Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Finns det några produktägare i tråden? Vad tjänar ni?

Skrivet av The man swe 90:

Jag är dock ny i min roll som det 38k nu och 39k från och med januari. Under snittet enligt Unionen men jag känner ändå mig rätt nöjd.

Vad gör en produktägare?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vad gör en produktägare?

Hittade en bra definition på nätet:

Produktägaren (också känd som ”Product Owner” eller ”PO”) är en vital del av det Agila teamet. Rollen är en sammanslagning av ett flertal ansvar och befogenheter. Dessa har, traditionellt, ofta varit utspridda på flera andra personer och delar av organisationen. Produktägaren placerar sig, naturligt, på en organisationskarta någonstans mellan affär och teknik. Detta, eftersom hon har ett affärsmässigt ansvar för produkten. Samtidigt måste hon ha ett väldigt nära samarbete med utvecklingen och utförandet.

Nedkokat ser Produktägaren till att värdet av det som utvecklingsteamet producerar under en iteration är så högt som möjligt. Detta förutsätter både ett tätt samarbete med omvärlden och en tydlig vision om hur produkten skall utvecklas.

I praktiken sker värdemaximeringen genom att produktägaren prioriterar det arbete som utvecklingsteamet gör. Det vi gör härnäst är helt enkelt det som ger mest värde för kunden och/eller produkten.

Permalänk
Medlem

Fan vad gutt att alla jobbar för en arbetsgivare som ger er löneökning varje år.
Själv jobbar jag för en som sänker ens lön 1.6% i snitt löneökning per år tycker facket är ett rimligt mål de är stolta att representera för samtliga. Jag mailar varje år och frågar ifall de vet vad fan inflation är.

Väntar på svar 7 år senare

Jag är inte med i facket.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Fan vad gutt att alla jobbar för en arbetsgivare som ger er löneökning varje år.
Själv jobbar jag för en som sänker ens lön 1.6% i snitt löneökning per år tycker facket är ett rimligt mål de är stolta att representera för samtliga. Jag mailar varje år och frågar ifall de vet vad fan inflation är.

Väntar på svar 7 år senare

Jag är inte med i facket.

Pilot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Fan vad gutt att alla jobbar för en arbetsgivare som ger er löneökning varje år.
Själv jobbar jag för en som sänker ens lön 1.6% i snitt löneökning per år tycker facket är ett rimligt mål de är stolta att representera för samtliga. Jag mailar varje år och frågar ifall de vet vad fan inflation är.

Väntar på svar 7 år senare

Jag är inte med i facket.

Inflationen är väl uppe i 3% snart =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Försvarsmakten som soldat. Jag är en av de bättre presterande men kan aldrig förhandla mig till mer än 1.8%..
Jag jobbar mycket pass som är 3-4 dagar med jour på jobbet. Grundlönen är ett skämt men den verkliga lönen är 34-35.000 i snitt men då krävs det att jag är borta en del för att jobba mina pass. Fördelen är dock att det genererar extremt mycket ledighet. Har aldrig haft mindre än 6 veckor semester. Oftast 8. Nu är jag ledig 2 veckor, jobbar julhelgen, ledig lite mer än 1v, jobbar en helg sen ledig 2 veckor igen osv.

Snart är det dags för mig att testa något nytt. Vet inte vad än.. Tog tjänstledigt för 2 år sedan för att prova på mån-fre jobb. Klarade 2 månader sen ville jag dö. Fyfan känslan att aldrig vara ledig mitt i veckan bara sådär åt upp mig. Förstår inte hur folk klarar av det, haha.

Hade gärna haft ett jobb som är 2 skift och helger, så man blir ledig på vardagar ibland.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Inflationen är väl uppe i 3% snart =/

3 veckor kvar till lönesänkning

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Fan vad gutt att alla jobbar för en arbetsgivare som ger er löneökning varje år.
Själv jobbar jag för en som sänker ens lön 1.6% i snitt löneökning per år tycker facket är ett rimligt mål de är stolta att representera för samtliga. Jag mailar varje år och frågar ifall de vet vad fan inflation är.

Väntar på svar 7 år senare

Jag är inte med i facket.

Mm, tog semester från jobbet för ett bevakningsgigg åt försvarsmakten.

27 671 netto! för 8 dagars arbete. Inkl alla måltider och fritt fika! (1k är avdraget i förmånsvärde, för maten)

Grisigt & tungt men en bra slant i plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Mm, tog semester från jobbet för ett bevakningsgigg åt försvarsmakten.

27 671 netto! för 8 dagars arbete. Inkl alla måltider och fritt fika! (1k är avdraget i förmånsvärde, för maten)

Grisigt & tungt men en bra slant i plånboken.

Oja de är inte blygsamma att ge bra betalt till civila!

Är du t.ex. civil brandman på flygplats har du bättre avtal och kanske 6.000-10.000 mer i lön än de som gör samma fast i grönt.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

Oja de är inte blygsamma att ge bra betalt till civila!

M3n 1,6% i snitt varje år är ju, precis som du säger, en sänkning m tankr på inflationen. Är det samma lika för alla? Känns märkligt att de flesta följer "märket" (de % som industriarbetsgivarna m fackförbund förhandlar fram) medan staten snålar. Rimmar lite illa med tanke på krav på utlandstjänstgöring och den arbetsmiljö det kan vara på sina håll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Försvarsmakten som soldat. Jag är en av de bättre presterande men kan aldrig förhandla mig till mer än 1.8%..
Jag jobbar mycket pass som är 3-4 dagar med jour på jobbet. Grundlönen är ett skämt men den verkliga lönen är 34-35.000 i snitt men då krävs det att jag är borta en del för att jobba mina pass. Fördelen är dock att det genererar extremt mycket ledighet. Har aldrig haft mindre än 6 veckor semester. Oftast 8. Nu är jag ledig 2 veckor, jobbar julhelgen, ledig lite mer än 1v, jobbar en helg sen ledig 2 veckor igen osv.

Snart är det dags för mig att testa något nytt. Vet inte vad än.. Tog tjänstledigt för 2 år sedan för att prova på mån-fre jobb. Klarade 2 månader sen ville jag dö. Fyfan känslan att aldrig vara ledig mitt i veckan bara sådär åt upp mig. Förstår inte hur folk klarar av det, haha.

Hade gärna haft ett jobb som är 2 skift och helger, så man blir ledig på vardagar ibland.

Ta den lediga tiden och utbilda dig på några specialområden och konsulta sen som instruktör. Tar ett år eller två med utbildningar men när du sedan har spetskompetens inom området och är duktig som utbildningsledare/instruktör så finns (fanns iallafall) det redigt med stålar att hämta. Framgår inte om du har officersutb i bagaget men det skadar inte.
Körde själv liknande upplägg men fick tyvärr ändra inriktning p.g.a hälsa. Kom på nu att det mer än 10 år sedan jag halkade ur den svängen så det kanske ser annorlunda ut idag, isåfall ignorera allt jag skrev ovan

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farmor Anka:

M3n 1,6% i snitt varje år är ju, precis som du säger, en sänkning m tankr på inflationen. Är det samma lika för alla? Känns märkligt att de flesta följer "märket" (de % som industriarbetsgivarna m fackförbund förhandlar fram) medan staten snålar. Rimmar lite illa med tanke på krav på utlandstjänstgöring och den arbetsmiljö det kan vara på sina håll...

För soldater i alla fall är det ett snitt försvarsmakten/facket kommit överens om. Ironiskt att facket är "anställda" av försvaret. Inte alls conflikt of interest...

Jajamen jag är Gruppchef sen ett tag tillbaka men får inte betalt för det än. Försvaret försöker baka in rals:en med löneökning för grad. Dvs en befordran ger 500kr. Sen får du 400 i rals. Då uteblir ralsen för du har redan fått dina 400 kr även fast det är löneökning för 2 olika saker.

Försvaret är sveriges sämsta arbetsgivare

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

För soldater i alla fall är det ett snitt försvarsmakten/facket kommit överens om. Ironiskt att facket är "anställda" av försvaret. Inte alls conflikt of interest...

Jajamen jag är Gruppchef sen ett tag tillbaka men får inte betalt för det än. Försvaret försöker baka in rals:en med löneökning för grad. Dvs en befordran ger 500kr. Sen får du 400 i rals. Då uteblir ralsen för du har redan fått dina 400 kr även fast det är löneökning för 2 olika saker.

Försvaret är sveriges sämsta arbetsgivare

Ja att fackliga är "vanliga anställda" är inte konstigt, det är vanligt, men när det kommer till lönerevisioner brukar de förhandlas mer centralt och så är de lokala inte med i den delegationen, då blir det oftast mer professionellt. Men vet inte hur facken organiserar sig inom försvarsmakten, men så brukar det se ut på månha ställen på övriga arbetsmarknaden.

Låter lite gammaldags med befordran 500kr, är det i paritet med det utökade ansvaret? Gissar att det inte är det.

Nåväl, det kanske är orimligt att resonera utifrån hur det ser ut på många andra ställen gällande försvarsmakten...

vad är rals?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farmor Anka:

Ja att fackliga är "vanliga anställda" är inte konstigt, det är vanligt, men när det kommer till lönerevisioner brukar de förhandlas mer centralt och så är de lokala inte med i den delegationen, då blir det oftast mer professionellt. Men vet inte hur facken organiserar sig inom försvarsmakten, men så brukar det se ut på månha ställen på övriga arbetsmarknaden.

Låter lite gammaldags med befordran 500kr, är det i paritet med det utökade ansvaret? Gissar att det inte är det.

Nåväl, det kanske är orimligt att resonera utifrån hur det ser ut på många andra ställen gällande försvarsmakten...

vad är rals?

Pengen för befodran är inte värt det. Mycket mer ansvar för knappt märkbar skillnad men jag blev det för att det ska se lite bättre ut på CV:t den dagen jag slutar.

Rals är den årliga löneökningen som är baserat på din prestation.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Ta den lediga tiden och utbilda dig på några specialområden och konsulta sen som instruktör. Tar ett år eller två med utbildningar men när du sedan har spetskompetens inom området och är duktig som utbildningsledare/instruktör så finns (fanns iallafall) det redigt med stålar att hämta. Framgår inte om du har officersutb i bagaget men det skadar inte.
Körde själv liknande upplägg men fick tyvärr ändra inriktning p.g.a hälsa. Kom på nu att det mer än 10 år sedan jag halkade ur den svängen så det kanske ser annorlunda ut idag, isåfall ignorera allt jag skrev ovan

Funderar på att jobba extra på kanske posten eller kanske som taxichaufför i stan där jag bor. Då kan jag ge dom mitt schema och de kan planera in mig inte det mest exotiska kanske men pengar är alltid pengar!

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Fan vad gutt att alla jobbar för en arbetsgivare som ger er löneökning varje år.
Själv jobbar jag för en som sänker ens lön 1.6% i snitt löneökning per år tycker facket är ett rimligt mål de är stolta att representera för samtliga. Jag mailar varje år och frågar ifall de vet vad fan inflation är.

Väntar på svar 7 år senare

Jag är inte med i facket.

Sitter i samma sits. Får dock lite högre påslag än dig, 2.38% i år och samma procentsats nästa år. Reallönesänkning med den inflationstakt vi har. Har inget förhandlingsutrymme heller med enhetslöner.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Landar på cirka 52-54tkr/mån i snitt i år som AT-läkare. 300+h extrapass, ett par 24h-jourer samt jobbade t.ex 18 dagar i sträck i November och 24 av 25 dagar (samt 27 av 30 dagar). Majoriteten av tjänstgöringen på en underbemannad akutmottagningen där sjukhusläget inte allt för sällan nått stabsläge, skarpt läge, väldigt skarpt läge å allt vad nu mellancheferna bestämt att kalla den ohållbara situationen.

Grundlön 35 600kr efter 5,5 års utbildning på utbildningen som har högst antal sökande och högst antagningskrav (Stockholm, Karolinska Institutet) åtminstone för något år sedan, 2 olika vikariat över 1 år och lite annan någorlunda relevant erfarenhet där emellan.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Landar på cirka 52-54tkr/mån i snitt i år som AT-läkare. 300+h extrapass, ett par 24h-jourer samt jobbade t.ex 18 dagar i sträck i November och 24 av 25 dagar (samt 27 av 30 dagar). Majoriteten av tjänstgöringen på en underbemannad akutmottagningen där sjukhusläget inte allt för sällan nått stabsläge, skarpt läge, väldigt skarpt läge å allt vad nu mellancheferna bestämt att kalla den ohållbara situationen.

Grundlön 35 600kr efter 5,5 års utbildning, 2 olika vikariat över 1 år och lite annan någorlunda relevant erfarenhet där emellan.

Hur kan du jobba 18 dagar i rad när lagen tillåter max 11 eller 12 beroende på hur man tolkar lagen?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hur kan du jobba 18 dagar i rad när lagen tillåter max 11 eller 12 beroende på hur man tolkar lagen?

Två olika kliniker med två olika schemaläggare. Vet inte om det räknas då eller inte. Men är i vilket fall frivilliga extrapass och varje enskild klinik är noga med att inte schemalägga mer än 11 dagar i rad. Är på ett 11-dagarspass just nu. Har sen en normal vecka och därefter återigen 11 raka dagar.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Funderar på att jobba extra på kanske posten eller kanske som taxichaufför i stan där jag bor. Då kan jag ge dom mitt schema och de kan planera in mig inte det mest exotiska kanske men pengar är alltid pengar!

Tycker det är intressant att läsa om din situation, skall ju ha något att göra en fredag natt...
Har själv samma arbetsgivare och vill påstå att jag trivs väldigt bra (eftersom du tyckte det är Sveriges sämsta arbetsgivare så måste jag visa på en annan sida). Jobbar förvisso mest på kontoret numera, styr över min arbetstid själv och är sällan ute på övning som bygger komp/ledig tid. Flexbanken är alltid överfylld.

Det du beskriver om ny lön efter befordran och RALS låter märkligt. RALS:en arbetar du in under året, just nu genererar du 1,6%. En ny lön på ex. 500kr skall inte påverkas av den årliga löneökningen. Med en lön på 24,000kr blir löneökningen, i snitt, ca. 400kr. Att RALS:en uteblir låter märkligt. Det hade jag opponerat mig mot.

Att grundlönen är låg för soldater vill jag också instämma med är låg. Däremot är nog idén i grunden att denna byggs på med övningar och att man "är iväg" för att kompensera. Har du jobbat som soldat i 7 år (vilket jag i sig tycker är imponerande och det skall du ha en eloge för) så önskar (nog) firman att du tar steget upp mot OR/OF om du önskar fortsätta karriären. Nu verkar det inte så förvisso och då hoppas jag du hittar någonting annat som passar såklart.

Fick själv 4,8% i RALS förra året (detta årets löneökning är inte färdigförhandlat på mitt förband). Med tanke på det låga riktmärket fick jag se mig nöjd.

Ha det gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Landar på cirka 52-54tkr/mån i snitt i år som AT-läkare. 300+h extrapass, ett par 24h-jourer samt jobbade t.ex 18 dagar i sträck i November och 24 av 25 dagar (samt 27 av 30 dagar). Majoriteten av tjänstgöringen på en underbemannad akutmottagningen där sjukhusläget inte allt för sällan nått stabsläge, skarpt läge, väldigt skarpt läge å allt vad nu mellancheferna bestämt att kalla den ohållbara situationen.

Grundlön 35 600kr efter 5,5 års utbildning på utbildningen som har högst antal sökande och högst antagningskrav (Stockholm, Karolinska Institutet) åtminstone för något år sedan, 2 olika vikariat över 1 år och lite annan någorlunda relevant erfarenhet där emellan.

Helt ärligt låter det inte som så mycket betalt när hela livet kretsar kring jobbet på det viset

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Oja de är inte blygsamma att ge bra betalt till civila!

Är du t.ex. civil brandman på flygplats har du bättre avtal och kanske 6.000-10.000 mer i lön än de som gör samma fast i grönt.

1.6% förra året och 1.4% i år som civilanställd.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Två olika kliniker med två olika schemaläggare. Vet inte om det räknas då eller inte. Men är i vilket fall frivilliga extrapass och varje enskild klinik är noga med att inte schemalägga mer än 11 dagar i rad. Är på ett 11-dagarspass just nu. Har sen en normal vecka och därefter återigen 11 raka dagar.

Jo, det räknas. Du kan jobba på 11 olika ställen, ett varje dag, du får enligt lag ändå inte jobba fler dagar utan veckovila. Sedan lär ju ingen kolla upp det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Helt ärligt låter det inte som så mycket betalt när hela livet kretsar kring jobbet på det viset

Allt är väl relativt. Nu jobbar jag mycket för att jag gillar mitt jobb och blir bättre på det jag gör. Är ödmjuk ändå och tycker att 52-54tkr är en väldigt bra lön (lätt att bli fartblind), men visst längtar man efter 70-80tkr utan extrapass osv. Men dit är det väl minst 7-8 år sannolikt längre. Våren däremot blir betydligt lugnare, planerar att ta ut mer jourkomp då. Nu har det ju varit en pandemi å då är det enklare att jobba extra. Hinner med alla intressen ändå å känner mig inte speciellt sliten utan går till jobbet med glädje å kommer ofta hem utan att känna att de varit jobbigt.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KlyfftPotatis:

Fan vad gutt att alla jobbar för en arbetsgivare som ger er löneökning varje år.
Själv jobbar jag för en som sänker ens lön 1.6% i snitt löneökning per år tycker facket är ett rimligt mål de är stolta att representera för samtliga. Jag mailar varje år och frågar ifall de vet vad fan inflation är.

Väntar på svar 7 år senare

Jag är inte med i facket.

Om du nu inte är medlem... varför förväntar du dig ett svar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Om du nu inte är medlem... varför förväntar du dig ett svar?

Precis. Facket gör inget för icke medlemmar så inte konstigt det inte kommer något svar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Allt är väl relativt. Nu jobbar jag mycket för att jag gillar mitt jobb och blir bättre på det jag gör. Är ödmjuk ändå och tycker att 52-54tkr är en väldigt bra lön (lätt att bli fartblind), men visst längtar man efter 70-80tkr utan extrapass osv. Men dit är det väl minst 7-8 år sannolikt längre. Våren däremot blir betydligt lugnare, planerar att ta ut mer jourkomp då. Nu har det ju varit en pandemi å då är det enklare att jobba extra. Hinner med alla intressen ändå å känner mig inte speciellt sliten utan går till jobbet med glädje å kommer ofta hem utan att känna att de varit jobbigt.

Alla har sina prioriteringar, ingen fara alls. Se bara till att du inte sliter ut dig. Om 10 år med mer erfarenhet kommer du antagligen ha bättre betalt helt klart, men de tio åren kommer aldrig tillbaka, och att vänta på sådant eller tro att det blir bättre sen är sällan värt det. Njut av livet varje dag, se till att ha livsglädje på jobbet, men framförallt utanför

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Om du nu inte är medlem... varför förväntar du dig ett svar?

Jag var medlem förr och facket för ens talan här även när man inte är med. De förhandlar fram min löneökning oavsett. Det är om jag vill bestrida/förhandla ny löneökning jag får göra det själv om jag inte är medlem. Jättekonstigt men aa...

Den enda gången jag använt facket var det året försvarsmakten råkade betala ut 15.000.000 för mycket i lön till nästan alla anställda. Dock var det flertalet som inte var medlemar som vann den tvisten också genom att i princip säga "nej" på återbetalningskravet tills facket vann tvisten och försvarsmakten gav upp. Även där "hjälpte" facket icke medlemar för de stred för försvarsmaktens anställda och inte enbart deras egna medlemar.

Kanske skulle påpekat det istället för att få det se ut som att de inte svarar för att jag inte är medlem

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Weestman:

Landar på cirka 52-54tkr/mån i snitt i år som AT-läkare. 300+h extrapass, ett par 24h-jourer samt jobbade t.ex 18 dagar i sträck i November och 24 av 25 dagar (samt 27 av 30 dagar). Majoriteten av tjänstgöringen på en underbemannad akutmottagningen där sjukhusläget inte allt för sällan nått stabsläge, skarpt läge, väldigt skarpt läge å allt vad nu mellancheferna bestämt att kalla den ohållbara situationen.

Grundlön 35 600kr efter 5,5 års utbildning på utbildningen som har högst antal sökande och högst antagningskrav (Stockholm, Karolinska Institutet) åtminstone för något år sedan, 2 olika vikariat över 1 år och lite annan någorlunda relevant erfarenhet där emellan.

Det var faen dåligt betalt.
Jag sitter vid en dator 8h/dag och plockar bara ut 55000kr/mån brutto..
Ingen övertid eller dubbla jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det var faen dåligt betalt.
Jag sitter vid en dator 8h/dag och plockar bara ut 55000kr/mån brutto..
Ingen övertid eller dubbla jobb.

Fast här pratar vi en person som är precis i början av sin karriär och sannolikt kommer ha en MYCKET god utveckling av lönen de kommande åren.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata