Radioaktiva anti-5G-halsband portas i Nederländerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Alfa (heliumkärnor) är den som är lättast att stoppa (räcker med ett papper) men även skapar störst skador då man inhalerar den och den sedan fullständigt absorberas av kroppens vävnad inuti. Därför är Radon rätt dåligt att bo i :-). Jag gissar att det är alfa eller beta i dessa vackra smycken dock, kanske innehåller radium eller liknande?

Tur att man inte har så jätte höga radon värden hemma, finns de som har 10k eller mer. för att inte tala om gruvarbetare som kan ha ännu högre än så 🤔
Har installerat min första FTX växlare på övervåningen få se om den gör någon skillnad alls då kanske det kommer en till i källaren som nog kan göra lite skillnad.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Foliehatten på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tur att man inte har så jätte höga radon värden hemma, finns de som har 10k eller mer. för att inte tala om gruvarbetare som kan ha ännu högre än så 🤔
Har installerat min första FTX växlare på övervåningen få se om den gör någon skillnad alls då kanske det kommer en till i källaren som nog kan göra lite skillnad.

Jag bor i ett hus från -65 med lättbetongväggar i källaren. Gjorde en mätning för några år sedan. Fick 50 i källaren och 40 på övervåningen. Gissar att de hade fuskat och skippat blåbetongen och kört något annat i min kåk?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Å blev man 40 ”förr” var man bra gammal…

De har ju hittat skelett från stenåldern som är 80 år gamla när de avled? Visst fasen var livet hårdare då, tänk dig själv att ligga ute under en buske i +2 °C och ösregn när du har lunginflammation

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

De har ju hittat skelett från stenåldern som är 80 år gamla när de avled? Visst fasen var livet hårdare då, tänk dig själv att ligga ute under en buske i +2 °C och ösregn när du har lunginflammation

Det där med låg förväntad livslängd förr hade mer och göra med högre barnadödlighet. Om man faktiskt nåde vuxen ålder hade de flesta bra chans till att nå 60-70+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag bor i ett hus från -65 med lättbetongväggar i källaren. Gjorde en mätning för några år sedan. Fick 50 i källaren och 40 på övervåningen. Gissar att de hade fuskat och skippat blåbetongen och kört något annat i min kåk?

Jäklar ja det är ju riktigt bra värden. du kanske bor på ett ställe där även markradonet är lågt? jag har högst värde i tvättstugan med alla brunnar och lite fina sprickor i betong golvet där det nog läcker in en del. där ligger det mellan 600-800.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jäklar ja det är ju riktigt bra värden. du kanske bor på ett ställe där även markradonet är lågt? jag har högst värde i tvättstugan med alla brunnar och lite fina sprickor i betong golvet där det nog läcker in en del. där ligger det mellan 600-800.

Jag bor på en gammal åkermark med sand under huset. Tror det är en gammal flodbotten eller liknande, så ja det är väldigt låg halt radon här.

Kan du inte täta då med gummibaserat tätskikt i de områden där det är som värst? Så länge du nu har dränerat huset och inte har alltför mycket tillskjutande fukt från bottenplattan. Annars är det radonsug som gäller.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag bor i ett hus från -65 med lättbetongväggar i källaren. Gjorde en mätning för några år sedan. Fick 50 i källaren och 40 på övervåningen. Gissar att de hade fuskat och skippat blåbetongen och kört något annat i min kåk?

Kanske lättbetong från Siporex? De använde inte alunskiffer vid bränningen. Deras lättbetong använde farsan till en grund också kring -65 och de avger inte radon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Kanske lättbetong från Siporex? De använde inte alunskiffer vid bränningen. Deras lättbetong använde farsan till en grund också kring -65 och de avger inte radon.

Intressant, inte en susning, jag får väl ta ut ett materialprov och skicka på analys

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag bor på en gammal åkermark med sand under huset. Tror det är en gammal flodbotten eller liknande, så ja det är väldigt låg halt radon här.

Kan du inte täta då med gummibaserat tätskikt i de områden där det är som värst? Så länge du nu har dränerat huset och inte har alltför mycket tillskjutande fukt från bottenplattan. Annars är det radonsug som gäller.

Gammal platta så jag ska nog pröva med att täta lite, den verkar rätt torr. En mini ftx ventilation installerade jag på övervåningen. Får se om det kanske kan vara något. Radon sug får bli sista utvägen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Gammal platta så jag ska nog pröva med att täta lite, den verkar rätt torr. En mini ftx ventilation installerade jag på övervåningen. Får se om det kanske kan vara något. Radon sug får bli sista utvägen.

Börja med att dra dit en liten ruta (tänk A4) byggplast eller liknande med något tätande runt, typ tätande massa runt hela. Om det är kondens på insidan av plasten efter en vecka har du fukt i plattan. Är den torr är det någon ångspärr som borde lösa problemet exempelvis som den jag länkade innan.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Börja med att dra dit en liten ruta (tänk A4) byggplast eller liknande med något tätande runt, typ tätande massa runt hela. Om det är kondens på insidan av plasten efter en vecka har du fukt i plattan. Är den torr är det någon ångspärr som borde lösa problemet exempelvis som den jag länkade innan.

Ska testa det. borde man inte bara kunna köra ned tex pl 400 eller liknade i sprickor och anda otätheter? det fäste på det mesta, fast det kanske inte är tätt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ska testa det. borde man inte bara kunna köra ned tex pl 400 eller liknade i sprickor och anda otätheter? det fäste på det mesta, fast det kanske inte är tätt?

Betongen är inte heller gastät så sprickor är inte ditt enda problem. Det måste vara ångtätt därav gummimassan

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Är det samma personer som köper detta som sen veckan efter springer ut på gator och torg och demonstrerar mot covidvaccinet Vaccinet är i alla fall kliniskt testat och detta är bara idioti.

Nä inte samma personer.
För detta är idioti, och det skulle jag aldrig köpa.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

De har ju hittat skelett från stenåldern som är 80 år gamla när de avled? Visst fasen var livet hårdare då, tänk dig själv att ligga ute under en buske i +2 °C och ösregn när du har lunginflammation

Ja hittar framtiden Dagnys så kan de säga att nutidens folk blev 110.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Betongen är inte heller gastät så sprickor är inte ditt enda problem. Det måste vara ångtätt därav gummimassan

Ja den är ju kapilärsugande. Misstänker att produkter som https://privat.betsil.se/ inte hjälper så mycket heller?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Gör foliehatten av Plutonium så skyddar den bra mot 5G strålning, den kommer inte igenom väggarna som skyddar mot eventuell annan "mindre farlig än 5G strålning" som kan finnas.
https://www.robertharding.com/watermark.php?type=preview&im=RF/CI/VERTICAL/857-13851

Hähä, vad äré där då? En anti-5:gare som håller på att baka saffransbröd precis så här till Juletider?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Alltså detta är tragiskt.
Foliehattar har lyckas sprida sin rädsla och svammel via internet så det vilseleder och drabbar "oskyldiga".
Foliehattarna finns överallt, foliehattarna börjar bli farliga nästan.
Organiserar sig och begår upplopp och våldshandlingar runt om.
Foliehattar älskar att kalla alla som inte håller med dom för komnunister eller globalister.
Kommer nån med foliehatts teorier tiosar jag alltid on partykungen där kan dom köpa sina foliehatt, bästa medicinen mot allt.

Jag undrar om foliehattarna fortfarande är av psikten att corona kommer från 5G? Jag vet att det gick hett i deras interna diskutioner förr.

Ni foliehattar här på SweC hur ligger det till?
Ja ni finns här på SweC också

Ja, "tragiskt drabbade"/foliehattare-personer börjar få mer plats i det "vanliga samhället" och konspirationsteorierna blir extremare och extremare. Jag menar - exempelvis - om Du från botten av ditt hjärta TROR att alla andra är "satans minioner som äter barns blod till frukost" (finns sådana folliehattar, främst i USA just nu) så ser du ju inte upplopp, våldsam stormning av kapitoliumet, med mera, som något "sinnessjukt".

I din värld då så är det ju DU som är "Världens viktigaste hjälte". Jag menar, du stoppar ju barnblodstörstiga demoner och satanister? Jesus kunde väl inte ha varit stoltare? Och jag överdriver inte heller när jag säger allt detta nu. Det är åt det hållet vissa folliehattar "resonerat sig fram till". De lever då som de tror. Och mer livsfarligt bokstavligt talat blir det när det också är lättare att komma åt dödliga vapen än bilkörkort.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cwolf86:

Bakgrundsstrålning

Den normala bakgrundsstrålningen ligger mellan 1-2 mSv/år. Att då öka den med 4-8 gånger med en enda produkt tycker jag ändå är ganska extremt, även om 8-9 mSv/år inte är något man kommer påverkas av. Jämför man med tandröntgen som ger 0,005 mSv så låter genast 8-9 mSv extra stråldos ganska högt enligt mig.

SSM motsäger sig själva, läser man "Strålmiljön i Sverige / Pål Andersson" får man lite andra siffror som kommer från SSI (innan SKI och SSI slogs samman till SSM). Pål Andersson, Rapport
Safecast ger också data som visar att bakgrunden i Sverige ligger mellan 2-3 mSv/år, det finns områden där bakgrunden ligger uppemot 10 mSv/år i Sverige, själv har jag mätt upp 5-7 mSv/år längs norra Bohuskusten.

En effektiv dos på 0,005-0,01 mSv för en tandröntgen motsvaras av 0,5-1 mSv ekvivalent dos, plötsligt är skillnaden inte så stor...och då blir dosraten betydligt viktigare än den ackumulerade dosen.

Mätbara skadeverkningar uppkommer inte innan doser på >800mSv/år ekvivalent enligt BEIR VII-rapporterna om Hiroshimaöverlevare. För akut exponering sjunker det värdet men det är inte tillämpbart för dessa halsband, däremot för en tandröntgen!

