Banker som funkar 100% med linux

Permalänk
Medlem

Banker som funkar 100% med linux

Finns det någon bank för oss med linux?
Någon bank som klarar sig utan att man behöver använda dosor eller annan apparatur som är knutna till ett windows/mac-program?

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Ica banken har fristående dosor, så länge du har mobilt bankid behöver du inget annat

Permalänk
Medlem

Ja men det är ju just hur man skaffar mobilt bank-id som brukar ställa till det.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Nordea har en dosa, men där stoppar du in kortet och skriver en kod som finns på hemsidan, behöver inte kopplas till en dator eller behöver någon mjukvara bara via kod.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

LF Bank har fristående dosa.

Förstår inte riktigt frågan. Mobilt Bank-ID och en dosa, behöver du mer?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Swedbank har också dosa som är fristående.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

LF Bank har fristående dosa.

Förstår inte riktigt frågan. Mobilt Bank-ID och en dosa, behöver du mer?

TS tänker nog på t.ex. Svenska Handelsbanken, där man behöver ansluta en kortläsare till datorn och således nyttja drivrutiner och mjukvara från Bank-ID som enbart är tillgängligt på Windows/macOS, bara för att skapa ett Mobilt Bank-ID.

Vill även minnas att Bank-ID inte var särskilt glatt att köras i en VM, men det var förvisso några år sedan jag gav det en chans...

Permalänk
Medlem

Jag har Nordea och jag använder mitt Nordea betalkort med tillhörande kod i min Nordea dosa för att logga på internetbanken.
När jag sen kommit in på internetbanken så kan jag därifrån tanka ner ett mobilt bank ID till min telefon och använda Nordea appen om jag så vill.

Permalänk
Medlem

Kör fof swedbank, fristående dosa och mobilt bankid fungerar utan problem

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag har för mig Skandia hade stöd för SSL cert tidigare. Jag vågar inte svära för hur det är i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Nu kör jag oftast Mobilt BankID men min dosa till Swedbank är helt fristående

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Swedbank/Sparbankerna kör koddosa (+ kodkort tidigare) för att skaffa och utöka bankid och de flesta banker kör en fristående dosa.

De som kör kabelanslutna dosor är ju de som har bankid på kortet och liknande, alltså Handelsbanken. Så länge du har en mobil och någon av de andra bankerna bör det inte vara några problem, men det står ju på deras hemsidor vilka säkerhetslösningar de kör.

Det finns 10 banker som ger ut bankid, en av dessa kommer du inte kunna köra utan krångel men alla andra fungerar. Tror du kan få hjälp med bankid på kontor hos Handelsbanken. Vill du inte använda Windows/MacOS varje gång du ska förnya bankid eller besöka ett bankkontor så använder du bara någon annan än Handelsbanken.

Permalänk
Expertgissare

Jag har Dalarnas/Länsförsäkringar bank och kör 100% Linux, har aldrig behövt Windows eller Mac för att göra något.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Ja men det är ju just hur man skaffar mobilt bank-id som brukar ställa till det.

Vad menar du är problemet ?
Vill du av säkerhets skäl undvika att använda mobilen helt för att logga in ?

Annars så skapar du ditt mobila bankid och sedan använder det tillsammans med mobilen att logga in. På så viss är du helt oberoende av operativsystemet på datorn. Men istället bunden till din mobil.

Så exakt vart menar du att problemet ligger ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Vad menar du är problemet ?
Vill du av säkerhets skäl undvika att använda mobilen helt för att logga in ?

Annars så skapar du ditt mobila bankid och sedan använder det tillsammans med mobilen att logga in. På så viss är du helt oberoende av operativsystemet på datorn. Men istället bunden till din mobil.

Så exakt vart menar du att problemet ligger ?

Redan avhandlat i tråden. Handelsbanken kräver att du kör kortläsaren kopplad till dator med Windows eller macOS. Hos alla andra är säkerhetsdosan fristående.

Permalänk
Medlem

Swedbank? bankdosa och mobilt bankid på telefonen... använder aldrig bankdosan dock. Jag har kört linux senaste åren

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Det är väl bara Handelsbanken som envisas med dosa som behöver kopplas till dator..
Övriga banker har väl fristående dosor..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Redan avhandlat i tråden. Handelsbanken kräver att du kör kortläsaren kopplad till dator med Windows eller macOS. Hos alla andra är säkerhetsdosan fristående.

För tydlighets skull bör påpekas att du kan köra Handelsbankens dosa löst också, men det finns vissa begränsningar relaterat till hur du använder den. Att just få ut ett mobilt BankID kräver dock mycket riktigt att dosan kopplas in och används som BankID på kort. Jag har för mig att Nordeas dosa fungerar på samma sätt, men vilka regler för att hämta mobilt BankID de har minns jag inte. SEB har separata dosor och den för BankID på kort fungerar bara inkopplad till datorn, men de har istället en lös dosa också. Swedbank är eventuellt likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Vill även minnas att Bank-ID inte var särskilt glatt att köras i en VM, men det var förvisso några år sedan jag gav det en chans...

Det sista tänkte jag rekommendera, borde ju gå att köra i VM och passa igenom USB-port med dosa. Annars är Handelsbanken ganska dåliga vad gäller tjänster, saknas fortfarande en lösning för att betala med mobilen/NFC vilket typ samtliga andra banker har.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

För tydlighets skull bör påpekas att du kan köra Handelsbankens dosa löst också, men det finns vissa begränsningar relaterat till hur du använder den. Att just få ut ett mobilt BankID kräver dock mycket riktigt att dosan kopplas in och används som BankID på kort. Jag har för mig att Nordeas dosa fungerar på samma sätt, men vilka regler för att hämta mobilt BankID de har minns jag inte. SEB har separata dosor och den för BankID på kort fungerar bara inkopplad till datorn, men de har istället en lös dosa också. Swedbank är eventuellt likadant.

Nordea har bankid på kortet, men du behöver inte använda bankid för att skaffa mobilt bankid. Du behöver inte sladden för några funktioner i banken. Det är redan avhandlat i tråden som sagt.

Permalänk
Medlem

Skandia använder sig enbart av BankID och fungerar i vilken webbläsare som helst.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Då jag har handelsbanken så måste jag ha en windows/mac-dator emellanåt. Det är till exempel om jag skaffat ny mobil och råkat sulla bort bankid och vill fixa ett till den nya mobilen då är det dosa med sladd som gäller. Det finns fler tillfällen men det är bank-id jag kommer på såhär på rak arm. Hittade nyss att jag kan fixa bankid med appen i telefonen så då blir det ju lite enklare.
Så handelsbanken är alltså ensam om den lösningen. Får se mig om efter en annan mer modern bank då kanske.

Tack för alla svar

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Då jag har handelsbanken så måste jag ha en windows/mac-dator emellanåt. Det är till exempel om jag skaffat ny mobil och råkat sulla bort bankid och vill fixa ett till den nya mobilen då är det dosa med sladd som gäller. Det finns fler tillfällen men det är bank-id jag kommer på såhär på rak arm. Hittade nyss att jag kan fixa bankid med appen i telefonen så då blir det ju lite enklare.
Så handelsbanken är alltså ensam om den lösningen. Får se mig om efter en annan mer modern bank då kanske.

Tack för alla svar

Ja har du ett aktivt bankid behöver du inte Windows/macOS för att förnya. Det har de tack och lov infört, inget de hade från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Finns det någon bank för oss med linux?
Någon bank som klarar sig utan att man behöver använda dosor eller annan apparatur som är knutna till ett windows/mac-program?

Bankid finns inte längre i linux. Annars fungera Nordea / Swedbank / Danske bank utmärkt med linux om man kör mobil bankid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

För tydlighets skull bör påpekas att du kan köra Handelsbankens dosa löst också, men det finns vissa begränsningar relaterat till hur du använder den. Att just få ut ett mobilt BankID kräver dock mycket riktigt att dosan kopplas in och används som BankID på kort. Jag har för mig att Nordeas dosa fungerar på samma sätt, men vilka regler för att hämta mobilt BankID de har minns jag inte. SEB har separata dosor och den för BankID på kort fungerar bara inkopplad till datorn, men de har istället en lös dosa också. Swedbank är eventuellt likadant.

Första inloggningen kräver sladd om du skaffar nytt konto.