50 sidors kontrakt att signera på Netflix idag...

Permalänk
Medlem

50 sidors kontrakt att signera på Netflix idag...

Fick en lite "du måste skämta" upplevelse på Smart-TV'n idag då jag återvände till Netflix.

Really Netflix? Förväntar ni att folk ska läsa 50 sidor på tv'n om våra "nya" rättigheter och skyldigheter?
How about dumbing it down a little?

Hur reagerade i idag när denna dök upp?

Permalänk
Medlem

Nu verkar det inte få plats så mycket text på din tv, så 50 sidor låter nog mer än det är.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Gissar att 50 är för att den delar upp så det är läsbart på en TV, sedan är det mycket boilerplate och allt som inte är rimligt eller rättvist o enlighet med EU lagar och regler är inte giltigt i kontraktet. ToS, EULA, ToU etc är ganska tandlösa inom EU av flera skäl, gissningsvis är det precis som de flesta andra pga hur de nu fått dela på UK och EU efter Brexit där datan nu sparas på en ny plats.

Kan nog ärligt säga att jag aldrig direkt reagerar på sådana, kontrakt som inte är framförhandlade är konsumenter inom EU ganska skyddade ifrån.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Om de följande sidorna har lika mycket text som bilden är det vad 1/10 dels A4 (ser nästan ut som mindre faktiskt) per skärm/sida, så en EULA på kanske 3-8 sidor, låter rätt standard för dessa tjänster, tycker spel brukar ha mer.

På ett sätt gillar jag detta, med uppdelningen skulle folk faktiskt kunna läsa igenom det jfr den wall of (micro)text man brukar få

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av JoOngle:

https://i.imgur.com/epyAkXk.jpg

Fick en lite "du måste skämta" upplevelse på Smart-TV'n idag då jag återvände till Netflix.

Really Netflix? Förväntar ni att folk ska läsa 50 sidor på tv'n om våra "nya" rättigheter och skyldigheter?
How about dumbing it down a little?

Hur reagerade i idag när denna dök upp?

Jag har inte ens fått upp detta. Borde väl dock dyka upp närmaste dagarna. Däremot säger jag som föregående, det är nog inte så mycket som du tror. Det är väldigt lite text som verkar rymmas på skärmen med den layouten som de valt

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem

Jag läste texten...

...mycket yaddayadda, och en del förberedningar mh.t. deras nya game-service. Dessutom verkar det som om de förbereder lite för att introducera reklam i Netflix, registrera vilka hemsidor du besöker, och hur dom delar den information med 3rd part. etc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JoOngle:

Jag läste texten...

...mycket yaddayadda, och en del förberedningar mh.t. deras nya game-service. Dessutom verkar det som om de förbereder lite för att introducera reklam i Netflix, registrera vilka hemsidor du besöker, och hur dom delar den information med 3rd part. etc.

TL;DR vatten är vått

Permalänk
Medlem

För något år sedan var det en man som fick ett mycket långt finstilt kontrakt som skulle skrivas under. Mannen redigerade några finstilta paragrafer till sin fördel. Kontraktet underskrevs av båda parter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

För något år sedan var det en man som fick ett mycket långt finstilt kontrakt som skulle skrivas under. Mannen redigerade några finstilta paragrafer till sin fördel. Kontraktet underskrevs av båda parter!

Så kan man göra, men det kräver att man får bådas underskrift och har kopior.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

När jag tog bolån en gång i tiden så fick jag avtalet att underteckna. Började läsa igenom men blev avbruten av bankmannen som pekade var jag skulle skriva under. Jag fortsatte läsa och han avbröt och pekade igen.

Jag förklarade att jag ville läsa igenom avtalet först. Han blev förvånad och påpekade att det brukade folk inte göra...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1