Snabbkoll: Har du testat Linux på desktop?

Permalänk
Medlem

Har kört dual-boot med ett Linux OS som mitt primära på desktop i några år nu. Nyligen bytt till Fedora 35 och tycker det är ett av dem bättre distros som jag testat faktiskt. Men jag har kvar Win10 för gaming då Proton och Lutris har aldrig fungerat så värst bra för mig, och oftast vill man bara snabbt få det att fungera så man kan spela.

Permalänk
Medlem

Ja, jag har kört Linux på server och en del datorer ett flertal gånger. Men inte i dagsläget. Skulle kunna tänka mig att gå över till Linux på serven. Dock är det en spelserver och det är även en del automatiska jobb den utför. Vill inte tänka ut hur detta ska fungera perfekt på Linux på samma sätt som på Windows. Har Windows på alla andra enheter, så det är liksom naturligt för mig att köra Windows även på servern. Det fungerar bra, så ser inte behovet att ändra till Linux av annan anledning än att det är gratis.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag dualbootade Linux och Win XP under en period, men tröttnade på det efter ett tag och har enbart kört Linux sen dess. I början körde jag lite olika distros men mycket Slackware, men sen många år tillbaka har det bara varit Arch Linux som gällt för mig.

Permalänk
Medlem

Linux sen 2001, har tjänat mig väl i jobbet nu när allting är vms i molnet som uteslutande kör Linux. Python blev ju nyligen utsett till världens populäraste språk och är smidigare att använda på Linux än både Windows och OSX.

Har bidragit till att jag inte spelar datorspel dock sen 2001

Permalänk
Medlem

Började använda WSL1 i Windows i något år eller två och fick till en smutt terminalmiljö, plus några GUI-program med en Xserver i Windows. Sen blev jag lack på Windows för nästan prick ett år sedan och installerade Arch Linux där jag är kvar än. Tidigare gånger när jag provat Linux (Debian mest) har det mest fallerat på att jag inte hade en bekväm miljö att arbeta i från början utan var tvungen att sitta och experimentera med flera olika program samtidigt, men nu var det redan avklarat i Windows, ett i taget över tid.

Mitt gamla midi-keyboard som fick nya Windowsdrivare till WindowsXP senast och krävde manuellt uppackande och ändrande i .inf-fil för att fungera i Windows 10 bara fungerar rakt upp och ned i Linux. Spelratten Logitech G29 fungerar också utan installation, men använder Oversteer för att ändra FF-inställningar, ett mycket trevligare program än Logitechs G-Hub.

Arch Linux gjorde även min gamla bärbara från ~2011 med mekanisk hårddisk användbar igen. Använder den bara ibland men Windows 10 är ofta oanvändbart i en 30-60 minuter med 100% diskaktivitet efter boot (nej inte virus blåste ut och ominstallerade innan jag installerade Linux, det är Windows update, Windows malicious software removal uppdatering och sök, Windows antivirus uppdatering och sök, Windows indexer-sök, Cortana, Windows Store, Windows Telemetry Services, Windows Encryption Services, och en massa andra bakgrundstjänster som alla drar igång samtidigt).

Visa signatur

Osedd trädde kung Priamos in och gick fram till Achilles
och sina armar slog om hans knän och kysste hans hårda,
mordiska händer, som hade förgjort så många hans söner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vilka programvaror som ni använder är gratis och var hittar ni dom?

Vad menar du? Allt utom spel är gratis av det jag använder. Windows eller Linux.

Permalänk
Medlem

Jag har stabila utgåvan av Debian som primärt operativsystem sedan 10-15 år. Både på servrar, laptops och stationära maskiner.

Permalänk
Medlem

Kört det seriöst sedan 2001. Första gången jag körde det var 1996 :).

Känner mig väldigt begränsad när jag måste använda min win10 laptop på jobbet (för administrativa sysslor, har en desktopmaskin som jag kör för det mesta).

Jag jobbar, bland annat, med att bygga linuxkärnan och distar till hårdvara som vi själva designar.

Permalänk
Medlem

Ville inte befatta mig med Windows 11 och bytte till Linux Mint för 3 månader sedan. Jättenöjd! Allting funkar lika bra som i Windows för mig och känns bra att inte behöva binda sig till Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nej inte än. Just nu vill jag bara att min dator ska fungera.

Det är just därför jag enbart kör Linux

Permalänk
Föredetting

Jag kör Linux.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Vad menar du? Allt utom spel är gratis av det jag använder. Windows eller Linux.

Vad bra. Det framkommer sällan. En sådan grej som säkert är helt självklar för inbitna linuxanvändare.
Läste av en i tråden att program hämtas av/i något som heter pakethaneteraren. Är det motsvarighet till windows store?
Samt github.
Finns det bättre sidor som är mer lättsökta än github?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kört Linux på min maindator av och till sedan 2002, dualbootade ett tag tills jag kastade ut windows från den sista gången 2009.
Det enda som rullar windows är en LAN-dator jag kastat ihop.
Mest för att jag tillfälligt ska kunna köra spel som har någon form av DRMskydd.
Dock verkar även stöd för spel av dessa under Linux bli bättre och bättre: https://areweanticheatyet.com/

Efter att jag kört tilingmanager i ett par år så får jag verkligen raseriutbrott när jag blir tvingad att sitta vid en windowsdator en längre tid.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Det är just därför jag enbart kör Linux

Jag menar inte i stabilitet osv.
Jag menar spel spel spel och programmen jag är van vid.
Jag kan win och därav är det lätt att få allt att fungera som jag vill.
Linux har en inlärningskurva jag inte vill befatta mig med, än.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag menar inte i stabilitet osv.
Jag menar spel spel spel och programmen jag är van vid.
Jag kan win och därav är det lätt att få allt att fungera som jag vill.
Linux har en inlärningskurva jag inte vill befatta mig med, än.

Mindre skillnad än när M$ får för sig att släppa ett nytt utseende och flyttar på allt.

Jag är 55, har kört win sen 97 och bytte nu i höst i samband med nytt bygge till Linux Mint, det största problemet är att komma ihåg alla lösen men det hade varit samma om jag hade kört Win på den nya. Är det ändå dax för en ny maskin och en ny installation så kan man lika gärna köra Linux om man inte är hardcoregamer. Jag spelar bara nått webbaserat och gps-jox på mobilen i övrig var det en väldigt lätt migrering.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad bra. Det framkommer sällan. En sådan grej som säkert är helt självklar för inbitna linuxanvändare.
Läste av en i tråden att program hämtas av/i något som heter pakethaneteraren. Är det motsvarighet till windows store?
Samt github.
Finns det bättre sidor som är mer lättsökta än github?

Ja, du har allt som oftast en pakethanterare tillsammans med din Linux distro, som nog kan liknas till Windows store.

Du kan söka och installera.

Om du är bekväm med kommandoraden så kan du installera med "apt-get install vad-programmet-heter", exakt kommando beror på pakethanteraren. dnf och yum är två andra.

Det mesta du vill ha finns säkert i pakethanteraren om du använder en någorlunda mainstream distro som Ubuntu, Debian, osv.

Permalänk
Medlem

Lyckades aldrig riktigt sätta mig in i Windows 7.

Efter det har det bara blivit värre och sätter jag mig vid en Windows-dator idag och ska försöka göra något administrativt så blir jag bara sur.

Så har lite tvärtemot upplevelse än de flesta här. Windows känns ointuitivt, spretigt och krångligt. Med Linux fungerar allt bara.

Kör mest Manjaro sen några år tillbaka. Bra blandning mellan enkelhet och samma goda konfigurationsmöjligheter som arch.

Men så klart så förstår jag att allas upplevelser är inte likadana, och man kör det OS som passar en själv. Handlar så klart även till stor del om vad man är van vid.

Var en period jag suktade efter en del spel som fanns på Windows-plattformen, men intresset är inte starkt nog så nu för tiden lirar jag bara sånt som funkar bra native och funderar inte längre så mycket på "de andra spelen". Finns inte tid att hinna spel allt ändå och nu för tiden finns förstås proton också, vilket jag tycker verkar funka överraskande bra de gånger jag provat.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Jag har testat MacOS och ett antal distar från Linux, men faller tillbaka till Windows 10/11.

Jag jämför det med en bil, som är för mig är ett redskap precis som en dator/OS är.

MacOS: Tesla (glöm du kan ens byta bromsar själv), du får ett snyggt paket som fungerar. Men det kostar.
Linux: Renoveringsobjekt från 70-talet, enorma möjligheter, men du får ha lite kunskap, men du kan få den häftigaste bilen av alla.
Windows 10: V70n som bara fungerar, du kan göra lite själv, byta bromsar etc, men i det stora hela så är det original och det fungerar i alla väder.

Jag vill kunna göra lite själv om det krånglar, men det ska helst bara fungera i det dagliga efter jag gjort lite ändringar så jag fått det som jag vill. Jag är inte så intresserad så jag orkar bygga allt och underhålla en dokumentation över alla appar etc. Jag vill underhålla det enkla, och accepterar att jag inte kan byta motorn.

Så är en Windows användare tillsvidare.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

Jag har det installerat på en gammal laptop men har aldrig kört det själv på desktop.

Däremot hade min dåvarande flickväns mammas pojkvän Linux på en stationär dator runt 2006 för att han litade inte på storföretagen. Han svor däremot åt att det var så gott som omöjligt att installera Flash Player på den.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag använder WSL dagligen i arbetet, och jag är mycket nöjd. Linux och Windows samtidigt (även om det ibland blir lite extra huvudbry) är en bra kompromiss för mig.

Permalänk
Medlem

Körde ubuntu på en laptop hosen kund och även kört det dualboot på spelburken för att koda eftersom node hade bättre prestanda i ubuntu än windows. Som utvecklingsmiljö lirar det bra, har inte övervägt det som ersättare till windows eftersom de spel jag lirar mest inte lirar bra med linux.
En nackdel med att byta helt skulle vara att blir det något problem så vet jag ungefär var jag ska börja med windows och jag vet ungefär hur långt det är rimligt att bråka med det innan det blir ominstallation. Med linux har jag iiiiingen aning. Kan vara så att det blivit en knut på kardanförgasardämparen i kerneln så det kommer ut lila rök och det förväntas jag fixa

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Linux på min primärdesktop sedan ca 10 år. Kör i första hand Mint+Xfce. Har även en gamingburk med windows via KVM-switch för när spelsuget faller på.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Jag har testat Linux men det saknas enkelhet samtidigt som jag vill ha utbyggbarhet (installera program. ny hårdvara).
Dessutom tvivlar jag på säkerhet. Ett OS blir inte mer säkert än vad antiviruset/brandväggen kan leverera för skydd, automatiskt efter installation. Det ska vara lika enkelt att hantera som på Windows.
Den dagen Linux och dess inbyggda program överträffar Windows mångfald och enkelhet, kommer jag dagligen att använda det . Under alla år som persondatorn funnits så har inte gratisprogram hållit ovannämnda kvalitetsmått. Helt enkelt -Money makes the world go round!

Permalänk
Medlem

Kört Fedora Linux primärt sedan ett par år tillbaka på speldatorn. Och Ubuntu på jobb datorn pga reguljära krav. Spelar mest wow nuförtiden så funkar bra, inget att klaga på direkt.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Lego Master

Alltså detta exemplifierar min upplevelse av Linux rätt bra:
Skaffade en VM för att testa Linux Mint precis. Installationen gick bra, inga konstigheter där. Skulle köra lite uppdateringar, för det dök upp automagiskt. Fixade mina sources och mirrors till svenska för bättre hastighet. All good.
Dyker upp kanske 6-7 paket som ska uppdateras, fine. Drar igång. Nånting failar. Okej...startar om maskinen och testar igen.

"You have 1 broken package on your system! Use the 'broken' filter to locate it."

Här dyker ett problem upp. I Update Manager finns det inga filter. Inga kolumner i tabellen visar om nånting är brutet. Om jag tar upp "mintmenyn" och söker på "broken" hittar jag ingenting.

Ingenstans framgår det (med skrift eller länk) att det är Package Manager jag förväntas gå till, välja Status och sen till slut Broken dependencies för att hitta det paket som strular.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vilka programvaror som ni använder är gratis och var hittar ni dom?

Brukar hitta programvaror som är gratis och open source på https://switching.software/ eller https://alternativeto.net/

Permalänk
Medlem

Testar i VM ibland när någon stor uppdatering kommit. Dualbootade ett tag på första gamingriggen. Testade olika distar på min laptop då jag ändå inte spelade på den.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte hur Windows 11 har blivit (högre hårdvarukrav, TPM, krav på MS-konto, ännu mer annonsering) och funderar på att slå över till Linux, men jag är gamer först och resten därefter - vilket innebär att om spel jag vill spela, eller som är otillgängligt att spela, på Linux men kan inte pga OSet så är redan där ett problem. Jag känner redan till Proton, Lutris och Wine och har provat Pop_Os och Linux Mint (Båda är lättanvända, lättöverskådliga) i VM (VirtualBox, VMWare Workstation Player) och INGEN av spelen från GOG (genom Minigalaxy, också provat GOG klienten genom Lutris) fungerar. Försöker jag använda Lutris för samma spel utan klienten så vill det installera från en skiva, och det hjälper inte mig. Och kan inte enklare spel installeras och köras utan "krux" och att behöva terminalen så är jag inte direkt övertygad om andra spel från andra klienter kommer funka utan problem heller.

Sen är där andra saker som:

1. Att ha flyttade/definierade Bilder, Dokument, och Musik mappar till en annan hårddisk. Jag har det så ifall Windows faller ihop av en okänd anledning och behöver inte oroa mig att förlora resten. Det är inte lika lätt att utföra i Linux om man inte kan terminalen, vilket jag erkänner inte är alltför bekant med än att följa installationsinstruktioner på nätet, jag vet tillräckligt mycket att vara farlig för mig själv med det.

2. Migrera spelprofiler, där är tex. 100-tals timmar i Monster Hunter World Iceborne och Vermintide 2 och vill kunna fortsätta därifrån. Vermintide 2, ett av många, använder också EAC för progression och där är ingen tidsfråga om när dem uppdaterar skyddet för Linux stöd, så även om jag fortsätter spela så kommer inget sparas. Samma skydd för multiplayer i andra spel kommer kicka ut en från servrarna.

3. Ett nytt capture kort, det är visserligen inte Linux "fel" utan Elgato som inte förser med den möjligheten. Det hade inte gjort så mycket att göra ett byte för det hade ändå varit kompatibelt för både Windows och Linux - men det är surt nonetheless att behöva lägga ut ytterligare en slant.

Där är säkert ett par saker jag har glömt men det är åtminstone vad som poppade upp för stunden.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arhat:

Brukar hitta programvaror som är gratis och open source på https://switching.software/ eller https://alternativeto.net/

Ja men titta, vad bra. Tackar

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad bra. Det framkommer sällan. En sådan grej som säkert är helt självklar för inbitna linuxanvändare.
Läste av en i tråden att program hämtas av/i något som heter pakethaneteraren. Är det motsvarighet till windows store?
Samt github.
Finns det bättre sidor som är mer lättsökta än github?

Alla distributioner har någon form av pakethanterare och ett lager (repository) av paket som underhålls. Många delar pakethanterare men håller ofta med sina egna lager - de kan också delas eller mixas. Sen finns det lager som underhålls av en tredje part, ofta community-drivet. Du kan se det som att använda programvaran för antingen Microsoft store, App store eller Google Play. Den programvaran är sen kopplad till olika bibliotek, eller lager, som underhålls på olika sätt.

Det låter nog mer komplicerat än det är. För det mesta är det inte svårare än att använda Microsoft store och lägga till något extra för att få programvara som saknas i huvudbiblioteket.

Git är inget du vill sitta och söka runt på efter program. Det har man pakethanteraren till. Letar du däremot efter ett specifikt program som inte finns i de vanliga lagren, eller om du av någon anledning behöver den allra senaste versionen av ett program, då är Git bra.

Skrivet av Tempel:

Mindre skillnad än när M$ får för sig att släppa ett nytt utseende och flyttar på allt.

Jag är 55, har kört win sen 97 och bytte nu i höst i samband med nytt bygge till Linux Mint, det största problemet är att komma ihåg alla lösen men det hade varit samma om jag hade kört Win på den nya. Är det ändå dax för en ny maskin och en ny installation så kan man lika gärna köra Linux om man inte är hardcoregamer. Jag spelar bara nått webbaserat och gps-jox på mobilen i övrig var det en väldigt lätt migrering.

Microsoft har ju gjort minimala förändringar senaste 10 åren. Vi har fått rundade hörn, en centrerad startmeny och de har flyttat över saker från kontrollpanelen till inställningar.

Linux är snarare under ständig förändring. Kör du Mint märker du kanske inte lika mycket av det då det är gjort för att se bekant ut för Windows-användare och baseras på Mate som utvecklas konservativt. Mate bygger på gamla Gnome 2 och kollar vi istället på utveckligen av Gnome så liknar det mest en tågkrasch. Varje större uppdatering slutar tillägg att fungera, senast i utvecklingen är att försöka tvinga in alla i Gnomes skrivbordstema (adwaita), utvecklarna är notoriskt svåra att jobba med osv. KDE i sin tur är allmänt buggigt och går sönder hela tiden...