall Powertoys som krockar med gamla traditionella genvägar.

In Microsoft Windows, the Alt+spacebar opens the window menu of the currently-opened program. With this window, you can move, size, minimize, maximize, and close the window.

Aja, har aldrig provat just det själv, så jag vet inte. Windows-piltangent fungerar för det mesta för mig iallafall.