Permalänk

studentmat utan ugn tips

tjenamors
jag har verkligen noll intresse av att stå och laga mat, men man är ju tvungen. i min tidigare korridor delade jag kök med massa andra, så då blev det bara fabrikat, billys, potatissallad, färdig schnitzel, korv med bröd och sånt typ. katastrofalt. nu har jag bytt rum och har egen kokvrå=2 spisplattor och diskho, micro, toastjärn och ska införskaffa mig en brödrost. ingen ugn finns dock. nu lär jag ta tag i matlagandet.

vad kan man laga för mat här tro? vi pratar inga avancerade trerätters...

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Inet har en kokbok för gamers. Kan det va något?
https://www.inet.se/produkt/5760161/kokbok-for-gamers-som-int...

Permalänk
Medlem

Spaghetti och Köttfärsås
Korv Stroganoff
Nudlar och Wok
Hamburgare
Kan vi väl börja med då, billigt och enkelt…

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Skaffa en kokbok?

Går att göra mycket utan ugn, vill du laga på liknande sätt kan du kan skaffa dig en miniugn, airfryer o.s.v. Jag skulle hellre ha en ugn än en mikro, och en miniugn tar ungefär lika mycket plats som mikron. Viktigaste här är väl att du använder kokplattorna, mikro eller ugn är inget som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

tjenamors
jag har verkligen noll intresse av att stå och laga mat, men man är ju tvungen. i min tidigare korridor delade jag kök med massa andra, så då blev det bara fabrikat, billys, potatissallad, färdig schnitzel, korv med bröd och sånt typ. katastrofalt. nu har jag bytt rum och har egen kokvrå=2 spisplattor och diskho, micro, toastjärn och ska införskaffa mig en brödrost. ingen ugn finns dock. nu lär jag ta tag i matlagandet.

vad kan man laga för mat här tro? vi pratar inga avancerade trerätters...

Köp en gjutjärnsgryta!
Du kan laga det mesta där!

Permalänk
Skrivet av Kiddy:

nämen sedär! den ska önska mig i julklapp

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

tjenamors
jag har verkligen noll intresse av att stå och laga mat, men man är ju tvungen. i min tidigare korridor delade jag kök med massa andra, så då blev det bara fabrikat, billys, potatissallad, färdig schnitzel, korv med bröd och sånt typ. katastrofalt. nu har jag bytt rum och har egen kokvrå=2 spisplattor och diskho, micro, toastjärn och ska införskaffa mig en brödrost. ingen ugn finns dock. nu lär jag ta tag i matlagandet.

vad kan man laga för mat här tro? vi pratar inga avancerade trerätters...

Eller varför inte en airfryer istället för brödrosten så får du i princip en liten ugn?

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

I ditt läge skulle jag nästan införskaffat en tryckkokare/slowcooker eller en sous vide stav + balja, detta för att kunna göra större köttbitar och grytor på ett smidigt sätt. Att inte ha ugn är dock katastrof, en airfryer fungerar nästan som en varmluftsugn förutom att du inte kan ha olja i den, så det skulle vara ett alternativ och nu vill äta halvfabrikat, nuggets/pommes eller göra egna klyftpotatisar.

Oavsett så är grytor bra d du kan laga hela veckans mat på en gång

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Korv stroganoff är väll ett klassiskt exempel på mat som är lättlagad, nyttig och god. Köttfärssås går smidigt, tacofärs kan varieras in i oändligheten.

Jag brukar köra på storkok och sedan frysa in i plastpåsar, tar mindre plats än lådor och det går väldigt fort att koka pasta till dem.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

nämen sedär! den ska önska mig i julklapp

Köper du den ringer jag fan polisen Lätta recept kan man hitta överallt utan att behöva genomlida någon som kallar vatten för H2O i ett recept och pratar om hur du ska "bli 1337 i köket". Get the fuck out.

Jag gillar kyckling. Köp en riskokare, stek lite kyckling och grönsaker om du tycker om det. Done!

Permalänk

man verkar ju inte kunna laga jättemycket i en airfryer? typ falafel fiskpinnar pommes, eller missar jag något?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

man verkar ju inte kunna laga jättemycket i en airfryer? typ falafel fiskpinnar pommes, eller missar jag något?

Du kan köra en helgrillad kyckling i en airfryer. Fiskpinnar kan du värma i brödrosten

Mest fantasin som sätter stopp.

Permalänk
Medlem

Tricket är att laga matlådor varje gång du lagar mat, det är mycket jobbigare att laga mat 4 gånger i rad än att göra 4 portioner på en gång.

Korv-/biff-/halloumistroganoff
Lax med potatis/ris
Tacos
Köttfärssås
Chili con carne
Pastasallad med kyckling/tonfisk/annat protein
Köttbullar
Pasta carbonara

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

man verkar ju inte kunna laga jättemycket i en airfryer? typ falafel fiskpinnar pommes, eller missar jag något?

Till vissa fabrikat finns det skålar som man kan byta till istället för korgen. De är tänkta för bakning så gratänger tex bör inte vara nått problem.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

man verkar ju inte kunna laga jättemycket i en airfryer? typ falafel fiskpinnar pommes, eller missar jag något?

Går att laga nästan vad som helst i en airfryer (du kan absolut använda lite olja också). Finns en massa bra tips på youtube! En väldigt bra kanal som jag varmt kan rekommendera: https://youtu.be/UIOW18kRDEA

Airfryer (lite mera udda grejer): https://youtu.be/qdWhFjmuGmM

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Ett måste är kycklingfile, efter det kan man göra vad som helst
Köper alltid ett par pack av Lidls 2kg kycklingfile.
Finns hur mycket som helst att tillaga med kyckling, sen är det bara att komplettera med vad du tycker om, potatis, pasta m.m.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Tetrapak med kikärtor eller bönor, öppna och blanda med några skedar pesto. Nyttigt, snabbt, billigt och hyfsat gott.

Annars så finns det redan bra tips här. Gör alltid 2-3 portioner extra så behöver man inte laga varje dag. T ex ärtsoppa kan man lika gärna göra 10-15 portioner åt gången givet att man har en tillräckligt stor frys.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Tetrapak med kikärtor eller bönor, öppna och blanda med några skedar pesto. Nyttigt, snabbt, billigt och hyfsat gott.

Annars så finns det redan bra tips här. Gör alltid 2-3 portioner extra så behöver man inte laga varje dag. T ex ärtsoppa kan man lika gärna göra 10-15 portioner åt gången givet att man har en tillräckligt stor frys.

jag har ett pyttelitet frysfack bara. jag får in typ 2 matlådor och en påse pyttipanna

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av Toss3:

Går att laga nästan vad som helst i en airfryer (du kan absolut använda lite olja också). Finns en massa bra tips på youtube! En väldigt bra kanal som jag varmt kan rekommendera: https://youtu.be/UIOW18kRDEA

Airfryer (lite mera udda grejer): https://youtu.be/qdWhFjmuGmM

tack. quesadilla ska jag göra. det är ju riktigt gott

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Rekordmedlem

I stället för en "budgetmikro" kan du skaffa en som även har varmluft, grill och ångkokare och helst även stegkokning så kan du göra mycket mer än i en vanlig ugn. Om du vill kunna laga mat och baka är det troligen en bra investering jämfört med en budgetmikro som knappt kan värma frysmat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

jag har ett pyttelitet frysfack bara. jag får in typ 2 matlådor och en påse pyttipanna

Ja okej, då är inte storkok aktuellt kanske. Men kylskåp har du väl? Matlådor klarar sig runt en vecka i kylen. 😊

Permalänk
Medlem

Ett tips; stava "Tips" med ett p så blir det rätt och du sparar ett antal tangentbordstryck.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Ett tips; stava "Tips" med ett p så blir det rätt och du sparar ett antal tangentbordstryck.

takar för väggledningen. dU kanscke ävenmärckte at jag inte häler skriver StoRA bOCkstAVer i börann av menningarna?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

takar för väggledningen. dU kanscke ävenmärckte at jag inte häler skriver StoRA bOCkstAVer i börann av menningarna?

Tycker du att det är ok att göra sig lustig över ett tips i all välmening, så varsågod.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Korv-/biff-/halloumistroganoff

Har faktiskt aldrig hört talas om stroganoff på mumintrollfilé, blir det gott?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Har faktiskt aldrig hört talas om stroganoff på mumintrollfilé, blir det gott?

Halloumistroganoff? Det blir inte lika gott som biffstroganoff, men ett vegetariskt alternativ är alltid lite kul. Brukar följa Arlas recept.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

jag har ett pyttelitet frysfack bara. jag får in typ 2 matlådor och en påse pyttipanna

Det lilla frysfacket skulle jag fylla med frysta grönsaker: Broccoli, blomkål, ärtor, spenat, osv.
När du sedan kokar potatis/pasta/ris lägger du ett durkslag fylld av sagda grönsaker ovanpå
så att de ångas färdiga! Något av de passar till allt du kan tänkas laga.
På så sätt bibehåller du max vitaminer/antioxidanter samtidigt som du inte kokar sönder
grönsakerna!

Det är ett enkelt sätt att öka mängden grönsaker... vilket vi alla nog behöver göra
om vi är ärliga.

Permalänk
Medlem

Det bästa du kan göra nu är att, även om det inte din favoritsyssla, lära dig laga lite mat. Du kommer snabbt att kunna bli riktigt bra och när du får äta god hemlagad mat varje kväll, kommer du inte ångra dig! Det krävs inte mycket för att lära sig principen bakom grytor, pajer och liknande recept och kan man principen/tekniken behöver du inga recept utan kan bara köra.
Så läs lite recept, kolla några YT-videos och du är i hamn! Att laga mat är en "skill" man behöver genom livet och ett plus är att det alltid brukar kunna imponera på framtida partners.

Matmässigt skulle jag kolla in "One-pot-grejor" - recept som tillagas utifrån principen att man bara behöver
en kastrull för att göra allt. Enkelt och oftast supergott!

Kolla gärna in den här killen - han gör (oftast) enkla och roliga recept: https://www.youtube.com/watch?v=cs8OYby6RrA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Halloumistroganoff? Det blir inte lika gott som biffstroganoff, men ett vegetariskt alternativ är alltid lite kul. Brukar följa Arlas recept.

Intressant, tack