3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Webhallen:

Det känns trist att trots den tid och energi jag personligen har lagt på tråden, och de 100-tals kort jag har löst till Sweclockersmedlemmar glöms bort över en natt dock. När alla andra aktörer på marknaden duckade/teg så satt jag (som var ansvarig inköpare under tiden) uppe kvällar och svarade på frågor, uppdaterade leveransinfo, gav köpositioner och det mynnade ut i väldigt många fler som ville boka av just oss när jag väl valde att släppa upp bokningar i oktober igen, det jag just då inte kunde förutspå var den enorma bristen och prishöjning som skulle ske några månader senare. Så är det någons fel att ni kunder hamnat i kläm så är det mitt, Patriks fel. Så det ber jag så hemskt mycket om ursäkt för och även om det inte var såhär jag föreställde min sorti i tråden så känns det som att den tiden är kommen nu.

/Patrik

Du är inte bortglömd här i alla fall. Jag hade aldrig fått tag på mitt 3080 förra november om det inte vore för dina insatser. Dock kan jag förstå den besvikelse en del känner, när man väntat så länge för att det sen ska visa sig att man skulle gjort ett annat val. Jag tror de flesta inte ser det som något personligt mot dig eller din stora arbetsinsats. Många företag önskar nog att ha så engagerade anställda.

Om vi ska blicka tillbaka ett år så har det hänt så sjukt mycket som ingen hade kunnat förutspå, ibland har vissa ÅF gjort "rätt" och ibland "fel" eller inte synts av alls. Men i slutändan så har det varit ett lotto om man gjort rätt val eller inte.

Nu sitter vi alla här med facit i hand och jag tycker du kan ta med dig att du inte bara gjort vad du kunnat utan mer, och därmed gjort väldigt många glada här.

Permalänk
Medlem

Fet fjäder i hatten till Patrik på Webhallen!
Mitt 3080 Suprim X har om en vecka varit i min ägo i ett år utan problem och jävlar vad jag har spelat bort tristess sedan dess.
Hade ett 3080 TUF OC beställning som jag kunde avboka från Inet.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Hej,

vi håller på att beta av listan :). Fick fördelat 50 kort igår som vi ska skicka ut mail om under kvällen, eller imorgon.

//Alex

Eftersom Webhallen och Inet nu har kommenterat i tråden vore det intressant att höra från er. Jag har ännu inte fått svar på mitt PM till er och inget mejl. Hur ligger det till?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryssfemma:

Inte konstigt då Webhallen oproffsigt försökte hävda att de gjort mer än andra aktörer.
Jag skäms lite som fd webhallenanställd.

Det tycker jag dom har gjort i flera avseenden faktiskt. När andra aktörer lyste med sin frånvaro gjorde inte Webhallen det. Det är en trist situation och som kund hade jag kanske föredragit Inets beslut men jag kan ändå förstå varför andra inte gör likadant, när det trots allt är en förlustaffär. De tar trots allt inte bort några ordrar och det är väl det viktigaste. Du tar i lite väl med att börja klaga över att skämmas. Webhallens service har det senaste året och särskilt det första halvåret varit amazing och det är inte direkt oproffsigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej,

Ledsen att höra att vi inte kunde ge ett bättre alternativ till dig.

Vi har försökt byta till det vi haft i lager och den situationen har förändrats varje dag, så det har varit ett stort pusslande. Just vid det tillfället hade vi sannolikt inget bättre i lager eller på väg in. Skulle det fortfarande vara aktuellt får du gärna återkoppla med dina orderdetaljer och hänvisa till detta meddelande i tråden i ditt mail.

John

Det är givetvis lätt be mig återkomma med orderdetaljer nu när det blev lite genant, men din kollega var väldigt tydlig med att det inte fanns några andra alternativ på bordet än att acceptera det sämre kortet eller makulera ordern.
Att få vänta på ett annat kort hade inte kännts helt tokigt som alternativ.

Det kan klart tyckas vara småaktigt av mig i situationen av brist på kort, men som sagt;
Ni har haft det motsvarande kortet i lager som även är ett steg ner i Aorus serien.

Jag ska inte stjäla mer tid i rampljuset här, vi köpte ett kort på webhallen istället.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Nu kan vi dock glatt meddela att vi erbjudit nästan alla som beställt ett RTX 30XX ett ersättningskort i form av en liknande V1 eller bättre V2/LHR-modell, till samma pris som den ursprungliga beställningen.
Detta inkluderar samtliga modeller, med det enda undantaget ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC. Där har vi fortfarande cirka 100 kunder som väntar på sina kort, men vi kommer garanterat kunna erbjudande motsvarande V2-modell för samma pris inom 1–2 veckor om vi inte kan få tag på fler V1-kort.

John på Inet

Fast John nu slirar du lite på sanningen här. Det är flera här inne som visserligen blivit erbjudna ersättningskort men till ett HÖGRE pris eller sämre modell, så det är inte sant att ni stått för mellanskillnaden. Och ni vägrade lösa situationen för dom kunderna.
Vissa fick till och med sina ordrar makulerade om dom inte svarade inom 24 timmar, tycker du det är bra skött?

Tycker dessutom det är lite fult gjort av er att komma in såhär 1 år i efterhand och försöka få in en "cheap shot" på Webhallen nu när Webhallen och Patrik visar sig vara en gnutta mänskliga. Webhallen har gjort mer än någon annan svensk återförsäljare under den rådande situationen med komponentbristen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det tycker jag dom har gjort i flera avseenden faktiskt. När andra aktörer lyste med sin frånvaro gjorde inte Webhallen det. Det är en trist situation och som kund hade jag kanske föredragit Inets beslut men jag kan ändå förstå varför andra inte gör likadant, när det trots allt är en förlustaffär. De tar trots allt inte bort några ordrar och det är väl det viktigaste. Du tar i lite väl med att börja klaga över att skämmas. Webhallens service har det senaste året och särskilt det första halvåret varit amazing och det är inte direkt oproffsigt.

Komplett och Inet har ständigt levererat och det var det som fick webhallen att sätta igång, inte tvärtom. Jag sökte mig ett rtx på andrahandsmarknaden och guess what, var en på webhallen som sålde kort så det är inte enbart ”oförutsädda” händelser det beror på.
Att webhallen ställde upp till början har inte med goodwill att göra utan att man som återförsäljare måste följa lagen. 2000-3000 kr i förlust hit och dit när de inte har problem med att gå flera tusenlappar i back per tv såld under black friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Komplett och Inet har ständigt levererat och det var det som fick webhallen att sätta igång, inte tvärtom. Jag sökte mig ett rtx på andrahandsmarknaden och guess what, var en på webhallen som sålde kort så det är inte enbart ”oförutsädda” händelser det beror på.
Att webhallen ställde upp till början har inte med goodwill att göra utan att man som återförsäljare måste följa lagen. 2000-3000 kr i förlust hit och dit när de inte har problem med att gå flera tusenlappar i back per tv såld under black friday.

Jag har följt tråden sedan dagen den startades. Det var en lång period då det var dödstyst från alla återförsäljare förutom Patrik från Webhallen. Utan honom hade många inte lyckats få tag på ett kort eller veta vad som hände kring sina beställningar. Du kan ta en titt tillbaka och se aktiviteten i tråden från återförsäljarna, t.ex var det en mardröm att försöka få fram sin köposition. Jag kan dock förstå att det är surt för de kunder som blir drabbade.

Detta har varit en shitshow sedan dag 1 när Nvidia sabbade lanseringen och har lett till att leden under har fått ta emot smällen. Kolla sedan hur vissa tillverkare som MSI bytte modellnummer (MSI GAMING X TRIO --> MSI GAMING Z TRIO) och höjde priserna för att undvika att leverera fler kort till en förlust. Rent lagligt vet jag inte hur rätten ställer sig till ifall LHR modeller bör anses som samma vara eller ej. Men min poäng är att man inte bör lägga all skuld på Webhallen, när de är sist i ledet och har fått ta emot det största av smällen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Jag har följt tråden sedan dagen den startades. Det var en lång period då det var dödstyst från alla återförsäljare förutom Patrik från Webhallen. Utan honom hade många inte lyckats få tag på ett kort eller veta vad som hände kring sina beställningar. Du kan ta en titt tillbaka och se aktiviteten i tråden från återförsäljarna, t.ex var det en mardröm att försöka få fram sin köposition. Jag kan dock förstå att det är surt för de kunder som blir drabbade.

