Avdrag för dubbelt boende, hur mycket får jag egentligen tillbaka?

Permalänk
Medlem

Avdrag för dubbelt boende, hur mycket får jag egentligen tillbaka?

Frågan gäller avdrag för dubbelt boende när man fått tillfälligt arbete på annan ort.

Vad betyder avdraget och hur mycket får jag egentligen tillbaka?

Säg jag har en hyra på 5000kr på den nya arbetsorten och gör avdrag i deklarationen.

Är det då fulla 5000kr som dras av från den skatt jag ska betala?
Säg jag utan avdrag skulle betala 100 000kr i skatt, men med avdrag betalar jag 95 000kr i skatt?
Dvs. får tillbaka fulla 5000kr.

Alternativt dras avdraget från beloppet som ska beskattas.
Säg jag ska betala 25% skatt på 400 000kr i inkomst, dvs. ska betala 100 000kr i skatt.
Men med avdrag på 5000kr ska jag istället betala 25% skatt på 395 000kr, dvs. ska betala 98 750kr i skatt.
Dvs. jag får tillbaka 1250kr för avdraget.

Sökt runt och hittar alla regler för avdrag etc men inte vad jag får tillbaka i reda pengar. Kanske överanalyserar men är osäker på vad som gäller.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Har du provat ringa skatteverket och fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Alternativt dras avdraget från beloppet som ska beskattas.
Säg jag ska betala 25% skatt på 400 000kr i inkomst, dvs. ska betala 100 000kr i skatt.
Men med avdrag på 5000kr ska jag istället betala 25% skatt på 395 000kr, dvs. ska betala 98 750kr i skatt.
Dvs. jag får tillbaka 1250kr för avdraget.

Ganska säker att det är 1250 du får tillbaka.

Gjorde dessa avdrag då man sommarjobbade på annan ort och jag fick inte tillbaka lika mycket som jag gjorde avdrag på.
Vill minnas jag fick tillbaka 20-30% av avdraget i skatteåterbäring.

Avdragen är på din beskattningsbara inkomst.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Frågan gäller avdrag för dubbelt boende när man fått tillfälligt arbete på annan ort.

Vad betyder avdraget och hur mycket får jag egentligen tillbaka?

Säg jag har en hyra på 5000kr på den nya arbetsorten och gör avdrag i deklarationen.

Är det då fulla 5000kr som dras av från den skatt jag ska betala?
Säg jag utan avdrag skulle betala 100 000kr i skatt, men med avdrag betalar jag 95 000kr i skatt?
Dvs. får tillbaka fulla 5000kr.

Alternativt dras avdraget från beloppet som ska beskattas.
Säg jag ska betala 25% skatt på 400 000kr i inkomst, dvs. ska betala 100 000kr i skatt.
Men med avdrag på 5000kr ska jag istället betala 25% skatt på 395 000kr, dvs. ska betala 98 750kr i skatt.
Dvs. jag får tillbaka 1250kr för avdraget.

Sökt runt och hittar alla regler för avdrag etc men inte vad jag får tillbaka i reda pengar. Kanske överanalyserar men är osäker på vad som gäller.

Avdrag fungerar i regel så att det dras av från din taxerbara inkomst. Har du 25K i avdrag så räknas det som att du har tjänat 25K mindre när skatten räknas ut. Vilket då hade gett kanske 6250 mindre i skatt det året om du betalar 25% vilket är ganska normalt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Avdrag fungerar i regel så att det dras av från din taxerbara inkomst. Har du 25K i avdrag så räknas det som att du har tjänat 25K mindre när skatten räknas ut. Vilket då hade gett kanske 6250 mindre i skatt det året om du betalar 25% vilket är ganska normalt idag.

Precis såhär fungerar det. Du kan tänka på det såhär: skatteverket betalar ju inte ditt boende om du behöver en lägenhet till, däremot tycker dom att du inte behöver betala skatt för dom intäkter du inte får någon nytta av. Du får sänka det beskatrningsbara underlaget med de utgifter fu har spm bekostar något som är absolut nödvändigt för att du ska kunna tjäna pengarna överhuvudtaget (Men inte hade varit nödvändigt om du inte jobbat).