SweClockers Julkalender 2021 – nördiga julklappar hela vägen fram till jul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil:

Det är fixat nu!

Nej jag får inte upp någon rabatt

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av superapan:

Farsan köpte lite utrustning när det begav sig. Ett Chieftec Dragon fulltower och ett micro-ATX moderkort (P4 Northwood, klockade bra på sin tid). Bra luftigt. Chassit fick inte plats under skrivbordet, han förstod inte hur stort det var.

Underbart och fint minne lätt ett av dom snyggaste chassina som någonsin har gjorts imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Mbit82:

Nej jag får inte upp någon rabatt

Du måste vara inloggad hos Inet och vara verifierad SweClockers-medlem hos dem för att se rabatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Haha ja!

Dock måste jag säga att Fractal Designs nya Torrent-chassi är i klass med gamla Dragon full-tower.

Gud vad jag ångrar att jag inte har det chassit kvar...

En riktig klassiker, själv hade jag ett Thermaltake Xaser 2 som jag antar är starkt inspirerat av Dragon, om inte en direkt ripoff.
Det chassit tror jag fortfarande står hemma i någon garderob, jag har lite svårt för att göra mig av med gamla grejor

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av andreas_dock:

Finns säkert att hitta på blocket / tradera / facebook marketplace ☺️

Ja men det har inte samma affektionsvärde!

Skrivet av xc:

En riktig klassiker, själv hade jag ett Thermaltake Xaser 2 som jag antar är starkt inspirerat av Dragon, om inte en direkt ripoff.
Det chassit tror jag fortfarande står hemma i någon garderob, jag har lite svårt för att göra mig av med gamla grejor

Haha, jag förstår dig. Har så mycket skit som samlar damm.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det chassit var jag så stolt över när jag fick tag på, körde på full-tower modellen.

Nostalgi i mängder.

Japp! Jag hade själv Scorpio modellen. Jäklar vilken låda.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av xc:

En riktig klassiker, själv hade jag ett Thermaltake Xaser 2 som jag antar är starkt inspirerat av Dragon, om inte en direkt ripoff.
Det chassit tror jag fortfarande står hemma i någon garderob, jag har lite svårt för att göra mig av med gamla grejor

Tt Xaser II, Chieftec Dragon och Antec SX1030 tillverkades allihopa av OEM-makaren Chenming.

Permalänk
Hedersmedlem

Chieftec Dragon är lite hat-kärlek för mig. Något svårmekat och bara 80mm fläktar i hela chassit. Långa grafikkort krockade gärna med hårddiskburarna och det gick inte att ta loss moderkortsplåten.

Men sen är jag ju Addtronics fan rakt igenom

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Chieftec är OG chassi, drömmen var ett fulltower med vattenkylning när det begav sig

Jag hade ett Chieftec fulltower fast utan vattenkylning när det begav sig. Det var tusan inte lätt att släpa datorn och en 19" CRT på lan. Hade dessutom en liten coupé till bil på den tiden, det var knappt att chassit fick plats i bagageutrymmet

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Chieftec Dragon är lite hat-kärlek för mig. Något svårmekat och bara 80mm fläktar i hela chassit. Långa grafikkort krockade gärna med hårddiskburarna och det gick inte att ta loss moderkortsplåten.

Men sen är jag ju Addtronics fan rakt igenom

Det finns alltså utrymme för förbättring, läge för en remake med moderna mått och material?

Om det nu är så att generationerna som växte upp med de tidiga RTS och FPS:erna har blivit så gamla att vi bara vill ha remakes kräver jag att det också skall ske på peripheralsidan!

Chieftec Dragon, CCFL-rör, Fanguards med "biohazard" och "radioactive", Taisol-fläns med Delta-flläkt etc...

Gifv!

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Jag hade ett Chieftec fulltower fast utan vattenkylning när det begav sig. Det var tusan inte lätt att släpa datorn och en 19" CRT på lan. Hade dessutom en liten coupé till bil på den tiden, det var knappt att chassit fick plats i bagageutrymmet

De var ganska robust byggda de där chassina. Rejäl plåt, vägde typ ett ton tomt också, och då hade jag ändå bara miditowerversionen

Skruvade fast ett klassiskt lådhandtag på ovansidan för att underlätta omkringbaxandet av datorn när det begav sig. Funkade faktiskt riktigt bra.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

12 750 w på dagens nätagg., det var ju inte fy skam!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av OSkar000:

Chieftec Dragon är lite hat-kärlek för mig. Något svårmekat och bara 80mm fläktar i hela chassit. Långa grafikkort krockade gärna med hårddiskburarna och det gick inte att ta loss moderkortsplåten.

Men sen är jag ju Addtronics fan rakt igenom

Hade 120 mm ens kommit på den tiden? Jag minns det som att 80 mm-fläktar var normen men jag kan minnas väldigt tokigt... Det är lite rostigt i hjärnkontoret nuförtiden...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZedNet:

Det finns alltså utrymme för förbättring, läge för en remake med moderna mått och material?

Om det nu är så att generationerna som växte upp med de tidiga RTS och FPS:erna har blivit så gamla att vi bara vill ha remakes kräver jag att det också skall ske på peripheralsidan!

Chieftec Dragon, CCFL-rör, Fanguards med "biohazard" och "radioactive", Taisol-fläns med Delta-flläkt etc...

Gifv!

Det går alltid att förbättra ett chassi

Senare modeller hade hårddiskarna på tvären och plats för i alla fall ett par 120mm platser.

Men i grunden är det bra chassin. Bra kvalitet, bra passform och ganska rimligt prissatta också. Nätaggen som följde med har jag dock haft en del otur med...

Skrivet av Dinoman:

Hade 120 mm ens kommit på den tiden? Jag minns det som att 80 mm-fläktar var normen men jag kan minnas väldigt tokigt... Det är lite rostigt i hjärnkontoret nuförtiden...

Jättevanligt var det inte med 120mm fläktplatser men det löste de flesta med sticksåg, plåtsax eller dremel. Resultatet kunde variera en aning men de som var bra på att såga fixade det ganska snyggt.

Sen var ofta funktion viktigare än form på den tiden

Ljudnivå kom nånstans på plats 537 på priolistan... Delta 120mm i runt 4000rpm var inte ovanligt att se här på SweClockers.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av OSkar000:

Det går alltid att förbättra ett chassi

Senare modeller hade hårddiskarna på tvären och plats för i alla fall ett par 120mm platser.

Men i grunden är det bra chassin. Bra kvalitet, bra passform och ganska rimligt prissatta också. Nätaggen som följde med har jag dock haft en del otur med...

Jättevanligt var det inte med 120mm fläktplatser men det löste de flesta med sticksåg, plåtsax eller dremel. Resultatet kunde variera en aning men de som var bra på att såga fixade det ganska snyggt.

Sen var ofta funktion viktigare än form på den tiden

Ljudnivå kom nånstans på plats 537 på priolistan... Delta 120mm i runt 4000rpm var inte ovanligt att se här på SweClockers.

Haha ja fy fasen. Vindturbin var slutmålet!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Du måste vara inloggad hos Inet och vara verifierad SweClockers-medlem hos dem för att se rabatten.

Hur blir man verifierad SweClockers-medlem hos Inet, har varit medlem på SweClockers sedan 2015

Hittade det

Under kunduppgifter längst ner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinoman:

Haha ja fy fasen. Vindturbin var slutmålet!

En dator som inte kan suga i sig samma luftmängd som finns i en normalstor villa på mindre än en timma är inte värd att kallas dator!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Delta 120mm i runt 4000rpm var inte ovanligt att se här på SweClockers.

Jag skaffade en sån där 7000rpm(?) Delta 80mm som cpufläkt till min Athlon XP, tror den var specad till 56dB(A), men det lät ju bra mkt mer då man tryckte den tight mot en kylfläns. Dessutom gjorde ju varvtalet att den lät som de där enerverande 40mm-fläktarna. Den var ju på nivå att alla runtom en vände sig om med en blick som undrade om man var sjuk i huvudet då man slog igång datorn på LAN. Efterföljande konversation resulterade mer än en gång i att jag fick bevisa att den faktiskt kördes på 7v redan, och vid en 12voltsdemonstration blev det mer än ett "men för hlvete..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Jag skaffade en sån där 7000rpm(?) Delta 80mm som cpufläkt till min Athlon XP, tror den var specad till 56dB(A), men det lät ju bra mkt mer då man tryckte den tight mot en kylfläns. Dessutom gjorde ju varvtalet att den lät som de där enerverande 40mm-fläktarna. Den var ju på nivå att alla runtom en vände sig om med en blick som undrade om man var sjuk i huvudet då man slog igång datorn på LAN. Efterföljande konversation resulterade mer än en gång i att jag fick bevisa att den faktiskt kördes på 7v redan, och vid en 12voltsdemonstration blev det mer än ett "men för hlvete..."

De jäklarna började ju flytta på sig själva också, inte roligt att försöka fånga en sådan i full RPM. Vill minnas att de drog blod flera gånger...

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av thu:

Jag skaffade en sån där 7000rpm(?) Delta 80mm som cpufläkt till min Athlon XP, tror den var specad till 56dB(A), men det lät ju bra mkt mer då man tryckte den tight mot en kylfläns. Dessutom gjorde ju varvtalet att den lät som de där enerverande 40mm-fläktarna. Den var ju på nivå att alla runtom en vände sig om med en blick som undrade om man var sjuk i huvudet då man slog igång datorn på LAN. Efterföljande konversation resulterade mer än en gång i att jag fick bevisa att den faktiskt kördes på 7v redan, och vid en 12voltsdemonstration blev det mer än ett "men för hlvete..."

Ah. Körde du en Zalman potentiometer?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Tror inte jag hinner påbörja mitt bidrag innan jul.. Det är mycket plugg just nu. Får till och med skjuta upp mitt Alder Lake-bygge till mellandagarna.

Visa signatur

Main: i7 12700K @ Stock | RTX 3070 8 GB | 64 GB DDR4 | 1 TB NVMe SSD
Sec: i7 2600K @ 4.5GHz | GTX 960 4 GB | 16 GB DDR3 | 500 GB SSD
Lap: Ryzen 7 4700U | 16 GB LPDDR4X | 500 GB NVMe SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ah. Körde du en Zalman potentiometer?

Här var det inga finlösningar Tog ett par enkardelkablar och tryckte in i fläktkontakten, och sen + till +12v och - till +5v för 7v därimellan. Lite eltejp på det för att det inte skulle råka glida ut och kortsluta nåt.

Skrivet av ZedNet:

De jäklarna började ju flytta på sig själva också, inte roligt att försöka fånga en sådan i full RPM. Vill minnas att de drog blod flera gånger...

Jag har för mig jag tog träskruv eller liknande och helt enkelt skruvade fast den i kylflänsen. Och jo, knogarna blev blodiga ett antal gånger då man fipplade runt i chassit och råkade nudda fläkten. Men i det avséendet hade jag faktiskt nåt värre också, kommer inte ihåg vart den kom ifrån, men det var en högvarvig fläkt på kanske 180 eller 200mm, med fläktblad i metall. Drog flera ampere i 12v. Då jag testkörde den så sög den tag i lite hushållspapper som den trasade sönder och blåste ut på andra sidan.
Det tog inte många minuter innan jag råkade få en smäll på pekfingret rakt framifrån, som klövs de där 5-6millimetrarna in till benet. Efter att ha tejpat ihop fingret så övergav jag fullständigt tanken på att stoppa den i datorn. Hörde med en polare om han ville testa om den kunde pressa hans pentium 3:a lite ytterligare, men visade fingret och varnade för riskerna. Han stoppade in en blyertspenna som höggs itu utan minsta problem, sen brädade han min speedrun till ofrivillig blodsutgjutelse och gav upp den fläkten han med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Här var det inga finlösningar Tog ett par enkardelkablar och tryckte in i fläktkontakten, och sen + till +12v och - till +5v för 7v därimellan. Lite eltejp på det för att det inte skulle råka glida ut och kortsluta nåt.

Jag har för mig jag tog träskruv eller liknande och helt enkelt skruvade fast den i kylflänsen. Och jo, knogarna blev blodiga ett antal gånger då man fipplade runt i chassit och råkade nudda fläkten. Men i det avséendet hade jag faktiskt nåt värre också, kommer inte ihåg vart den kom ifrån, men det var en högvarvig fläkt på kanske 180 eller 200mm, med fläktblad i metall. Drog flera ampere i 12v. Då jag testkörde den så sög den tag i lite hushållspapper som den trasade sönder och blåste ut på andra sidan.
Det tog inte många minuter innan jag råkade få en smäll på pekfingret rakt framifrån, som klövs de där 5-6millimetrarna in till benet. Efter att ha tejpat ihop fingret så övergav jag fullständigt tanken på att stoppa den i datorn. Hörde med en polare om han ville testa om den kunde pressa hans pentium 3:a lite ytterligare, men visade fingret och varnade för riskerna. Han stoppade in en blyertspenna som höggs itu utan minsta problem, sen brädade han min speedrun till ofrivillig blodsutgjutelse och gav upp den fläkten han med.

Jag körde också 7V via lösa kablar och molex-kontakterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ja de där chassit har man mycket minnen utav...

Väger också som en rysk ubåt 😂

Har kvar ett i aluminium. Tyvärr inte fulltower utan nån mellanmjölks variant

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Discovered:

Tror inte jag hinner påbörja mitt bidrag innan jul.. Det är mycket plugg just nu. Får till och med skjuta upp mitt Alder Lake-bygge till mellandagarna.

Du kan alltid satsa på en nyårshälsning istället så in den komma med i nyårskrönikan

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Rimmad tomte ger mig en massa dåliga tankar. Kanske bara är min sjuka hjärna

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av willienelpson:

Har kvar ett i aluminium. Tyvärr inte fulltower utan nån mellanmjölks variant

Ahh just de, de hade nån sådan ”modern version” med kanske.

Nej för tusan gubbar, skall de vara Chieftech så skall de vara stålburarna som kan extraknäcka som ankare ⚓️ 😅👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Deep Dive? Är det en DRG referens jag ser?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Urläcker bild lucka nr 3! Grymt jobbat!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av andreas_dock:

Ahh just de, de hade nån sådan ”modern version” med kanske.

Nej för tusan gubbar, skall de vara Chieftech så skall de vara stålburarna som kan extraknäcka som ankare ⚓️ 😅👍🏼

Stämmer! Fullt med vassa kanter. Om det inte har skett blodutgjutning vid installation så är det inte äkta vara.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt