Checka in en hockeytrunk med stationär dator + skärm, ryanair

Permalänk
Medlem

Checka in en hockeytrunk med stationär dator + skärm, ryanair

Ja, som rubriken beskriver är jag tvungen att transportera min dator i hockeytrunk från stockholm till malmö med flyg. Jag är medveten om riskerna i detta Harakiri-uppdrag. Min tanke har varit att ta ur processorkylare samt grafikkort och ha dessa i min carryonbag. För att minska rörelser innanför chassit när datorn slängs åt h*lvete. Sedan tänkte jag linda in allt i lakan/täcke/bubbelplast beroende på vad jag får tag på. Har ni några tips på annat jag kan tänka på? PS, det är ryanair så datorn är så gott som död men vi får hålla tummarna för mig här.

Permalänk
Medlem

Hur pass snart är det? Det finns flightcases för ATX-lådor, om du hinner få hem en sån. Annars låter det väl som om du har bra idéer om det viktigaste.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

har ingen polare i malmö du bara kan skicka den med typ DHL eller nått till i förväg?

och sen kan ni tillsammans gå efter den eller om han får den hemlevererad när du är framme

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Skicka som paket förrän du åker till flygplatsen ? Kommer ju garanterat att gå sönder om du packar den i en hockeytrunk, baggage handlers är inte direkt kända för att va försiktiga med väskor

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Bagagehanterare på flygplatser KASTAR väskor - jag har själv sett det åtskilliga gånger "live". Jag hade aldrig packat ner annat än kläder och andra mjuka saker i incheckat bagage om jag nån gång skulle flyga. Ingen dator överlever en normal flygbagagehantering utan skador.

Skicka den med nån bekant som ska köra sträckan med bil, eller se om du kan skicka med bussgods eller liknande, och då självklart i en hård låda som tål mycket. Testa genom att ställa dig på den och hoppa - det motsvarar rätt väl vad en transporterad låda kan förväntas behöva tåla.

Letade upp en videosnutt med exempel som är rätt representativa. Det är liknande saker som jag själv bevittnat med egna ögon.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har du tid och pengar och körkort så hade jag definitivt hyrt en bil och kört själv till Malmö, alternativt tagit tåget istället för flyg.

Permalänk
Rekordmedlem

Ta tåget, bättre både för datorn och miljön.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnum92:

Ja, som rubriken beskriver är jag tvungen att transportera min dator i hockeytrunk från stockholm till malmö med flyg. Jag är medveten om riskerna i detta Harakiri-uppdrag. Min tanke har varit att ta ur processorkylare samt grafikkort och ha dessa i min carryonbag. För att minska rörelser innanför chassit när datorn slängs åt h*lvete. Sedan tänkte jag linda in allt i lakan/täcke/bubbelplast beroende på vad jag får tag på. Har ni några tips på annat jag kan tänka på? PS, det är ryanair så datorn är så gott som död men vi får hålla tummarna för mig här.

Kolla om det är okej att ha elektronik i incheckat bagage. Sist jag flög (före Corona, oktober 2019) fick man inte ha elektronik typ datorer i incheckat bagage, bara i handbagaget. Någon 9-11-grej som lever kvar.

Annars tänker du rätt, dvs. att plocka bort kylare och grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Kolla om det är okej att ha elektronik i incheckat bagage. Sist jag flög (före Corona, oktober 2019) fick man inte ha elektronik typ datorer i incheckat bagage, bara i handbagaget. Någon 9-11-grej som lever kvar.

Annars tänker du rätt, dvs. att plocka bort kylare och grafikkort.

Du får inte ha lithium batterier, bärbar får du då inte packa ner (om du inte kan ta bort batteriet).
Har flygit med dator i baggaget flera gånger (i år) utan problem.
USA kan dock ha egna regler, men inrikes är absolut inga problem.
(Problemet är om det inte är packat ordentligt)

Permalänk
Inaktiv

Jag har flugit utomlands med min dator. Det var inga problem, körde hård stor väska och paketerade med kuddar. Tog inte ut kylare eller så men det kan såklart bero på vad man har för nån.

Dock viktigt att poängtera, att om den försvinner eller blir stulen är du körd. Flygbolagen är tydliga med att de inte ersätter sådant och täcks inte av försäkring. Det är en branschstandard och de flesta flygbolagen upplyser om att elektronik och värdesaker inte borde checkas in eftersom det kan försvinna eller lätt går sönder.

Om datorn inte är för stor kan man ju faktiskt ta den som handbagage med.

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om stor hård aluminiumväska och med den tidens laptop inlindat i tröjor och annat instoppat med lagom presspassning för att verkligen ligga i centrum - när man öppnade väskan hemma igen så är skärmen spräckt på laptoppen och det bara rasslade av glasbitar på dess hårddisk - fortfarande i mitten i den inlindade klädhögen.... det var förvisso jobbgrejor men allt som man är rädd om skall man ta som handbagage (och inte gå över tillåtna viktgräns) eventuellt att de kan hantera det som specialbagage - men då måste man ofta avtala med flygbolaget i förväg och det kan kosta pengar! - och övervikt kostar också pengar, mycket pengar, ingen problem att bränna 5000:- på detta vid internationell flyg om man kör på snikbiljetter där man i princip knappt tillåts ta med sig något alls som väger, medans med första klass/affärsbiljett tolererade mer.

Att skicka sådana grejor med flyg och det ankommer utan skada är ungefär samma odds som att vinna en 6-siffrig summa på Lotto.

Jag skulle inte göra det, Aldrig med den typen av utrustning du beskriver, de kan ha sönder militär-ruggade mätinstrument i tjockt på insidan fodrade med inpassade halv hård skumgummi för flygfrakt designade trälådor om de sätter den sidan till.