Permalänk
Medlem

Relationsproblem bonusfamilj

Känner att jag måste få skriva av mig lite. Detta hör väl egentligen hemma i familjeliv eller liknande, men sambon hänger där så undviker det.
För att börja, lever sedan ett tag tillbaka i bonusfamilj, jag har två barn och hon har två barn, plus att vi numera har en gemensam.
Det har varit allt annat än en räkmacka, har varit gnissel i princip från början vi flyttade ihop, dock fanns gemensamma barnet redan då så kände att det finns inget annat bra alternativ, plus att man ville ju faktiskt bo tillsammans.
Under resans gång har det mesta dock ändrats och sambon har blivit mer eller mindre personlighetsförändrad. Har ett fruktansvärt humör, kan irritera sig på en sak utan att ge feedback i tid för att plötsligt smälla av i vrede, varpå jag blir förbannad över sättet och då är bråket igång.
Ett exempel av alla bråk är när vi va iväg på weekend, skulle gå ner till frukost, jag hade redan gjort mig iordning, och i all välmening tog jag barnvagn och gick ut i korridoren för att hålla barnet i sovande läge, så man maximerar chansen att få äta ostört.
Tar tio minuter sen stormar sambon ut och fräser nåt typ Va sjutton ska du ha så jävla bråttom för?! Hinner ju inte ens duscha!

Ja men varför sa du inget då att du ville duscha?
Sen va det igång...

Detta är bara ett exempel, finns många mycket värre saker.

Nu till saken, har separerat flera gånger om, gör nu ett sista försök att lappa ihop förhållandet.
Jag är på gång att köpa ny telefon för min är numera snart tre år gammal.

Har kollat runt och börjat bli sugen på att gå över till andra sidan, dvs en iPhone 13.
Båda grabbarna har såklart pratat om att de vill själva ha en, hennes grabb i den nivån att han önskar sig en i julklapp osv.
Jag frågade idag, hur tror du? Kommer det bli liv om jag beställer en iPhone 13?
Blev en reaktion som är typ att Ja definitivt. Antyder ganska tydligt att hon anser det är olämpligt, det kommer skapa orättvisekänslor hos barnen osv. Jag säger att det tycker jag inte spelar roll för det är jag som köper, då får du förklara för ditt barn att jag är vuxen och man kan inte som barn räkna med att få en sån dyr sak.
Om jag köper en så ska jag se till att mina barn inte får använda den, för annars kommer hennes känna sig orättvist behandlade. Då säger jag att Det gäller samma för dig, då ska dina inte få använda din telefon. Men det va tydligen inte samma sak för min är den senaste och mer hypead...
Hon drar en jämförelse att Det är samma sak som om jag skulle köpa en dator åt min, då skulle din såklart känna orättvisa!
Ja men herre gud är ju äpplen och päron menar jag på, så kan du inte resonera. Jag köper till MIG och du köper till ett specifikt barn, klart det kommer bli orättvist och uppfattas orättvist!
Slutar till slut med att hon säger att hon har tänkt att köpa en tv till sitt i födelsedagspresent strax efter jul. Varpå jag såklart reagerar och säger att där är väl definitivt en orättvisesak? Båda vill garanterat ha var sin tv.

Jag tycker att en egen tv är lyxkonsumtion åt ett litet barn, och det borde förankrats tidigare så man ev kunnat köpa åt båda i julklapp.
Hon menar på att det är inget orättvist alls, min får önska sig en själv i födelsedagspresent, om 10 månader...

Vet inte vad jag vill få ut med detta, mer än spontana tankar och så vidare från er.
Hade ni köpt en tv i julklapp för att kompensera? Eller en bättre surfplatta som jag vet att han antagligen vill ha där inte Roblox laggar på?

Ös på med era tankar, är rätt tom i själen just nu.

Permalänk
Medlem

Jag och min fru har ett gemensamt barn (1,5 år) och hon har två sedan tidigare, 9 och 11 år.

Min första spontana tanke är att ni verkar fokusera rätt mkt på "mina" och "dina". Jag hade aldrig köpt en sån dyr/"orättvis" sak till "mina" barn och sen struntat i "hennes".

Jag tycker man ska försöka behandla alla som att dom är gemensamma, för bor ni i samma hushåll så är det ju på ett sätt gemensamt. Tycker inte man ska singla ut sådär för självklart blir det orättvist då.

Sen att du köper en lur till dig har väl ingenting med saken att göra. Ni är ju vuxna och köper det ni vill till er själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag och min fru har ett gemensamt barn (1,5 år) och hon har två sedan tidigare, 9 och 11 år.

Min första spontana tanke är att ni verkar fokusera rätt mkt på "mina" och "dina". Jag hade aldrig köpt en sån dyr/"orättvis" sak till "mina" barn och sen struntat i "hennes".

Jag tycker man ska försöka behandla alla som att dom är gemensamma, för bor ni i samma hushåll så är det ju på ett sätt gemensamt. Tycker inte man ska singla ut sådär för självklart blir det orättvist då.

Sen att du köper en lur till dig har väl ingenting med saken att göra. Ni är ju vuxna och köper det ni vill till er själva.

This ^ Skillsmässobarn som suttit i sitsen som barn, där mamma och hennes sambo var mycket nogranna med att dela upp vad som var vårat och vad som var deras. Inte spec kul, då det mer kändes som två familjer som bodde tillsammans än en gemensam familj.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

Ni måste prata med varandra. Jag kan rekommendera kommunal familjerådgivning. Där får man möjlighet att prata ut på en neutral plats med en moderator som kan styra era samtal i rätt riktning utan pajkastning. Var själv med min fru på familjerådgivning, första fråga var: ska ni göra slut på ett juste sätt eller vill ni fortsätta leva mdd varandra. Så oerhört befriande att få just den frågan ur världen. Vi har nu fått större förståelse för varandra och pratar innan det eskalerar för mycket. Visst det finns alltid diverse problem men den där första frågan från kuratorn gjorde att vi båda kände att det var värt att kämpa för.

Tror inte du ska ställa frågan dock utan den måste komma utifrån annars kan det tolkas fel. Mitt råd är dock att kontakta familjerådgivning.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag och min fru har ett gemensamt barn (1,5 år) och hon har två sedan tidigare, 9 och 11 år.

Min första spontana tanke är att ni verkar fokusera rätt mkt på "mina" och "dina". Jag hade aldrig köpt en sån dyr/"orättvis" sak till "mina" barn och sen struntat i "hennes".

Jag tycker man ska försöka behandla alla som att dom är gemensamma, för bor ni i samma hushåll så är det ju på ett sätt gemensamt. Tycker inte man ska singla ut sådär för självklart blir det orättvist då.

Sen att du köper en lur till dig har väl ingenting med saken att göra. Ni är ju vuxna och köper det ni vill till er själva.

Jo jag kan uppleva att det är lite mitt och ditt med, och det har framförallt hon tagit upp. Men när det väl kommer till kritan så ser hon ju själv "sitt" som lite viktigare.
Hon har ju sagt att hon skiter i om jag köper en tv till mitt, men varför ska han ha det samtidigt som mitt får? Köp när han fyller år istället.

Är dock lite mycket begärt tycker jag att köpa en tv sen får ett annat barn vänta 10 månader på att få en själv.

Och samtidigt blir det en grej över att hennes kanske blir avundsjuk och ballar ur för att jag köper en telefon som han vill ha, tycker det är väldigt märkligt resonemang.

Permalänk
Medlem

Är det här värt det? Din energi. Sambon ska ju vara din bästa vän. Närmaste kamrat. Inte en Ex-klassad bulkvara som spontantänder.

Sök hjälp. Sök tillsammans hjälp. Var förlåtande och förstående och inte tvärtom.

Det är inge bra och visa någon sån där sorts orättvisa bland barn. Man kan vara rimlig beroende på deras ålder vad man ger. Men man kan ju inte framför näsan ge en gamingburk för 20k åt sitt egna och ett par raggsockor åt sina plusvänner.

Köp vilken jäkla telefon du vill. Så länge du kan bidra med tak och mat över bordet och i övrigt gör rätt för dig.
Fast att dagens telefoner av klass är orimlig dyra. Aja, de håller ju något år iaf i brist på utveckling(min upplevelse).

Permalänk
Medlem

har du funderat på att installera Tinder på din nya iphone 13?

Permalänk
Medlem

Bonusfamiljer blir det sällan rättvist i, det är bara att lägga ned. Ett barn har ofta fler/rikare/givmildare släktingar än de andra barnet och det är svårt att komma ifrån. Ena barnet kanske har släktingar som tar med det på fler och finare utlandsresor etc. Andra barnet kanske har släktingar med hästar och de får följa med och rida etc. Den dagen barnen ska ärva något blir det samma sak, något barn kanske ärver ett landställe av någon släkting, det andra barnet ärver ingenting etc. Man kan dra det hur långt som helst.

Positivt är dock att barnen tidigt får lära sig att livet inte är rättvist, för det är det inte. Och vill man ha någonting i livet är det bäst att ställa in sig på att jobba hårt för det.

Sedan bara för att du har en iPhone 13 ska inte barnen ha det, är hon bäng i bollen? Barn ska vara glada om de har en mobil alls, gäller alla barn. Vill de ha en iPhone 13 kan de jobba ihop det själv med sommarjobb eller måla hus, går hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

This ^ Skillsmässobarn som suttit i sitsen som barn, där mamma och hennes sambo var mycket nogranna med att dela upp vad som var vårat och vad som var deras. Inte spec kul, då det mer kändes som två familjer som bodde tillsammans än en gemensam familj.

Håller med dig, all-in eller inte och det låter som inte i det här fallet...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd

Sök som sagt var hjälp så att en tredjepart kan hjälpa eftersom Du och Din Sambo kommer att tolka allt den motsatte gör som "misstänksamma bakomliggande motiv". Det är som en relationsmässig rävsax som bara en tredjepart kan plocka bort som båda Ni lider av just nu. Ni själva kommer bara att gräva djupare sår med den.

Sedan måste jag fråga det som är nästan lika fult att fråga om i Sverige efter "hur mycket tjänar du" vilket är: Hur har ert sexliv utvecklats de senaste månaderna? Icke-tillfredsställande sexliv KAN (spekulativt i ärendet) manifestera sig i att "bli förbannad på banala saker".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

En spontan tanke:
Bestäm en fast summa på vad julklapparna får kosta per barn och köp sedan det som passar bäst till vardera barn.
Känns som det lätt kan bli en ond spiral: Ditt barn fick ju en egen tv, då ska även mitt barn ha en ny egen tv gärna med en konsol till osv..

Har du ställt dig själv frågan:
Är vi en familj eller är vi "flera" familjer som bor ihop?

Permalänk
Medlem

Small igen nu när diskussionen återupptogs om tv åt hennes eller inte. Jag hävdade fortfarande att det borde förankrats i förväg så att båda skulle kunna få det i julklapp, isf att den ena får i födelsedagspresent i januari.
Står fast vid att det är helt ok tycker hon och finns ett egenvärde i det eftersom TV då blir frigjord.
Visst kan jag köpa, men vad ska han egentligen med TVn till, har ju en surfplatta att kolla på Youtube med?
Jo för då kan han ta upp PS4at dit.
Jaha? Ska han lägga beslag på PS själv?
Är det rättvist? Isf kommer ju jag ta med Nintendo switch till min grabbs rum, någon rättvisa får det vara. Ett barn kan inte lägga beslag på ett tv-spel som borde vara gemensamt.
Det va inte populärt, hon drog iväg arg som ett bi och sa att Det är lika bra vi separerar så kan jag få köpa vad jag vill till mina barn!

Ja för det är ju det jag sagt att du inte får, eller? 🥱

Börjar leta lägenhet nu, går verkligen inte att leva med den personen.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog aldrig förstå varför folk lever tillsammans om de ska bråka. Bråk och gräl är för mig absoluta no-no. Då är det bara att sära på sig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

hon drog iväg arg som ett bi och sa att Det är lika bra vi separerar så kan jag få köpa vad jag vill till mina barn!

Låter dom det klokaste hon sagt utifrån infon i denna tråd att döma

Permalänk

Hur gamla är barnen?

Är ett barn 15 och ett 6 så behöver inte julklapparna vara "rättvisa" tycker jag. Är de lika gamla ungefär däremot borde det matcha.

Och jag kan tycka det är ganska osmakligt att köpa en ny iPhone om barnen också vill ha en. Skulle hellre köpt iPhones till barnen isåfall och en billigare till mig själv.

Men ja, nog bättre att separera. Sen skaffa ingen ny partner tills barnen växt upp (särbo isåfall). Det suger verkligen när ens föräldrar skaffar nya partners man inte klickar med. Man måste ändå se till barnens bästa över sitt egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Sedan måste jag fråga det som är nästan lika fult att fråga om i Sverige efter "hur mycket tjänar du" vilket är: Hur har ert sexliv utvecklats de senaste månaderna? Icke-tillfredsställande sexliv KAN (spekulativt i ärendet) manifestera sig i att "bli förbannad på banala saker".

Hur tänkte du nu? Det finns väl 101 potentiella skäl till att någon börjar bli förbannad på banala saker. Känns lite märkligt att slumpmässigt spekulera kring en av dem.

Det enda som framgår av ts inlägg är att paret inte kommunicerar väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag kommer nog aldrig förstå varför folk lever tillsammans om de ska bråka. Bråk och gräl är för mig absoluta no-no. Då är det bara att sära på sig.

Håller med, är en enda sak jag bett om och det är att bråken måste upphöra för det äter upp mig och förhållandet och skadar barnen. Men det hjälper inte, smäller av för minsta sak. Numera kan det vara precis vad som helst så man trippar på tår. Men får va slut på det nu.

Permalänk
Sötast

Om du är lycklig så blir dina barn lyckliga.
Om du är deppig är risken att dina barn också blir deppiga.

Konstanta bråk inom familjen leder till konstant lidande för alla parter och barnen far också illa.

Been there twice. Left twice. Var dock I familjerådgivning första gången men... Är man med en person som lever för konflikt och vägrar använda sin hjärna så hjälper det inte mycket.

Jag slutar effektivt fungera om det är mer konflikt än lycka eller konstant sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Small igen nu när diskussionen återupptogs om tv åt hennes eller inte. Jag hävdade fortfarande att det borde förankrats i förväg så att båda skulle kunna få det i julklapp, isf att den ena får i födelsedagspresent i januari.
Står fast vid att det är helt ok tycker hon och finns ett egenvärde i det eftersom TV då blir frigjord.
Visst kan jag köpa, men vad ska han egentligen med TVn till, har ju en surfplatta att kolla på Youtube med?
Jo för då kan han ta upp PS4at dit.
Jaha? Ska han lägga beslag på PS själv?
Är det rättvist? Isf kommer ju jag ta med Nintendo switch till min grabbs rum, någon rättvisa får det vara. Ett barn kan inte lägga beslag på ett tv-spel som borde vara gemensamt.
Det va inte populärt, hon drog iväg arg som ett bi och sa att Det är lika bra vi separerar så kan jag få köpa vad jag vill till mina barn!

Ja för det är ju det jag sagt att du inte får, eller? 🥱

Börjar leta lägenhet nu, går verkligen inte att leva med den personen.

Bästa vore om man kunde leva separerat men träffas ofta hos varandra så får de leka med olika saker. Sedan när barnen är tillräckligt gamla då kan man flytta ihop på riktigt. Har testat på det där som barn och det var nog bland de bedrövligaste att vara del i. Det finns ingen enkel lösning. Det enda som hjälper om ni ska leva tillsammans är att du är din sambos barns bästa kompis och hon dina barns. Försöker ni vara föräldrar åt varandras barn kommer ni stå som medlare i en krigszon alternativt skapa krig mellan varandra.

Borde ärligt finnas körkort för att skaffa barn där man får lära sig vilka situationer som kan uppstå och hur man undviker dem.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Inaktiv

Låter som du nu lever i en situation som på engelska kallas för "walking on egg shells". Kan vara ett bra sökord för att hitta info om vad som egentligen pågår och hur du skall hantera situationen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PippiRull:

Håller med, är en enda sak jag bett om och det är att bråken måste upphöra för det äter upp mig och förhållandet och skadar barnen. Men det hjälper inte, smäller av för minsta sak. Numera kan det vara precis vad som helst så man trippar på tår. Men får va slut på det nu.

Hur länge har det pågått, och om det har pågått länge - har det blivit värre med tiden?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Hon letar fel och tänder till för hon själv inte vågar göra slut. Väldigt tråkigt när det är barn inblandade för de har inget med saken att göra. En fråga ni kan ställa er själva är "Vad fick er att bli kära, från början?" och sen bara låta känslorna flöda. Lyssna, prata och gråt.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Har också en bonusfamilj, där nya frugan barn hade tv på rummet innan vi flyttade ihop, löste det genom att vi tillsammans letade upp begagnade tv-apparater och alla har nu efter något år varsin äppelbox.
Just telefoner har de fått önska sig pengar till och sparat dem tills de hittar en begagnad att köpa, inget av barnen har fått något utan har fått köpa själva. Sen att man kan skjuta till lite pengar till de äldsta för att de ska få en bättre telefon än de yngre tycker jag är en självklarhet men man behöver inte säga det.
Vi hade väldigt många konflikter i början där vår uppfostran krockade, fick tipset att ta till familjebehandlingen men var väldigt obekväm med det först, men det visade sig vara en riktig hit. Vi har lärt oss med åren att tänka ungefär liladant, men visst händer det att vi bråkar men det är i princip alltid i stressade situationer. Har lärt mig att inte gå igång på småsaker som kommentarer av slaget TS tog upp i sitt första inlägg, det är okej att tycka annorlunda om småsaker.
Vi har inget gemensamt barn, vi tyckte att 3 barn vardera var tillräckligt redan, det blev några katter istället.

Kan verkligen rekommendera att ni pratar med någon ihop och är öppna och ödmjuka mot varandra, det är så lätt att fastna i en ond spiral av bagatellartade bråk och det tar så mycket tid och energi.

Permalänk
Medlem

För vems skull är ni tillsammans egentligen? Det där att försöka rädda ett förhållande "för barnens skull" brukar ofta sluta i att barnen lider mest.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Känner att jag måste få skriva av mig lite. Detta hör väl egentligen hemma i familjeliv eller liknande, men sambon hänger där så undviker det.
För att börja, lever sedan ett tag tillbaka i bonusfamilj, jag har två barn och hon har två barn, plus att vi numera har en gemensam.
Det har varit allt annat än en räkmacka, har varit gnissel i princip från början vi flyttade ihop, dock fanns gemensamma barnet redan då så kände att det finns inget annat bra alternativ, plus att man ville ju faktiskt bo tillsammans.
Under resans gång har det mesta dock ändrats och sambon har blivit mer eller mindre personlighetsförändrad. Har ett fruktansvärt humör, kan irritera sig på en sak utan att ge feedback i tid för att plötsligt smälla av i vrede, varpå jag blir förbannad över sättet och då är bråket igång.
Ett exempel av alla bråk är när vi va iväg på weekend, skulle gå ner till frukost, jag hade redan gjort mig iordning, och i all välmening tog jag barnvagn och gick ut i korridoren för att hålla barnet i sovande läge, så man maximerar chansen att få äta ostört.
Tar tio minuter sen stormar sambon ut och fräser nåt typ Va sjutton ska du ha så jävla bråttom för?! Hinner ju inte ens duscha!

Ja men varför sa du inget då att du ville duscha?
Sen va det igång...

Detta är bara ett exempel, finns många mycket värre saker.

Nu till saken, har separerat flera gånger om, gör nu ett sista försök att lappa ihop förhållandet.
Jag är på gång att köpa ny telefon för min är numera snart tre år gammal.

Har kollat runt och börjat bli sugen på att gå över till andra sidan, dvs en iPhone 13.
Båda grabbarna har såklart pratat om att de vill själva ha en, hennes grabb i den nivån att han önskar sig en i julklapp osv.
Jag frågade idag, hur tror du? Kommer det bli liv om jag beställer en iPhone 13?
Blev en reaktion som är typ att Ja definitivt. Antyder ganska tydligt att hon anser det är olämpligt, det kommer skapa orättvisekänslor hos barnen osv. Jag säger att det tycker jag inte spelar roll för det är jag som köper, då får du förklara för ditt barn att jag är vuxen och man kan inte som barn räkna med att få en sån dyr sak.
Om jag köper en så ska jag se till att mina barn inte får använda den, för annars kommer hennes känna sig orättvist behandlade. Då säger jag att Det gäller samma för dig, då ska dina inte få använda din telefon. Men det va tydligen inte samma sak för min är den senaste och mer hypead...
Hon drar en jämförelse att Det är samma sak som om jag skulle köpa en dator åt min, då skulle din såklart känna orättvisa!
Ja men herre gud är ju äpplen och päron menar jag på, så kan du inte resonera. Jag köper till MIG och du köper till ett specifikt barn, klart det kommer bli orättvist och uppfattas orättvist!
Slutar till slut med att hon säger att hon har tänkt att köpa en tv till sitt i födelsedagspresent strax efter jul. Varpå jag såklart reagerar och säger att där är väl definitivt en orättvisesak? Båda vill garanterat ha var sin tv.

Jag tycker att en egen tv är lyxkonsumtion åt ett litet barn, och det borde förankrats tidigare så man ev kunnat köpa åt båda i julklapp.
Hon menar på att det är inget orättvist alls, min får önska sig en själv i födelsedagspresent, om 10 månader...

Vet inte vad jag vill få ut med detta, mer än spontana tankar och så vidare från er.
Hade ni köpt en tv i julklapp för att kompensera? Eller en bättre surfplatta som jag vet att han antagligen vill ha där inte Roblox laggar på?

Ös på med era tankar, är rätt tom i själen just nu.

Spontant känns det som ni fokuserar för mycket på mina och dina, ni är en familj.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Får jag bara fråga: Hur fan orkar ni?

Permalänk
Medlem

@PippiRull

Tuff sits. Jag tror att du redan har fått det viktigaste tipset: fundera på familjerådgivning, parterapi eller något liknande. Här kan vara en bra plats att ventilera på men jag undrar om vi kan lösa dina problem.

Ett litet tips om du inte är bredd att söka professionell hjälp men vill fördjupa dig lite i psykologin bakom många konflikter är att gå igenom podden Dumma människor. Den har ett antal avsnitt som kan vara bra att lyssna på.

Konflikter är inte roliga men kom ihåg att din sambo inte är din fiende utan snarare din allierade. Roten (eller rötterna) till konflikterna är er gemensamma fiende.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra din historia. Låter som att din fru inte har någon extra energi kvar när hon kommer hem från jobbet. turas om att laga mat och att gå ut och gå en runda på minst 30min.

5barn skaffa 5 konton sätt in en summa kr/mån/barn där dessa pengar går till saker de önskar sig. Dyrare saker som moped och körkort moppe/bil ska vara mot prestation tycker jag . Jag har ingen alkohol innan 18år=gratis bli körkort. göra sitt bästa i skolan=moppe o körkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Känns som att det finns en hel del kommunikationsfärdigheter att jobba på från båda håll av din beskrivning.
Visst, man kan göra skillnad på "mina" och "dina" barn, men så länge alla bor under samma tak så kommer det att leda till friktion, både mellan föräldrarna och mellan barnen.
Lite komiskt att se någon anse att en egen tv åt ett barn är lyxkonsumtion medan densamme tänker köpa en telefon till sig själv för ett pris som utan större problem skulle kunna köpa en begagnad tv åt alla barn.
Att ha flera barn leder ofta till att det blir "orättvist" med julklappar, och den "orättvisan" ökar ju fler barn och mindre pengar man har. Då får man försöka lösa sådant på ett smidigt sätt, såsom att det inte blir några stora saker till jul, men lite större till födelsedagar, och att man då exempelvis slår fast att när man fyller X, då får man en tv, och när man fyller Y får man en cykel, och så vidare.

Det är mina första tankar i vart fall, och jag förstår att det säkerligen ligger mer än bara just de här exemplen bakom det hela.

Vill du försöka lappa ihop förhållandet, börja med att vara ett gott exempel - sätt barnen i främsta rummet, var övertydlig i kommunikationen gällande vad du tänker göra (hon kan inte läsa dina tankar) och varför.
Prata även med varandra, inte bara till varandra, initialt gärna under lugna förhållanden för att reda ut var ni står, vad som felas, och vart ni vill framöver. Ta en weekend (eller för all del bara en kväll/natt) för er själva om möjligt, utan barn, och se framför allt till att lyssna. Det viktiga är inte att du får ditt sagt, det viktiga är att den andre blir hörd. Måhända kan det vara på sin plats att söka yrkeskunnig hjälp i det hela.

Visst, kanske är den enda vägen att gå att ni separerar (tillfälligt eller permanent), men ärligt talat låter det inte som att ert förhållande är bortom all räddning, under förutsättning att ni båda kan lägga fokus på att agera som vuxna människor med (en jäkla massa) barn tillsammans och lägga egot åt sidan ett tag.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Du frågar om du ska köpa ditten eller datten till x eller y.. Ert problem handlar inte om vem som får vad, ni har ju inget samförstånd varken om hur era familjer eller ens ni själva ska fungera ihop. Kan ni inte komma överens om dom mest banala sakerna så är det bara att boka rådgivning asap, eller lägga ner.
Och tro inte för en sekund att det är din sambo som ensamt är problemet här.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.