Täcker maskinskadeförsäkring kamremsbyte?

Permalänk
Medlem

Täcker maskinskadeförsäkring kamremsbyte?

Hej!

En ren generell fråga, ska köpa bil (årsmodell 2018, 3,4k mil) och har inte brytt mig speciellt om kamrem vs kamkedja då jag tänkt att helförsäkring täcker byte.

Men, nu blev jag osäker...Täcker alla försäkringar det? Eller måste det faktiskt hända något med bilen dvs kamremmen går sönder eller liknande? Ingår det annars i vanlig service och är en kostnad jag själv måste stå för? Som vilken service som helst?

Vi säger att en kamrem ska bytas efter 5 år/10k mil, måste jag stå för kostnaden vid servicen när det är dags?

Tusen tack för svar!

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Hej!

En ren generell fråga, ska köpa bil (årsmodell 2018, 3,4k mil) och har inte brytt mig speciellt om kamrem vs kamkedja då jag tänkt att helförsäkring täcker byte.

Men, nu blev jag osäker...Täcker alla försäkringar det? Eller måste det faktiskt hända något med bilen dvs kamremmen går sönder eller liknande? Ingår det annars i vanlig service och är en kostnad jag själv måste stå för? Som vilken service som helst?

Vi säger att en kamrem ska bytas efter 5 år/10k mil, måste jag stå för kostnaden vid servicen när det är dags?

Tusen tack för svar!

Är det kamrem och bytet ingår i serviceschema så är det inget försäkringen täcker, då är det vanlig service helt enkelt. Det är om den, eller om det är kedja, går sönder som försäkringen kommer in i bilden. Problemet är att om servicen inte är utförd korrekt så kan försäkringsbolaget säga Niet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kamremsbyte är ingen skada utan vanligt underhåll. Ingen försäkring täcker det vad jag vet.

Permalänk
Medlem

För övrigt. Du bör kontrollera, om det nu är kamrem, vad det är för intervall för byte av den. Ska det vara utfört, aningen genom körsträcka eller tid, så ska du kontrollera om det faktiskt är gjort innan du köper. Beroende på vad det är för bil kan det annars bli en ganska dyr kostnad om det är det första du måste göra efter du köpt.

Det är också så dock, är det kamkedja ska du vara noga med att kolla att all service, framförallt oljebyten är gjorda SAMT att det är rätt olja som använts. Kamkedjornas värsta fiende är fusk med oljebyten.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Nåja, med 3400 på mätaren lär ett kamremsbyte ligga flera år i framtiden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nåja, med 3400 på mätaren lär ett kamremsbyte ligga flera år i framtiden.

Det är inte så säkert. Vissa bilmodeller ska kamremsbyte göras redan efter 4 år eller ca 6000 mil, det som utfaller först. Detta bör man kolla upp innan man köper en såpass ny bil.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Är det kamrem och bytet ingår i serviceschema så är det inget försäkringen täcker, då är det vanlig service helt enkelt. Det är om den, eller om det är kedja, går sönder som försäkringen kommer in i bilden. Problemet är att om servicen inte är utförd korrekt så kan försäkringsbolaget säga Niet.

Tack för svar! Det var surt. Har ingen aning på kamremsintervall, tror att det är 5 år eller 10k mil det som inträffar först. Det är en Honda Civic 2018.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nåja, med 3400 på mätaren lär ett kamremsbyte ligga flera år i framtiden.

Det beror helt på vad det är för motor. Kamremsbyte kan vara t ex vart 5:e år, men även vart 12:e år och allt däremellan, så det går inte alls att säga. Sedan finns det förstås miltalsintervall också, som även det kan variera mycket. Det går alltså inte att säga att det skulle vara fler år i framtiden, utan att veta vad det är för motor och dess serviceschema. Är det femårsintervall är det dags snart...

Priset för byte kan också variera väldigt mycket beroende på hur motorn och bilen är konstruerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Tack för svar! Det var surt. Har ingen aning på kamremsintervall, tror att det är 5 år eller 10k mil det som inträffar först. Det är en Honda Civic 2018.

Alla Hondamodeller ska ha kamkedja utifrån vad jag får fram. Då är det till att kolla i serviceboken att all service är gjord som den ska och att de använt rätt olja.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det är inte så säkert. Vissa bilmodeller ska kamremsbyte göras redan efter 4 år eller ca 6000 mil

Det låter ju helt sinnessjukt. Vad är det för puckon som konstruerar dessa bilar?
Jag skulle se allt under 10 000 mils intervall som en misslyckad konstruktion.

Sen är det trist att alla motorer i dag är interferensdesign. Visst, det är effektivare, men det är egentligen rätt orimligt att en enda komponent, kamremmen, ska kunna göra en hel bil till skrot om den går sönder.

Några kompisars fräscha bil råkade ut för ett kamremsbrott. Köpt för 70 000 begagnad, med nybytt kamrem (bytt av en verkstad inom en av de största verkstadskedjorna) ett halvår tidigare. Efter ungefär ett år smällde det till i motorn när de körde ut från tomten. Kamremmen av, motorn skrot, verkstaden vägrade ta ansvar, försäkringen gällde inte eftersom de ansåg att verkstaden skulle ta det. Det blev skroten för den bilen, som i övrigt var i toppskick och säkert hade 20 000 mil till framför sig om inte det hade hänt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Alla Hondamodeller ska ha kamkedja utifrån vad jag får fram. Då är det till att kolla i serviceboken att all service är gjord som den ska och att de använt rätt olja.

Det är kamrem på 1.0. Och jag TROR att det är 4år eller 8k mil. Den sved.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det låter ju helt sinnessjukt. Vad är det för puckon som konstruerar dessa bilar?
Jag skulle se allt under 10 000 mils intervall som en misslyckad konstruktion.

Jag kan inte alla intervaller på nyare bilar men det var inte så ovanligt på bilar typ 2010 och äldre. Nu är det dock inte alltid biltillverkaren som sätter intervallerna utan ibland är det generalagenten som gör det. De sänker intervallen för att skydda sig själva från dyra kostnader då de menar att vårt kalla klimat gör att remmarna slits mer.

Citat:

Sen är det trist att alla motorer i dag är interferensdesign. Visst, det är effektivare, men det är egentligen rätt orimligt att en enda komponent, kamremmen, ska kunna göra en hel bil till skrot om den går sönder.

Några kompisars fräscha bil råkade ut för ett kamremsbrott. Köpt för 70 000 begagnad, med nybytt kamrem (bytt av en verkstad inom en av de största verkstadskedjorna) ett halvår tidigare. Efter ungefär ett år smällde det till i motorn när de körde ut från tomten. Kamremmen av, motorn skrot, verkstaden vägrade ta ansvar, försäkringen gällde inte eftersom de ansåg att verkstaden skulle ta det. Det blev skroten för den bilen, som i övrigt var i toppskick och säkert hade 20 000 mil till framför sig om inte det hade hänt.

Orkade de inte driva det vidare då? Nog hade jag gått vidare med det i ett sådant läge. Hur argumenterade verkstaden egentligen?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Det är kamrem på 1.0. Och jag TROR att det är 4år eller 8k mil. Den sved.

Tror knappast det är i närheten av vad ett kamremsbyte kostar på min bil. Glad att jag kan göra det själv s.a.s.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tror knappast det är i närheten av vad ett kamremsbyte kostar på min bil. Glad att jag kan göra det själv s.a.s.

Det är motorn som är 1.0, och den har kamrem. Bytet har jag absolut noll om vad det kostar. :/

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Orkade de inte driva det vidare då? Nog hade jag gått vidare med det i ett sådant läge. Hur argumenterade verkstaden egentligen?

De försökte ganska mycket, men verkstaden bara sket i det. De menade att de gjort ett bra jobb och att sånt bara händer. Visst, klart att en nybytt rem kan vara defekt och gå av efter bara några hundra mil, men ändå.

Grundfelet ligger, som jag ser det, ändå hos biltillverkarna, som väljer en kass lösning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Det är motorn som är 1.0, och den har kamrem. Bytet har jag absolut noll om vad det kostar. :/

Nu blev jag lite förvirrad. Finns det Honda Civic med 1.0? Hittar inget om någon sådan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nu blev jag lite förvirrad. Finns det Honda Civic med 1.0? Hittar inget om någon sådan.

Stämmer, finns 1.0 och 1.5. 1.5 har kedja medans 1.0 har rem. Kan tycka personligen att det inte bör kosta så jäkla mycket om den ska bytas så snabbt som 4 år eller 8k mil?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Stämmer, finns 1.0 och 1.5. 1.5 har kedja medans 1.0 har rem. Kan tycka personligen att det inte bör kosta så jäkla mycket om den ska bytas så snabbt som 4 år eller 8k mil?

Okej, då är jag med. Priset har inget med intervallen att göra. Gjorde en sökning och fick fram ett pris på 8190 men jag skulle rekommendera att du ringer till en auktoriserad verkstad och frågar. Är det 4 år så ska det göras nästa år, även om den bara gått 4000 mil, för att garantier ska gälla. Då är det en kostnad du behöver väga in när du bestämmer om du ska köpa eller inte.

Tillägg:

Du måste så klart inte välja en auktoriserad verkstad. Du kan välja vilken verkstad som helst att göra jobbet och det finns säkert de som gör det betydligt billigare men det måste då göras precis på rätt sätt för att garantier ska gälla.

Tillägg om verkstadsval.
Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Det låter ju helt sinnessjukt. Vad är det för puckon som konstruerar dessa bilar?
Jag skulle se allt under 10 000 mils intervall som en misslyckad konstruktion.

Sen är det trist att alla motorer i dag är interferensdesign. Visst, det är effektivare, men det är egentligen rätt orimligt att en enda komponent, kamremmen, ska kunna göra en hel bil till skrot om den går sönder.

Kan inte annat än att hålla med dig att det är skamligt, en stor orsak för kortare intervaller är för att tjäna mer pengar för det är på service och reservdelar som dem tjänar stor del av pengarna, och man kan ju inte bygga något som håller för bra för då tjänar dem inga pengar..
Förr gnällde folk på att kamkedja var sämre pga kamrem var tystare och det tror jag även är en orsak till att kamrem valdes vid skapande av nya motorer, tänk om folk istället hade insett kostnaderna som kamrem har medfört kontra kamkedja för då tror jag ingen hade sagt ett ljud..

Jag föredrar kamkedja då det är överlägset kamrem i mitt tycke i hållbarhet och livslängd, visst det kan kosta mer vid byte vad ett kamrems byte kostar men samtidigt så har man gjort ett par kamremsbyten på samma period som man bara har behövt göra ett byte av kamkedja förutsagt att man behöver byta kamkedjan då det om är det är fräscht håller bilens livslängd.

Det som du nämner med kamremmen i att om den pajar så kan mycket skadas el rent av rasera hela motorn är pga hur motorerna är byggda idag, marginalerna finns inte där idag för ett kamrems rams då ventiler och kolvar slår ihop vid ett ras och det är inte billigt åtgärda och har man otur blir det ännu mer skador, jämfört med tex min ena bil som är en volvo 940 och skulle kamremmen gå av på den så händer normalt sett inget mer än att motorn stannar pga där är så pass stor marginal att kolvar och ventiler normalt sett ej slår ihop.

Tänker man samtidigt på hur motorcyklars motorer är gjorda så är det om jag inte minns fel bara Ducati som har kamrem och övriga har kamkedja, och Ducati är allt annat än billiga att serva vilket förvisso ingen mc är om man inte kan göra jobbet själv men tillkommer då även ett kamremsbyte så önskar man nog att man hade valt ett annat märke

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Okej, då är jag med. Priset har inget med intervallen att göra. Gjorde en sökning och fick fram ett pris på 8190 men jag skulle rekommendera att du ringer till en auktoriserad verkstad och frågar. Är det 4 år så ska det göras nästa år, även om den bara gått 4000 mil, för att garantier ska gälla. Då är det en kostnad du behöver väga in när du bestämmer om du ska köpa eller inte.

Tillägg:

Du måste så klart inte välja en auktoriserad verkstad. Du kan välja vilken verkstad som helst att göra jobbet och det finns säkert de som gör det betydligt billigare men det måste då göras precis på rätt sätt för att garantier ska gälla.

Det jag tänkte var, lite skräckscenario, att man tillverkar en motor som måste byta kamrem på var 4e år och vi säger skulle kosta 20k, känns väldigt korkat tycker jag. Alltså det lockar ju inga köpare kan jag tycka. Men har skickat iväg en fråga via autobutler så får vi se vad som kommer för förslag imorgon.

Förstår! Har ingen garanti så jag kan välja vad som typ är billigast med bäst omdömen dvs.

Tusen tack för svar! Har redan gett handpenning till bilförsäljaren så jag är väl så gott som låst.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av V8Dragster:

Kan inte annat än att hålla med dig att det är skamligt, en stor orsak för kortare intervaller är för att tjäna mer pengar för det är på service och reservdelar som dem tjänar stor del av pengarna, och man kan ju inte bygga något som håller för bra för då tjänar dem inga pengar..
Förr gnällde folk på att kamkedja var sämre pga kamrem var tystare och det tror jag även är en orsak till att kamrem valdes vid skapande av nya motorer, tänk om folk istället hade insett kostnaderna som kamrem har medfört kontra kamkedja för då tror jag ingen hade sagt ett ljud..

Jag föredrar kamkedja då det är överlägset kamrem i mitt tycke i hållbarhet och livslängd, visst det kan kosta mer vid byte vad ett kamrems byte kostar men samtidigt så har man gjort ett par kamremsbyten på samma period som man bara har behövt göra ett byte av kamkedja förutsagt att man behöver byta kamkedjan då det om är det är fräscht håller bilens livslängd.

Det som du nämner med kamremmen i att om den pajar så kan mycket skadas el rent av rasera hela motorn är pga hur motorerna är byggda idag, marginalerna finns inte där idag för ett kamrems rams då ventiler och kolvar slår ihop vid ett ras och det är inte billigt åtgärda och har man otur blir det ännu mer skador, jämfört med tex min ena bil som är en volvo 940 och skulle kamremmen gå av på den så händer normalt sett inget mer än att motorn stannar pga där är så pass stor marginal att kolvar och ventiler normalt sett ej slår ihop.

Tänker man samtidigt på hur motorcyklars motorer är gjorda så är det om jag inte minns fel bara Ducati som har kamrem och övriga har kamkedja, och Ducati är allt annat än billiga att serva vilket förvisso ingen mc är om man inte kan göra jobbet själv men tillkommer då även ett kamremsbyte så önskar man nog att man hade valt ett annat märke

Finns många motorer som har 10 år och långt över 10000 mil som intervall på kamremmen, så att vissa tillverkare envisas med så kort som 4-5 år måste vara för att mjölka pengar på service, det håller jag med om. Att kamkedjor skulle vara guds gåva till mänskligheten är något jag motsätter mig med hänvisning till hur många motorer som har problem med att dessa går sönder långt mycket tidigare än de borde, redan efter några år eller fåtal tusen mil. Finns många motorer där spännarna och plaststyrningarna går sönder i förtid, och kedjor som sträcker sig och kuggar över eller börjar rassla och riskera motorras. VW gav upp kampen om kamkedjor på vissa motorer och har gått över till rem. De enda som har någorlunda bra track record på kamkedjor är väl asiaterna. BMW/VAG verkar inte kunna det. En kamkedja är svindyrt att laga om det blir problem, vilket det blir oftare än det bör, medan en kamrem med långt bytesintervall (10 år) inte riskerar problem i samma utsträckning mot att man måste betala några tusen emellanåt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Hur stor skadan blir beror på om ventilen når kolven eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Hur stor skadan blir beror på om ventilen når kolven eller inte.

Är det en icke-interferensmotor så händer normalt inget mer än att motorn stannar. Problemet är bara att sådana motorer i princip uteslutande sitter i gamla bilar, men långt ifrån alla är av den typen ens då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Finns många motorer som har 10 år och långt över 10000 mil som intervall på kamremmen, så att vissa tillverkare envisas med så kort som 4-5 år måste vara för att mjölka pengar på service, det håller jag med om. Att kamkedjor skulle vara guds gåva till mänskligheten är något jag motsätter mig med hänvisning till hur många motorer som har problem med att dessa går sönder långt mycket tidigare än de borde, redan efter några år eller fåtal tusen mil. Finns många motorer där spännarna och plaststyrningarna går sönder i förtid, och kedjor som sträcker sig och kuggar över eller börjar rassla och riskera motorras. VW gav upp kampen om kamkedjor på vissa motorer och har gått över till rem. De enda som har någorlunda bra track record på kamkedjor är väl asiaterna. BMW/VAG verkar inte kunna det. En kamkedja är svindyrt att laga om det blir problem, vilket det blir oftare än det bör, medan en kamrem med långt bytesintervall (10 år) inte riskerar problem i samma utsträckning mot att man måste betala några tusen emellanåt.

När kedjan görs som den ska så håller den i princip i bilens livslängd om man sköter motorns service. Alla (som jag känner till) problem som är relaterade till kamkedjor i någorlunda modern tid har att köra med att man vill minska motorns interna friktion/motstånd. Man började med under början på 2000-talet med lågfriktionsmotorer med lägre spännkraft på kolvringar. Detta ledde tillsammans med förlängda intervall för oljebyte till för tidig degradering av oljan med försämrade smörjegenskaper som slet ut kamkedjor i förtid. Ett annat problem är med ursprung i samma intention (lägre friktion) är att man gjort kamkedjorna riktigt tunna/smala, detta möjligtvis tillsammans med degradering av olja har orsakat överkuggningar av kamkedjor och tillhörande motorras. Vissa av Beamers motorer som de låtit sina APL-elever konstruera har haft detta felet.

En "normal" kamkedja kuggar inte över särskilt lätt, motorn låter helt förfärligt rassligt innan detta sker.

Asiatiska bilar har inget bra track record som du påstår med kedjor, tvärt om, bland annat Toyota har haft massiva problem. Däremot har de stuckit huvudet i sanden och vägrat ersätta sina kunder. Till skillnad från t.ex. GM/SAAB som hade en frikostig garanti där de på förlängd garanti bytte kamkedjor kostnadsfritt.

Permalänk
Medlem

Två saker till som man bör kolla innan man anlitar nån att byta kamrem/kedja är att se till att dom även byter alla löp/spännrullar/spänn/löpkugghjul (OM kedja har dessa, är ofta det bara är en slityta som används som spännare)/slitageytan.

För dom lager i dessa rullar är helt vanliga kullager som inte håller hur länge som helst, generellt så kan man säga att dom bör bytas om dom ger ifrån sig nåt ljud heller om dom snurrar lätt (=ganska slitna).
Och OM ett lager i en sådan rulle ger upp så är det bye bye till den remmen på troligen under sekunden.

Det andra är att det byts fläktrem och spänn/löprullar samtidigt för dessa måste plockas bort för att byta kamrem och man får ju då det jobbet gjort gratis så att säga, bara betala för materialet.

Runt 2005 så lämnade en kompis farfar in sin runt 5 år gamla Peugot diesel till en auktoriserad Peugot verkstad för kamremsbyte.
Hämtar den 2 dagar senare åker hem ca 1,5mil, dagen efter så går han ut för att sparka igång den ca 10min innan dom skulle åka (mitt i vintern och diesel så behövs tid för att bli varm).
Kommer ut och den hade stannat så provar o starta men nope motorn var tvärstum/låst, kompisen fick ett telefon samtal och fick skjutsa runt dom till läkarbesök o lite annat.
Och på hemvägen fick jag ett samtal om hjälp med bogsering till hans garage med skiten för felsökning.

Vi kom snabbt fram till att den runt 1,5mil långlivade kamremmen var av så började riva och en rulle hade skurit ihop och kamremmen gick av troligen väldigt fort.
Lyfte toppen och japp 4 krökta ventiler och en kolv som hade 3-4mm till toppen (dvs krökt vevstake), dvs total skrot hela motorn.

Ett par dagar senare så åkte vi tre till verkstaden med bilder och dom dåliga delarna dvs toppen/rem/rullar.
Och hade en lite halvt irriterad diskussion om varför i helvete hade dom inte bytt alla rullar och ej heller byt fläktrem/rullarna där och två av dessa rullar lät mycket och kändes som dom hade grus i sig o ena var ganska glapp, dvs väldigt nära att rasa.

Efter en tag fick vi se Peugot´s egna verkstadshandbok där det står att om kamrullarna är tysta så behövs dom ej bytas, samma med rullar till fläktrem.
Men inget alls om att fläktrem och dess rullar bör kollas vid byte så det hade dom inte gjort bara skruvat bort och dit skiten, och att dom skulle missat att rullarna (fläktremmens) var dåliga är troligen nästan omöjligt.

Sedan gick det ca 3 mån om jag minns rätt och gubben fick till slut en ny motor bekostat av Peugot, verkstaden hade ju följt deras anvisningar till fullo!

Efter detta så har ett gäng av oss fått tillfällen att titta i andra tillverkares verkstadsböcker/anvisningar och det är tyvärr ganska många som säger samma sak.
Har dock glömt bort hur det var nu, främst för att det aldrig skulle hända mig då jag kör gammalt skit som jag gör allt med själv.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Två saker till som man bör kolla innan man anlitar nån att byta kamrem/kedja är att se till att dom även byter alla löp/spännrullar/spänn/löpkugghjul (OM kedja har dessa, är ofta det bara är en slityta som används som spännare)/slitageytan.

För dom lager i dessa rullar är helt vanliga kullager som inte håller hur länge som helst, generellt så kan man säga att dom bör bytas om dom ger ifrån sig nåt ljud heller om dom snurrar lätt (=ganska slitna).
Och OM ett lager i en sådan rulle ger upp så är det bye bye till den remmen på troligen under sekunden.

Det andra är att det byts fläktrem och spänn/löprullar samtidigt för dessa måste plockas bort för att byta kamrem och man får ju då det jobbet gjort gratis så att säga, bara betala för materialet.

Runt 2005 så lämnade en kompis farfar in sin runt 5 år gamla Peugot diesel till en auktoriserad Peugot verkstad för kamremsbyte.
Hämtar den 2 dagar senare åker hem ca 1,5mil, dagen efter så går han ut för att sparka igång den ca 10min innan dom skulle åka (mitt i vintern och diesel så behövs tid för att bli varm).
Kommer ut och den hade stannat så provar o starta men nope motorn var tvärstum/låst, kompisen fick ett telefon samtal och fick skjutsa runt dom till läkarbesök o lite annat.
Och på hemvägen fick jag ett samtal om hjälp med bogsering till hans garage med skiten för felsökning.

Vi kom snabbt fram till att den runt 1,5mil långlivade kamremmen var av så började riva och en rulle hade skurit ihop och kamremmen gick av troligen väldigt fort.
Lyfte toppen och japp 4 krökta ventiler och en kolv som hade 3-4mm till toppen (dvs krökt vevstake), dvs total skrot hela motorn.

Ett par dagar senare så åkte vi tre till verkstaden med bilder och dom dåliga delarna dvs toppen/rem/rullar.
Och hade en lite halvt irriterad diskussion om varför i helvete hade dom inte bytt alla rullar och ej heller byt fläktrem/rullarna där och två av dessa rullar lät mycket och kändes som dom hade grus i sig o ena var ganska glapp, dvs väldigt nära att rasa.

Efter en tag fick vi se Peugot´s egna verkstadshandbok där det står att om kamrullarna är tysta så behövs dom ej bytas, samma med rullar till fläktrem.
Men inget alls om att fläktrem och dess rullar bör kollas vid byte så det hade dom inte gjort bara skruvat bort och dit skiten, och att dom skulle missat att rullarna (fläktremmens) var dåliga är troligen nästan omöjligt.

Sedan gick det ca 3 mån om jag minns rätt och gubben fick till slut en ny motor bekostat av Peugot, verkstaden hade ju följt deras anvisningar till fullo!

Efter detta så har ett gäng av oss fått tillfällen att titta i andra tillverkares verkstadsböcker/anvisningar och det är tyvärr ganska många som säger samma sak.
Har dock glömt bort hur det var nu, främst för att det aldrig skulle hända mig då jag kör gammalt skit som jag gör allt med själv.

Uppenbarligen har verkstaden inte gjort vad de skulle då. Ett lager går inte från att verka helt okej till att skära ihop på bara 15km, alltså kan de inte ha undersökt om löphjulen var okej.

Det sagt, själv skulle jag aldrig chansa men vet man inte om dessa saker som bilägare är det svårt att begära något innan jobbet utförs.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det låter ju helt sinnessjukt. Vad är det för puckon som konstruerar dessa bilar?
Jag skulle se allt under 10 000 mils intervall som en misslyckad konstruktion.

Sen är det trist att alla motorer i dag är interferensdesign. Visst, det är effektivare, men det är egentligen rätt orimligt att en enda komponent, kamremmen, ska kunna göra en hel bil till skrot om den går sönder.

Några kompisars fräscha bil råkade ut för ett kamremsbrott. Köpt för 70 000 begagnad, med nybytt kamrem (bytt av en verkstad inom en av de största verkstadskedjorna) ett halvår tidigare. Efter ungefär ett år smällde det till i motorn när de körde ut från tomten. Kamremmen av, motorn skrot, verkstaden vägrade ta ansvar, försäkringen gällde inte eftersom de ansåg att verkstaden skulle ta det. Det blev skroten för den bilen, som i övrigt var i toppskick och säkert hade 20 000 mil till framför sig om inte det hade hänt.

Snackade med en bmw verkstadschef och han sa att även kedjorna på nya bilar är dåligt gjorda och pajjar titt som tätt. 90-80 tals bilar hade inte alla styranordningar för kamkedjan så dom räckte ofta bilens livslängd ut. han hade en väldigt många ras på sina bmw's under ett tag och och kedjorna var som tunna cykelkedjor. äldre bilar hade flerlänkade rejäla doningar men det kostar ju också.
Han rekommenderade mig att köra asiatiskt om man ville att det skulle hålla. tråkiga bilar men hållbara och relativt enkla att laga i de flesta fall. oljebyten är riktigt viktiga eftersom kedjan skiter i vilket men spännare(hydraliska) och inställningar av den är känsliga och det finns i alla bilar idag.

Har en gammal 740 i mint kondition. härligt enkel billig konstruktion och går remmen av sätter jag helt enkelt på en ny och kör vidare. B230-F är en fantastisk motor och drar inte jätte mycket 1.2 blandad och 0.8 landsväg.

Snackade med mina grannar och dom sa att deras rep kostnader ibland uppgår till hundratusen om året. många gånger de fått bärga bort bilarna eftersom de är rädda att fler saker pajar när deras "julgranar" börjar blinka. sen får dom alltid en klump när de ska köra för att dom är rädda att något börjar blinka. själv undrar jag när något ska börja blinka.
Mina uppgår till hundra lappar men det är mest service.

På vintern kör jag en lite peugeot 107 med toyota motor och låda. har väll haft den i 6 år nu och bara bytt olja och filter som kostar unt en 500kr om året och den bara går och går och går.

övertalade en kompis att köpa toyota. han sa att det är den absolut tråkigaste bil han haft i hela sitt liv men att den håller mycket bättre än de förra han haft.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Det jag tänkte var, lite skräckscenario, att man tillverkar en motor som måste byta kamrem på var 4e år och vi säger skulle kosta 20k, känns väldigt korkat tycker jag. Alltså det lockar ju inga köpare kan jag tycka. Men har skickat iväg en fråga via autobutler så får vi se vad som kommer för förslag imorgon.

Förstår! Har ingen garanti så jag kan välja vad som typ är billigast med bäst omdömen dvs.

Tusen tack för svar! Har redan gett handpenning till bilförsäljaren så jag är väl så gott som låst.

Du tycker korkat, men tillverkarna tycker tvärt om.
Alla bilar som säljs blir ju en kostant inkomst då verkstäder vill ha reservdelar 😉
En gammal vän till mig jobbade på en bilfabrik förr i tiden (utveklingen)
En dag står de 3 män som utvecklar bilarna och kliar sig i huvudet.
De va kluvna för att bilen de hade på testet hade klarat 16.000 mil utan att avgassystemet hade gått sönder.
Min vän tyckte att de lät jättebra! De hade lyckats skapa ett system som håller bättre än förväntat!
De va då dom förklarade för honom att deras uppdrag var att utvecka ett avgassystem som hade en max livslängd på 16.000 mil. (av säkerhetsskäl hade de sagt)

Hur som helst bilen lanserades och 1 av de 3 gubbarna fick en lite större bonus då han lyckades hitta ett sätt att "lösa problemet" med avgasystemet.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Välj en original verkstad till er bil så slipper ni alla problem. Ok något dyrare men de står upp för det jobb de har utfört. Givetvis har alla i Sverige 2år garanti på delar (KKL ger dig 3år som privatperson) Dyr läxa för personen ovan där kamremmen inte höll och verkstan inte ville hjälpa kunden. (verkstan har en försäkring när det blir fel om de inte kan få ut pengar från företaget som sålt delen.)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Föredetting
Skrivet av sesese:

Välj en original verkstad till er bil så slipper ni alla problem.

Nej. De är lika goda kålsupare hela bunten. Det må vara sant att man är skyddad av KKL om man köper tjänster av firmor, men alla svenska verkstäder, märkesverkstäder såväl som oberoende, kommer göra allt i sin makt för att undkomma sitt ansvar om minsta följdfråga dyker upp.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.