Permalänk
Medlem

Bara jag som saknar grönkålssoppa?

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Osköljd rimmad julskinka körd till 95 grader invändigt, sedan griljerad lite snabbt med ägg, senap och ströbröd.

Potatis

ApotekArnes julmust

Det är allt som behövs

Permalänk
Medlem

Matbordet där det mesta är tillagat här hemma:
Jansson.
Prinskorv.
Knackkorv.
Leverpastejer.
3-4 sorters inlagd sill.
Julkorv.
Skinka, griljerad med senap och ströbröd.
Ostar.
Kalvsylta.
Pressylta.
Rödkål.
Brunkål.
Sillsallad.
Rödbetssallad.
Morotslåda.
Tjocka Revbensspjäll.
Kokt potatis.
Mörk öl.
Julmust.
Skånsk senap.

Efter maten så klart lite kaffe och lite hembakat:
Pepparkakor.
Mjuk pepparkaka.
Chokladlöv.
Konjakskransar.
Syltrutor.
Chokladrutor.
sedan diverse godis till den som orkar.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Buffé, julbord är buffé. Har sett mängder av ställen som har "serveringar" eller "tallrikar" i år. Oklart om det beror på Corona, svinn, eller helt enkelt att dom vill maximera profiten ännu mer. Julbord är det iaf inte!

Permalänk
Medlem

Håller inte med alla som säger ägg av olika slag. Traditionsenligt finns det inga ägg i vintermörkret.

EDIT: det är ju halv poängen med påsk, att hönsen börjat lägga ägg igen.

Permalänk
Medlem

Vörtbröd med smör, ost, leverpastej, oskivad eller tjockskivad påläggskorv, rödbetssallad

Lax, sill, ägghalvor med smet

Jansons frestelse, kötbullar, prinskorv, skinka, potatis, grönkål, senap

Ris ala malta

Must, svagdricka och julöl

Personligen brukar jag skippa sill, prinskorv och ibland även skinka, för jag äter hellre lite mer lax och köttbullar, men är väl inget julbord utan så de får vara med ändå.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Jul skinka mjukt tunbröd och blana är enda kraven för mig sen allt övrigt är en bonus

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Medlem

Sill, potatis och stänkare är det viktigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Osköljd rimmad julskinka körd till 95 grader invändigt, sedan griljerad lite snabbt med ägg, senap och ströbröd.

Potatis

ApotekArnes julmust

Det är allt som behövs

95 grader verkligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Allt utan djurlik samt godis och nötter

Instämmer. Man kan styra upp ett trevligt julbord som är helt växtbaserat.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Inaktiv

Julbord enligt svensk standard

Enligt svensk standard (SIS 83 94 99, utg 1) delas julbord in i fyra klasser (från klass 4 (lägst) till klass 1 (högst)).

För att uppnå "Julbord klass 4" skall julbordet som minst dukas med:

  • Smör

  • Skinka

  • Bröd

"Julbord klass 3" skall, utöver det som ingår i klass 4, dukas med:

  • Julkorv

  • Ostkaka

"Julbord Klass 2" (utöver Klass 3&4):

  • Revbenspjäll

  • Gröt

  • Grishuvud (red.anm:?!)

  • Sylta

Och för att uppnå "Julbord Klass 1" krävs även:

  • Lutfisk

  • Bruna bönor (red.anm:!?)

  • Rödkål

  • Potatis

För inbördes placering av maträtterna på julbordet, se vidare SIS 83 94 99 sida1. För beräkning av åtgång se tabell 1 dito standard.

Noteras kan att standarden är utgiven 1975(-12-24) och den har inte uppdaterats/reviderats sedan dess.

För oss som minns detta decenium och dess "bruna mat" kan detta antagligen vara förklaringen för valet av vissa av maträtterna i standarden

Som med alla standarder är det frivilligt att tillämpa denna standard eller inte: men om man väljer att tillämpa den är klassningen (och maträtter) enligt ovan minimikrav för ett "Julbord klass 1" enligt svenskt standard (SIS 83 94 99).

Permalänk
Medlem

Grönpepparpaté

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz DDR4 - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE - 1 st Samsung 870 QVO 1TB - 1 st Samsung 850 EVO 500GB - 2 st Samsung 850 EVO 256GB - Arctic Liquid Freezer II 360 - Corsair RM850 Watt - Phanteks Enthoo PRO M Window - Skärm 1 : Asus MG278Q - Skärm 2 : Benq Zowie XL2546

Permalänk
Medlem

Man bör ha minst tre sorters kål på ett julbord, fritt val:

Brysselkål
Brunkål
Grönkål
Rödkål
Surkål
Kålrot

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Olika sillar
Potatis
Vörtbröd
Julskinka
Jansson
Köttbullar
Lagrad cheddar

Tror det var allt obligatoriskt ☺️ Förstår inte hur man kan gilla prinskorv, det smakar ju bara salt

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jockos:

Man bör ha minst tre sorters kål på ett julbord, fritt val:

Brysselkål
Brunkål
Grönkål
Rödkål
Surkål
Kålrot

Glöm inte den viktigaste kålen: S-kål

Permalänk
Medlem

Jag firar oftast jul hos släkten och min favorit är min mosters ägghalvor med någon sorts röra och rom på. *mums*

Permalänk
Bildexpert

På julafton har jag tendens att skippa julbordet och käka på McDonald's istället. Världens sämsta högtid blir lite bättre med halvdan snabbmat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Håller inte med alla som säger ägg av olika slag. Traditionsenligt finns det inga ägg i vintermörkret.

EDIT: det är ju halv poängen med påsk, att hönsen börjat lägga ägg igen.

Detta är dock förlegat. Äggproduktionen pågår numera 24/7 året om! ÄGG!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Den enda viktiga är att det finns matjessill med tillbehör.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Vet inte om det behöver förtydligas men de ska vara små och stekta.

Småländska och inget annat

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar om frågan till vad jag helst ser på ett julbord, så...

Grönkålssoppa/långkål
Klassisk julskinka (helst väldigt salt!)
Mjukt bröd, ost, smör
Kallrökt lax (skivad)
Många olika sorters inlagd sill, gärna roliga kryddningar, men matjes, lök och dill är givna.
Hårdkokta ägg
När det gäller dryck så är det väl julmust för oss som inte dricker alkohol, och sen öl och sprit åt drickarna.

Godis och sötsaker är inte en del av ett julbord, så t ex pepparkakor hör inte hemma, även om det så klart är gott. Men inte på julbord.

Julmiddag är också en separat sak, men där är det kokt potatis (ska vara söt och mjölig, som King Edward), äggsås (vit grundsås med hårdkokt ägg strimlat i) och gärna kokt vitfisk till det (traditionellt lutfisk, men eftersom lutfisk inte har nån smak alls, föredrar jag torsk).

Så ser mitt julbord ut. Janssons, köttbullar, vörtbröd, rödbetssallad, korvar och sånt, är inget jag äter till jul. Janssons äter jag för all del aldrig...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Bara jag som saknar grönkålssoppa?

Min favorit på jul, och en absolut självklarhet. Samma som det som kallas långkål i Halland.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Bruna bönor, revbenspjäll och rågknäcke till doppet bör finnas

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om jag tolkar om frågan till vad jag helst ser på ett julbord, så...

Grönkålssoppa/långkål
Klassisk julskinka (helst väldigt salt!)
Mjukt bröd, ost, smör
Kallrökt lax (skivad)
Många olika sorters inlagd sill, gärna roliga kryddningar, men matjes, lök och dill är givna.
Hårdkokta ägg
När det gäller dryck så är det väl julmust för oss som inte dricker alkohol, och sen öl och sprit åt drickarna.

Godis och sötsaker är inte en del av ett julbord, så t ex pepparkakor hör inte hemma, även om det så klart är gott. Men inte på julbord.

Julmiddag är också en separat sak, men där är det kokt potatis (ska vara söt och mjölig, som King Edward), äggsås (vit grundsås med hårdkokt ägg strimlat i) och gärna kokt vitfisk till det (traditionellt lutfisk, men eftersom lutfisk inte har nån smak alls, föredrar jag torsk).

Så ser mitt julbord ut. Janssons, köttbullar, vörtbröd, rödbetssallad, korvar och sånt, är inget jag äter till jul. Janssons äter jag för all del aldrig...

Det är fritt att tolka frågan som man vill

Svaret är helt klart vad jag var ute efter

Målet med tråden är ju innehåll till stora julbordsfrågan som kommer senare.

Jag visste inte att ’julmiddag’ var ett begrepp, men absolut är lutfisk och äggsås en del av julmaten... kanske ska öppna upp frågan till ’Vad är julmat?’ kanske?

Permalänk
Medlem

Jag gillar senapssill och gravad lax. Janssons frestelse är en potatisgratäng med uppförandestörning som inte uppmärksammats tidigt nog för att någon skulle ha hunnit vidtaga åtgärder.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk

Jag har börjat äta julmat under flera dagar och då olika saker istället för allt på en och samma dag.
Det finns väldigt mycket gott.

Dagen före juldagen, så nykokt julskinka som man äter stuvad rödkål. Herre jävlar vad gött det är. Det som blir kvar brukar folk griljera, men den julskinkan kan nästan kvitta. Den smakar som den färdigskivade i butiken.
Men Jansons frestelse, hemlagade extrakryddade köttbullar och julmust är ett måste på juldagen. Det gå såklart komplettera med det ena och andra, prinskorv hör till rent estetisk om de skär upp ändarna, men ärligt talat tycker jag de inte är supergoda och hade överlevt utan.
Dagen efter/före så Ris à la Malta, lutfisk. Julkorv äta någon dag kring jul, men inget måste på julbordet.

Sedan finns det väldigt mycket gott som revben och grejer, men jag ser det ej som ett måste på julbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag har ätit tacos som julmat, så jag kanske inte ska kommentera.

Och med dom orden så slutade jag att läsa i tråden.

Permalänk
Medlem

Nu firar jag inte jul men äter gärna julbord och då ska det vara som följer.

1. Revbensspjäll, som jag själv gör dem (recept från min mamma)
2. Griljerad skinka
3. Stenbergs ljusugnsbröd (och detta går inte få tag på söder om umeälven typ så det får jag bara längta efter i Fjollträsk)
3b. Gene tunnbröd som halvdan ersättare.
4. Köttbullar
5. King Edward-potatis.
6. Sill, senaps- samt lime- och ingefära är de jag föredrar.
7. Gravad lax
8. Gravlaxsås
9. Rödbetssallad
10. Leverpastej, skivbar
11. Zeunerts must i första hand, Nyckelbryggeriers i andra. I nödfall ICA's då den är klart bättre än arnes översötade.
12. Ägghalvor

Jag kan äta prinskorv och Jansson om det finns men ingendera är något jag själv gör.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Dopp i grytan är ett absolut måste för egen del, finns oftast inte på julbord man går och äter utan det är i hemmets vrå. Men missar man det så kan man lika gärna ställa in julen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag visste inte att ’julmiddag’ var ett begrepp, men absolut är lutfisk och äggsås en del av julmaten... kanske ska öppna upp frågan till ’Vad är julmat?’ kanske?

Julbord är ju en buffé. En yta dukad med "plockmat", i grund och botten. Där gör sig inte mer lagade, "komplexa" rätter. Enkomponentsmat, skulle jag kalla det. Julbord äter man en av juldagarna, förmodligen julafton för de flesta.
Sen är det julmiddag, och det är en sammanhållen, serverad måltid som äts en annan dag under julhelgen, t ex juldagen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S