Hur mycket drar ett kylskåp i viloläge?

Permalänk

Hur mycket drar ett kylskåp i viloläge?

Hur mycket drar en kombinerat kylskåp och frys i viloläge? Alltså en sådan där där kylen är över frysen.

På energimyndigheten säger de att en sådan drar 200kWh per år. Men jag får det till 20W per timme stämmer det?

Permalänk
Medlem

20W * 1 år är 175200 W, nära 200kW.

Permalänk
Medlem

Beror på, olika kyl och frys är olika effektiva, de står i olika miljöer och hur mycket den står öppen/stängd om den är avfrostad eller inte... o.s.v.

Beroende på hur gammalt ditt kylskåp så följer det med en energideklaration, den ger en fingervisning. Men om du vill veta med mer precision får du köpa en elmätare och mäta själv.

Permalänk

20 W i timmen medför en årsförbrukning på 175 kWh.

Permalänk
Medlem

Det kan nog skilja mycket mellan äldre och moderna kyl-frys kan jag tro. Pumpen brukar ju gå på och av med olika mellanrum för att justera temperaturen.

Tillverkare av nya är väl tvungna att ange i produktbeskrivningen hur mycket ström de drar i normal användning, mätt enligt en standardiserad mall visserligen.
Det går att kolla på Prisjakt, och de har ett histogram i sökfiltret. De flesta kyl-frys där var i energiklass E, mellan 200 och 300 kWh / år.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

20W * 1 år är 175200 W, nära 200kW.

1 år har 8832 timmar? Egentligen är det 22W men ändå. Trodde inte att en kyl o frys drog så lite per timme?

Skrivet av dlq84:

Beror på, olika kyl och frys är olika effektiva, de står i olika miljöer och hur mycket den står öppen/stängd om den är avfrostad eller inte... o.s.v.

Beroende på hur gammalt ditt kylskåp så följer det med en energideklaration, den ger en fingervisning. Men om du vill veta med mer precision får du köpa en elmätare och mäta själv.

Mitt kylskåp är i runda slängor 15 år gammalt. Det drar 350kWh per år enligt manualen medan en ny ska dra runt 200kWh. Det är inte så stor skillnad? Den står hemma och inte i någon industrimiljö eller så så det enda som påverkar är hur ofta man öppnar den och så antar att det blir mer nu när man måste jobba eller plugga hemifrån.

Skrivet av Gabriel-Knight:

20 W i timmen medför en årsförbrukning på 175 kWh.

22W menade jag se ovan.

Skrivet av Findecanor:

Det kan nog skilja mycket mellan äldre och moderna kyl-frys kan jag tro. Pumpen brukar ju gå på och av med olika mellanrum för att justera temperaturen.

Tillverkare av nya är väl tvungna att ange i produktbeskrivningen hur mycket ström de drar i normal användning, mätt enligt en standardiserad mall visserligen.
Det går att kolla på Prisjakt, och de har ett histogram i sökfiltret. De flesta kyl-frys där var i energiklass E, mellan 200 och 300 kWh / år.

Se svar ovan. Min kyl och frys drar 350 kWh per år enligt manualen så det verkar inte som mycket har hänt på 15 år om de fortfarande drar 300 kWh.

Permalänk
Medlem

När kompressorn slagit av så drar det väl 0W?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

När kompressorn slagit av så drar det väl 0W?

Jag vet inte. Jag har energimätning per timme och ser att något förbrukar 0,07kWh per timme. Det är inte normalt. Om man antar att routern drar 15W vad är då resten? Lampor och datorn är avstängda likaså andra elprodukter har inte sladden inkopplade heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag vet inte. Jag har energimätning per timme och ser att något förbrukar 0,07kWh per timme. Det är inte normalt. Om man antar att routern drar 15W vad är då resten? Lampor och datorn är avstängda likaså andra elprodukter har inte sladden inkopplade heller.

Kanske är saker i standby.
Datorn drar el om nätagget får el och är på.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Kyltekniker här.
Den bör dra noll när den står stilla men beroende på modell kan du tex ha en fläkt som cirkulerar luften. Medans du mäter nästa gång och det är nere på 0,07 kan du dra ut kabeln och se om det går ner på noll då. Gör det inte det är det såklart något annat. Mäter du på uttaget skåpet är kopplat eller hela huset/lägenhet? Vissa mätare verkar inte klara ner till noll beroende på kvalitet. Du kan alltid prova stänga brytaren till elcentralen vid dina säkringar om du har kunskap

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

Kanske är saker i standby.
Datorn drar el om nätagget får el och är på.

Har ju inte sladdarna inkopplade.

Skrivet av TAG:

Kyltekniker här.
Den bör dra noll när den står stilla men beroende på modell kan du tex ha en fläkt som cirkulerar luften. Medans du mäter nästa gång och det är nere på 0,07 kan du dra ut kabeln och se om det går ner på noll då. Gör det inte det är det såklart något annat. Mäter du på uttaget skåpet är kopplat eller hela huset/lägenhet? Vissa mätare verkar inte klara ner till noll beroende på kvalitet. Du kan alltid prova stänga brytaren till elcentralen vid dina säkringar om du har kunskap

Roligt att se en tekniker här! Vilken fläkt syftar du på? Ingen fläkt i lägenheten här. Jag ska göra ett test att dra ut kabeln på kyl och frys och se om det gör någon skillnad eller stänga av säkringen för köket. Har ännu inte mätt uttaget kylen och frysen drar på. Nej via EONs timavmätning ser man hur mycket det drar per timme. Så tyvärr ingen direkt avläsning från någon digital avläsare i själva lägenheten.

Har ej möjligheten att stänga brytaren till elcentralen då jag bor i lägenhet men säkringen funkar likaså? Vad kan du rekommendera mig för elmätare? Den på Classes klarar bara ned att avläsa till 5W inte under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

När kompressorn slagit av så drar det väl 0W?

Det är ju en halv dator i den så några W är det rimligtvis även utan kompressor.
Måste ju tillbaka till 80 talet för bimetallbrytare

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på att mitt kylskåp som är mer än 30 år gammalt ska gå sönder så jag får ett nytt som drar mindre el.

Har hört att man kan vända det opp o ner en stund o sedan vända tillbaka det så pajar det, men är osäker om så är fallet.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Antar att du mäter hela hemmet som då enligt mätaren drar ca 70W. Jag tänker att 0,07kWh är nära felmarginalen på en sådan mätare. Dra ut Router och TV box?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Själv väntar jag på att mitt kylskåp som är mer än 30 år gammalt ska gå sönder så jag får ett nytt som drar mindre el.

Har hört att man kan vända det opp o ner en stund o sedan vända tillbaka det så pajar det, men är osäker om så är fallet.

Prov att dra ur sladden några timmar. Rätt vanligt att dessa inta klarar av att starta igen

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Prov att dra ur sladden några timmar. Rätt vanligt att dessa inta klarar av att starta igen

Fick tipset av en gammal fastighetsskötare: Vicka på ett rör så freon läcker ut, men då får man vara snabb med att lämna lägenheten och vädra.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har ju inte sladdarna inkopplade.

Roligt att se en tekniker här! Vilken fläkt syftar du på? Ingen fläkt i lägenheten här. Jag ska göra ett test att dra ut kabeln på kyl och frys och se om det gör någon skillnad eller stänga av säkringen för köket. Har ännu inte mätt uttaget kylen och frysen drar på. Nej via EONs timavmätning ser man hur mycket det drar per timme. Så tyvärr ingen direkt avläsning från någon digital avläsare i själva lägenheten.

Har ej möjligheten att stänga brytaren till elcentralen då jag bor i lägenhet men säkringen funkar likaså? Vad kan du rekommendera mig för elmätare? Den på Classes klarar bara ned att avläsa till 5W inte under.

Vissa kylskåp har en fläkt i kylen som cirkulerar
Den kalla luften runt varorna.
Ja säkringen fungerar med. Eller kabeln till kylen om du har flera saker på samma säkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Själv väntar jag på att mitt kylskåp som är mer än 30 år gammalt ska gå sönder så jag får ett nytt som drar mindre el.

Har hört att man kan vända det opp o ner en stund o sedan vända tillbaka det så pajar det, men är osäker om så är fallet.

Du har faktiskt inte fel i det men det gäller skåp med ammoniak som köldmedium. Dessa skåp Har inte kompressor utan använder värmeelement som får gasen att cirkulera liknande den i våra kylare till CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag vet inte. Jag har energimätning per timme och ser att något förbrukar 0,07kWh per timme. Det är inte normalt. Om man antar att routern drar 15W vad är då resten? Lampor och datorn är avstängda likaså andra elprodukter har inte sladden inkopplade heller.

70W är väl inget jag skulle hänga upp mig på, lite standby på olika prylar osv.

Eller, när du oroar dig för de 70 watten så kom ihåg att en vattenkokare kan ta 1500-2500W, spisen 10kW, dammsugaren 1200W osv..

Men det fick mig o tänka på när vi kollade lite på jobbet och undrade vad det var som tog typ 50 eller 100kW 😅

Skrivet av TAG:

Du har faktiskt inte fel i det men det gäller skåp med ammoniak som köldmedium. Dessa skåp Har inte kompressor utan använder värmeelement som får gasen att cirkulera liknande den i våra kylare till CPU.

Nja, vänder du ett kylskåp upp och ner så rinner oljan ur kompressorn och ur i systemet, det är inte bra.

Därav rekommenderar man alltid att ett kylskåp står rakt upp en viss tid efter transport, så oljan kan rinna tillbaka.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

70W är väl inget jag skulle hänga upp mig på, lite standby på olika prylar osv.

Eller, när du oroar dig för de 70 watten så kom ihåg att en vattenkokare kan ta 1500-2500W, spisen 10kW, dammsugaren 1200W osv..

Men det fick mig o tänka på när vi kollade lite på jobbet och undrade vad det var som tog typ 50 eller 100kW 😅

Nja, vänder du ett kylskåp upp och ner så rinner oljan ur kompressorn och ur i systemet, det är inte bra.

Därav rekommenderar man alltid att ett kylskåp står rakt upp en viss tid efter transport, så oljan kan rinna tillbaka.

Jag läste fel. Han menade att man gör så för att eventuellt förstöra kompressorn. Jag menade att
Man gör så för att ”laga” vissa skåp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Mitt kylskåp är i runda slängor 15 år gammalt. Det drar 350kWh per år enligt manualen medan en ny ska dra runt 200kWh. Det är inte så stor skillnad?

Ditt kylskåp förbrukar alltså 75 % mer? Det tycker jag är en väldigt stor skillnad.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Mitt kylskåp är i runda slängor 15 år gammalt. Det drar 350kWh per år enligt manualen medan en ny ska dra runt 200kWh. Det är inte så stor skillnad? Den står hemma och inte i någon industrimiljö eller så så det enda som påverkar är hur ofta man öppnar den och så antar att det blir mer nu när man måste jobba eller plugga hemifrån.

Det är ju en minskning nästan med hälften, hur definierar du "stor skillnad"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Ditt kylskåp förbrukar alltså 75 % mer? Det tycker jag är en väldigt stor skillnad.

Skrivet av Andreaz1:

Det är ju en minskning nästan med hälften, hur definierar du "stor skillnad"?

Tar väl fortfarande 10år innan det "lönat sig" att byta, eller förresten, snarare 30..

Ett modernt kylskåp som håller längre än 10år går på övertid...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG:

Jag läste fel. Han menade att man gör så för att eventuellt förstöra kompressorn. Jag menade att
Man gör så för att ”laga” vissa skåp

Nästan rätt då 😅

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Energimätningen beror också på använda stickproppsenergimätare.

De flesta har svårt att mäta korrekt vid under 1 Watt förbrukning och en del, framför allt lite äldre stickproppsenergimätare klarar heller inte att mäta rätt på distorderad ström och spänning (typiskt från mindre switchade nätaggregat, LED-lampor mm.) med hög crestfaktor (bara strömspik nära period-topparna och ingen ström alls resten av period-envelopen) eller om man har reaktiv ström (tex. kapacitiva reaktansen från spänningsdelning med kondensatorer vanligt använd för att tex. försörja kontroll-enheten med display och annan elektronik på kylskåpet).

Tänker man köpa ny strickproppselmätare så bör man titta efter att man kan få fram 'PF' (power factor) genom att ladda ned manualerna och bruksanvisning för modellen i förväg - finns detta inte, välj nästa energimätar-produkt!.

Skall man kunna mäta detta så måste mät-chipet vara över en viss nivå och då brukar också energimätningen fungera även på knepiga laster som switchade nätaggregat, LED-lampor mm. och förståss också på reaktiva laster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag vet inte. Jag har energimätning per timme och ser att något förbrukar 0,07kWh per timme. Det är inte normalt. Om man antar att routern drar 15W vad är då resten? Lampor och datorn är avstängda likaså andra elprodukter har inte sladden inkopplade heller.

Vi antar att din router drar 15 W som du säger. Du har alltså en medellast på 55 W som skall granskas.

Manualen för kylskåpet säger att förbrukningen är 350 kWh, vilket blir 0,96 kWh per dag. Kylskåpet har då en medelförbrukning på 40 W. Multiplicera exempelvis med faktorn 1,25 för att ta i beaktande en dammig kondensor, läckande tätningar och ålder, och vips så är du uppe i 50 W.

Timförbrukningen beror också på hur ofta kompressorcykeln råkar träffa timmen som mäts. Ena timmen kan du ha en full kompressorcykel, medan den andra timmen har en halv eller två cykler.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

Har du direktverkande el så är det minst gratis den kalla årstiden. Extra vinst för allt du fryser in!

Permalänk
Medlem

Läckande dörrtätningar är den vanligaste orsaken till att kylskåp drar allt mer ström över tiden. - frysboxar (där man lägger in matvarorna ovanifrån) är i det avseende mycket stabilare - men även här gäller att eventuell dränerings-uttag i botten faktiskt är igenkorkad och inte är öppen när frysboxen används - en glömd/missad sådan sak kan få energiförbrukningen att öka till dubbla och mer samt att det frostar fort i frysutrymmet.

Samma gäller för frys-skåp - bildas mycket kondens eller i frysdelen frostar och bildar is fort så är dörrtätningarna oftast slut och har springor i sig där det kippar luft för att gummit blivit hårt med tiden och inte smiter åt ytan längre.

Permalänk
Rekordmedlem

Ett kylskåp i viloläge drar ingen effekt, det går bra att ha det o-anslutet till elnätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av jocke91:

Vi antar att din router drar 15 W som du säger. Du har alltså en medellast på 55 W som skall granskas.

Manualen för kylskåpet säger att förbrukningen är 350 kWh, vilket blir 0,96 kWh per dag. Kylskåpet har då en medelförbrukning på 40 W. Multiplicera exempelvis med faktorn 1,25 för att ta i beaktande en dammig kondensor, läckande tätningar och ålder, och vips så är du uppe i 50 W.

Timförbrukningen beror också på hur ofta kompressorcykeln råkar träffa timmen som mäts. Ena timmen kan du ha en full kompressorcykel, medan den andra timmen har en halv eller två cykler.

Tack! Då måste det vara inom felmarginal.

Måste givetvis byta ut kyl och frysen det är lite för gammalt och inte bara dålig effektivitet idag utan också säkert ännu sämre med tanke på åldern.