Backlight bleed eller kraftig ips glow? - ASUS PG32UQ

Permalänk
Medlem

Backlight bleed eller kraftig ips glow? - ASUS PG32UQ

Hej,

Tror att jag har backlight bleed eller kraftig ips glow på min ASUS PG32UQ. Vid vanligt användande (SDR) så är problemet inte så störande så länge bakgrunden inte blir så mörk. Vid mörk bild så lyser hörnen som det gör när man har ips glow dvs rör man på huvudet och tittar på hörnen rakt fram så försvinner mycket av ljuset (glow). Mitt största problem är när jag kopplar in min Xbox SX och HDR läget kickar in, då ser man hörnen lysa upp även när det inte är så jätte mörkt. Jag stör mig på det och tycker inte att en skärm i 12.000 kr klassen ska ha såna problem.

Har även en Asus VG289Q som också är en ips panel men den har knappt någon ips glow. Vad tycker ni att jag ska göra?

SDR 50 % ljusstyrka. Jag ser ingen skillnad på 50-30 % ljusstyrka

HDR

HDR

/EDIT: Vänstra nedre hörnet har alltid rosa/lila ton på glow:en eller blödningen.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Bildexpert 📺

Detta är väntat. Tekniken är inte bättre än så här.

När du kör HDR kör skärmen sin maximala ljusstyrka och likt alla LCD:er är kontrastförhållandet just ett kontrastförhållande. Svärtan i bilden är i proportion till hur ljusstarkt du kör panelen. Hur man sedan upplever svart baseras på mer som rummets ljusförhållande och hur det påverkar pupillen.

Ifall du kör 100 nits vid SDR och har 1000:1 i kontrastförhållande får du 0,1 nits i det svarta. ASUS PG32UQ har HDR600 vilket är 600 nits. Då får du vid HDR helt enkelt 0,6 nits i svart eller sex gånger så mycket mer ljus i det svarta. Vilket då blir mörkgrått i jämförelse och därför syns alla ojämnheter i panelen tydligare.

Enda sättet att kliva runt detta med LCD-teknik är en FALD. Jag vet inte hur pass FALD:en fungerar på ASUS PG32UQ (eller om det ens finns någon) men oavsett är det svårt att göra något åt saken. Du kan testa att sänka ljusstyrkan så att du inte blåser på med 600 nits vid HDR utan försöka ankra det på en nivå där du inte längre upplever svart som kraftigt försämrat.

Permalänk
Medlem

Vad tråkigt att tekniken inte kommit längre på IPS sidan! Har mest suttit med min gamla HP ZR30W och den ser ju "nästan" bättre ut när det kommer till ips glow. Så du tycker inte att det är något konstigt med min skärm? Är det ips glow eller backligt bleeding min skärm har? @Laxpudding

EDIT: Hur förklarar man att min andra skärm som är betydligt billigare (VG289Q) inte har något av problemen?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av delidana:

Vad tråkigt att tekniken inte kommit längre på IPS sidan! Har mest suttit med min gamla HP ZR30W och den ser ju "nästan" bättre ut när det kommer till ips glow. Så du tycker inte att det är något konstigt med min skärm? Är det ips glow eller backligt bleeding min skärm har? @Laxpudding

EDIT: Hur förklarar man att min andra skärm som är betydligt billigare (VG289Q) inte har något av problemen?

Den är antagligen inte lika ljusstark. VG289Q är specad till 350 nits så du kan aldrig få lika mycket ljus i det svarta på den.

Glow är det som ändras när du rör huvudet. Back light bleeding är fasta ljusläckage från kanter och sidor. Sedan kan skärmarna vara olika bra kring uniformitet också.

IPS, TN, VA – alla LCD är i grunden samma teknik som det varit i över 15 år nu. Det som har skett är att man får fler pixlar och högre frekvenser till lägre priser. Men själva grundkvaliteten är densamma.

Permalänk
Medlem

Jag stängde av HDR i xboxen och det blev klart bättre svärta men det irriterande lila/rosa ljuset längst ner till vänster syns fortfarande om än mindre. Jag får fundera på om jag vill ha kvar skärmen eller inte. Troligvis åker den tillbaka för att det irriterar mig. Känns som att HDR och ljusstarka IPS paneler inte är en bra kombo. HDR smäller upp ljusstyrkan till max och allt det mörka blir grått istället. Det går heller inte att ändra några inställningar i HDR läget.

Tack för hjälpen @Laxpudding.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av delidana:

Det går heller inte att ändra några inställningar i HDR läget.

Alltså, det är så synd. En 12.000-kronors skärm från 2021 har sämre HDR-möjligheter än en 8.000-kronors-TV från 2016.

Permalänk
Medlem

Ja precis så..

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |