Min router spökar efter internet legat nere.

Permalänk
Medlem

Min router spökar efter internet legat nere.

Blir galen snart. Idag fick jag äntligen tillbaks mitt internet efter tio dagar utan. Det var felkopplat mellan mitt lägenhetsnummer och en grannes. Har funkat felfritt innan dess så jag vet inte exakt vad det var som hände.

Emellertid, nu har min router börjat spöka istället. Den blinkar grönt t och min mobiltelefon är den enda apparat i hemmet som går att använda wifi:et på. Inte på min partners telefon eller någon av datorerna och tv:n. Kabel direkt in i datorn fungerar som det ska, men jag undrar verkligen vad det kan vara som är problemet.

Frågan är, vågar jag reset:a min router? Eller är det någon här som kan ge tips på vad jag kan göra för att försöka återställa saker och ting igen? Jag har googlat hela dagen utan några som helst framgångar.

Tack på förhand!

Permalänk

Har du egen router eller har du fått från din operatör? I regel är det inga konstigheter o reseta routern. Då kabel funkar o så + bara din telefon så känns de ju som att den inte tillåter fler trådlösa enheter eller så, men jag kan absolut ha fel.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Har du egen router eller har du fått från din operatör? I regel är det inga konstigheter o reseta routern. Då kabel funkar o så + bara din telefon så känns de ju som att den inte tillåter fler trådlösa enheter eller så, men jag kan absolut ha fel.

Jag ska testa en reset, för jag använder routern från min internetleverentör! Tack för svaret!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Förmodligen går det bra att göra en reset. Beroende på router får du vara beredd på att konfigurera den efteråt.

Men en gissning är att du råkat koppla Wan kabeln fel, dvs inkommande internet. Den ska sitta i wan/internet porten bak på din router.

Edit: kan också vara så att routern gått i brygga läge, dvs den agerar switch istället för router. Det hjälper en fabriksåterställning till med.

La till om brygga