Skrivet av talonmas:

Intressant. Kan själv inte mycket om strålning mer än grunderna. Vet du om det påverkar att allt är koncentrerat till en viss punkt? Tänker att bakgrundsstrålning fördelas över hela kroppen. Eller är bgs mätvärde också för en punkt?

Sv är inte en SI-enhet utan ett 'riskvärde' sammavägt från strålningstyp och vävnadstyp med enheten 'per kg vävnad' (från enheten Gray, Gy vilket har enheten J/kg), beroende på om det är effektiv eller ekvivalent dos man pratar om. Mätinstrument kan bara mäta ekvivalent dos.
Det spelar således ingen roll om det är lokal exponering eller en helkroppsdos då det är per kg exponerad vävnad. Vävnadstypen, ben eller märg osv, har olika organviktsfaktorer, från 0,01-0,12, vilka omvandlar ekvivalent dos till effektiv dos.

Räknar man om den elvivalenta dosen som jag mätt till effektiv dos för den mest känsliga vävnaden hamnar man på ett 'riskvärde' på 1-1,5 mSv om man bär halsbandet 24/7/365. Än mer försumbart än ekvivalenta värdet jag angav i den tidigare kommentaren.

EDIT//Feta fingrar

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja den är ju kapilärsugande. Misstänker att produkter som https://privat.betsil.se/ inte hjälper så mycket heller?

Nej den kommer tyvärr inte hjälpa

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Nej den kommer tyvärr inte hjälpa

Enklaste är nog att testa om ökad ventilation hjälper först, ibland gör det det och andra gånger inte så mycket. En fördel är att man inte sover och bor i tvättstugan där värdena är som högst.
Har installerat en VL-100 på ovanvåningen och CO2 nivåerna har sjunkit som en sten medan radonet på övervåningen håller sig inom gränsen ungefär som förut.
har mer mätningar att utföra innan jag kan dra någon definitiv slutsats om hur det fungerar på ovanvåningen med bättre ventilation.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

SSM motsäger sig själva, läser man "Strålmiljön i Sverige / Pål Andersson" får man lite andra siffror som kommer från SSI (innan SKI och SSI slogs samman till SSM). Pål Andersson, Rapport
Safecast ger också data som visar att bakgrunden i Sverige ligger mellan 2-3 mSv/år, det finns områden där bakgrunden ligger uppemot 10 mSv/år i Sverige, själv har jag mätt upp 5-7 mSv/år längs norra Bohuskusten.

En effektiv dos på 0,005-0,01 mSv för en tandröntgen motsvaras av 0,5-1 mSv ekvivalent dos, plötsligt är skillnaden inte så stor...och då blir dosraten betydligt viktigare än den ackumulerade dosen.

Mätbara skadeverkningar uppkommer inte innan doser på >800mSv/år ekvivalent enligt BEIR VII-rapporterna om Hiroshimaöverlevare. För akut exponering sjunker det värdet men det är inte tillämpbart för dessa halsband, däremot för en tandröntgen!

Sv är inte en SI-enhet utan ett 'riskvärde' sammavägt från strålningstyp och vävnadstyp med enheten 'per kg vävnad' (från enheten Gray, Gy vilket har enheten J/kg), beroende på om det är effektiv eller ekvivalent dos man pratar om. Mätinstrument kan bara mäta ekvivalent dos.
Det spelar således ingen roll om det är lokal exponering eller en helkroppsdos då det är per kg exponerad vävnad. Vävnadstypen, ben eller märg osv, har olika organviktsfaktorer, från 0,01-0,12, vilka omvandlar ekvivalent dos till effektiv dos.

Räknar man om den elvivalenta dosen som jag mätt till effektiv dos för den mest känsliga vävnaden hamnar man på ett 'riskvärde' på 1-1,5 mSv om man bär halsbandet 24/7/365. Än mer försumbart än ekvivalenta värdet jag angav i den tidigare kommentaren.

EDIT//Feta fingrar

Today I Learned

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

SSM motsäger sig själva, läser man "Strålmiljön i Sverige / Pål Andersson" får man lite andra siffror som kommer från SSI (innan SKI och SSI slogs samman till SSM). Pål Andersson, Rapport
Safecast ger också data som visar att bakgrunden i Sverige ligger mellan 2-3 mSv/år, det finns områden där bakgrunden ligger uppemot 10 mSv/år i Sverige, själv har jag mätt upp 5-7 mSv/år längs norra Bohuskusten.

En effektiv dos på 0,005-0,01 mSv för en tandröntgen motsvaras av 0,5-1 mSv ekvivalent dos, plötsligt är skillnaden inte så stor...och då blir dosraten betydligt viktigare än den ackumulerade dosen.

Mätbara skadeverkningar uppkommer inte innan doser på >800mSv/år ekvivalent enligt BEIR VII-rapporterna om Hiroshimaöverlevare. För akut exponering sjunker det värdet men det är inte tillämpbart för dessa halsband, däremot för en tandröntgen!

Tack för det utförliga svaret, intressant! Då förstår jag mer vad du menar med ditt tidigare inlägg.