Två anslutningsproblem med ny gaming dator

Permalänk
Medlem

Två anslutningsproblem med ny gaming dator

Hej,
Har en ny laptop, Lenovo Legion Pro med ett GeForce RTX 3070. Datorn har HDMI, men inte DP. Dessutom finns dessa:
USB-A 3.2 Gen 1 antal portar (Superspeed 5Gbps) 4
USB-C 3.2 Gen 2 antal portar (Superspeed 10Gbps) 2

Har också en ny gamingskärm (max 240 hz vid 1440p) jag tänkt använda till den. Skärmen har dessa:
1 HDMI 2.0 (med stöd för HDCP)
1 DisplayPort™ 1.4 (med stöd för HDCP)

Jag har googlat lite kring HDMI v 2.0 och DP 1.4, men blir inte riktigt klok på det hela. Någon som har stenkoll?
Hur gör jag för att få så hög hz som möjligt vid 1440p? t.ex. 180 eller 200 om nu inte 240 är möjligt...
Länka gärna till en specifik produkt i nån webshop (kabel + eventuell adapter) som jag kan köpa. Jag är lost.

Det andra, men borde vara enkelt att lösa, är att jag har ett headset som har en lite grön ljudkabel och en rosa mickabel. Hur gör jag med detta mot laptop som bara har en ingång?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av user01:

Hej,
Har en ny laptop, Lenovo Legion Pro med ett GeForce RTX 3070. Datorn har HDMI, men inte DP. Dessutom finns dessa:
USB-A 3.2 Gen 1 antal portar (Superspeed 5Gbps) 4
USB-C 3.2 Gen 2 antal portar (Superspeed 10Gbps) 2

Har också en ny gamingskärm (max 240 hz vid 1440p) jag tänkt använda till den. Skärmen har dessa:
1 HDMI 2.0 (med stöd för HDCP)
1 DisplayPort™ 1.4 (med stöd för HDCP)

Jag har googlat lite kring HDMI v 2.0 och DP 1.4, men blir inte riktigt klok på det hela. Någon som har stenkoll?
Hur gör jag för att få så hög hz som möjligt vid 1440p? t.ex. 180 eller 200 om nu inte 240 är möjligt...
Länka gärna till en specifik produkt i nån webshop (kabel + eventuell adapter) som jag kan köpa. Jag är lost.

Det andra, men borde vara enkelt att lösa, är att jag har ett headset som har en lite grön ljudkabel och en rosa mickabel. Hur gör jag med detta mot laptop som bara har en ingång?

DP versionen säger att den har potential för högsta bandbredden på skärmen men vad spelar det för roll om du inte har DP på datorn ? Har du bara HDMI så är det ju det du behöver använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

USB-C på baksidan av laptoppen är väl även DP.
Skaffa USB-C till DP kabel?

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem

Nån som har någorlunda koll ?

Tror det ska gå att få ~165 hz vid 1440p för mig, med något som kallas DSC + chroma subsampling 4:2:0

Men jag har ingen aning om hur, och med vilken kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

DP versionen säger att den har potential för högsta bandbredden på skärmen men vad spelar det för roll om du inte har DP på datorn ? Har du bara HDMI så är det ju det du behöver använda.

jag har ju usb-c som man tydligen kan använda som DP
därav min fråga. exakta nivåer, och HUR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av user01:

jag har ju usb-c som man tydligen kan använda som DP
därav min fråga. exakta nivåer, och HUR

Tillverkarna är otroligt dåliga på att skriva ut vad man använder usb c till (oftast ger de absolut inga uppgifter alls) så det får man oftast prova sig fram till därav tråden nedan.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1458109-displayport-ov...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.