Om man har tillsvidareanställning och söker nytt jobb, får man då räkna med provanställning?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ceogar:

Jag hade rekommenderat folk att inte ingå fastanställning direkt, iallafall inte i alla lägen.

Jag börjar nytt jobb nu i Januari med 6 månaders provanställning. Jag har en månads uppsägningstid under provanställning och 3 månader vid fastanställning.

Även om jobbet låter väldigt kul så är det ju till 80% kollegorna och stämningen som avgör om man blir kvar där i längden och då är det perfekt att ha det där halvåret med en månads uppsägningstid ömsesidigt för att ta tempen på vattnet.

Har man fastanställning med 1 månad så visst, gå in i det direkt

Jag anser att provanställning är både för företaget och den anställde, men det är jag då.
Jobbet jag byter ifrån hade jag inte uppnått fastanställning eftersom jag sa upp mig innan sex månader hade passerat. Hade jag haft fastanställning hade jag nog haft längre uppsägningstid och det hade helt enkelt sugit.

Jag har faktiskt svårt att se att provanställning ligger i arbetstagarens fördel, så gott som all makt ligger i arbetsgivarens händer som kan säga upp utan anledning om de önskar.

Uppsägningstid kan variera också, alla får inte 3 månader efter provanställningen. Jag hade t ex 1 månad uppsägningstid under hela mitt första år med tillsvidare och sedan 2 efter 2 år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceogar:

Jag hade rekommenderat folk att inte ingå fastanställning direkt, iallafall inte i alla lägen.

Jag börjar nytt jobb nu i Januari med 6 månaders provanställning. Jag har en månads uppsägningstid under provanställning och 3 månader vid fastanställning.

Även om jobbet låter väldigt kul så är det ju till 80% kollegorna och stämningen som avgör om man blir kvar där i längden och då är det perfekt att ha det där halvåret med en månads uppsägningstid ömsesidigt för att ta tempen på vattnet.

Har man fastanställning med 1 månad så visst, gå in i det direkt

Jag anser att provanställning är både för företaget och den anställde, men det är jag då.
Jobbet jag byter ifrån hade jag inte uppnått fastanställning eftersom jag sa upp mig innan sex månader hade passerat. Hade jag haft fastanställning hade jag nog haft längre uppsägningstid och det hade helt enkelt sugit.

Jag tänker precis likadant. Jag vill inte vara kvar om jag inte trivs.

Skrivet av anon134512:

Jag har faktiskt svårt att se att provanställning ligger i arbetstagarens fördel, så gott som all makt ligger i arbetsgivarens händer som kan säga upp utan anledning om de önskar.

Uppsägningstid kan variera också, alla får inte 3 månader efter provanställningen. Jag hade t ex 1 månad uppsägningstid under hela mitt första år med tillsvidare och sedan 2 efter 2 år.

Det beror väl också lite på vad man har för jobb och vad man tillför, och det har inte att göra med vilken nivå man arbetar på.

Om jag vet med mig att jag är bra på det jag gör och jobbar hårt så är det väl inte till arbetsgivarens fördel. Arbetsgivaren kan bara förlora på att säga upp mig.

Och till sist så kan man fundera över hur ens situation blir om arbetsgivaren egentligen vill göra sig av med dig men är tvungen att ha dig kvar. Får du en bra löneutveckling? Trevliga arbetsuppgifter?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Jag hade rekommenderat folk att inte ingå fastanställning direkt, iallafall inte i alla lägen.

Jag börjar nytt jobb nu i Januari med 6 månaders provanställning. Jag har en månads uppsägningstid under provanställning och 3 månader vid fastanställning.

Även om jobbet låter väldigt kul så är det ju till 80% kollegorna och stämningen som avgör om man blir kvar där i längden och då är det perfekt att ha det där halvåret med en månads uppsägningstid ömsesidigt för att ta tempen på vattnet.

Har man fastanställning med 1 månad så visst, gå in i det direkt

Jag anser att provanställning är både för företaget och den anställde, men det är jag då.
Jobbet jag byter ifrån hade jag inte uppnått fastanställning eftersom jag sa upp mig innan sex månader hade passerat. Hade jag haft fastanställning hade jag nog haft längre uppsägningstid och det hade helt enkelt sugit.

Å andra sidan kan man garanterat få gå på dagen ifall man är så tidigt in i anställningen givet att de slipper betala lönen. De lär bli glada att slippa betala hundratusentals kronor för någon som inte kommit in i arbetet ännu och ändå kommer lämna.

Men annars håller jag med om att man vill gå så snabbt man kan, men det gäller även vid tillsvidareanställning, jag hade gärna haft 2 veckors ömsesidigt där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Det beror väl också lite på vad man har för jobb och vad man tillför, och det har inte att göra med vilken nivå man arbetar på.

Om jag vet med mig att jag är bra på det jag gör och jobbar hårt så är det väl inte till arbetsgivarens fördel. Arbetsgivaren kan bara förlora på att säga upp mig.

Och till sist så kan man fundera över hur ens situation blir om arbetsgivaren egentligen vill göra sig av med dig men är tvungen att ha dig kvar. Får du en bra löneutveckling? Trevliga arbetsuppgifter?

Ja men exakt, men om man vet med sig att man jobbar hårt och är bra på det man gör så finns det ju just därför ingen anledning att vilja ha provanställning. Så kan man ju se på det också.

Och ja, nej är man inte önskvärd hade man ju inte velat vara kvar ändå - men jag ser inte heller det som ett skäl att lägga makten hos arbetsgivaren istället för hos sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Men annars håller jag med om att man vill gå så snabbt man kan, men det gäller även vid tillsvidareanställning, jag hade gärna haft 2 veckors ömsesidigt där.

Dags att bli egen konsult och slippa sitta fast i långa uppsägningstider!

Jag tror jättemånga lever i en falsk trygghet om att man är "säker" som fast anställd, när det i realiteten endast är längden på ens avtalade uppsägningstid som är den enda tryggheten. Trygghet skapar man själv genom att generera ett större värde än kostnaden för ens arbets-/uppdragsgivare. Om man nu inte jobbar åt stat/kommun/landsting, då kanske man har någon sorts trygghet så länge det finns skattebetalare kvar.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon134512:

Ja men exakt, men om man vet med sig att man jobbar hårt och är bra på det man gör så finns det ju just därför ingen anledning att vilja ha provanställning. Så kan man ju se på det också.

Och ja, nej är man inte önskvärd hade man ju inte velat vara kvar ändå - men jag ser inte heller det som ett skäl att lägga makten hos arbetsgivaren istället för hos sig själv.

Nu har ju en provanställning samma villkor för både arbetsgivare och anställd. Jag vill ha provanställning så att jag kan avbryta en anställning där det visar sig att jag inte trivs med företaget. Just nu jobbar jag på ett konsultbolag. Jag bad om att få provanställning ifall bolaget inte skulle lyckas hitta den typ av uppdrag jag vill ha.

Det handlar om att jag vill ha makten att bestämma. Jag vet vad jag kan och vad jag vill göra. Jag vill se till att få det också.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Nu har ju en provanställning samma villkor för både arbetsgivare och anställd. Jag vill ha provanställning så att jag kan avbryta en anställning där det visar sig att jag inte trivs med företaget. Just nu jobbar jag på ett konsultbolag. Jag bad om att få provanställning ifall bolaget inte skulle lyckas hitta den typ av uppdrag jag vill ha.

Det handlar om att jag vill ha makten att bestämma. Jag vet vad jag kan och vad jag vill göra. Jag vill se till att få det också.

Fast man har inte samma makt i den relationen även om man har samma villkor. De flesta är mer beroende av företaget än vad företaget är av dom. De flesta har inte bristyrken eller blir headhuntade.

Kan du inte avbryta en anställning utanför provanställningen? Eller vad menar du egentligen? Det är jättekonstigt att specifikt begära en provanställning när man kan bryta båda anställningarna från arbetstagarens perspektiv. I så fall är det ju bättre att kräva en kortare uppsägningstid om något.

Det är mer krav på en uppsägning på företaget när det kommer till uppsägning utanför provanställning men inga direkta nackdelar för arbetstagaren. Förutom någon månad skillnad i uppsägningstid på vissa ställen, om det nu kan ses som ett hinder över huvud taget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon134512:

Fast man har inte samma makt i den relationen även om man har samma villkor. De flesta är mer beroende av företaget än vad företaget är av dom. De flesta har inte bristyrken eller blir headhuntade.

Kan du inte avbryta en anställning utanför provanställningen? Eller vad menar du egentligen? Det är jättekonstigt att specifikt begära en provanställning när man kan bryta båda anställningarna från arbetstagarens perspektiv. I så fall är det ju bättre att kräva en kortare uppsägningstid om något.

Det är mer krav på en uppsägning på företaget när det kommer till uppsägning utanför provanställning men inga direkta nackdelar för arbetstagaren. Förutom någon månad skillnad i uppsägningstid på vissa ställen, om det nu kan ses som ett hinder över huvud taget.

Hur menar du att man kan kräva en kortare uppsägningstid? De flesta verkar köra med sina modeller. Finns kollektivavtal är det oftast lugnt, då brukar 1 mån gälla i början och sedan ökas det på. Annars har de flesta 2 eller 3 månader från båda håll. Jag har aldrig lyckats ändra den.

Jag tror vi helt enkelt har olika syn på värdet vi tillför. Jag har aldrig haft ett jobb där arbetsgivaren ryckt på axlarna när jag sagt upp mig. Tvärt om har de lagt ner mycket energi på att försöka få mig att stanna.

Visst kan jag vara orolig att det kan ta ett antal månader att hitta ett nytt jobb, men jag är inte orolig att jag inte skulle få ett nytt jobb. Jag ser till att ha buffert för om jag skulle behöva lämna ett jobb och det skulle ta 6-9 mån att hitta ett nytt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag har bytt jobb en gång och har alltså blivit anställd två gånger. Jag var underkvalificerad för min första anställning men chefen trodde på mig. Jag hade 6 mån provanställning och var nervös varje vecka att jag skulle bli uppsagd. Det blev jag inte. Så småningom fick jag personalansvar och anställde kanske ett dussin personer över tiden. I samtliga fall med sex månaders provanställning. Nu var detta statligt (och dessutom i en expanderande verksamhet) så det kanske förklarar varför ingen protesterade - inte heller de som kom från kvalificerade tjänster i privat sektor.

Om någon hade protesterat högljutt hade jag tagit en diskussion med dem om kulturen på arbetsplatsen och varför provanställning var standard - och att vi heller aldrig hade använt den klausulen.

Min andra anställning innebar en global roll och utlandsflytt. Jag brydde mig inte så mycket om provanställningsklausulen då de investerade mycket i att få mig på plats.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Wow, tack för alla svar!

Några skriver att det kan vara en bra idé att ta en provanställning på nytt jobb så att man snabbt kan lämna ifall det inte fungerar. Det finns en poäng i det, men riskerna känns ändå större. Går ju att leta annat ändå om man inte skulle trivas, dessutom har man betydligt bättre läge om man letar jobb när man redan har ett, än om man är arbetslös. Och skulle man få gå från provanställningen så blir det nog svårt att få anställning av annan arbetsgivare efter det.

Permalänk
Medlem

Jag kommer byta jobb i januari och det är mitt första jobb där jag inte har provanställning. Tidigare jobb har jag alltid haft det på, och inte reflekterat över det alls egentligen för tills för ett par år sedan trodde jag att det i princip var standard överallt.

För min del spelade det ingen roll om jobb jag blev erbjuden var något jag själv sökt ett blivit rekryterad till. Sen kan det såklart ha att göra med att jag har varit i branschen längre nu. Pga hur Corona har påverkat marknaden skulle jag varit tveksam till att acceptera en provanställning, iaf om man redan har en tillsvidareanställning som kanske är en större säkerhet.

I teorin är det såklart inte bara dåligt, är arbetsgivaren eller ens kollegor inte bra går det snabbt att hoppa av. Men då sitter man väl samtidigt där utan jobb, så i praktiken inte lika bra.

Jag har aldrig förhandlat om det, så har ingen aning om hur lätt/svårt det är att förhandla bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Några skriver att det kan vara en bra idé att ta en provanställning på nytt jobb så att man snabbt kan lämna ifall det inte fungerar. Det finns en poäng i det, men riskerna känns ändå större. Går ju att leta annat ändå om man inte skulle trivas, dessutom har man betydligt bättre läge om man letar jobb när man redan har ett, än om man är arbetslös. Och skulle man få gå från provanställningen så blir det nog svårt att få anställning av annan arbetsgivare efter det.

Inom min bransch (IT) är det vanligt med tre månaders uppsägningstid från det att man är fast anställd, så det "vi" (kan kanske inte skriva vad de andra som uttryckt samma sak tänker) menar är att det är j-vligt surt att sitta fast uppsägningstiden ut om man ett par månader in konstaterar att det "här suger", lättare då att ta en annan anställning och snabbt påbörja den istället.

Det är inte svårare att få nytt jobb bara för att man har en avbruten provanställning bakom sig. Som vanligt gäller att man har en rimlig förklaring och du kommer ju knappast att använda den arbetsgivaren som referens, så nej, jag skulle inte oroa mig ett dugg för det.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Jag hade rekommenderat folk att inte ingå fastanställning direkt, iallafall inte i alla lägen.

Jag börjar nytt jobb nu i Januari med 6 månaders provanställning. Jag har en månads uppsägningstid under provanställning och 3 månader vid fastanställning.

Även om jobbet låter väldigt kul så är det ju till 80% kollegorna och stämningen som avgör om man blir kvar där i längden och då är det perfekt att ha det där halvåret med en månads uppsägningstid ömsesidigt för att ta tempen på vattnet.

Har man fastanställning med 1 månad så visst, gå in i det direkt

Jag anser att provanställning är både för företaget och den anställde, men det är jag då.
Jobbet jag byter ifrån hade jag inte uppnått fastanställning eftersom jag sa upp mig innan sex månader hade passerat. Hade jag haft fastanställning hade jag nog haft längre uppsägningstid och det hade helt enkelt sugit.

Känns som om det i princip aldrig är positivt med provanställning som arbetstagare, om nu egen uppsägningstid är så pass viktigt för en kan man ju förhandla in en kortare tid (om ens kollektivavtal säger längre än 1 månad).

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Känns som om det i princip aldrig är positivt med provanställning som arbetstagare, om nu egen uppsägningstid är så pass viktigt för en kan man ju förhandla in en kortare tid (om ens kollektivavtal säger längre än 1 månad).

Kollektivavtal får man inte avtala bort...

Uppsägningstid är nog bra när man väl är fast, men provanställning är en chans att testa varandra åt bägge håll. Jämför med att flytta ihop med en partner efter två-tre date:r (intervju-svängarna), absolut att en del är villiga att göra det åtagandet direkt där, men de allra flesta resonerar annorlunda och vill vara lite säkrare på att det här kommer hålla ett tag.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Senaste två jobben har jag fått fast direkt utan att jag begärt det. Senaste så bytte jag även bransch, kvalificerad roll. Tidigare har det varit provanställningar (enklare jobb).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kollektivavtal får man inte avtala bort...

Uppsägningstid är nog bra när man väl är fast, men provanställning är en chans att testa varandra åt bägge håll. Jämför med att flytta ihop med en partner efter två-tre date:r (intervju-svängarna), absolut att en del är villiga att göra det åtagandet direkt där, men de allra flesta resonerar annorlunda och vill vara lite säkrare på att det här kommer hålla ett tag.

Som jag har förstått det kan du absolut avtala bort den så länge det handlar om en fördel för arbetstagare, det får dock inte vara sämre för arbetstagaren än vad kollektivavtalet anger.

Citat:

Om du omfattas av kollektivavtal, gäller uppsägningstiderna som står i det. Vanligtvis kan du och din arbetsgivare i ditt anställningsavtal komma överens om en annan uppsägningstid än den som finns i kollektivavtalet, men uppsägningstiden från arbetsgivarens sida får inte vara kortare än den i kollektivavtalet.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Som jag har förstått det kan du absolut avtala bort den så länge det handlar om en fördel för arbetstagare, det får dock inte vara sämre för arbetstagaren än vad kollektivavtalet anger.

Ja, men eftersom facken delar bl.a. din åsikt om att kort uppsägningstid är något dåligt så kommer de aldrig att acceptera ett avtal som har kortare uppsägningstid än kollektivavtalet. Längre accepteras förstås.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Kollektivavtal får man inte avtala bort...

Uppsägningstid är nog bra när man väl är fast, men provanställning är en chans att testa varandra åt bägge håll. Jämför med att flytta ihop med en partner efter två-tre date:r (intervju-svängarna), absolut att en del är villiga att göra det åtagandet direkt där, men de allra flesta resonerar annorlunda och vill vara lite säkrare på att det här kommer hålla ett tag.

Skrivet av Yorg:

Som jag har förstått det kan du absolut avtala bort den så länge det handlar om en fördel för arbetstagare, det får dock inte vara sämre för arbetstagaren än vad kollektivavtalet anger.

Kollektivavtalet bestämmer om man får förhandla bort en klausul eller ej. I detta fallet tror jag att man får göra det. Man får inte förhandla fram något som är sämre än lag eller kollektivavtal, men det blir ganska urvattnat, för man tex säga att man kompenserar en försämring med pengar så blir det svårt att hävda något i efterhand.

Dock så får det nog vara en liten arbetsgivare om man ska gå med på att förhandla uppsägningstiden. De flesta arbetsgivare jag varit i kontakt med orkar inte hålla reda på olika uppsägningstider för de anställda. Så räkna inte med att det går att förhandla. Många företag som har 3 månader som policy verkar också se det som en trygghet från deras sida och vill inte ge sig själv en sämre sits.

Skrivet av Hasharii:

Wow, tack för alla svar!

Några skriver att det kan vara en bra idé att ta en provanställning på nytt jobb så att man snabbt kan lämna ifall det inte fungerar. Det finns en poäng i det, men riskerna känns ändå större. Går ju att leta annat ändå om man inte skulle trivas, dessutom har man betydligt bättre läge om man letar jobb när man redan har ett, än om man är arbetslös. Och skulle man få gå från provanställningen så blir det nog svårt att få anställning av annan arbetsgivare efter det.

Det finns många gamla sanningar.

Jag har letat jobb både när jag har jobb och även när jag fått sluta i en större uppsägningsrunda på ett företag. Jag upplevde det som mycket bättre att söka jobb när jag var uppsagd och hade slutat för jag kunde fokusera på det. Jag kunde lägga mycket tid på att skriva bra ansökningar, kunde ta en intervju när som helst, besöka olika arbetsgivare och luncha med kontakter precis hur som helst.
Det är mycket svårare att söka jobb när man har ett eftersom man måste använda kvällar, helger samt pussla som en galning om man vill träffa någon för tex en intervju. Och då kan jag ändå styra min tid själv, men kalendern är ju full.

När det kommer till korta och/eller avbrutna anställningar så kommer så klart de frågorna, men det gör de ändå. Om man förbereder bra förklaringar så är det inga problem. Man ska så klart inte hitta på ett bra svar, men fundera igenom varför och koka ner argumenten till en kort koncis förklaring så klarar du den grillningen utan problem.

Men angående provanställningens vara eller icke vara så kan vi nog bara konstatera att vi är olika. För mig är inte jobbet en trygghet som jag måste ha. Jag har buffert och a-kassa som ger mig tryggheten och skulle jag inte få jobb innan a-kassan tar slut så får vi ta det då.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ni som förhandlar bort provanställning, när gör ni detta? I första intervjun eller när de ringer och säger att ni fått jobbet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det finns många gamla sanningar.

Jag har letat jobb både när jag har jobb och även när jag fått sluta i en större uppsägningsrunda på ett företag. Jag upplevde det som mycket bättre att söka jobb när jag var uppsagd och hade slutat för jag kunde fokusera på det.

+1 på den, jag har själv blivit uppsagd två gånger hittills i livet. Problemet är mest det svenska systemet där en del fortfarande tycker det är konstigt (som vi ser även i denna tråd). Vi skulle behöva komma till där det inte är en så stor grej längre och komma bort ifrån dessa extremt långa anställningsprocesser som vi har fått eftersom arbetsgivare är så skitnödigt rädda för att "anställa fel person".

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Ni som förhandlar bort provanställning, när gör ni detta? I första intervjun eller när de ringer och säger att ni fått jobbet?

När man förhandlar kontraktet, du kommer ju alltid till en punkt där lön och villkor ska förhandlas och då är ju detta en av villkorspunkterna i kontraktet.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, men eftersom facken delar bl.a. din åsikt om att kort uppsägningstid är något dåligt så kommer de aldrig att acceptera ett avtal som har kortare uppsägningstid än kollektivavtalet. Längre accepteras förstås.

Varför skulle en fackförening inte acceptera att en arbetstagare får kortare uppsägningstid vid egen uppsägning än vad kollektivavtalet säger? Det är ju knappast så att det är en försämring för arbetstagaren?

Med ditt resonemang borde de inte heller acceptera 3 mån uppsägningstid (vid egen uppsägning) som många av oss har från första dagen, oavsett vad KA säger. KA sätter minimum för arbetsgivarens uppsägningstid, inte arbetstagarens.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Varför skulle en fackförening inte acceptera att en arbetstagare får kortare uppsägningstid vid egen uppsägning än vad kollektivavtalet säger? Det är ju knappast så att det är en försämring för arbetstagaren?

Med ditt resonemang borde de inte heller acceptera 3 mån uppsägningstid (vid egen uppsägning) som många av oss har från första dagen, oavsett vad KA säger. KA sätter minimum för arbetsgivarens uppsägningstid, inte arbetstagarens.

Iofs, får man arbetsgivaren att gå med på att splitta egen respektive deras uppsägningstid så borde det ju gå. Tänkte nog lite snabbt där. När du tog upp det så hade jag faktiskt en kollega på 90-talet som hade 1 månads egen uppsägningstid men 6 månader från företaget, men det var ett unikt bolag och en unik kollega, så säkert inget som hör till vanligheterna. (jag och vi andra hade 3 månader åt bägge håll)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Iofs, får man arbetsgivaren att gå med på att splitta egen respektive deras uppsägningstid så borde det ju gå. Tänkte nog lite snabbt där. När du tog upp det så hade jag faktiskt en kollega på 90-talet som hade 1 månads egen uppsägningstid men 6 månader från företaget, men det var ett unikt bolag och en unik kollega, så säkert inget som hör till vanligheterna. (jag och vi andra hade 3 månader åt bägge håll)

Fast det är inte jätteovanligt.
Arbetsgivarens uppsägningstid i månader
Anställningstid vid företaget Uppsägningstid
mindre än 2 år 1 mån
fr.o.m. 2 år till 4 år 2 mån
fr.o.m. 4 år till 6 år 3 mån
fr.o.m. 6 år till 8 år 4 mån
fr.o.m. 8 år till 10 år 5 mån
fr.o.m. 10 år 6 mån

Uppsägningstiden från tjänstemannens sida är följande, om inte annat följer av 13.3.2 – 13.3.7.

Tjänstemannens uppsägningstid i månader
Anställningstid vid företaget Uppsägningstid
mindre än 2 år 1 mån
fr.o.m. 2 år 2 mån

Provanställning är standard om man inte blir headhuntad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Provanställning är för juniorer eller folk som byter till en ny bransch, hade aldrig accepterat det som etablerad i en bransch.

Bara värt att gå med på tillsvidare direkt om man är kass på sitt jobb och hoppas klamra sig fast och/eller att man har skralt i sin kassa.

Annars är det bara en nackdel för arbetstagaren. En stor nackdel är att andra inom företaget troligen också fått ta del av detta, att gå direkt tillsvidare, och risken att chef och medarbetare är stolpskott är högre.

Disclaimer: kan alltid finnas undantag

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig acceptera provanställning om jag var rädd att bli arbetslös. Har man flera erbjudanden så kan man eventuellt chansa om erbjuden lön är hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Fast det är inte jätteovanligt.
Arbetsgivarens uppsägningstid i månader
Anställningstid vid företaget Uppsägningstid
mindre än 2 år 1 mån
fr.o.m. 2 år till 4 år 2 mån
fr.o.m. 4 år till 6 år 3 mån
fr.o.m. 6 år till 8 år 4 mån
fr.o.m. 8 år till 10 år 5 mån
fr.o.m. 10 år 6 mån

Uppsägningstiden från tjänstemannens sida är följande, om inte annat följer av 13.3.2 – 13.3.7.

Tjänstemannens uppsägningstid i månader
Anställningstid vid företaget Uppsägningstid
mindre än 2 år 1 mån
fr.o.m. 2 år 2 mån

Provanställning är standard om man inte blir headhuntad.

Det vi kan enas om är att vi inte är överens och att det skiljer mellan branscher. Provanställning behöver inte alls vara standard och uppsägningstiderna i KA är minimum för arbetsgivaren, inget som är hugget i sten.

Själv hade både jag och min arbetsgivare 3 mån uppsägningstid från första dagen, alt enligt KA om den tiden är längre.

Om man tycker provanställning är ok eller inte beror ju mycket på hur stor trygghetsknarkare man är. Är man singel med billigt boende är det kanske inte så kvistigt, har man däremot barn och dyrt hus är ju situationen en annan.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

På mitt jobb tillsvidareanställer vi om sökande har en tillsvidareanställning.
Annars kör vi 6 månader.
Skulle vi köra 6 månader för alla skulle vi missa många då få går från fast till prov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det vi kan enas om är att vi inte är överens och att det skiljer mellan branscher. Provanställning behöver inte alls vara standard och uppsägningstiderna i KA är minimum för arbetsgivaren, inget som är hugget i sten.

Själv hade både jag och min arbetsgivare 3 mån uppsägningstid från första dagen, alt enligt KA om den tiden är längre.

Om man tycker provanställning är ok eller inte beror ju mycket på hur stor trygghetsknarkare man är. Är man singel med billigt boende är det kanske inte så kvistigt, har man däremot barn och dyrt hus är ju situationen en annan.

Jadå det är olika! Mitt utdrag var från Almegakollektivavtal (unionen IT). Majoriteten av de konsulter / tekniker / ekonomer jag känner som har bytt jobba senaste 2åren har fått provanställning. Allt från lösnignsarkitekter till Business controllers.

Sen vad man tycker om det är olika. Jag själv skulle ha svårt att acceptera provanställning, men samtidigt är det hel del som har fått sina drömjobb men haft det som krav. Tycker inte att man ska se det som en showstopper om man är säker på sig själv och arbetsgivaren.

Kunskap växar knappt på träd och är ett väldigt mycket dragande på rätt kunskap. Så har du kompetensen och förutsättningarna så why not.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Provanställning är för juniorer eller folk som byter till en ny bransch, hade aldrig accepterat det som etablerad i en bransch.

This. Har man arbetar tillräckligt länge i en bransch/tjänst så ska man inte acceptera provanställning

Visa signatur

if young metro don't trust you