Kunder lurade genom CDON Marketplace

Permalänk
Medlem

Beställde en switch för någon månad sen från mobileshop.se, har inte testat den än men allt verkar ju vara i boxen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av flashen:

Har alltid haft en skum känsla av att handla från CDON, kommer försöka att inte handla där längre nu

Man handlar alltså av andra på CDON, inte direkt från dem

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

De borde faktiskt ha nån koll på de företag som får sälja genom dem.

Hur då? Ge mig tusan på att du får en fin summa pengar av CDON om du kommer fram till en lätt och billig lösning.

Permalänk
Medlem

Köper endast produkter när det är cdon som själva levererar, står klart och tydligt under priset vem som säljer varan lr om det finns flera säljare.

Köpt 2 gånger av annan köpare än cdon, fick mina varor men leveranstid på 2-3 veckor inte ok.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Så jag har blivit blåst? För jag beställde ju Xbox Series X. Min står det att den har skickats men postnord har ju inte fått den än och ändå står det upp till 3 veckors leveranstid.

Ja, om säljaren på CDON var Mobileshop. Hoppas du handlade på faktura iallafall.

Visa signatur

NetSurfer



Permalänk
Medlem
Skrivet av NetSurfer:

Ja, om säljaren på CDON var Mobileshop. Hoppas du handlade på faktura iallafall.

Jag jag handlade från mobilshop.se. Nix handlar inte faktura. alltid direktbetalning.

Suck...

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

cdon är skit, detta visar ju bara varför man sak undvika och handla av stor aktörer istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Hur då? Ge mig tusan på att du får en fin summa pengar av CDON om du kommer fram till en lätt och billig lösning.

Ja, man kan ju börja med en helt vanlig upplysning. Den hade i detta fallet visat att bolaget inte omsatte några pengar 2019 och inte ännu publicerat några siffror för 2020. Med en enkel regel om nyckeltal som visar på friska bolag hade dom inte släppt in denna försäljare.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag jag handlade från mobilshop.se. Nix handlar inte faktura. alltid direktbetalning.

Suck...

Har du handlat med ett kreditkort så kan du reklamera köpet via banken
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/guider--checklist...

En bra anledning till varför man ska handla med ett kreditkort på nätet

Om nu inte cdon kliver in och betalar tillbaka för dom som blivit blåsta

Permalänk
Medlem

Det står ju vart varan du köper kommer ifrån. Handlat från cdon otaliga gånger och aldrig haft problem. Kollar alltid upp företaget som levererar innan jag beställer dock.

Permalänk
Medlem

Scammers blir mer och mer uppfinningsrika och i det här fallet har ju CDON hjälpt dom stort genom att tillhandahålla en "legit" fasad. Alla har inte koll, det är det scammers lever på.

Var många år sen jag handlade på CDON, kändes skumt redan för länge sen, dom har gått ner sig rejält från att ha varit en hygglig skivshop.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

CDON har gått utför ända sedan de började med marketplace. Det är trist, brukade handla mycket därifrån innan.

Jupp, varför ha dom som mellanhand med en extra avgift licksom.

Reggade konto på berörda butiker istället eller så skickar jag päronen direkt till berörd butik när dom vill köpa på cdon och man ser att jag skiten kan hämtas i staden 2 mil ifrån dom.

CDON var inte så seriösa förr, definitivt inte efter market place skiten.

Sidan fyller igen funktion i min mening så den kan lika gärna dö.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att det inte går att se betygen på dessa tredjeparts shoppar? Det kan man göra på Amazon, kan också tänka mig att Amazon erbjuder bra mycket mer skydd/service vid köp av trejdepart jämfört med CDON.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jupp, varför ha dom som mellanhand med en extra avgift licksom.

För att de kan ha ett mycket större utbud utan att de behöver lagerhålla varorna eller ens ha koll på vissa marknadssegment. Om kunden handlar hos cdon kommer kunden inte handla någon annanstans.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte problematiken. Det är inte precis finstilt. Det har under lång tid stått tydligt under "lägg till i kundkorg knappen" vem som säljer och skickar varan. Finstilt är det när man måste leta efter informationen i ett avtal.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem

CDON har blivit ett riktigt lågvattens ställe.
Köpte ifrån cdon innan de bestämde sig för att bli en platform för säljare.
Men nu är det skumt som fan

Visa signatur

Chassi: Define R4, PSU: Corsair AX 850W MB: Asus Sabertooth Z77, CPU: Intel I5-3570K@4.2, RAM: Corsair Vengeance 16Gb 1600Mhz DDR3, GPU: Evga Gtx 780 Classified, SSD: Samsung 840 pro 256GB, HDD: Samsung Spinpoint F3 500GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Ljudkort: Asus Xonar Essence STX, Kylning: Corsair H80i, Skärm: Dell u2311h

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

För att de kan ha ett mycket större utbud utan att de behöver lagerhålla varorna eller ens ha koll på vissa marknadssegment. Om kunden handlar hos cdon kommer kunden inte handla någon annanstans.

Alla andra har ju lika stort utbud gemensamt, desutom ska garantier osv hanteras av företaget som sålt varan.
CDON är bara en halick som tar ut en extra avgift för inget av värde.

Så nåt utbud har dom inte, andra har utbud, support har dom inte heller.

Permalänk
Medlem

CDON...ja kanske för 15år sen?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Betala inte innan man får varan.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

men kan ifrågasätta hur säkert det är att handla från inet, webhallen och co.

Alltså, en sak ska du ha klart för dig. Inet är SÅ JÄVLA BRA att jag fäller en tår när jag tänker på det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Alla andra har ju lika stort utbud gemensamt, desutom ska garantier osv hanteras av företaget som sålt varan.
CDON är bara en halick som tar ut en extra avgift för inget av värde.

Så nåt utbud har dom inte, andra har utbud, support har dom inte heller.

Jag förklarar varför de finns som mellanhand, det är bara fakta så jag förstår inte vad du diskuterar emot riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, man kan ju börja med en helt vanlig upplysning. Den hade i detta fallet visat att bolaget inte omsatte några pengar 2019 och inte ännu publicerat några siffror för 2020. Med en enkel regel om nyckeltal som visar på friska bolag hade dom inte släppt in denna försäljare.

Det stämmer ju på väldigt många som är legitima också. Så såg min omsättning ut innan jag sålt mina första vara på den tiden jag sysslade med sådant. Så det är inte någon vettig måttstock.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Lite varför jag börjat välja amazon mer och mer, köper man från en ansluten återförsäljare kan de sällan fula sig mot kunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det stämmer ju på väldigt många som är legitima också. Så såg min omsättning ut innan jag sålt mina första vara på den tiden jag sysslade med sådant. Så det är inte någon vettig måttstock.

Jag är medveten om att nystartade bolag ser ut så. Mitt eget aktiebolag som nu har typ 10 år på nacken var inte heller AAA första åren. Men om man nu ska driva en seriös marknadsplats så behöver man nog sätta en del tuffa regler och jobba med etablerade bolag för att slippa den här typen av problem. Så det är absolut en del av en vettig måttstock om än inte fullständig.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Fattar inte... Idag kan ju företag hävda tryckfel eller fel prissättning och häva köpen. Varför gör man inte det?
Jag beställde en Galaxy S21 för typ 2600 kr eller vad det nu var för några månader sen. Betalning gick igenom och jag fick en bekräftelse om detta. För några år sen hade de varit skyldiga att leverera varan på dessa premisser. Men idag kunde de helt enkelt häva köpet och bara sätta tillbaka pengarna efter några dagar. Den luddiga motiveringen gäller; "om prissättningen är uppenbart felaktig så att kunden borde förstått detta". Nåt i den stilen. För mig är en högre prissättning uppenbart felaktig men det spelar visst ingen roll. Samma sak hände när jag beställde typ världens snabbaste nvme på amazon på 2 eller 4 TB för typ 1500 kr som normalt sett kostade runt 10000 kr. Det här blir problematiskt för mig som konsument eftersom jag aldrig köper något till ordinarie pris förutom typ mat.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Fan. Beställde AirPods pro från mobileshop. Har inte fått dem än. Vad gör jag nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazze:

Har du handlat med ett kreditkort så kan du reklamera köpet via banken
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/guider--checklist...

En bra anledning till varför man ska handla med ett kreditkort på nätet

Om nu inte cdon kliver in och betalar tillbaka för dom som blivit blåsta

Jag har skrivit till dom angående detta och begärt få tillbaka.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Fattar inte... Idag kan ju företag hävda tryckfel eller fel prissättning och häva köpen. Varför gör man inte det?
Jag beställde en Galaxy S21 för typ 2600 kr eller vad det nu var för några månader sen. Betalning gick igenom och jag fick en bekräftelse om detta. För några år sen hade de varit skyldiga att leverera varan på dessa premisser. Men idag kunde de helt enkelt häva köpet och bara sätta tillbaka pengarna efter några dagar. Den luddiga motiveringen gäller; "om prissättningen är uppenbart felaktig så att kunden borde förstått detta". Nåt i den stilen. För mig är en högre prissättning uppenbart felaktig men det spelar visst ingen roll. Samma sak hände när jag beställde typ världens snabbaste nvme på amazon på 2 eller 4 TB för typ 1500 kr som normalt sett kostade runt 10000 kr. Det här blir problematiskt för mig som konsument eftersom jag aldrig köper något till ordinarie pris förutom typ mat.

Fast dom den här tråden handlar om har betydligt värre problem än dig, dom skulle inte ens få några pengar tillbaka om inte CDON som dom nu sagt skall träda in och kompensera(får se hur det går). Mobilshop.se har sysslat med rent bedrägeri, det kreativa här var att dom skickade med en liten lapp istället för en tegelsten.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jumpcut:

Ja, man kan ju börja med en helt vanlig upplysning. Den hade i detta fallet visat att bolaget inte omsatte några pengar 2019 och inte ännu publicerat några siffror för 2020. Med en enkel regel om nyckeltal som visar på friska bolag hade dom inte släppt in denna försäljare.

Så om man inte omsätter något så får inte bolaget finnas? Jösses, då skulle halva Sverige stanna upp.

Permalänk
Medlem

Ja, vad ska man säga? Jag är nästan mer fascinerad över att dom lyckades pumpa ut 15-20 mille än att folk handlade. Även imponerad över deras hack med att skicka ut ett kuvert för att lura systemet att varan har hämtats ut, väl genomtänkt.

EDIT: Just fan, rätt iskallt att skicka med en 15% rabattkod som ska nyttjas innan december i år också. Vad är det för lirare som kör det här rejset?