Surface Go 3, hur vårda batteriet?

Permalänk

Surface Go 3, hur vårda batteriet?

Så jag har äntligen slagit till på en Surface Go 3. Är helnöjd med den, och gillar verkligen smidigheten och flexibiliteten att kunna sitta vart man vill och arbeta.
Det som jag är mindre imponerad av är batteritiden. Laddade den igår efter jobbet till 100%, och nu efter lite Youtube tittande, allmänt surf så är batteriet nere på 51%.

Har kört plattan direkt "out-of the box" som den kom, och har inte ändrat några inställningar.
Det jag även undrar över om det skadar batteriet om man har i laddaren hela tiden, om man t ex vill använda den som en laptop och sitta vid skrivbordet och arbeta.
Utav vad jag har förstått, så är det samma batteri i dessa surfplattor, som det är i nya mobiltelefoner idag. Minns inte vad det heter, men misstänker att tekniken är den samma.
Så det vore väldigt uppskattat om någon batteriguru kan svara på dessa frågor:

Skadar det batteriet om man har i laddaren hela tiden?

Skall jag låta batteriet dö ut, eller ladda det när den varnar och går ner i energiläge?

Vilka inställningar kan jag göra i Windows 11 för att förbättra batteritiden?

Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Batteriet mår bäst av att ha 20-80% laddning. Båda extremerna fullt laddat och fullt urladdat sliter på batteriet. Det tar inte skada av att laddas ofta så länge det inte blir väldigt varmt av det, och så klart inte ligger på full laddning hela tiden. Med andra ord behövs det smarta kretsar för laddning i produkten om den ska ligga mycket på laddning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Batteriet mår bäst av att ha 20-80% laddning. Båda extremerna fullt laddat och fullt urladdat sliter på batteriet. Det tar inte skada av att laddas ofta så länge det inte blir väldigt varmt av det, och så klart inte ligger på full laddning hela tiden. Med andra ord behövs det smarta kretsar för laddning i produkten om den ska ligga mycket på laddning.

Ok, mao skall man inte ha i laddaren hela tiden, utan ladda den oftare när plattan varnar och går ner i energiläge?

Permalänk
Medlem

Det finns ett gäng olika saker som sliter på batteriet, t ex djup urladdning, värme, kalenderålder osv. Rent generellt så brukar snabbladdning med allt det innebär som värme etc slita hårdast. Även djup urladdning brukar slita hårt på batteriet.

Så se om du kan snigelladda batteriet och hålla laddningen på 20-80%.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Skrivet av Oppna:

Det finns ett gäng olika saker som sliter på batteriet, t ex djup urladdning, värme, kalenderålder osv. Rent generellt så brukar snabbladdning med allt det innebär som värme etc slita hårdast. Även djup urladdning brukar slita hårt på batteriet.

Så se om du kan snigelladda batteriet och hålla laddningen på 20-80%.

Ok, det finns ju ingen snabbladdning på denna plattan, så det problemet försvinner ju.

Så jag skall dra ut laddaren när nivån når 80%,och sedan ladda den igen när den når 20%?

Permalänk
Medlem

Generellt ska du försöka undvika laddningen mycket som möjligt.

EDIT: Är det exempelvis 30-40%. Undvik ladda. Vänta tills att det går ner ungefär 20%.

Här hittade jag lite information av Microsoft hur man ska spara livslängden på batteriet:
https://support.microsoft.com/sv-se/surface/ta-hand-om-ditt-s...

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Generellt ska du försöka undvika laddningen mycket som möjligt.

EDIT: Är det exempelvis 30-40%. Undvik ladda. Vänta tills att det går ner ungefär 20%.

Här hittade jag lite information av Microsoft hur man ska spara livslängden på batteriet:
https://support.microsoft.com/sv-se/surface/ta-hand-om-ditt-s...

Vad jag vet är det bättre att ladda batteriet oftare, än att ladda ur batteriet och sedan ladda.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Läser man på länken ovan så finns en batterbegränsar funktion. Kör med den igång för att hålla batteriet på en lagom nivå.

Jag gissar på att det är en usb C laddkontakt? I så fall kan du använda en svagare laddare för att ladda långsammare, skulle väl gissa på att en 5A skulle vara lagom utan att kollat upp vad det är för batteri.

Som skrivet ovan, värme är den största boven för åldring av batterier, särskilt att ladda vid hög temperatur.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Skrivet av Oppna:

Läser man på länken ovan så finns en batterbegränsar funktion. Kör med den igång för att hålla batteriet på en lagom nivå.

Jag gissar på att det är en usb C laddkontakt? I så fall kan du använda en svagare laddare för att ladda långsammare, skulle väl gissa på att en 5A skulle vara lagom utan att kollat upp vad det är för batteri.

Som skrivet ovan, värme är den största boven för åldring av batterier, särskilt att ladda vid hög temperatur.

Ja, det finns en batteribegränsar funktion.
Men vart hittar jag den?

Nej det är Microsoft egen kontakt till laddaren som sätts på plats med magneter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ja, det finns en batteribegränsar funktion.
Men vart hittar jag den?

Nej det är Microsoft egen kontakt till laddaren som sätts på plats med magneter.

Enligt https://support.microsoft.com/sv-se/surface/smart-laddning-p%... ska det finnas en Surface app

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Ja tydligen.

Undrar hur man får tag på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ja tydligen.

Undrar hur man får tag på den?

Microsoft Store, finns att ladda ned där!

Permalänk
Skrivet av lilmako:

Microsoft Store, finns att ladda ned där!

Har kollat runt på MS Store, men inte lyckats att hitta appen.
Vilken är det som man skall ladda ner?

Nu är batteriet nere på 20% igen efter att ha laddat det fullt igår.
Har mest kollat Youtube samt HBO idag bara.

Är detta normal batterianvändning?

Är det säkert att ladda batteriet medans man använder plattan?