PC-versionen av God of War får systemkrav

Permalänk
Melding Plague

PC-versionen av God of War får systemkrav

Sonys succétitel närmar sig PC-lansering och ser ut att bli en förhållandevis lättdriven titel där endast 4K-läget ställer krav på modernare hårdvara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter ju bra faktiskt, hoppas det ser bra ut också.

Permalänk
Medlem

Spelet är snyggt på PS5 och rullar fint i 4K 60fps.
Så att det drar till med dessa krav för 4K Ultra måste de ha skruvat upp grafiken en del vilket är nice

Permalänk
Medlem

Mer substans och spelmekanik, mindre bling-bling i samarbete med grafikkortstillverkare som vill sälja nästa generation. Tack.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Bara jag som blir lite trött när AMD/Intel nämns som CPU, men bara Nvidia som GPU?

Det finns människor som inte kör Nvidia...

Sen kan man såklart gissa sig till vart ens egna kort närmar sig, men i vissa spel skiljer det ju +- 10%

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara jag som blir lite trött när AMD/Intel nämns som CPU, men bara Nvidia som GPU?

Det finns människor som inte kör Nvidia...

Sen kan man såklart gissa sig till vart ens egna kort närmar sig, men i vissa spel skiljer det ju +- 10%

Det kryllar av Nvidia-features i spelet. Så det är nog ett krav från deras sida p.g.a det samarbetet.

Permalänk
Medlem

Kul att vi PC spelare får lite titlar som tidigare varit låsta för oss. Har aldrig spelat några av dessa spel. kommer nog testas om de lyckas med portningen och det inte kommer halvfärdigt som är på modet nuförtiden.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Porten av Horizon Zero Dawn var 2020s bästa PC-spel för mig.

Ser löjligt mycket fram emot detta :).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Komponenterna man behöver för att spela i 1440p/60hz var snäppet under "årsmodell" jag skulle ha gissat på, verkar vara ett väl optimerat spel.

EDIT: Läste RTX 1070 på under "Performance" istället för RTX2 070 av nån anledning, så årsmodellen på grafikkortet hoppade upp ett snäpp.
Tycker att det var helt okej grejer dom rekommenderar för "Performance" i alla fall, hoppas bara att det verkligen kan hålla 60 genom spelet och det inte bara är hur det nu heter i statistik när man väljer ut toppen ur ett långt segment

Självklart mixtrar man med inställningarna tills man ligger stabilt runt 100, men ju högre kvalitet man kan hålla för hamna där desto bättre.

Skrivet av Raynstorm:

Porten av Horizon Zero Dawn var 2020s bästa PC-spel för mig.

Ser löjligt mycket fram emot detta :).

Är så otroligt sugen på att spela igenom det nu på PC när de irriterande buggarna är borta även fast jag spelat igenom det 2ggr på PS4, samtidigt vill jag att motivationen för att spela ett stort open-world spel ska ligga på topp så jag orkar utforska varenda hörn i Forbidden West och är rädd för att jag ska bränna ut mig lite på det om jag spelar originalet igen.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Spelade igenom God of War på Playstation 5 i slutet på förra året och det är helt klart värt en genomspelning om ni inte spelat det tidigare, ett riktigt toppenspel på alla sätt och vis. Som några tidigare noterat så är det lite konstigt att endast Nvidias grafikkort specificeras eftersom Playstation 4 (och även Playstation 5) har APU från AMD och man kan ju tänka att det då till och med skulle vara lättare att ange vilka kort från AMD som krävs istället för Nvidia. Menmen, det är ju inte så svårt att kolla vilka AMD-kort som motsvarar de från Nvidia i prestanda.

Permalänk
Lego Master

Gutt! Skaffade det till PS4, men kom aldrig igång med det. Detta blir perfekt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Är så otroligt sugen på att spela igenom det nu på PC när de irriterande buggarna är borta även fast jag spelat igenom det 2ggr på PS4, samtidigt vill jag att motivationen för att spela ett stort open-world spel ska ligga på topp så jag orkar utforska varenda hörn i Forbidden West och är rädd för att jag ska bränna ut mig lite på det om jag spelar originalet igen.

Jag märkte inte av några direkta buggar men jag spelade det i november-december förra året tror jag så det kanske var fixat då.
Spelade det på en R5 3600 och ett GTX1080 och det var ju helt fantastiskt vackert. Planerar faktiskt att spela om det nu absolut maxat på min uppdaterade rigg bara för att det är så snyggt :P.

