Permalänk

Köpråd gaming mus

Hej, jag sitter nu på en Logitech G502 lightspeed som jag är vädligt nöjd med förutom att jag har problem med registrering av musklick som jag har läst att detta är ett vanligt problem, min bror har även en G502 Se som har samma problem, är detta ett problem som alla Logitech möss har eller är det enbart G502 som lider av detta?

Jag har redan reklamerat 1 gång men när problemet kvarstod så visste jag inte vad jag skulle byta till, jag har nu kört med musen i 1 år till innan jag fått nog och ska byta till en ny mus åt oss båda.

Finns det någon mus ni skulle rekommendera? Jag vill hemskt gärna behålla samma grip osv, jag vill helst hålla det trådlöst också men brorsan vill fortsätta med trådad.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Många möss som får det problemet tyvärr, speciellt de med Omron-brytare av egen erfarenhet (vilket Logitech uteslutande verkar använda). Så ska du fortsätta med dem är det ett ypperligt tillfälle att införskaffa lödkolv om du inte har och lära dig löda om du inte redan kan

Skämt åsido så är det faktiskt en realistisk lösning om man har tiden/orken till det. Själv kör jag Kailh GM-brytare i båda mina möss. Har en mus med sockelmonterade brytare så jag har testat en del olika inkl. ett gäng olika Omron-varianter. Inga av dem höll mer än ca tre månader medan Kailh GM 4.0 fortfarande fungerar felfritt efter ~1½ år, så det kan skilja otroligt i livslängd.

Annars har jag inga direkta rekommendationer då det är så individuellt med mus.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Som ovanstående skriver, väldigt individuellt med mus. Men jag kan rekommendera Logitech G900 ( nu G903 ). Extra nice för den som har lite större händer. Suttit på denna sedan 2016 utan problem. Still clickin'

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Skrivet av fragande:

Många möss som får det problemet tyvärr, speciellt de med Omron-brytare av egen erfarenhet (vilket Logitech uteslutande verkar använda). Så ska du fortsätta med dem är det ett ypperligt tillfälle att införskaffa lödkolv om du inte har och lära dig löda om du inte redan kan

Skämt åsido så är det faktiskt en realistisk lösning om man har tiden/orken till det. Själv kör jag Kailh GM-brytare i båda mina möss. Har en mus med sockelmonterade brytare så jag har testat en del olika inkl. ett gäng olika Omron-varianter. Inga av dem höll mer än ca tre månader medan Kailh GM 4.0 fortfarande fungerar felfritt efter ~1½ år, så det kan skilja otroligt i livslängd.

Annars har jag inga direkta rekommendationer då det är så individuellt med mus.

Jag kollade snabbt in en guide och det verkade inte så komplicerat men har tyvärr inget hemma för att utföra arbetet, annars verkade det faktiskt intressant, får kolla in vilka möss som använder Kailh om jag gillar någon, tack så mycket för svaret

Permalänk
Skrivet av Arcec:

Som ovanstående skriver, väldigt individuellt med mus. Men jag kan rekommendera Logitech G900 ( nu G903 ). Extra nice för den som har lite större händer. Suttit på denna sedan 2016 utan problem. Still clickin'

Jag har inte så värst långa fingrar men väldigt bred hand, mitt lillfinger släpar i backen och jag får knappt grepp, jag älskar dock det lilla tum stödet på G502 men G903 ser faktiskt mer greppvänlig ut för min hand, det verkar vara lite olika om man får problem och hur ofta man får det, min första höll i 2 månader denna höll i 1 år innan jag fick problem igen.

Permalänk
Medlem

Klistrar in ett svar av mig från annan tråd om samma problem.

Skrivet av grizzly666:

20M brytaren kommer högst troligen att hålla längre i musen än vad 50M brytaren gjorde (hade gjort om du köpt nya 50M)!
Och 10M hade troligen hållit ännu längre.
Mer info om detta i min tråd här #18812067

Men kortfattat så handlar det om två saker.
1, 50M märkningen gäller mekaniska delen INTE den elektriska, dvs den elektriska delen är den som kommer att sluta fungera först.
Dvs att man får dålig kontakt/dubbelklick/osv.

2, Och den viktigare delen av dessa två är att brytarna är avsedda att köras med en viss volt/amp.
Och dagens möss kör dessa brytare med extremt mycket lägre volt/amp vilket gör att strömmen helt enkelt får det svårare att få bra kontakt mellan brytarens två kontakter.
Slitage med tiden gör detta svårare och svårare tills man börjar få en brytare som ger dubbelklick/missar tryck/släpper tryck om man håller ner knappen.

50M brytarna är inte direkt ovanligt att dom börjar krångla innan ett år.
Dom två ENDA anledningarna till att möss tillverkare använder dessa idag är för att dom då kan få ett högre nummer att använda i reklamen och kan sälja dom dyrare.
Dvs 50M brytare låter bättre i reklamen än 10M brytare, i övrigt så finns INGA fördelar utan BARA nackdelar så länge dom kör dessa brytare med 100tals för låg volt/amp.

Fast skulle dom köra dom i rätt volt/amp så skulle en batteri mus äta batteritid som bara den.

Själv köpte jag mig en Razer Basilik V2 med optiska brytare som nu har funkat fel fritt i 2-3 gånger längre tid än min G502 gjorde.
Har extremt lik form och har ett scrollhjul som man kan frikoppla/justera hårdheten i stegen med (G502 har ju ingen justering alls), dock sitter det på undersidan så inte lika smidigt som på G502.
Och man låter det vara på ett läge hela tiden för att det är för omständigt att vända på den o justera/slå av/på friscrollen hela tiden.

MEN det blir nog en Basilik V3 snart då scrollhjulet har fått en bättre funktion för av/på av frihjul, har dock förlorat hårdhets justeringen.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5857621

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Klistrar in ett svar av mig från annan tråd om samma problem.
Själv köpte jag mig en Razer Basilik V2 med optiska brytare som nu har funkat fel fritt i 2-3 gånger längre tid än min G502 gjorde.
Har extremt lik form och har ett scrollhjul som man kan frikoppla/justera hårdheten i stegen med (G502 har ju ingen justering alls), dock sitter det på undersidan så inte lika smidigt som på G502.
Och man låter det vara på ett läge hela tiden för att det är för omständigt att vända på den o justera/slå av/på friscrollen hela tiden.

MEN det blir nog en Basilik V3 snart då scrollhjulet har fått en bättre funktion för av/på av frihjul, har dock förlorat hårdhets justeringen.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5857621

Igår köpte jag en Razer basilisk X hyperspeed till brorsan så hoppas han blir nöjd

Permalänk
Skrivet av alexanderrr99:

Igår köpte jag en Razer basilisk X hyperspeed till brorsan så hoppas han blir nöjd

Det är ju en exakt kopia utseendemässigt jag fattar inte hur det inte blir Copyright claimat

Permalänk
Medlem

X hyperspeed har inte dom optiska brytarna.
Utan har Omrons 50M brytare som är samma som i G502 i alla fall om man tittra på deras spec som säger 50M brytare (dock ej vilket märke) och sen tittar på denna video https://youtu.be/1Ig5cWDkLoU?t=138 vid den tidpuntken så ser man omron brytarna.

Men en kommentar säger ""They switch to kalilh 4.0s now, since beginning of 2021"".
Så beroende på när den tillverkats så kanske dom har lite bättre brytare.
Dvs Kalilh 50M är lite bättre än Omrons 50M, men Kalilh körs långt utanför spec dom med och kommer troligen inte att fungera så länge heller.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!