Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Inte välförtjänt, bara ren tur. Väl förtjänat är att han hade jagat ikapp Hamilton och fightats om det mot slutet, inte låta Michael Masi avgöra mästerskapet bara för att.

Men med det sagt så hoppas jag att detta tar upp fler frågor gällande reglementet och kanske där se vad som kan utvecklas för det bättre, det är trotts allt i såna här situationer förändringar kan göras.

Sämsta avgörandet av en f1-säsong. Kändes bara väldigt billigt och inte vad någon av dem förtjänade. Antar det blir undantag av regler för att "främja racing" vilket i slutändan gör att det bara känns urholkat.

Hela året känns som ett slöseri nu när det avgörs sista två varven till 90% med hjälp utav regeltolkningar.. Tror det kommer att få stora negativa konsekvenser för f1 överlag.

Att avgöra vem av dem som varit den mer rättvise föraren och vem som gjort fula saker under säsongen är inte speciellt svårt. Jag tyckte det var lite oförtjänt att Verstappen tog det på sista varvet efter en minst sagt konstig SC.

Med tiden kommer nog folk glömma bort den här kontroversen. Kolla bara på den status som Schumacher och Senna fortfarande har trots alla saker de försökte komma undan med.

gg wp.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Att kalla ovan "välförtjänt" och "bäst"... Kom igen.

Du glömmer samtidigt att Hamilton genar likt Verstappen gjorde i förra racet utan nämnvärda konsekvenser.

Med det sagt så har jag inte sett någon påstå att Verstappen förtjänade dagens racevinst utan många poängterar tvärtom att han är en värdig totalvinnare av säsongen tack vare att han kört fantastiskt. Hade t.ex. Hamilton inte plockat honom i Silverstone eller Bottas bowlat med Norris i Ungern så hade det aldrig avgjorts på sista varvet av säsongen. Dessa race kommer i skymundan nu eftersom de är glömda men poängmässigt så avgjorde de mer än dagens race.

Som neutral i toppstriden så har jag delade känslor för säsongen. Det har varit en hel del bra racing men ofta har den kommit i skymundan eftersom det inte finns mycket logik i reglerna. Känns som att Silverstone och Ungern la ribban för säsongen och sedan stegrades det kontinuerligt efter varje race. För mig som främst följer fotboll så påminner det om VAR-diskussionen kring hands och offside. Enorma känslor och uppeldad retorik men väldigt lite sport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Dessa kommentarer i stridens hetta finns i alla race inget unikt som Hamilton sa idag direkt, det kan du ju inte ha missat.
Eller du hade varit cool lugn när man ligger hjul mot hjul i 300km/h?
Snabbt sagt och snabbt glömt ☺️

Nej, HAM är duktig på att komma med sådana påståenden när allt inte går hans väg så det har du helt rätt i.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Du glömmer samtidigt att Hamilton genar likt Verstappen gjorde i förra racet utan nämnvärda konsekvenser.

Med det sagt så har jag inte sett någon påstå att Verstappen förtjänade dagens racevinst utan många poängterar tvärtom att han är en värdig totalvinnare av säsongen tack vare att han kört fantastiskt. Hade t.ex. Hamilton inte plockat honom i Silverstone eller Bottas bowlat med Norris i Ungern så hade det aldrig avgjorts på sista varvet av säsongen. Dessa race kommer i skymundan nu eftersom de är glömda men poängmässigt så avgjorde de mer än dagens race.

Som neutral i toppstriden så har jag delade känslor för säsongen. Det har varit en hel del bra racing men ofta har den kommit i skymundan eftersom det inte finns mycket logik i reglerna. Känns som att Silverstone och Ungern la ribban för säsongen och sedan stegrades det kontinuerligt efter varje race. För mig som främst följer fotboll så påminner det om VAR-diskussionen kring hands och offside. Enorma känslor och uppeldad retorik men väldigt lite sport.

Jag skrev tydligt att vi kan analysera övriga säsongen resten av december Och jag tycks mig se överallt hur alla menar att han förtjänade det även idag! Men jag kan ha fel? Nämnvärt bara 2 posts ovan min står det bland annat "var bäst 100%"

Om man ändå ska lyfta fram lopp som avgör så finns det förmodligen lika många till hamiltons fördel, som

1. Italien där Verstappen låg sådär till och det blev en krock.
2. Azerbaijan där Hamilton kunde plockat 17poäng vs 0 om han inte låst upp sig i omstarten.
3. Flashregnet sista 2 varven i ryssland där verstappen typ låg 6a-7a men fick sluta som 2a och minimera sitt poängtapp.

Så skymundan tkr jag inte man ska säga att något är i. Finns lika många exempel fram och tillbaka i mitt tycke!

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

F1 är bara WWE med bilar, pinsamt.

Visa signatur

“All cruelty springs from weakness.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Nu har man inte tid o analysera hela säsongen, det kan vi göra resten av december. Men hur kan alla säga att det var välförtjänt av Max att vinna detta race och att han var 100% bäst?

Hamilton:
1. Krossar max i starten Inte max förtjänst
2. dominerar på banan med medium däck vs max soft som borde varit snabbare Inte max förtjänst
3. överkommer perez försvarande som i mitt tycke är gränsfall. Med motivation att perez inte har kört såpass aggressivt för sin egen del HELA SÄSONGEN?! Jag hade köpt om det var Alonso som allmänt beter sig så hela säsongen och ofta åsamkar skador på sin och andras bilar. Men det här är en galen Perez det ser ni väl alla? Det är inte normal körning även om det var bra gjort för RB's del så har han inte ens kört såpass hårt för sin egen del under hela säsongen, och jag tror inte den körstilen hade hällt han till mål heller under en hel säsong. Även här Inte max förtjänst
4. Hamilton gör sedan allt rätt och krigar med sina degraderade däck, en situation orsakad av första säkerhetsbilen! Och håller den lucka som måste hållas med god marginal fram till mer än 90% av loppet körts. Verstappen kämpar men har tydligt 0 chanser att komma ikapp i tid. Inte max förtjänst
5. Det kommer ytterligare en säkerhetsbil som tillsynes är helt perfekt anpassad för att ge Verstappen vinsten. Det är i princip det enda av många scenarion som ens ger Verstappen en chans där man bara släpper förbi de 5 betydande bilarna och startar om racet på minsta möjliga marginal. Inte max förtjänst

Det är förstås inte att Max i sig gjort så mycket fel här kanske. Utan mycket tvetydiga domslut varvat med otrolig tur med timingen av sista kraschen.

Att kalla ovan "välförtjänt" och "bäst"... Kom igen.

Är benägen att hålla med det mesta, dock inte riktigt din Peres slutsats.
Dock så tycker jag att över säsongen mätt så har Hamilton haft sjukt mycket flyt, och att det var sett över säsongen Max som var den bättre föraren och mer värdig vinnare.
Men det går att diskutera i evigheter och alla kommer ha olika åsikter.
Tycker Masi gjorde rätt i att starta racet igen, dock tycker jag att han borde släppt dom varvade 2 varv tidigare när banan ändå var fri, eller rödflaggat direkt.

Idag hade Max turen på sin sida, och RB fattade rätt beslut.
Mercedes drog det korta stråt mer pga tillfälligheter, men även deras beslut.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Nu har man inte tid o analysera hela säsongen, det kan vi göra resten av december. Men hur kan alla säga att det var välförtjänt av Max att vinna detta race och att han var 100% bäst?

Hamilton:
1. Krossar max i starten Inte max förtjänst
2. dominerar på banan med medium däck vs max soft som borde varit snabbare Inte max förtjänst
3. överkommer perez försvarande som i mitt tycke är gränsfall. Med motivation att perez inte har kört såpass aggressivt för sin egen del HELA SÄSONGEN?! Jag hade köpt om det var Alonso som allmänt beter sig så hela säsongen och ofta åsamkar skador på sin och andras bilar. Men det här är en galen Perez det ser ni väl alla? Det är inte normal körning även om det var bra gjort för RB's del så har han inte ens kört såpass hårt för sin egen del under hela säsongen, och jag tror inte den körstilen hade hällt han till mål heller under en hel säsong. Även här Inte max förtjänst
4. Hamilton gör sedan allt rätt och krigar med sina degraderade däck, en situation orsakad av första säkerhetsbilen! Och håller den lucka som måste hållas med god marginal fram till mer än 90% av loppet körts. Verstappen kämpar men har tydligt 0 chanser att komma ikapp i tid. Inte max förtjänst
5. Det kommer ytterligare en säkerhetsbil som tillsynes är helt perfekt anpassad för att ge Verstappen vinsten. Det är i princip det enda av många scenarion som ens ger Verstappen en chans där man bara släpper förbi de 5 betydande bilarna och startar om racet på minsta möjliga marginal. Inte max förtjänst

Det är förstås inte att Max i sig gjort så mycket fel här kanske. Utan mycket tvetydiga domslut varvat med otrolig tur med timingen av sista kraschen.

Att kalla ovan "välförtjänt" och "bäst"... Kom igen.

Tror han mer pratade om säsongen som helhet. Lika völförtjönst som Lewis "dominans" i Hungary.

Kan säga samma sak om Lewis hade han fått 20s istället för 10 i Silverstone så hade han inte haft chans idag på titeln. Max hade då kunnat rulla runt på en andraplats idag.
Besluten är en sak men det var inte masi och rc som lät Lewis sitta på 38 varv gamla däck efter en vsc och en sc. Lewis sa själv till Bono att det var idiotiskt att vara på gamla däck med max på färska nya soft INNAN något beslut hade kommit om varvade bilar. De hade all chans i världen att gå in. Då hade nog en chansat och stannat ute och hoppats på att de inte skulle få bort latifis bil i tid.

Mec förväntade sig att de bilarna skulle få komma undan innan omstart för det gör man i princip alltid under sc så som radion mot Lewis lät.
Sen att masi och rc beslutet kom sent och de ändrade sig, håller jag med om är dåligt. Hade de sagt, vi jobbar på en omstart, kanske skickat runt de varvade bilarna lite tidigare som precaution. Då hade beslutet inte jobbat konstigt.

Det är inte rc som bestämmer att latifi ska sätta den i muren. Kan de köra race till mål så vill de självklart det. Speciellt i en titel fight. Hade blivit lynchad lika hårt om det slutar under gulflagg.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Vad tror vi om att Michael Masi är kvar som "Race Director" nästa säsong?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Nej, HAM är duktig på att komma med sådana påståenden när allt inte går hans väg så det har du helt rätt i.

Där fick du till det, alla i F1 och ja även Hamilton.
Tycker jag känner lukten av fanboy, man får lätt selektiv hörsel och syn då har jag märkt 😜

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mtthw:

Vad tror vi om att Michael Masi är kvar som "Race Director" nästa säsong?

Varför skulle han inte vara kvar?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Tror han mer pratade om säsongen som helhet. Lika völförtjönst som Lewis "dominans" i Hungary.

Kan säga samma sak om Lewis hade han fått 20s istället för 10 i Silverstone så hade han inte haft chans idag på titeln. Max hade då kunnat rulla runt på en andraplats idag.
Besluten är en sak men det var inte masi och rc som lät Lewis sitta på 38 varv gamla däck efter en vsc och en sc. Lewis sa själv till Bono att det var idiotiskt att vara på gamla däck med max på färska nya soft INNAN något beslut hade kommit om varvade bilar. De hade all chans i världen att gå in. Då hade nog en chansat och stannat ute och hoppats på att de inte skulle få bort latifis bil i tid.

Mec förväntade sig att de bilarna skulle få komma undan innan omstart för det gör man i princip alltid under sc så som radion mot Lewis lät.
Sen att masi och rc beslutet kom sent och de ändrade sig, håller jag med om är dåligt. Hade de sagt, vi jobbar på en omstart, kanske skickat runt de varvade bilarna lite tidigare som precaution. Då hade beslutet inte jobbat konstigt.

Det är inte rc som bestämmer att latifi ska sätta den i muren. Kan de köra race till mål så vill de självklart det. Speciellt i en titel fight. Hade blivit lynchad lika hårt om det slutar under gulflagg.

Ja att lewis stannade ute på så gamla däck vart ju sådär, ett beslut man förmodligen kommer att ha i minnet långt framöver! Men det hänger också på att man behövde förutse Latifis krasch sista varven vilket egentligen är omöjligt. Utan det sista hade strategin gått hem. Ett liknande scenario hade ju utspelat sig om det varit tvärtom där Verstappen lett racet på slitna däck vilket har hänt flera gånger!

Som F1 fan hoppas man ju i framtiden se regelverk som neutraliserar såna här situationer bättre. Man kanske ska rödflagga race lite mer frikostigt. Eller bara avbryta de helt. 75% av loppet regeln finns ju av en anledning, men tycker relevansen är där. Om det inte går att race:a vidare fairly så bör ju resultatet baseras på majoriteten av loppet, inte de sista 2% som ett varv av 58 typ är.

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Varför skulle han inte vara kvar?

Michael Masi verkar ändå neutral i många avseenden och då är jag ändå lite hamilton biased!

Varje situation är unik, varje situation påverkar olika.

Vi som åskådare sitter bara och bryr oss om hur han ska sköta återstarten.

Men Masi har många fler parametrar att tänka på!
*Hur mycket skräp finns på banan?
*Går det att städa ens med gulflagg eller behövs rödflagg?
*När kommer lyftkranen på plats, vart är den just nu?
*Går det att koppla den snabbt o smidigt?
*Är det värt och säkert att återstarta loppet?

Samtidigt händer massa saker runtom som däckbyten, bilar emellan osv. Och när städbilarna äntligen är klara kanske han bara har några sekunders fönster på sig att ta ett beslut. Det är förmodligen omöjligt även för han att förstå konsekvenserna av varje beslut han tar. Hade han tänkt bara några sekunder längre hade loppet avslutats med säkerhetsbil, då hade förmodligen redbull protesterat varför man inte tillät en återstart.

Så nej vi behöver nog sätta oss in i vilken press en racing director har. Därav att jag tycker man bara ska rödflagga oftare kanske för det är nog det mest safe beslutet som finns i många avseenden

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Michael Masi verkar ändå neutral i många avseenden och då är jag ändå lite hamilton biased!

Varje situation är unik, varje situation påverkar olika.

Vi som åskådare sitter bara och bryr oss om hur han ska sköta återstarten.

Men Masi har många fler parametrar att tänka på!
*Hur mycket skräp finns på banan?
*Går det att städa ens med gulflagg eller behövs rödflagg?
*När kommer lyftkranen på plats, vart är den just nu?
*Går det att koppla den snabbt o smidigt?
*Är det värt och säkert att återstarta loppet?

Samtidigt händer massa saker runtom som däckbyten, bilar emellan osv. Och när städbilarna äntligen är klara kanske han bara har några sekunders fönster på sig att ta ett beslut. Det är förmodligen omöjligt även för han att förstå konsekvenserna av varje beslut han tar. Hade han tänkt bara några sekunder längre hade loppet avslutats med säkerhetsbil, då hade förmodligen redbull protesterat varför man inte tillät en återstart.

Så nej vi behöver nog sätta oss in i vilken press en racing director har. Därav att jag tycker man bara ska rödflagga oftare kanske för det är nog det mest safe beslutet som finns i många avseenden

Citera du fel person nu?

Håller med om att han har sjukt mycket på sina axlar.
Jag tycker han gör det bra med ett sjukt svårt jobb.
Han har varit väldigt diplomatiskt och suttit och fått varit domare mellan 2 team som till och från varit på sandlådenivå med sina kommentarer i år.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mtthw:

Vad tror vi om att Michael Masi är kvar som "Race Director" nästa säsong?

Nej, det tror jag definitivt inte. Dock så känns det som skadan är redan gjord. F1 kommer aldrig kunna släppa det här. Sättet och nivån på hur de hanterade det här tror jag kommer få långverkande påverkan till sporten. Pratade med farsan nyss som tyckte det var så löjligt och oproffsigt gjort att han beslutade att inte kolla nästa år. Varför titta ett helt år när det "avgörs" på det här sättet. Det hade inget med racing att göra.

Måste vara jättekul för Verstappen att gå ut och "fira" nu när han vunnit på det billigaste sättet ever. Håller med George Russel i det hela.

Detta var långt under Formel 1's värdighet och kommer att resultera att ännu färre respekterar sporten när det inte är ens är den sportsliga delen som avgör.

Memes haglar tätt... och med allt rätt

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Sååå jävla skönt!
Max förtjänade inte vinsten idag. Men han förtjänar titeln. Utan all skit som drabbat honom i Baku, Silverstone, Ungern, motorbyte i Ryssland osv så hade det inte varit en titelfight på Yas Marina.

Någon som vet varför Hamilton undslapp grid-penalty för att återigen hamna i vägen för Mazepin på träningen?

https://www.formula1.com/en/latest/video.2021-abu-dhabi-gp-fp...

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Nej, det tror jag definitivt inte. Dock så känns det som skadan är redan gjord. F1 kommer aldrig kunna släppa det här. Sättet och nivån på hur de hanterade det här tror jag kommer få långverkande påverkan till sporten. Pratade med farsan nyss som tyckte det var så löjligt och oproffsigt gjort att han beslutade att inte kolla nästa år. Varför titta ett helt år när det "avgörs" på det här sättet. Det hade inget med racing att göra.

Måste vara jättekul för Verstappen att gå ut och "fira" nu när han vunnit på det billigaste sättet ever. Håller med George Russel i det hela.

Detta var långt under Formel 1's värdighet och kommer att resultera att ännu färre respekterar sporten när det inte är ens är den sportsliga delen som avgör.

Memes haglar tätt... och med allt rätt
https://i.imgur.com/80oxHYi.png

Vilken del av hans beslut var fel menar du exakt?
Att inte alla som var varvade fick passera?
Hade han gjort det 2 varv tidigare när han hade kunnat så hade det varit samma resultat ändå.
Hade han låtit det gå in i mål med SC, så hade inte det heller varit rätt eftersom banan var tom i 3 varv.
Man kan argumentera för att alla skulle fått passera, men då måste man samtidigt svälja att han hade kunnat lämna den "ordern" 2 varv tidigare, och då hade ändå max legat precis bakom Hamilton vid omstart.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Vilken del av hans beslut var fel menar du exakt?
Att inte alla som var varvade fick passera?
Hade han gjort det 2 varv tidigare när han hade kunnat så hade det varit samma resultat ändå.
Hade han låtit det gå in i mål med SC, så hade inte det heller varit rätt eftersom banan var tom i 3 varv.
Man kan argumentera för att alla skulle fått passera, men då måste man samtidigt svälja att han hade kunnat lämna den "ordern" 2 varv tidigare, och då hade ändå max legat precis bakom Hamilton vid omstart.

Många saker, får väl se när de tar upp det i ICA för det kommer hända till 99%

"Verstappen had at least four cars between him and Hamilton, meaning had Masi not allowed the lapped cars to overtake Hamilton and the Safety Car, the Mercedes driver would have likely won the race and thus the championship.

The point of contention is that Masi's decision to only allow a handful of cars to unlap themselves contravenes the sporting regulations hence why Mercedes protested."

Special-regler för ett fåtal brukar alltid sticka i ögonen på folk som vill ha rättvis raicing. Lika för alla eller ingen borde det vara.

Något har ju defintivt blivit fel när det kommer tas upp i motsvarande rättegång, och det är det som folk kommer att minnas som avgörande. Det är min uppfattning iallafall.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Många saker, får väl se när de tar upp det i ICA för det kommer hända till 99%

"Verstappen had at least four cars between him and Hamilton, meaning had Masi not allowed the lapped cars to overtake Hamilton and the Safety Car, the Mercedes driver would have likely won the race and thus the championship.

The point of contention is that Masi's decision to only allow a handful of cars to unlap themselves contravenes the sporting regulations hence why Mercedes protested."

Special-regler för ett fåtal brukar alltid sticka i ögonen på folk som vill ha rättvis raicing. Lika för alla eller ingen borde det vara.

Något har ju defintivt blivit fel när det kommer tas upp i motsvarande rättegång, och det är det som folk kommer att minnas som avgörande. Det är min uppfattning iallafall.

Det höll ju på att bli fel åt andra hållet först, dock. Och det var väl det där första underliga beslutet som skapade tidsnöden som ledde till att de valde detta mellanting.

De försatte sig i en situation där det blivit fel hur de än gjorde, så de gjorde en kompromiss som gjorde att titelavgörandet blev som den borde blivit utifrån regelboken.
Det är min tolkning av vad som hände iaf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det höll ju på att bli fel åt andra hållet först, dock. Och det var väl det där första underliga beslutet som skapade tidsnöden som ledde till att de valde detta mellanting.

De försatte sig i en situation där det blivit fel hur de än gjorde, så de gjorde en kompromiss som gjorde att titelavgörandet blev som den borde blivit utifrån regelboken.
Det är min tolkning av vad som hände iaf.

Ja det kan jag hålla med om och det är väl det stora problemet. De har ju i och med sina snedsteg mer eller mindre urholkat hela säsongen samt även innebörden av Verstappens vinst. När någon äntligen vinner över Merc så sker det på fel sätt? Det är otroligt dåligt för en sport som har haft hela världens blickar på sig pga att det har varit för tråkigt och förutsägbart.

Det är en lose lose situation som fia har skapat själva och kommer skada sporten enormt på lång sikt. Kan inte säga att jag ser fram emot nästa säsong speciellt mycket just nu. Borde räcka att kolla in sista 5 varven från Abu dhabi 2022 för det är då FIA avgör säsongen. De har inte speciellt mycket godwill kvar efter "We race as one" och sedan sticker till Azerbaijan, Saudiarabien etc.

Om Masi sitter kvar nästa år tror jag är en överflödig fråga.

Pengar + Drama > Racing.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Många saker, får väl se när de tar upp det i ICA för det kommer hända till 99%

"Verstappen had at least four cars between him and Hamilton, meaning had Masi not allowed the lapped cars to overtake Hamilton and the Safety Car, the Mercedes driver would have likely won the race and thus the championship.

The point of contention is that Masi's decision to only allow a handful of cars to unlap themselves contravenes the sporting regulations hence why Mercedes protested."

Special-regler för ett fåtal brukar alltid sticka i ögonen på folk som vill ha rättvis raicing. Lika för alla eller ingen borde det vara.

Något har ju defintivt blivit fel när det kommer tas upp i motsvarande rättegång, och det är det som folk kommer att minnas som avgörande. Det är min uppfattning iallafall.

https://pbs.twimg.com/media/FGbeNeCXIAAsa54?format=jpg&name=small

Fast det finns också en regel som överträder den där regeln, som säger att Masi i det här fallet har sista ordet och kan bestämma hur SC förhållandena ska slutlöpa.
Det är final, det är 5 varv kvar:
Ska det bli rödflagg?
Ska vi köra in i mål med SC?
Ska alla få unlappa?
Ska bara några få unlappa?
Det är inte ett svartvitt beslut!

Beslutet tog tid, och banan var fri i 2 varv, där detta hade kunnat hänt för alla.
Men Masi valde att bara släppa några vid ett senare tillfälle.
Det blev en kompromiss för att beslutet tog tid, och då har Masi sista ordet. Punkt!
Om man ska hävda något i detta så är det i så fall att han borde släppt alla men tidigare.
Beslutet kom sent, och då var det bättre att iaf få ett avgörande i slutet.
Hade ingen fått lappa av så hade det också varit fel!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Fast det finns också en regel som överträder den där regeln, som säger att Masi i det här fallet har sista ordet och kan bestämma hur SC förhållandena ska slutlöpa.
Det är final, det är 5 varv kvar:
Ska det bli rödflagg?
Ska vi köra in i mål med SC?
Ska alla få unlappa?
Ska bara några få unlappa?
Det är inte ett svartvitt beslut!

Beslutet tog tid, och banan var fri i 2 varv, där detta hade kunnat hänt för alla.
Men Masi valde att bara släppa några vid ett senare tillfälle.
Det blev en kompromiss för att beslutet tog tid, och då har Masi sista ordet. Punkt!
Om man ska hävda något i detta så är det i så fall att han borde släppt alla men tidigare.
Beslutet kom sent, och då var det bättre att iaf få ett avgörande i slutet.
Hade ingen fått lappa av så hade det också varit fel!

Nej, det som skedde var inte korrekt. Kan de inte ta ett korrekt beslut i tid så får det rödflaggas. Kanske mer korrekt att dra in resultatet för båda och låta max vinna på merit?
Tyvärr så borde det ha varit ett ganska svartvitt beslut, som skulle tagits tidigare om de hade haft kompetent personal på rätt platser.

Meeen nu kommer det tas upp i ica hur som så vi får se vad de säger där. Fruktansvärt dålig PR för Fia och f1 oavsett så den mesta skadan är redan skedd.

Masi avgjorde racet och möjligheten för en enskild person till att kringgå "regler" kommer nog försvinna framöver. Clown-nivå på det hela hur man än ser på det och synd för alla iinvolverade.

https://m.youtube.com/watch?v=jl0hMfqNQ-g - Intervju med Masi efter racet.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Fast det finns också en regel som överträder den där regeln, som säger att Masi i det här fallet har sista ordet och kan bestämma hur SC förhållandena ska slutlöpa.
Det är final, det är 5 varv kvar:
Ska det bli rödflagg?
Ska vi köra in i mål med SC?
Ska alla få unlappa?
Ska bara några få unlappa?
Det är inte ett svartvitt beslut!

Beslutet tog tid, och banan var fri i 2 varv, där detta hade kunnat hänt för alla.
Men Masi valde att bara släppa några vid ett senare tillfälle.
Det blev en kompromiss för att beslutet tog tid, och då har Masi sista ordet. Punkt!
Om man ska hävda något i detta så är det i så fall att han borde släppt alla men tidigare.
Beslutet kom sent, och då var det bättre att iaf få ett avgörande i slutet.
Hade ingen fått lappa av så hade det också varit fel!

Jag tror inte man får släppa på omkörningar osv innan banan är ren, alltså han får inte tillåta omkörningar o dilykt när banan fortfarande städas då det är städare, funktionärer o kranbilar på banan.

Med andra ord så va han tvungen o vänta såpass länge som han gjorde och då menar man att han borde helt enkelt inte hunnit bli klar.

Man bör ju inte heller glömma den största confusion av alla. Att de faktiskt t.om annonserade ut att det inte skulle bli omkörningar men sen av någon anledning gjorde en u-sväng. Det tycker jag är mycket konstigt, som att man inte är överens i egna led

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Det är i alla fall tydligt att Max är viktig för Liberty Media. Detta avgörande är ju hur kommersiellt som helst.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det är i alla fall tydligt att Max är viktig för Liberty Media. Detta avgörande är ju hur kommersiellt som helst.

Det var därför Hamilton inte behövde ge sin plats i varv 1, de ville ju att Max skulle vinna?
Men som vanligt med Hamilton fans så måste alla beslut gå Hamiltons väg, varför ens ha ett race, låt de få stats i en vindtunnel och de som har bäst stats vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Det var därför Hamilton inte behövde ge sin plats i varv 1, de ville ju att Max skulle vinna?
Men som vanligt med Hamilton fans så måste alla beslut gå Hamiltons väg, varför ens ha ett race, låt de få stats i en vindtunnel och de som har bäst stats vinner.

Så du tycker Verstappen förtjänade att vinna igår, trots att han blev ifrånkörd igen, och igen, och igen? Trots fräschare däck flera gånger under racet så körde Hamilton ifrån honom.

F1 är en fars och innan nånting ändras så kommer jag inte följa det längre.

De enda variablerna i ett motorrace skall vara:
- Förarens snabbhet
- Bilens snabbhet
- Teamets strategi

Det skall inte avgöras på grund av att tävlingsledningen vill ha fler tittare eller att juryn är fullständigt inkompetenta.

Spelar ingen roll hur fanatisk Max-fan du är, du kan omöjligt med gott samvete påstå att Max var värd att vinna över Hamilton igår.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Så du tycker Verstappen förtjänade att vinna igår, trots att han blev ifrånkörd igen, och igen, och igen? Trots fräschare däck flera gånger under racet så körde Hamilton ifrån honom.

F1 är en fars och innan nånting ändras så kommer jag inte följa det längre.

De enda variablerna i ett motorrace skall vara:
- Förarens snabbhet
- Bilens snabbhet
- Teamets strategi

Det skall inte avgöras på grund av att tävlingsledningen vill ha fler tittare eller att juryn är fullständigt inkompetenta.

Spelar ingen roll hur fanatisk Max-fan du är, du kan omöjligt med gott samvete påstå att Max var värd att vinna över Hamilton igår.

Hur skulle man ha gjort det annorlunda? Hade incidenten skett 7 varv tidigare så hade ingen klagat över hur det sedan utspelade sig. Då hade Mercedes fått kritik för att inte går in och även de byter till softs. Visst kunde det ha skötts snyggare med de varvade bilarna, med tydligare besked, men jag ser inte att något fel begicks. Ska SC leda bilarna i mål? När ska man gränsen för när en omstart är för nära målgång? Det blir ännu mer godtyckligt.

Jag tycker fortfarande att det var en orättvis utgång, Hamilton borde ha vunnit, men livet är inte alltid i rättvist. Och nu avgjordes det på tur och otur. Svårt att reglera bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Så du tycker Verstappen förtjänade att vinna igår, trots att han blev ifrånkörd igen, och igen, och igen? Trots fräschare däck flera gånger under racet så körde Hamilton ifrån honom.

F1 är en fars och innan nånting ändras så kommer jag inte följa det längre.

De enda variablerna i ett motorrace skall vara:
- Förarens snabbhet
- Bilens snabbhet
- Teamets strategi

Det skall inte avgöras på grund av att tävlingsledningen vill ha fler tittare eller att juryn är fullständigt inkompetenta.

Spelar ingen roll hur fanatisk Max-fan du är, du kan omöjligt med gott samvete påstå att Max var värd att vinna över Hamilton igår.

FIAs fel att mercedes inte tog sina chanser att sätta Hamilton på fräscha däck?

Edit: Masi eller ledningens fel kanske det ska stå.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Så du tycker Verstappen förtjänade att vinna igår, trots att han blev ifrånkörd igen, och igen, och igen? Trots fräschare däck flera gånger under racet så körde Hamilton ifrån honom.

F1 är en fars och innan nånting ändras så kommer jag inte följa det längre.

De enda variablerna i ett motorrace skall vara:
- Förarens snabbhet
- Bilens snabbhet
- Teamets strategi

Det skall inte avgöras på grund av att tävlingsledningen vill ha fler tittare eller att juryn är fullständigt inkompetenta.

Spelar ingen roll hur fanatisk Max-fan du är, du kan omöjligt med gott samvete påstå att Max var värd att vinna över Hamilton igår.

Jag tycker att de utspelade sig något sånär korrekt. Det hade blivit kontrovers hur Masi än hade gjort.
Tänk om man körde röd flag, de har man aldrig gjort annars - massiv kontrovers.
Tänk om bilar som var varvade inte fick köra om varandra - så har det varit innan, världens Hamilton fördel och kontrovers.
Tänk om man kör gul flag sista varvet också fast allting var uppstädat - kontrovers.

Det finns inget rätt val men att det ska avslutas med ett race och inte gul flag tycker jag är det rätta. Sen så var det såklart Max fördel att Latifi kraschade men det kunde inte Max råda över.

:Tillägger, alltså är svaret ja, Max var värd att vinna.

Permalänk
Medlem

Max hade tur igår, inget snack om den saken; på samma sätt som han hade otur i Baku. Snabbhet och strategi är, i motsats till vad som vill hävdas av vissa, inte de enda variablerna i ett race. Skulle det vara fallet skulle bilar ersättas när de rasar, racet frysas när någon får punktering, och så vidare.
Motorsport är inte rättvist, och i synnerhet inte F1. Ytterst få mästerskap har vunnits utan någon grad av tur inblandad, och anledningen till att Hamilton ens hade chansen på titeln i går var på grund av Verstappens otur tidigare under säsongen.

Har Masi skött sitt jobb väl i år? Mnja, det har väl lämnat en del att önska ibland, men just gårdagen tycker jag han skötte bra, till skillnad mot de som gnäller till honom över (och försöker påverka) hans beslut kring säkerhetsbil exempelvis.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Jag tycker att de utspelade sig något sånär korrekt. Det hade blivit kontrovers hur Masi än hade gjort.
Tänk om man körde röd flag, de har man aldrig gjort annars - massiv kontrovers.
Tänk om bilar som var varvade inte fick köra om varandra - så har det varit innan, världens Hamilton fördel och kontrovers.
Tänk om man kör gul flag sista varvet också fast allting var uppstädat - kontrovers.

Det finns inget rätt val men att det ska avslutas med ett race och inte gul flag tycker jag är det rätta. Sen så var det såklart Max fördel att Latifi kraschade men det kunde inte Max råda över.

Det handlar inte ens om fördelar, det var direkt avgöranden vem som vann VM.

Hamilton hade en relativt betryggande förstaplats som han skapade själv, VER hade mer eller mindre ingen chans i ren fart. Fick all hjälp av ytterligheter.
Så jag tvivlar på att en gulflagg genom sista varvet skulle göra det till något kontroversiellt eller att det skulle vara "orättvist" att Hamilton tog hem det.