Och ja, jag är oerhört bitter över att Forbidden West är PS-exklusiv :P. Vill inte vänta!!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Och ja, jag är oerhört bitter över att Forbidden West är PS-exklusiv :P. Vill inte vänta!!

Jag vet att när det släpptes så var det kamera buggar och ganska dålig performance, men det ska som sagt blivit fixat och inte allt för långt efter release.

Jag spenderade en väldig tid i tråden där folk tipsar om affärer som har PS5 inne för att få tag på ett endast så jag kan spela Forbidden West och Ragnarök på release. Har haft mitt PS5 ganska länge nu och det är nästan helt oanvänt

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Jag vet att när det släpptes så var det kamera buggar och ganska dålig performance, men det ska som sagt blivit fixat och inte allt för långt efter release.

Jag spenderade en väldig tid i tråden där folk tipsar om affärer som har PS5 inne för att få tag på ett endast så jag kan spela Forbidden West och Ragnarök på release. Har haft mitt PS5 ganska länge nu och det är nästan helt oanvänt

Ja jag hade egentligen kunnat låna/hyra/köpa ett PS5 just för Forbidden West men 3D-spel och handkontroller går inte ihop för mig. Tyckte mus+tangentbord i Zero Dawn fungerade klockrent.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Gutt! Skaffade det till PS4, men kom aldrig igång med det. Detta blir perfekt.

Samma här. Spelade det i kanske en timme och även om det var ett strålande spel, var jag inte beredd på de nya kontrollerna jämfört mot de tidigare spelen. Detta kommer vara en dröm med mus och tgb.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

ser fram emot att spela detta

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara jag som blir lite trött när AMD/Intel nämns som CPU, men bara Nvidia som GPU?

Det finns människor som inte kör Nvidia...

Skulle gärna sett AMD med på GPU-kraven, men då systemkraven är publicerade av Nvidia så är det kanske inte så märkligt att de inte nämner konkurrenten, speciellt om AMD presterar generellt bättre vilket brukar kunna ske vid portning av rena konsolspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Ja jag hade egentligen kunnat låna/hyra/köpa ett PS5 just för Forbidden West men 3D-spel och handkontroller går inte ihop för mig. Tyckte mus+tangentbord i Zero Dawn fungerade klockrent.

I Tredje-person föredrar jag faktiskt handkontroll om det inte är allt för mycket siktandes med vapen, dock har ju Horizon pilbågen som man behöver sikta med ganska rappt ibland, så kan tänka mig att M&K skulle fungera mkt bättre.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Går det att spela in first person view?
Annars får det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

I Tredje-person föredrar jag faktiskt handkontroll om det inte är allt för mycket siktandes med vapen, dock har ju Horizon pilbågen som man behöver sikta med ganska rappt ibland, så kan tänka mig att M&K skulle fungera mkt bättre.

Absolut så tänkt jag också. Hade aldrig kunnat få till de precisa pilbågsskotten som behövs i Zero Dawn med en kontroll :P. Men svinga en yxa skulle man väl kunna gjort

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
SpelClockers

jag kommer nog att köpa detta till pc, jag har det till PS4 men jag har fastnat på en boss och kommer inte vidare.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara jag som blir lite trött när AMD/Intel nämns som CPU, men bara Nvidia som GPU?

Det finns människor som inte kör Nvidia...

Sen kan man såklart gissa sig till vart ens egna kort närmar sig, men i vissa spel skiljer det ju +- 10%

Varför skulle Nvidia bry sig om att skriva vilka kort från AMD som krävs?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Skulle gärna sett AMD med på GPU-kraven, men då systemkraven är publicerade av Nvidia så är det kanske inte så märkligt att de inte nämner konkurrenten, speciellt om AMD presterar generellt bättre vilket brukar kunna ske vid portning av rena konsolspel.

https://gadgets.ndtv.com/games/news/god-of-war-pc-system-requ...

Där har du AMD också

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

Går det att spela in first person view?
Annars får det vara.

Om de inte lagt till nåt sånt för pc versionen så nej. Det finns inte i Ps4 versionen. Men varför vill du ha det?

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att man rekommenderar 8 core Intel och 16 core AMD på Ultra. Ganska stor skillnad eller?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Om de inte lagt till nåt sånt för pc versionen så nej. Det finns inte i Ps4 versionen. Men varför vill du ha det?

För att jag gillar det och jag har aldrig gillat tredjepersonsvyn, så jag skippar helt såna spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför skulle Nvidia bry sig om att skriva vilka kort från AMD som krävs?

Måste missat att Nvidia presenterade kraven, brukar vara spelutvecklaren