Vilken Amiga ska jag behålla? A500? A1200T? A3000?

Permalänk
Medlem

Vilken Amiga ska jag behålla? A500? A1200T? A3000?

För ca 20 år sedan lade jag rabarber på en A1200T och en A3000, för att nån gång i framtiden greja med dem. (Hade ett par Amiga 500 sedan många år). Efter att barnen kom, etc, det ena med det andra, så har de blivit stående i källarförrådet. Endast min Amiga CD32 är inkopplad till TVn.

För ett tag sedan flyttade jag, till en större lägenhet - men med mindre förråd. Jag har 3 flyttlådor med Amiga-jox. Målet är att de ska bli 1, eller kanske max 2. Just nu står alla 3 lådorna i min lägenhet, så nu ska de gås igenom.

Amiga 500 kommer jag nog att behålla av nostalgiskäl, har ett VXL-030 med 2MByte minne så den har lite extra krut.

Men att ha både en A1200T och en A3000, det är lite väl mycket.

A1200T ser ganska risig ut, behöver nog recappas (inte startad på många år dessutom), har ett 50MHz Blizzard 030-kort + okänd mängd minne + SCSI-kort med okänd mängd minne. Acceleratorkortet är urkopplat nu, så det inte förstörs om datorn brinner upp nästa gång jag startar den. Har CD-brännare ansluten, det kan ju vara kul. Jag har även en 20GB IDE SSD till den, okänd status och funktion. Har nån slags tangentbordsadapter så man kan köra PC-tangentbord har jag för mig. A1200T känns helt onödig idag, går ju att fixa stor lagring internt även i små Amigor, man behöver inte 2 3.5"-hårddiskar och CD-läsare. Byggd i ett riktigt fult PC AT-chassi.

A3000 är den långsammaste av burkarna, tror den bara har 16MHz 030, men det kan med lite tur vara så att jag minns fel och att den är 25MHz. Men den har flicker-fixer, det kan ju underlätta. Saknas en del skruvar i chassit och kanske internt, tror någon plockade ur nån hårddisk och ett genlock-kort innan den gavs bort till mig. Stod i en butik i flera år och visade en informationsslinga. Men den funkade iaf sist jag provade. Det är egentligen den här jag tänkt mig spara och ha framme, med en 15" VGA-monitor och så tänkte jag göra våld på chassit och montera en SCSI-CDRW. Problemet är att jag saknar tangentbord. Jag har ett löst A500-tangentbord liggande som går att koppla in med en DIN-adapter, men det är ju ingen lösning i längden. Tangentbord till A3000 kan ju utan vidare gå på ett par tusen, vilket känns rätt ovärt.

Jag lutar nästan åt att endast behålla 500'an. Men då kanske sälja VXL-kortet och skaffa något modernare och tråkigare kort med mer minne och lagring. Amiga 3000 känns mest bara krånglig, speciellt utan tangentbord. Eller är den guld värd med sin scan doubler & flickerfixer? Amiga 1200T känns som sagt helt överkurs idag, vad ska man med en sådan till om det inte är just för stora expansionskort eller CD-ROM? Det kanske är enklare att fixa nätverk till A1200T än mina andra Amigor, via PCMCIA antar jag. Nätverk känns som att jag måste ha för att inte få krupp.

Tillägg: Kör dessutom MorphOS på Apple iBook G4 med PowerPC-processor på kring 1GHz, den är ju riktigt snabb för att köra ett "AmigaOS", men eftersom det är så drygt att registrera MorphOS så har jag aldrig kommit mig för. Annars är det ju rätt coolt med en "Amiga"-laptop med sådana prestanda, wifi, SSD, etc. Kanske ska kolla lite mer på den. Annars får väl den också åka nån gång.

Eller så behåller jag alltihop. Jag har dock lovat att rensa lite...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd

För oss som inte är jätteinsatta i vad dessa motsvarade på sin tid, vad kunde de göra och hur står de sig egentligen i förhållande till varandra?

Som totalt oinsatt lekman låter de alla som museiprylar som du kanske kan tjäna en hacka på att ha kvar i några år till om inte kontakterna ärgat sönder, men jag har som sagt ingen aning.

Permalänk
Medlem

500an är ju en fuskdator men jag förstår att man vill ha den för programmens skull.

3000 är den enda "riktiga" retrodatorn så den är kul ur den synvinkeln.

Men 1200 har o andra sidan AGA grafiken (för den finns väl inte på vxl modern?)

Så är det mjukvara eller hårdvara som lockar dig mest? Tror de flesta program som krävde 030 kan köras på en moddad 500 som du har, men du får inte de fantastiska färgerna som AGA gav.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag hade utan tvekan sparat A3000. AGA kändes ganska värdelöst till allt annat än spel. Hade senare A4000 och körde med mitt CyberVision i 99 fall av 100.

Skaffa en Lyra 3 och kör med ett stilfullt PC tangentbord tills du kommer över ett Amiga tangentbord för en liten peng:
https://amigastore.eu/en/360-pc-keyboard-adapter-lyra-3-bigbo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

För oss som inte är jätteinsatta i vad dessa motsvarade på sin tid, vad kunde de göra och hur står de sig egentligen i förhållande till varandra?
Som totalt oinsatt lekman låter de alla som museiprylar som du kanske kan tjäna en hacka på att ha kvar i några år till om inte kontakterna ärgat sönder, men jag har som sagt ingen aning.

Prestandamässigt är de likvärdiga, Amiga 500 i originalutförande har en 7MHz 68000-processor, vilken i en Amiga har ungefär samma hastighetskänsla som en 7GHz Ryzen i en PC. Lite tillspetsat. Alla mina tre Amigor har dock 68030-processorer, och är ca 10x snabbare, beroende på vad man gör. Det är inga riktiga värstingar, det finns Amigor med snabbare acceleratorkort.

Amiga 500 är kompatibel med alla klassiska spel, om man bootar den med 68000-CPU, Amiga 1200T är kompatibel med de spel med bättre grafik som kom i början av 1990-talet, samt de flesta klassiska spel. Den är samtida med min Amiga CD32 spelkonsoll, som jag med stort nöje ibland spelar Deluxe Galaga AGA på, Amiga 3000 är mer kompatibel med PC-monitorer, men inte med riktigt alla spel.

Hade de varit i kanonskick i box kunde de varit värt en del kanske, nu är de i bästa fall fungerande och slitna, men jag har mest platsproblem och vill bli av med ett par, samt lite extragrejer som joystickar etc. Har nog minst 500 disketter också, tar faslig plats, att ha spel på CD eller modernt minneskort är nog lösningen på det.

Skrivet av talonmas:

500an är ju en fuskdator men jag förstår att man vill ha den för programmens skull.
3000 är den enda "riktiga" retrodatorn så den är kul ur den synvinkeln.
Men 1200 har o andra sidan AGA grafiken (för den finns väl inte på vxl modern?)

Så är det mjukvara eller hårdvara som lockar dig mest? Tror de flesta program som krävde 030 kan köras på en moddad 500 som du har, men du får inte de fantastiska färgerna som AGA gav.

Svårt att säga om det är mjuk- eller hårdvara...jag är ingen purist, men köra emulator på PC är inte alls samma sak exempelvis. Har kört WinUAE till och från, bland annat för att kompilera ett gammalt program jag gjorde på hedenhös, men det är lite trist. Jag gjorde, för skojs skull, en del musik på min Amiga 500, när jag bytte till PC tappade jag all kreativ lust på den fonten. Gjorde mest i NoiseTracker, ProTracker, StarTrekker, Music Line Editor. Har ett midi-interface som kopplas till en gammal Casio-keyboard för att kunna spela musik jag gjort i Bars&Pipes och OctaMED (tror jag det var). Det funkar nog till alla Amigorna, om serieportarna lever. Jag har ingen nostalgisk koppling till AGA-spel, även om jag spelade några på min CD32 (mest Civilization AGA), men det skulle vara kul att se AGA-demos, det kan jag ju bara på A1200T (och CD32, i viss mån).

Skrivet av walkir:

Jag hade utan tvekan sparat A3000. AGA kändes ganska värdelöst till allt annat än spel. Hade senare A4000 och körde med mitt CyberVision i 99 fall av 100.

Skaffa en Lyra 3 och kör med ett stilfullt PC tangentbord tills du kommer över ett Amiga tangentbord för en liten peng:
https://amigastore.eu/en/360-pc-keyboard-adapter-lyra-3-bigbo...

Hm, ja. För 5-6 år sedan kunde man köpa (engelska) Amigakeyboard för runt 500, verkar svårare nu. Får hoppas på en kickstarterkampanj kanske. Verkar svårare att expandera A3000 också, med modern hårdvara (SSD, Wifi, hdmi) men jag vet inte om det stämmer eller bara är något jag fått för mig.

Tillägg: Steg 1 är väl att koppla upp alla och göra en bedömning. Jag har en del tid över i veckan, så får se hur det går.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Gillar inte att släppa trådar för vinden, så här kommer en uppdatering.
Efter att ha klippt och klistrat bland chip och utrustning har jag nu:

1 st Amiga 500 igång, med VXL030-accelerator med 40MHz 68030, 2 MB extraminne på det, 1MB chipmem, och Kickstart 1.2 eller 2.04, kan även boota ren 68000. Ingen hårddisk, har en kontroller liggande och en liten scsi-disk, men det är lågprioriterat just nu.

Jag har även 1 st Amiga 1200T igång. Blizzard 68030-accelerator på 50MHz, men ingen FPU tyvärr. 32 MB minne på den, samt ett SCSI-kort med 32MB minne på. 32GB SSD hade jag liggande, så den satte jag in istället för hårddisk eller CF-kort som många kör med. DVD-brännare, ska försöka göra datorn CD32-bootande också. Funderar på att sätta upp nätverksfunktioner, kolla om AmigaOS3.2 är bra.

Amiga 3000 sålde jag, den hade läckt vid batteriet (men fungerade ok) så tänkte någon mer kompetent skulle ta över den.

--

Utsvamlat och oredigerat, jag är förkyld och orkar inte strukturera upp det här:

Jag testade datorerna, som var dessa:

Amiga 500 rev6A moddad till 1mbyte chipmem- endast moderkort & diskdrive, själva höljet/skalet är borta, tangentbordet ligger löst. Datorn slutade funka nån gång i samband med att nätagget (2.5A) slutligen gav upp andan efter många års överansträngning. Jag köpte då en Amiga 500+ för 500kr inklusive nyare nätagg, en hög disketter, joystickar etc.
Jag har skrivit ”trasig kickstart (1.3)”? på en lapp vid moderkortet. Lade den på ett bord, provade att starta, skärmen blinkade lite trött. Hittade en 1.2-kickstart i en låda, då startade datorn. Satte i min VXL-030-accelerator. Helt dött. Plockade ur CPU (68000), satte in en 68010, tryckte till alla chipen på kortet, nu funkade det, men datorn hängde sig med lila skärm, typ. Jumprade bort acceleratorkortets extra kickstart. Funkade. Bytte kickstart till annat 2.04-chip och satte tillbaks jumpern, funkade. Vet inte om det var fel på något av det jag bytte, men kickstart 1.3 som satt på moderkortet tror jag nog är fel på.

Den här datorn behåller jag som retroburk, då den bör klara de flesta klassiska spel - det går att boota utan acceleratorkort och med KS1.2, eller med acceleratorkort etc. Har ingen hårddisk till denna, än, då min förra rasade (i backen). Kan koppla den till TV med diverse kablage typ RGB-Scart eller RGB-HDMI-konverterare. Bor nu i ett Amiga 500plus-skal (se nedan), med A500plus-tangentbord.

Amiga 500+ (rev8A tror jag) - Fungerade när jag lade ner den i förrådet för typ 20 år sedan. Fungerar inte nu. Plockade bort ett ärgat batteri som dessutom läckt. Såg inte riktigt bra ut. Tvättade med ättika & isopropanol. Fungerar inte. Tror de flesta chipen på den är ok, den här får vara reservdelsdator tills jag orkar titta på den. Är inte kompetent nog att löda förbi ledningar som kan ha gått sönder av batteriläckaget.

Amiga 3000. Såg rätt fin ut, men batteriet hade läckt lite. Provade den, allt verkade funka, klippte bort batteriet, sålde den till en kompetent person som säkert kan fixa till det där med batteriläckage. Lite synd trots allt, den gav riktigt skarp bild på VGA-skärm och hade HD-diskettstation.

Amiga 1200T. Funkar, men ska nog recappas. Har en DVD-brännare i den, av äldre snitt som kan bränna skivor så långsamt som Amigan klarar (typ max 8x CD, men helst 4x eller mindre) och som läser allt man kastar på dem. Hade visst 2x32Mbyte minne på acceleratorkortet, totalt 64Mbyte. Kanske lite mer än vad som behövs, funderar på att sälja SCSI-kortet med 32Mbyte RAM. Hade tänkt sätta på en SCSI-SD-adapter, men de ligger bortemot 1000kr samt kräver en custom-kabel. Inte värt besväret, även om det kanske blir 2-3x snabbare laddning än via IDE. Satte en 32GByte SSD som boot-disk, ska sätta en 40GByte hårddisk som backupdisk tror jag, har en riktigt tyst liggande till ingen nytta. Har ett PCMCIA-nätverkskort liggande, funderar på att försöka sätta in det. Baserat på nåt prism-chipset som ”ska” funka. Funderar även på att sätta in ett CF-kort, har en hårddiskkontakt över (eller två), kan inte skada att sätta en kabel till CF-adapter så man kan komma åt ett CF-kort utanför burken om man vill föra över filer och inte orkar gå vägen via diskett eller CD (eller nätverk). Kostnaden är liten, kring 100kr kanske.
Funderar även på att skaffa en RGB-VGA-adapter, tror att min Benq-monitor ska kunna ta emot 15KHz-signaler från Amigor, kan vara värt att prova även om det är en 16:9-skärm.

Amiga 1200T är den jag kommer att fokusera på när jag ska retronörda, den är helt enkelt enklare att arbeta med än Amiga 500 tack vare CD-drive, eventuellt nätverk, SSD som lätt går att flytta till PC och läsa i WinUAE (och sätta upp där) etc, osv. Har fått över hela min rasade Amiga500-hårddisk till den, typ, men ska sätta upp den från scratch.

[TL]Utveckling om min hårddisks räddande, klipper in från annan tråd då jag inte ids fixa till det bättre:

För många år sedan (1997) rasade min Amiga-hårddisk (scsi-Quantum 120LPS), den hade trilskats ett tag och jag hade undvikit att använda de yttre spåren av den. Jag hade raderat en partition med fonter och skit för att börja förbereda arkivering och överföring till disketter. Men, sedan rasade hårddisken (extern) på riktigt, i golvet, och då var det inte kul.
120MByte data, det viktigaste (kod, egen musik, texter, etc) hade jag på disketter, men hårddisken kändes igen av kontrollern typ 1 gång av 20-30, rasslade som om det låg smågrus bland skivorna, och lät som fan, jag hade ca 8 partitioner på den i 2-3 olika filformat, och ingen annan dator just då heller.

Lade hårddisken i en byrålåda, använde Amigan med disketter + bootbar RAM-disk, tills jag ca år 2000 köpte en PC. Försökte med hårddisken i en bättre kontroller, men min hårddisk hade inte RDB (Amigans 'MBR') pga tysk ful-kontroller jag hade (Multi-Evolution) så enda sättet att komma åt hårddisken var att boota 20-30 gånger (från diskett) innan hårddisken hittades och sedan kopiera till PC-disketter (720kb) för att föra över till PC och bränna ut på CD. Jag tror jag räddade det mesta, men flera partitioner fick jag inte kontakt med. Ofta kraschade datorn hipp som happ.

Lade den trasiga hårddisken i en byrålåda igen.

Hoppa fram 20 år. Nu går jag igenom mina Amigagrejor medan jag vabbar med sjuka barn.
Fram med en PC med PCI-platser, i med ett Adaptec SCSI-kort, boota linux. Hårddisken hittas även nu en gång på 10-20 kanske. Svetten pärlas, hårddisken låter som fan, kör en snabb DD som går igenom hela hårddisken, 120Mbyte. 4Mbyte corrupted data.
Gör Gnu ddrescue. Den lyckas på första försöket (som ju tar en stund) få fram allt utom ca 250kbyte corrupted data. Sedan kör jag en gång till med lite "värre" inställningar och på dessa 120Mbyte blev till slut bara 27kbyte oläsligt.

Att läsa image-filen i Linux gick inte, det fanns ju inget standard RDB-block och partition table. Min Amiga-scsi-kontroller skrev data från partition 1 där RDB brukar ligga (block 0-1) så det gick inte att lägga till ett RDB utan att sabba åtminstone första partitionen, och dessutom min kontrollers ostandard-bootblock som innehåller partition tables.

Enter Win-UAE. Laddade hem ROM för min multievolutioncontroller, satte upp WinUAE ungefär som min Amiga, och lyckades boota från min ddrescue-image. För att göra en lång historia kortare fick jag därefter, via en mountlist jag sparat på datorn 1997, ut en lista på partitioner, med block, cylindrar, filsystem, hela faderullan, och lyckades mounta alla partitioner en och en och kopiera över data. Tror det var ca 2 filer på hela hårddisken som var trasiga.

Ett, för mig, totalt osannolikt fantastiskt resultat. Tack ddrescue! Kul att kunna se sina gamla grejer igen, men jag ska fortsätta den här historien i en annan tråd nån gång.
Nu ligger grejerna på en IDE-SSD i min Amiga 1200T. (Den SSDn säger sig ha 10 år data retention (MLC), MTBF på 3.6 miljoner, "Additional security is provided by advanced power-shield technology, which prevents data loss in the event of a sudden power failure", men jag litar inte helt på just det)

Dold text

Har en flyttkartong med disketter också, nästan. Mer än jag trodde. Sjukt mycket, många av dem har jag fått från andra så har ingen riktig koll på vad allt är. Ska försöka få ner det till ca 100st så det får plats i en Posso-låda och 1-2 vanliga diskettlådor.

Vid lite snabba tester verkar ca 9 av 10 diskar gå att läsa mer eller mindre ok. Jag trodde fler skulle vara trasiga vid det här laget, de flesta är inte använda på 30 år.

Har en Greaseweazle på ingång för att kunna läsa dem direkt till PC, får se om det är en bra lösning.

Har provat att på Amigorna läsa till ADF, men minsta läsfel korvar ur så att det blir inget av det. Rätt och riktigt om man ska preservera 100%, men det flippade exempelvis på en diskett som jag kunde kopiera alla filer ifrån, dvs, ADF hittade fel på oallokerade block som ändå var onödiga (i detta fall). Kanske kan ändra inställlningar, jag har ingen riktigt koll på det. Kör man å andra sidan med DMS så läser den glatt hela disketten och skiter i alla eventuella fel så man vet inte om den läst rätt egentligen. Inte heller helt bra. Diskettstationen i Amiga 1200T läser bäst, generellt, sen har jag 2 diskettstationer till Amiga 500 som läser lite sämre, men de hittar ibland fel på olika ställen. Dvs, slår man ihop resultaten från två misslyckade läsningar kan man nog klistra ihop en lyckad läsning. Men det orkar man nog bara på extremt viktiga disketter och det har jag inte ramlat över än.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7