Detta har varit en shitshow sedan dag 1 när Nvidia sabbade lanseringen och har lett till att leden under har fått ta emot smällen. Kolla sedan hur vissa tillverkare som MSI bytte modellnummer (MSI GAMING X TRIO --> MSI GAMING Z TRIO) och höjde priserna för att undvika att leverera fler kort till en förlust. Rent lagligt vet jag inte hur rätten ställer sig till ifall LHR modeller bör anses som samma vara eller ej. Men min poäng är att man inte bör lägga all skuld på Webhallen, när de är sist i ledet och har fått ta emot det största av smällen.

Nu känner jag att det är viktigt att skilja på äpplen och päron. Vad Patrik har hjälpt många med är hedervärt, men det ändrar inte faktumet att webhallen tillsammans med många andra leverantörer tog emot långt fler bokningar än vad de kunnat leverera. Det här är företag som gör miljonvinster på att sälja hårdvara till oss som konsumenter. Det bör aldrig vara konsumenten som får ”bita i det sura äpplet” för att det uppstår felaktigheter i led som är utanför köparens kontroll. Det är därför vi har ett köpskydd. Det kommer vara en dyrköpt läxa för alla men det bör som sagt inte vara du och jag som privatperson som står för den kostnaden. Det är därför det finns täckningsköp i vår konsumentköplag.

Permalänk
Medlem

@Steamroad

Jag håller med dig, borde haft skiljt på privatpersonen och företaget. Jag är nyfiken på vad ARN och tingsrätten anser är rätt i denna situation. Elgiganten backade efter att de fick in förfrågningar via ARN så det är mycket möjligt att samma sak händer här.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

Man kan fråga sig varför i hela friden man tar emot ordrar på typ 500x mer än vad man har en aning om att man kommer att få tag på? Någon måste ju ha tänkt på att blocka orderingången?

Jag vet att jag aldrig kommer att få tag i planeten Mars, men alla är välkomna att teckna ordrar här hos mig, 500 Miljarder i förskott så äger ni(kanske, eller inte) planeten Mars.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Det känns trist att trots den tid och energi jag personligen har lagt på tråden, och de 100-tals kort jag har löst till Sweclockersmedlemmar glöms bort

Det är ju fantastiskt om det är så att webhallen erbjudit ersättningskort till folk här på sweclockers och detta är ingen attack mot dig personligen, men jag är sjukt besviken på hur webhallen som företag skött hela denna situation från mitt håll åtminstonde.

Själv har man inte fått mer än ett copy 'n paste från support de gånger jag har varit i kontakt med er angående min order som nu firar 1 års jubileum.

Som jag ser det, så är det minsta ni kan göra att erbjuda motsvarande LHR kort i utbyte. Det rör ju sig i grund och botten om ett kort med sämre funktionalitet (LHR) än den produkt vi betalat för.. Med sämre andra handsvärde som följd.

Blir nog svårt för många inkl. mig själv att välja er i framtiden om ert beslut ang. detta kvarstår.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av runicgol:

@Jesper_W

Jag håller med dig, borde haft skiljt på privatpersonen och företaget. Jag är nyfiken på vad ARN och tingsrätten anser är rätt i denna situation. Elgiganten backade efter att de fick in förfrågningar via ARN så det är mycket möjligt att samma sak händer här.

Förmodligen inte ett dyft, eftersom Webhallen sa att man inte avbryter några beställningar. Just därför tror jag faktiskt att man inte lär vinna en process även om det i praktiken kan innebära att man inte får sin produkt förrens priserna på v2 minskat drastiskt. Men den som lever får se. Webhallen lär ändra beslutet när det ses som mer ekonomiskt gångbart.

Skillnaden mot Elgiganten var ju att de faktiskt avbröt order och hänvisade till en annan dyrare produkt.

Permalänk
Medlem

Kan inte fatta personer som själv var med om samma som helt plötsligt backar upp webhallens beslut.
Låter som skadeglädje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Kan inte fatta personer som själv var med om samma som helt plötsligt backar upp webhallens beslut.
Låter som skadeglädje.

Det är inte det kundvänligaste av beslut, men det måste finnas någon skala på bedömningen också:
Det innebär inte att Webhallen plötsligt blir sämst av de sämsta. De har ju faktiskt kämpat och arbetat undan en massa på köerna fram till den här punkten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inet
Skrivet av muSashi:

Fast John nu slirar du lite på sanningen här. Det är flera här inne som visserligen blivit erbjudna ersättningskort men till ett HÖGRE pris eller sämre modell, så det är inte sant att ni stått för mellanskillnaden. Och ni vägrade lösa situationen för dom kunderna.
Vissa fick till och med sina ordrar makulerade om dom inte svarade inom 24 timmar, tycker du det är bra skött?

Tycker dessutom det är lite fult gjort av er att komma in såhär 1 år i efterhand och försöka få in en "cheap shot" på Webhallen nu när Webhallen och Patrik visar sig vara en gnutta mänskliga. Webhallen har gjort mer än någon annan svensk återförsäljare under den rådande situationen med komponentbristen.

Inser att mitt första inlägg kan tolkas som att det var definitivt och talade för HELA grafikkortsbristen som pågått över ett år.
Situationen har varit olika för alla då varje ärende är unikt och läget har förändrats så otroligt många gånger under året och förutsättningarna varit olika för alla modeller och tillverkare. Vi har hela tiden försökt göra alla så nöjda som möjligt med förutsättningarna som varit vid givet tillfälle.

När vi till exempel trodde vi skulle få in fler utav utav ”modell X” så var det kanske rimligt att erbjuda byte till ”modell Y” mot mellanskillnad om man ville få sitt kort snabbare medans om modell X går end-of-life är vi villiga att ta en större kostnad för att lösa problemet för att slippa makulera ordern för denne hypotetiska kund.

Desto längre tiden gått och desto värre läget har blivit för vissa modeller, desto större förlust har vi varit villiga att göra i form av utbyteskort till samma pris. Det finns såklart många förslag på byten som uppfattas som sämre. Oavsett om det är LHR, klockhastighet, kylning, storlek, utseende eller antal HDMI-portar så är det ett svårt läge att pussla ihop förslag som alla blir helt nöjda med när det funnits ett extremt begränsat antal kort att röra sig med.

Med det sagt är alltså vår approach att fortsatt erbjuda utbyteskort utan mellanskillnad till de som fortfarande väntar på kort och är man inte nöjd med utbytesförslaget försöker vi vara så flexibla som möjligt för att hitta en lösning.

Jag kan inte svara för varenda ärende under hela året men det vi gått ut med den senaste tiden är att vi önskat svar efter 48h innan vi makulerar något. De kunderna vi kontaktat senaste veckorna som vi saknat svar ifrån har vi dessutom mejlat igen, smsat och i vissa fall ringt innan någon order makuleras.

Anledningen till att vi behövt ha en tidslimit är för skall vi ta oss igenom 1000-tals ordrar med ett fåtal grafikkort som skall erbjudas till de som väntat längst på respektive modell, för att sen erbjudas igen till nästa batch med kunder allt eftersom de första vi kontaktat tackat ja/nej… ja du förstår, det hade kunnat ta väldigt lång tid. Dessutom är extremt många ordrar inaktuella från tiden då man som kund gärna lade order hos varannan återförsäljare i hopp om att få ett kort till sig själv eller kanske tänkt sälja det vidare. Detta har gjort att väldigt många inte svarar alls eller rent av inte är intresserade för man redan har ett kort.

Håller dock med om att om vi begärt 24h svarstid när man väntat på sitt grafikkort flera månader och sedan makulerat ordern utan att dubbelkollat med dig som kund så är det dåligt och ber om ursäkt för det tillvägagångssättet. Detta har varit en väldigt lärorik release och vi har lärt oss massor så vi kan bli bättre i framtiden. Aktuella situationen som hållit i så otroligt länge är något vi aldrig tidigare upplevt och inte haft något bra ”facit” eller att utgå från och inte heller systemstöd med köplats och liknande. Vi kommer fortsättningsvis om denna typ av bristsituation uppkommer vara bättra på att kommunicera publikt även här i forumet med den informationen vi kan och får gå ut med.

Önskar en fortsatt trevlig kväll!

/John

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Inet
Skrivet av the squonk:

Man kan fråga sig varför i hela friden man tar emot ordrar på typ 500x mer än vad man har en aning om att man kommer att få tag på? Någon måste ju ha tänkt på att blocka orderingången?

Jag vet att jag aldrig kommer att få tag i planeten Mars, men alla är välkomna att teckna ordrar här hos mig, 500 Miljarder i förskott så äger ni(kanske, eller inte) planeten Mars.

Nu så här drygt ett år senare och 23 000+ meddelanden senare i denna tråd förstår jag att det är lätt att se på det som du beskriver.

Men faktum är att alla i denna bransch kunnat jobba med förbokningar och "sålt" varor som inte funnits i lager vid tillfället för att sedan få tag i produkterna inom skälig tid.
Många återförsäljare i Sverige säljer tiotusentals grafikkort per år så att ta ett par hundra förbokningar per modell på en het och ny produkt har varit normalt. Denna release har förändrat hela arbetssättet med förbokningar på samtliga produkter vi säljer, men det är fortsatt saneringen från denna release som vi diskuterar här.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

@webhallen

Ska slå en signal till er imorgon men on the off-chance att jag vaknar till ett svar så provar jag.

Mitt paket är på väg åt helt fel håll trots att jag valde ombud i min stad. (Paketet är på väg till min gamla hemort).

Går det att omdirigera paket efter att det har skickats? Postnord har endast fått förhandsinformationen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

@webhallen

Ska slå en signal till er imorgon men on the off-chance att jag vaknar till ett svar så provar jag.

Mitt paket är på väg åt helt fel håll trots att jag valde ombud i min stad. (Paketet är på väg till min gamla hemort).

Går det att omdirigera paket efter att det har skickats? Postnord har endast fått förhandsinformationen...

Nyfiken då jag råkade ut för något liknande idag. Är din gamla hemort din standardadress på Webhallen? Jag valde ett BudBee-ställe nära jobbet men såg sedan att det likväl stod att det skulle levereras till stället närmast min bostad. (och som var förifyllt) I mitt fall kunde jag dock enkelt ändra leveransställe via speditören.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Tips: Inet har nu 40 st Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB TURBO V2.0 i lager för 12999 kr.

https://www.inet.se/produkt/5412499/gigabyte-geforce-rtx-3080...

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Nyfiken då jag råkade ut för något liknande idag. Är din gamla hemort din standardadress på Webhallen? Jag valde ett BudBee-ställe nära jobbet men såg sedan att det likväl stod att det skulle levereras till stället närmast min bostad. (och som var förifyllt) I mitt fall kunde jag dock enkelt ändra leveransställe via speditören.

Hej!

Haha det stämmer bra... Första gången jag beställt där på många år och då blev det så verkar det som. Jag hoppas att PostNord kan hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

@Elgiganten

Hela detta verkar vara ett stort skämt. Läser i tråden att man skulle bli ersatt med ett kort ifall man hade ett som har avbrutits. Nåväl, en månad senare ringer elgiganten mig och säger att dem har några kort att välja på + presentkort. Jag säger att jag redan har köpt ett kort och tar hellre mellanskillnaden. Dem ber mig mejla in kvitto vilket jag gör direkt (ärendet var också anmält till ARN vilket jag sa till den som ringde). Sedan dess har jag inte hört ett dugg ifrån er, förens jag får av ARN att ni motsätter er att betala mellanskillnaden. Bifogar hela meddelandet för läsning.

Det står alltså att jag ej kommer få betalt för mellanskillnaden fast det är skrivet av er tidigare i tråden också
"- För er som redan valt att köpa ett ersättningskort till en förhöjd kostnad, så kommer ni få mellanskillnaden tillbaka, samt 1000kr presentkort."

Inte nog med att man gjort bort sig helt och låtit folk väntat på kort i över ett år fast andra ÅF har kunnat leverera korten, då även till och med senare.

Verkar vara en jäkla röra för det står sedan "Vi har i oktober erbjudit andra grafikkort till reducerat pris, dock till ett dyrare
pris än det grafikkort köparen har beställt. Köparen nekade till erbjudandet och köpet krediterades därför den 1 oktober 2021. "

Återigen är detta ren bullshit av elgiganten. Jag fick min order helt avbruten 1a Oktober, inte ett ända samtal som ni påstår att ni ska ha hunnit ge mig innan det avbrutits. Bara läsa rakt av så ser man hur dumt det låter att ni har erbjudit mig i oktober och sedan avbrutit ordern 1a oktober, redan där är det ju bara konstigt.

Men den det är inte slut där!

"Vi har efter att vi har mottagit ARN anmälan dock försökt
att nå en uppgörelse med köparen genom att erbjuda köparen att få köpa ett nytt grafikkort på Elgiganten till samma pris som
de betalt för det grafikkort som inte har levererats, a´ 7990 men har inte fått något svar av köparen. Utöver detta har ett
presentkort på 1000 kr betalats ut till köparen som kompensation för lång väntetid och bristande information om leveransen. "

Den som ringde hade inte en aning om att en ARN anmälan var inlämnad, och ringde INTE i det syftet när jag frågade. Det står att jag inte svarat när det är Elgiganten som inte hört av sig som Elgiganten sa dem skulle göra. Jag sa klart och tydligt att jag helst ser att jag får tillbaka mellanskillnaden på det jag redan köpt istället för ett annat kort till dyrare pris hos er. Vilket ni frågade om jag kunde mejla kvitto på vilket jag också gjorde direkt. Efter det INTE ETT LJUD IFRÅN ER.

Vet inte om det är utbildade i att ljuga eller om det bara är väldigt mycket bristande information sinsemellan folket på Elgiganten, men alla dessa felaktiga påståenden är ju bara så man ruskar på huvudet. Att ni säger att jag inte gett er något svar också, när det är jag som väntat på svar hela tiden. Känns som man försöker klara sig till varje pris. Hoppas folk ser detta och vet att vid framtida förhandsbokningar och beställningar avstår från elgiganten då dem kör över kunder lite hur dem vill känns det som.

Permalänk
Avstängd

Tycker alla borde sluta klanka på @Webhallen när de dominerar i prisnivå gällande grafikkort. Ni som gråter och väntar över era 3080 är samma personer som inte vill lägga ett par tusenlappar extra för att köpa en direkt. Finns ingen leverantör som sålt billigare kort än dom under hela 2021. Ni har haft all tid att avboka och Webhallen är inte bundna till att leverera heller men dem gör det ändå enl. goodwill så ha tålamod och ta det ni får.

PS. Om ni tänker efter riktigt noggrant så kan deras priser inte ens jämföras med Inet x Swec kollaben för 2 dagar sen. Webhallen släpper billigare priser dagligen så sluta klaga.

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att det blivit som det blivit & jag lider med er alla som sitter nu i ovissheten, Jag tycker inte Patrik från @webhallen ska få all skit, han har har varit väldigt aktiv här i början och hjälpt så gått han kunnat när alla var på honom som hökar, även hjälpt mig.
Tänk att sitta i hans sits med flertal arga kunder som inte får sina kort, samt att han förmodligen jobbat utöver sin arbetstid för hjälpa oss med att svara här och Ja, jag var också frustrerade där i mitt väntade i september.
För ja: det tog 1 år för mig att få mitt kort också.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

@Elgiganten

Hela detta verkar vara ett stort skämt. Läser i tråden att man skulle bli ersatt med ett kort ifall man hade ett som har avbrutits. Nåväl, en månad senare ringer elgiganten mig och säger att dem har några kort att välja på + presentkort. Jag säger att jag redan har köpt ett kort och tar hellre mellanskillnaden. Dem ber mig mejla in kvitto vilket jag gör direkt (ärendet var också anmält till ARN vilket jag sa till den som ringde). Sedan dess har jag inte hört ett dugg ifrån er, förens jag får av ARN att ni motsätter er att betala mellanskillnaden. Bifogar hela meddelandet för läsning.

https://i.imgur.com/IeW1eXT.jpg

Det står alltså att jag ej kommer få betalt för mellanskillnaden fast det är skrivet av er tidigare i tråden också
"- För er som redan valt att köpa ett ersättningskort till en förhöjd kostnad, så kommer ni få mellanskillnaden tillbaka, samt 1000kr presentkort."

Inte nog med att man gjort bort sig helt och låtit folk väntat på kort i över ett år fast andra ÅF har kunnat leverera korten, då även till och med senare.

Verkar vara en jäkla röra för det står sedan "Vi har i oktober erbjudit andra grafikkort till reducerat pris, dock till ett dyrare
pris än det grafikkort köparen har beställt. Köparen nekade till erbjudandet och köpet krediterades därför den 1 oktober 2021. "

Återigen är detta ren bullshit av elgiganten. Jag fick min order helt avbruten 1a Oktober, inte ett ända samtal som ni påstår att ni ska ha hunnit ge mig innan det avbrutits. Bara läsa rakt av så ser man hur dumt det låter att ni har erbjudit mig i oktober och sedan avbrutit ordern 1a oktober, redan där är det ju bara konstigt.

Men den det är inte slut där!

"Vi har efter att vi har mottagit ARN anmälan dock försökt
att nå en uppgörelse med köparen genom att erbjuda köparen att få köpa ett nytt grafikkort på Elgiganten till samma pris som
de betalt för det grafikkort som inte har levererats, a´ 7990 men har inte fått något svar av köparen. Utöver detta har ett
presentkort på 1000 kr betalats ut till köparen som kompensation för lång väntetid och bristande information om leveransen. "

Den som ringde hade inte en aning om att en ARN anmälan var inlämnad, och ringde INTE i det syftet när jag frågade. Det står att jag inte svarat när det är Elgiganten som inte hört av sig som Elgiganten sa dem skulle göra. Jag sa klart och tydligt att jag helst ser att jag får tillbaka mellanskillnaden på det jag redan köpt istället för ett annat kort till dyrare pris hos er. Vilket ni frågade om jag kunde mejla kvitto på vilket jag också gjorde direkt. Efter det INTE ETT LJUD IFRÅN ER.

Vet inte om det är utbildade i att ljuga eller om det bara är väldigt mycket bristande information sinsemellan folket på Elgiganten, men alla dessa felaktiga påståenden är ju bara så man ruskar på huvudet. Att ni säger att jag inte gett er något svar också, när det är jag som väntat på svar hela tiden. Känns som man försöker klara sig till varje pris. Hoppas folk ser detta och vet att vid framtida förhandsbokningar och beställningar avstår från elgiganten då dem kör över kunder lite hur dem vill känns det som.

Jag har också ett ärende hos ARN har dock väntat på bekräftelse från ARN innan jag gör ett teckningsköp.
Skrev även till elgiganten här som gav ett luddigt svar att lösning är på gång inte hört ett ord sedan dess. Deras kundtjänst svarar inte ens längre på mejl har gått en månad utan svar. @Elgiganten vad händer? Kan ni återkoppla till era kunder?

Permalänk

funderar på om jag skall lägga ett ärende hos ARN gentemot NoN pga icke erhållet 3080 kort, som är best den 28/9-2020, men det kanske man inte kan så länge den fortfarande ligger i köphistoriken och ändrat till V2 kort av NoN, med betäckningen redo att plockas, men dom har i alla fall inte avbokat den,

någon som vet?

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Det känns trist att trots den tid och energi jag personligen har lagt på tråden, och de 100-tals kort jag har löst till Sweclockersmedlemmar glöms bort över en natt dock. När alla andra aktörer på marknaden duckade/teg så satt jag (som var ansvarig inköpare under tiden) uppe kvällar och svarade på frågor, uppdaterade leveransinfo, gav köpositioner och det mynnade ut i väldigt många fler som ville boka av just oss när jag väl valde att släppa upp bokningar i oktober igen, det jag just då inte kunde förutspå var den enorma bristen och prishöjning som skulle ske några månader senare. Så är det någons fel att ni kunder hamnat i kläm så är det mitt, Patriks fel. Så det ber jag så hemskt mycket om ursäkt för och även om det inte var såhär jag föreställde min sorti i tråden så känns det som att den tiden är kommen nu.

/Patrik

Hoppas det var tydligt att mitt inlägg inte var riktat mot din personliga insats utan företagets kovändning i sakfrågan. Det är just där som jag tror att folk kan uppleva att de blivit svikna en andra gång, så att säga.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Permalänk
Medlem

Blev nästan sugen på att lämna tillbaka mitt 3080ti på öppet köp, och köpa detta 3080 istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem