3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har inte rättfärdigat det

Jag har sagt att de för många månader sedan informerat om att de troligen inte kommer få leveranser men att folk ligger kvar ändå

Jag personligen förstår inte heller varför man ska ligga ute med alla pengar före kortet finns att köpa, men då kan man kanske välja en annan affär med andra villkor i så fall

Tror inte de försöker locka kunder att ligga ute med så mycket pengar så länge, vad har de att tjäna på det alls? Alla blir sure, de får inget ut av det heller

Jag pratade om varför de väljer att avbryta beställningarna nu och varför det inte ser så konstigt ut. Men att ligga ute med en halv månadslön i ett år är ju helt sinnesjukt. Men tror inte folk hade varit mindre sura om beställningen avbröts i mars istället

Problemet är ju att folk vill ha grafikkort, men de finns inte för priset som många lovade initialt. Det är inte ÅFs fel

Uppenbarligen visade de att de ska leverera korten, för att sen försvinna i rök. Min bror fick sitt strix då han fick behålla sin köplats fast för v2, jag valde tuf. Jag vet inte om webhallen fick kalla fötter om att skicka ut Patrik hit, han gjorde ju ett bra jobb och rätta till de men kan vara något internt som sätter käppar i hjulen.

Permalänk
Webhallen

Hej, 
Jag är ledsen för att jag inte svarat men jag har precis bytt roll och därmed haft fullt upp att sätta mig in i det. Fick även oväntat ta över sociala medier tillfälligt så har haft att göra 😅

Ni är en del här som har beställningar på RTX 3080 grafikkort som släpptes förra året. Vi arbetar med leverantörer och vill förstås täcka de bokningar som är gjorda, men har som andra haft problem med att få in korten på grund av den globala situationen (som ni vet om).  

De kort vi får in (i små omgångar) är V2. Det är kort som tillverkarna anser vara ett helt annat kort med annan prissättning och annat produktnummer. Som ni har sett i tråden, har vi verkligen försökt att hjälpa kunder i denna tråd och bytt in kort när vi har fått in det, trots att det är ett annat kort och vi faktiskt går back på det – allt för en nöjd kund. Det har dock på sistone gjorts en ny bedömning, varvid vi kommer se det som olika produkter och därmed inte ersätta V1-korten med V2-kort. Webhallen tog emot många fler bokningar förra hösten och har under det gågna året de facto löst många fler kunder än många andra aktörer på marknaden från egen ficka. Vi har dock nått en gräns där vi inte kommer kunna fortsätta göra det och gå med förlust givet att det faktiskt är en annan produkt.

Vi behåller såklart bokningar som har gjorts på V1-korten och håller dem orörda i det fall att situationen förbättras och att vi får in leveranser av dem igen. Men vi har i nuläget inte svar på när eller om det kommer komma in leveranser på dem.  För de som vill byta en beställning till den andra typen av kort kan man göra det enklast genom att kontakta vår kundtjänst. Då ser vi till att du hamnar på kö för V2 och slipper jaga när leverans kommer in, och du får en betallänk för mellanskillnaden.  

Om det inte är av intresse, vilket vi har full förståelse för om det inte är, har du fortfarande kvar din bokning hos oss.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej, 
Jag är ledsen för att jag inte svarat men jag har precis bytt roll och därmed haft fullt upp att sätta mig in i det. Fick även oväntat ta över sociala medier tillfälligt så har haft att göra 😅

Ni är en del här som har beställningar på RTX 3080 grafikkort som släpptes förra året. Vi arbetar med leverantörer och vill förstås täcka de bokningar som är gjorda, men har som andra haft problem med att få in korten på grund av den globala situationen (som ni vet om).  

De kort vi får in (i små omgångar) är V2. Det är kort som tillverkarna anser vara ett helt annat kort med annan prissättning och annat produktnummer. Som ni har sett i tråden, har vi verkligen försökt att hjälpa kunder i denna tråd och bytt in kort när vi har fått in det, trots att det är ett annat kort och vi faktiskt går back på det – allt för en nöjd kund. Det har dock på sistone gjorts en ny bedömning, varvid vi kommer se det som olika produkter och därmed inte ersätta V1-korten med V2-kort. Webhallen tog emot många fler bokningar förra hösten och har under det gågna året de facto löst många fler kunder än många andra aktörer på marknaden från egen ficka. Vi har dock nått en gräns där vi inte kommer kunna fortsätta göra det och gå med förlust givet att det faktiskt är en annan produkt.

Vi behåller såklart bokningar som har gjorts på V1-korten och håller dem orörda i det fall att situationen förbättras och att vi får in leveranser av dem igen. Men vi har i nuläget inte svar på när eller om det kommer komma in leveranser på dem.  För de som vill byta en beställning till den andra typen av kort kan man göra det enklast genom att kontakta vår kundtjänst. Då ser vi till att du hamnar på kö för V2 och slipper jaga när leverans kommer in, och du får en betallänk för mellanskillnaden.  

Om det inte är av intresse, vilket vi har full förståelse för om det inte är, har du fortfarande kvar din bokning hos oss.

/Patrik

Tack För svar Patrik!

En fråga på detta. Om man beställt ett kort för 10 000 kr och det idag kostar 12000 kr och V2 versionen kostar 13000 kr. Vad avser då mellanskillnaden? Är det 1000 kr, dvs skillnaden mellan aktuellt pris på bokat koret och pris på V2 kortet? Eller är det 3000 kr dvs mellanskillnaden mellan initial bokning och nu rådande v2 pris?

I de fall man legat ute med pengar, sker någon ersättning i stil med elgigantens presentkorts deal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej, 
Jag är ledsen för att jag inte svarat men jag har precis bytt roll och därmed haft fullt upp att sätta mig in i det. Fick även oväntat ta över sociala medier tillfälligt så har haft att göra 😅

Ni är en del här som har beställningar på RTX 3080 grafikkort som släpptes förra året. Vi arbetar med leverantörer och vill förstås täcka de bokningar som är gjorda, men har som andra haft problem med att få in korten på grund av den globala situationen (som ni vet om).  

De kort vi får in (i små omgångar) är V2. Det är kort som tillverkarna anser vara ett helt annat kort med annan prissättning och annat produktnummer. Som ni har sett i tråden, har vi verkligen försökt att hjälpa kunder i denna tråd och bytt in kort när vi har fått in det, trots att det är ett annat kort och vi faktiskt går back på det – allt för en nöjd kund. Det har dock på sistone gjorts en ny bedömning, varvid vi kommer se det som olika produkter och därmed inte ersätta V1-korten med V2-kort. Webhallen tog emot många fler bokningar förra hösten och har under det gågna året de facto löst många fler kunder än många andra aktörer på marknaden från egen ficka. Vi har dock nått en gräns där vi inte kommer kunna fortsätta göra det och gå med förlust givet att det faktiskt är en annan produkt.

Vi behåller såklart bokningar som har gjorts på V1-korten och håller dem orörda i det fall att situationen förbättras och att vi får in leveranser av dem igen. Men vi har i nuläget inte svar på när eller om det kommer komma in leveranser på dem.  För de som vill byta en beställning till den andra typen av kort kan man göra det enklast genom att kontakta vår kundtjänst. Då ser vi till att du hamnar på kö för V2 och slipper jaga när leverans kommer in, och du får en betallänk för mellanskillnaden.  

Om det inte är av intresse, vilket vi har full förståelse för om det inte är, har du fortfarande kvar din bokning hos oss.

/Patrik

Att ni räknar de som andra kort är att leka som att man inte vet bättre. Ni vet att de i själva verket är samma kort med spärr för ethhash, inget annat. Man ska fortfarande leverera en likvärdig produkt när man misslyckas med leverans tidigare, det gäller t.ex också när man annonserar varor, kunder beställer och återförsäljare misslyckas att leverera. Ni vet att v1 kort inte kommer och förstår inte varför ni bara inte kan vara ärliga om hur ni verkligen vill hantera kunder som väntat?
Att ni sedan väljer att spänna muskler och hävda att ni gjort ”mycket mer” än era konkurrenter är också löjligt.

Det blir ARN från min sida om ni inte tänker leverera till avtalade priset och hoppas andra som beställt också förstår att man inte ska behöva betala nya priserna.

-
Något som säger att ni inte haft koll alls är för att v2 kort sålts till allmänheten i snart 1 månad nu utan att ni ens kontaktar folk som bokat v1.

Permalänk

Stört att Webhallen gjort en massa undantag bara för vissa kunder men väljer sedan att göra "en ny bedömning" och skita i de andra. Särbehandling och orättvisa, är det så ni jobbar @Webhallen ??

2020 har Webhallen rekordår och omsätter över 2,3 miljarder kronor, ni har ett eget kapital på 2,7 miljarder kronor men ni kan bara göra undantag för vissa kunder, för ni inser att ni går back för mycket annars? Låt oss räkna lite på det.

Leker med tanken här. Vi säger att det är 250 personer som står i kö att få ett RTX 3080, de har betalat i snitt 8000:-, ni köper sedan in en revision av kortet som har en mjukvaruspärr, som tillverkare valt att ta ut ett överpris på (för att de kan) för 14000:- st, ni hjälper 50 personer för att vara "schyssta" men inser att om ni fortsätter så går ni ca en miljon kronor i förlust.

Vet ni hur många miljoner det går på en miljard? Tusen stycken, just det. Vi snackar alltså ca EN på tvåtusensjuhundra här. Frågan som kvarstår är följaktligen: Är en på tvåtusensjuhundra (0.037%) verkligen viktigare än erat rykte och eran kundbas? Eller är suget efter lite mer pengar verkligen så stort hos er? En miljon kronor är inte ens särskilt mycket pengar idag, inte ens för privatpersoner.

Ni lutar er bekvämt mot era avtal och villkor, som om de vore Sveriges lag. Då skulle ni dragit alla kunder över en och samma kam från första början, och inte erbjudit skräddarsydda speciallösningar bara åt vissa kunder. Gör man bort sig på detta sätt tycker jag allt att man kan stå sitt kast och gå en mille i förlust och be om ursäkt till kunderna, men i stället framstår ni som rena åsnor. Pengakåta åsnor!

Lider mer alla er som blivit blåsta av företag som Webhallen och Dustin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Japanesen:

Stört att Webhallen gjort en massa undantag bara för vissa kunder men väljer sedan att göra "en ny bedömning" och skita i de andra. Särbehandling och orättvisa, är det så ni jobbar @Webhallen ??

2020 har Webhallen rekordår och omsätter över 2,3 miljarder kronor (hm.. I wonder why), men ni kan bara göra undantag för vissa kunder, för ni inser att ni går back för mycket annars? Låt oss räkna lite på det.

Leker med tanken här. Vi säger att det är 250 personer som står i kö att få ett RTX 3080, de har betalat i snitt 8000:-, ni köper sedan in en revision av kortet som har en mjukvaruspärr, som tillverkare valt att ta ut ett överpris på (för att de kan) för 14000:- st, ni hjälper 50 personer för att vara "schyssta" men inser att om ni fortsätter så går ni ca en miljon kronor i förlust.

Vet ni hur många miljoner det går på en miljard? Tusen stycken, just det. Vi snackar alltså EN på tvåtusen här. Frågan som kvarstår är följaktligen: Är en på tvåtusen (0.05%) verkligen viktigare än erat rykte och eran kundbas? Eller är suget efter lite mer pengar verkligen så stort hos er? En miljon kronor är inte ens särskilt mycket pengar idag, inte ens för privatpersoner.

Ni lutar er bekvämt mot era avtal och villkor, som om de vore Sveriges lag. Då skulle ni dragit alla kunder över en och samma kam från första början, och inte erbjudit skräddarsydda speciallösningar bara åt vissa kunder. Gör man bort sig på detta sätt tycker jag allt att man kan stå sitt kast och gå en mille i förlust och be om ursäkt till kunderna, men i stället framstår ni som rena åsnor. Pengakåta åsnor!

Lider mer alla er som blivit blåsta av företag som Webhallen och Dustin.

Du missar helt klart en ganska viktig detalj att omsättning är inte = med vinst.

Permalänk
Medlem

När jag såg hur snyggt @Webhallen ursprungligen skötte detta tänkte jag att jag alltid ska köpa alla framtida datorprylar från Webhallen. Men nu... not so much.

Permalänk
Skrivet av oflytbara:

Du missar helt klart en ganska viktig detalj att omsättning är inte = med vinst.

Tack, tankevurpa. Åtgärdat! Så, Eget Kapital på 2,7 miljarder kronor i förhållande till en miljon, ca en på tvåtusensjuhundra (0.037%).

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Du missar helt klart en ganska viktig detalj att omsättning är inte = med vinst.

Omsättning är väldigt attraktivt när man räknar börsvärde dock.
Visar konkurrenskraften hos ett bolag.

Permalänk
Medlem

Var det inte Asus som lovade att alla som bokade sina kort till introduktionspris skulle få dessa till just detta pris? Det har varit väldigt tyst ifrån Asus.

Permalänk
Skrivet av Charon242:

Var det inte Asus som lovade att alla som bokade sina kort till introduktionspris skulle få dessa till just detta pris? Det har varit väldigt tyst ifrån Asus.

Exakt detta. ASUS måste tvingas att levera vad dom lovat. Eller så måste EU ge dom grova böter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej, 
Jag är ledsen för att jag inte svarat men jag har precis bytt roll och därmed haft fullt upp att sätta mig in i det. Fick även oväntat ta över sociala medier tillfälligt så har haft att göra 😅

Ni är en del här som har beställningar på RTX 3080 grafikkort som släpptes förra året. Vi arbetar med leverantörer och vill förstås täcka de bokningar som är gjorda, men har som andra haft problem med att få in korten på grund av den globala situationen (som ni vet om).  

De kort vi får in (i små omgångar) är V2. Det är kort som tillverkarna anser vara ett helt annat kort med annan prissättning och annat produktnummer. Som ni har sett i tråden, har vi verkligen försökt att hjälpa kunder i denna tråd och bytt in kort när vi har fått in det, trots att det är ett annat kort och vi faktiskt går back på det – allt för en nöjd kund. Det har dock på sistone gjorts en ny bedömning, varvid vi kommer se det som olika produkter och därmed inte ersätta V1-korten med V2-kort. Webhallen tog emot många fler bokningar förra hösten och har under det gågna året de facto löst många fler kunder än många andra aktörer på marknaden från egen ficka. Vi har dock nått en gräns där vi inte kommer kunna fortsätta göra det och gå med förlust givet att det faktiskt är en annan produkt.

Vi behåller såklart bokningar som har gjorts på V1-korten och håller dem orörda i det fall att situationen förbättras och att vi får in leveranser av dem igen. Men vi har i nuläget inte svar på när eller om det kommer komma in leveranser på dem.  För de som vill byta en beställning till den andra typen av kort kan man göra det enklast genom att kontakta vår kundtjänst. Då ser vi till att du hamnar på kö för V2 och slipper jaga när leverans kommer in, och du får en betallänk för mellanskillnaden.  

Om det inte är av intresse, vilket vi har full förståelse för om det inte är, har du fortfarande kvar din bokning hos oss.

/Patrik

Oj vilken vurpa av Webhallen, frågan är om det inte blir *ännu* sämre PR av denna manöver än att bara tiga sig igenom det hela som Dustin med fler.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta vilka avtal åf och tillverkarna har i och med att åf tog beställningar utan ha ha kort på lager.
För mig låter det väldigt konstigt att som åf ta beställningar utan att ha bekräftade beställningar från tillverkare med bekräftat pris.
Har det inte funnits så har man som åf gjort bort sig och då får man kanske stå sitt kast och leverera med förlust.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

...
De kort vi får in (i små omgångar) är V2. Det är kort som tillverkarna anser vara ett helt annat kort med annan prissättning och annat produktnummer. Som ni har sett i tråden, har vi verkligen försökt att hjälpa kunder i denna tråd och bytt in kort när vi har fått in det, trots att det är ett annat kort och vi faktiskt går back på det – allt för en nöjd kund. Det har dock på sistone gjorts en ny bedömning, varvid vi kommer se det som olika produkter och därmed inte ersätta V1-korten med V2-kort. Webhallen tog emot många fler bokningar förra hösten och har under det gågna året de facto löst många fler kunder än många andra aktörer på marknaden från egen ficka. Vi har dock nått en gräns där vi inte kommer kunna fortsätta göra det och gå med förlust givet att det faktiskt är en annan produkt.
...
/Patrik

Väldigt dåligt gjort att lösa det för vissa kunder för att sen vända inriktning och inte hålla vad man lovat... Tur att man inte handlade av Webhallen!

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej, 
Jag är ledsen för att jag inte svarat men jag har precis bytt roll och därmed haft fullt upp att sätta mig in i det. Fick även oväntat ta över sociala medier tillfälligt så har haft att göra 😅

Ni är en del här som har beställningar på RTX 3080 grafikkort som släpptes förra året. Vi arbetar med leverantörer och vill förstås täcka de bokningar som är gjorda, men har som andra haft problem med att få in korten på grund av den globala situationen (som ni vet om).  

De kort vi får in (i små omgångar) är V2. Det är kort som tillverkarna anser vara ett helt annat kort med annan prissättning och annat produktnummer. Som ni har sett i tråden, har vi verkligen försökt att hjälpa kunder i denna tråd och bytt in kort när vi har fått in det, trots att det är ett annat kort och vi faktiskt går back på det – allt för en nöjd kund. Det har dock på sistone gjorts en ny bedömning, varvid vi kommer se det som olika produkter och därmed inte ersätta V1-korten med V2-kort. Webhallen tog emot många fler bokningar förra hösten och har under det gågna året de facto löst många fler kunder än många andra aktörer på marknaden från egen ficka. Vi har dock nått en gräns där vi inte kommer kunna fortsätta göra det och gå med förlust givet att det faktiskt är en annan produkt.

Vi behåller såklart bokningar som har gjorts på V1-korten och håller dem orörda i det fall att situationen förbättras och att vi får in leveranser av dem igen. Men vi har i nuläget inte svar på när eller om det kommer komma in leveranser på dem.  För de som vill byta en beställning till den andra typen av kort kan man göra det enklast genom att kontakta vår kundtjänst. Då ser vi till att du hamnar på kö för V2 och slipper jaga när leverans kommer in, och du får en betallänk för mellanskillnaden.  

Om det inte är av intresse, vilket vi har full förståelse för om det inte är, har du fortfarande kvar din bokning hos oss.

/Patrik

Om jag som kund beställer en produkt som ni inte kan leverera går det inte att skylla ifrån sig och säga "nu är det en uppdaterad version och därmed inte samma produkt", utifrån beställaren perspektiv är det självklart ingen skillnad.

Följer man konsumentköplagen så kommer troligen nedanstående hända, dvs ni inte kommer kunna leverera beställd produkt och att ni blir ersättningsskyldig för mellanskillnaden. Det enda som hänt då är att ni fått en klase med badwill men ändå står kvar med kostnaden för att täcka mellanskillnaden, dvs ett täckningsköp. Jag uppmanar och ber er om att värna om era kunder och tänka om.

1.
Dina rättigheter vid försenad eller utebliven leverans

Om du har beställt en vara och företaget inte levererar den i utlovad tid är företaget i dröjsmål. Vid en försening kan du i första hand kräva att varan ska levereras. I vissa fall kan du ha rätt att häva köpet, till exempel om du beställt en bröllopsklänning som inte hinner levereras innan bröllopet. Du har också rätt att vänta med att betala tills du har fått varan.

2.
Rätt till skadestånd vid fel eller försening

Du har rätt att kräva skadestånd, det vill säga ersättning, för omkostnader du får på grund av en felaktig vara eller en försenad leverans. Det kan till exempel handla om ersättning för en extra resa till företaget, eller om du varit tvungen att ta ledigt från jobbet. Tänk på att dina ersättningskrav ska vara skäliga och du måste kunna bevisa vilken skada du drabbats av, till exempel med kvitton.

När du kräver ersättning behöver du kunna visa underlag på vilka kostnader du har haft. Underlag kan till exempel vara kvitton, fakturor eller intyg. Kostnaderna ska vara rimliga och ha direkt koppling till förseningen. Om företaget inte levererar din vara och du tvingas köpa varan till ett högre pris hos ett annat företag, är det också en typ av merkostnad. Det kallas för att göra ett täckningsköp.

Edit:
Jag vill göra ett tillägg att min kritik inte på något sätt är riktad mot Patrik som verkar vara den som spenderat mycket tid och energi med att hjälpa medlemmarna på Sweclockers. För det arbete ska du ha en stor eloge. Min kritik riktar sig till Webhallens beslut att inte erbjuda täckning för de kunder som förbokat kort.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt glad över webhallen då jag fick beställa mina RTX 3080 till ett väldigt förmånligt pris denna månaden, prisad vare Webhallen!
OBS! Jag har inte lagt beställning tidigare i år eller föregående år.

Permalänk
Medlem

Det är Nvidia och Asus som misskött sig främst här och förväntar sig att återförsäljarna glatt ska ta smällen då det är de som kunderna har kontakt med. Inte bra skött alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är Nvidia och Asus som misskött sig främst här och förväntar sig att återförsäljarna glatt ska ta smällen då det är de som kunderna har kontakt med. Inte bra skött alls.

Kunde inte hålla med mer, jag förstår såklart att det är surt att just någons specifika order blir menlös, och absolut efter att först sagt att man täcker och sen backar... riktigt dåligt hanterat!

MEN

Det var tillverkarna som lovade saker, Webbhallen kan inte tillverka grafikkort. Om de beställer och blir lovade kvantiteter, men tillverkarna döper om och slutar leverera... det är Nvidia som gör det här i grunden, men också partnertillverkarna!

Ja! Var sura på att just er ÅF gör konstiga beslut, men bli arga på Nvidia och gör en twitter-storm eller något. Ingen gamer ville ha LHR, det var bara för att sätta högre priser och kringgå köerna. Sluta kasta pengar i deras ansikte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är Nvidia och Asus som misskött sig främst här och förväntar sig att återförsäljarna glatt ska ta smällen då det är de som kunderna har kontakt med. Inte bra skött alls.

Återförsäljare har skyfflat in subventionerade kort i pre builts exempelvis, kort som är tänkta att säljas separat. Återförsäljare har en vana att dessutom höja priser på gammalt lager exempelvis när minnespriser går. Nu sumpade webhallen en möjlighet för t.ex komplett att värva mig som kund när de hade bokningen öppen i december, så nej, det är inte bara Nvidias fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är Nvidia och Asus som misskött sig främst här och förväntar sig att återförsäljarna glatt ska ta smällen då det är de som kunderna har kontakt med. Inte bra skött alls.

Borde väl vara Nvidia för de subventionerade Asus 3080 TUF utan begränsning i antal och det ledde till att Asus fick så många beställningar så de inte har kunnat leverera enligt beställningarna från återförsäljarna?

Permalänk
Medlem

Jensen Huang, master of logistics som han kallar sig. Han har lyckats höja det normala priset för ett high end grafikkort från 7-8000Kr till 18-22000Kr och mid end från 2-3000Kr till 6-10.000Kr och Nvidia presenterar rekordvinster. En sann mästare. AMD hänger såklart på, finns ingen anledning att skänka bort något när dom ändå är begränsade av volymen av kiselplattor. Krypto kunde dessutom aldrig kommit mer lägligt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inet

Hej kära medlemmar,

John från Inet här, jag jobbar som inköpschef och produktchef för grafikkort.

Vi börjar äntligen se lite ljus i tunneln gällande grafikkortssituationen och jag ville bara förse er med en liten uppdatering från vårt håll.

Precis som våra branschkollegor tog vi in långt fler bokningar till lanseringspris än vad vi själva sedan fick köpa till de priserna, och har fått lida av att inköpspriserna skenat.
Vissa tillverkare hanterade det bättre än andra, som ni vet.

Nu kan vi dock glatt meddela att vi erbjudit nästan alla som beställt ett RTX 30XX ett ersättningskort i form av en liknande V1 eller bättre V2/LHR-modell, till samma pris som den ursprungliga beställningen.
Detta inkluderar samtliga modeller, med det enda undantaget ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC. Där har vi fortfarande cirka 100 kunder som väntar på sina kort, men vi kommer garanterat kunna erbjudande motsvarande V2-modell för samma pris inom 1–2 veckor om vi inte kan få tag på fler V1-kort.

Vi hoppas detta känns som ett bra slutresultat med tanke på förutsättningarna, alltså att V1-korten knappt längre tillverkas och att vi står för mellanskillnaden för de avsevärt mycket dyrare modellerna.

Jag vill uppmana alla er med beställningar att hålla koll på er inkorg. Vi har skickat ut hundratals mail med just dessa bytesförslag bara de senaste veckorna, varav ett stort gäng gick ut nu i fredags. Vi kommer självklart försöka få tag i alla som inte svarar på mailen på andra sätt, vi vill verkligen inte att någon ska behöva vänta ännu längre på sitt grafikkort i onödan.
Skulle någon av er anse att vårt bytesförslag inte är rättvist så är ni välkomna att höra av er, vi hanterar alla de ärendena fall till fall. Vi vill givetvis att alla som beställt ett grafikkort av oss är nöjda i slutändan, efter denna långa väntan.

Och för att vara proaktiv så kan jag också förklara att vi med de nya försändelserna kommer vara mer försiktiga med att ta in bokningar. Vi kommer hålla uppsikt så att vi hinner ta ner dem igen innan vi får onödigt många bokningar. Givetvis kommer vi fortsatt ha en begränsning på ett kort per kund också.

Det var allt för mig, har ni frågor får ni gärna ställa dem under vår Swecxlusive-stream som drar igång kl.17:00 idag.

Hoppas vi ses,

John på Inet

Stavfel
Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jensen Huang, master of logistics som han kallar sig. Han har lyckats höja det normala priset för ett high end grafikkort från 7-8000Kr till 18-22000Kr och mid end från 2-3000Kr till 6-10.000Kr och Nvidia presenterar rekordvinster. En sann mästare. AMD hänger såklart på, finns ingen anledning att skänka bort något när dom ändå är begränsade av volymen av kiselplattor. Krypto kunde dessutom aldrig kommit mer lägligt.

Saknar tiden där 1060 gick för typ 2000 och 1070 för 3000-4000.

Rimliga priser.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Inet:

Hej kära medlemmar,

John från Inet här, jag jobbar inköpschef och produktchef för grafikkort.

Vi börjar äntligen se lite ljus i tunneln gällande grafikkortssituationen och jag ville bara förse er med en liten uppdatering från vårt håll.

Precis som våra branschkollegor tog vi in långt fler bokningar till lanseringspris än vad vi själva sedan fick köpa till de priserna, och har fått lida av att inköpspriserna skenat.
Vissa tillverkare hanterade det bättre än andra, som ni vet.

Nu kan vi dock glatt meddela att vi erbjudit nästan alla som beställt ett RTX 30XX ett ersättningskort i form av en liknande V1 eller bättre V2/LHR-modell, till samma pris som den ursprungliga beställningen.
Detta inkluderar samtliga modeller, med det enda undantaget ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC. Där har vi fortfarande cirka 100 kunder som väntar på sina kort, men vi kommer garanterat kunna erbjudande motsvarande V2-modell för samma pris inom 1–2 veckor om vi inte kan få tag på fler V1-kort.

Vi hoppas detta känns som ett bra slutresultat med tanke på förutsättningarna, alltså att V1-korten knappt längre tillverkas och att vi står för mellanskillnaden för de avsevärt mycket dyrare modellerna.

Jag vill uppmana alla er med beställningar att hålla koll på er inkorg. Vi har skickat ut hundratals mail med just dessa bytesförslag bara de senaste veckorna, varav ett stort gäng gick ut nu i fredags. Vi kommer självklart försöka få tag i alla som inte svarar på mailen på andra sätt, vi vill verkligen inte att någon ska behöva vänta ännu längre på sitt grafikkort i onödan.
Skulle någon av er anse att vårt bytesförslag inte är rättvist så är ni välkomna att höra av er, vi hanterar alla de ärendena fall till fall. Vi vill givetvis att alla som beställt ett grafikkort av oss är nöjda i slutändan, efter denna långa väntan.

Och för att vara proaktiv så kan jag också förklara att vi med de nya försändelserna kommer vara mer försiktiga med att ta in bokningar. Vi kommer hålla uppsikt så att vi hinner ta ner dem igen innan vi får onödigt många bokningar. Givetvis kommer vi fortsatt ha en begränsning på ett kort per kund också.

Det var allt för mig, har ni frågor får ni gärna ställa dem under vår Swecxlusive-stream som drar igång kl.17:00 idag.

Hoppas vi ses,

John på Inet

Lägligt att dra den nyheten precis efter att Webhallen gör sitt mindre populära beslut

I vilket fall så kan man ju vara tacksam över att ni tar den här vägen ni gör och lär er av misstagen.

Permalänk

Då får man i framtiden sikta på att köpa sina grafikkort hos Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Nu kan vi dock glatt meddela att vi erbjudit nästan alla som beställt ett RTX 30XX ett ersättningskort i form av en liknande V1 eller bättre V2/LHR-modell, till samma pris som den ursprungliga beställningen.

Hej John, ni erbjöd mig ett Ventus 3x, som är Msi's "sämsta" kort istället för ett Aorus Xtreme.
Det tackade jag givetvis nej till och sedan fick jag ett erbjudande om Gaming OC.
Och eftersom jag inte nappade på detta heller så makulerade ni min order.
Verkligen inte liknande, eller bättre.
Sen bryr jag mig inte om LHR, det var min lillebror som skulle ha detta att spela på och han ville ha något maffigt som Aorus korten.

Liknande här hade varit ett Suprim X eller Ftw3 ultra

Det roliga i historien är att ni somras vägrade byta till Aorus Master som är i stort samma kort när ni hade det i lager.
Det hör till saken också att jag inte bokat detta till något introduktionspris, utan 11900 kr.

Så ert glädjande besked var inte speciellt glädjande här.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Inet
Skrivet av Henkezd:

Hej John, ni erbjöd mig ett Ventus 3x, som är Msi's "sämsta" kort istället för ett Aorus Xtreme.
Det tackade jag givetvis nej till och sedan fick jag ett erbjudande om Gaming OC.
Och eftersom jag inte nappade på detta heller så makulerade ni min order.
Verkligen inte liknande, eller bättre.
Sen bryr jag mig inte om LHR, det var min lillebror som skulle ha detta att spela på och han ville ha något maffigt som Aorus korten.

Liknande här hade varit ett Suprim X eller Ftw3 ultra

Det roliga i historien är att ni somras vägrade byta till Aorus Master som är i stort samma kort när ni hade det i lager.
Det hör till saken också att jag inte bokat detta till något introduktionspris, utan 11900 kr.

Så ert glädjande besked var inte speciellt glädjande här.

Hej,

Ledsen att höra att vi inte kunde ge ett bättre alternativ till dig.

Vi har försökt byta till det vi haft i lager och den situationen har förändrats varje dag, så det har varit ett stort pusslande. Just vid det tillfället hade vi sannolikt inget bättre i lager eller på väg in. Skulle det fortfarande vara aktuellt får du gärna återkoppla med dina orderdetaljer och hänvisa till detta meddelande i tråden i ditt mail.

John

Stavfel
Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Lägligt att dra den nyheten precis efter att Webhallen gör sitt mindre populära beslut

I vilket fall så kan man ju vara tacksam över att ni tar den här vägen ni gör och lär er av misstagen.

Inte konstigt då Webhallen oproffsigt försökte hävda att de gjort mer än andra aktörer.
Jag skäms lite som fd webhallenanställd.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Ericcccs:

Tack För svar Patrik!

En fråga på detta. Om man beställt ett kort för 10 000 kr och det idag kostar 12000 kr och V2 versionen kostar 13000 kr. Vad avser då mellanskillnaden? Är det 1000 kr, dvs skillnaden mellan aktuellt pris på bokat koret och pris på V2 kortet? Eller är det 3000 kr dvs mellanskillnaden mellan initial bokning och nu rådande v2 pris?

I de fall man legat ute med pengar, sker någon ersättning i stil med elgigantens presentkorts deal?

Det blir då efter ditt sistnämnda exempel, 3000kr som läggs mellan då.
Vi kommer inte utgå med någon ersättning för pengar man ligger ute med.

Skrivet av Parmenides:

Oj vilken vurpa av Webhallen, frågan är om det inte blir *ännu* sämre PR av denna manöver än att bara tiga sig igenom det hela som Dustin med fler.

Det känns inte särskilt transparent eller rättvist heller att tiga som många andra aktörer har gjort sedan start.

Skrivet av Inet:

Hej kära medlemmar,

John från Inet här, jag jobbar inköpschef och produktchef för grafikkort.

Vi börjar äntligen se lite ljus i tunneln gällande grafikkortssituationen och jag ville bara förse er med en liten uppdatering från vårt håll.

Precis som våra branschkollegor tog vi in långt fler bokningar till lanseringspris än vad vi själva sedan fick köpa till de priserna, och har fått lida av att inköpspriserna skenat.
Vissa tillverkare hanterade det bättre än andra, som ni vet.

Nu kan vi dock glatt meddela att vi erbjudit nästan alla som beställt ett RTX 30XX ett ersättningskort i form av en liknande V1 eller bättre V2/LHR-modell, till samma pris som den ursprungliga beställningen.
Detta inkluderar samtliga modeller, med det enda undantaget ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC. Där har vi fortfarande cirka 100 kunder som väntar på sina kort, men vi kommer garanterat kunna erbjudande motsvarande V2-modell för samma pris inom 1–2 veckor om vi inte kan få tag på fler V1-kort.

Vi hoppas detta känns som ett bra slutresultat med tanke på förutsättningarna, alltså att V1-korten knappt längre tillverkas och att vi står för mellanskillnaden för de avsevärt mycket dyrare modellerna.

Jag vill uppmana alla er med beställningar att hålla koll på er inkorg. Vi har skickat ut hundratals mail med just dessa bytesförslag bara de senaste veckorna, varav ett stort gäng gick ut nu i fredags. Vi kommer självklart försöka få tag i alla som inte svarar på mailen på andra sätt, vi vill verkligen inte att någon ska behöva vänta ännu längre på sitt grafikkort i onödan.
Skulle någon av er anse att vårt bytesförslag inte är rättvist så är ni välkomna att höra av er, vi hanterar alla de ärendena fall till fall. Vi vill givetvis att alla som beställt ett grafikkort av oss är nöjda i slutändan, efter denna långa väntan.

Och för att vara proaktiv så kan jag också förklara att vi med de nya försändelserna kommer vara mer försiktiga med att ta in bokningar. Vi kommer hålla uppsikt så att vi hinner ta ner dem igen innan vi får onödigt många bokningar. Givetvis kommer vi fortsatt ha en begränsning på ett kort per kund också.

Det var allt för mig, har ni frågor får ni gärna ställa dem under vår Swecxlusive-stream som drar igång kl.17:00 idag.

Hoppas vi ses,

John på Inet

Kul att ni passar på att ventilera lite luft i tråden efter 14 månader, passa på att njut nu när ni vart frånvarande så länge!

------

Det känns trist att trots den tid och energi jag personligen har lagt på tråden, och de 100-tals kort jag har löst till Sweclockersmedlemmar glöms bort över en natt dock. När alla andra aktörer på marknaden duckade/teg så satt jag (som var ansvarig inköpare under tiden) uppe kvällar och svarade på frågor, uppdaterade leveransinfo, gav köpositioner och det mynnade ut i väldigt många fler som ville boka av just oss när jag väl valde att släppa upp bokningar i oktober igen, det jag just då inte kunde förutspå var den enorma bristen och prishöjning som skulle ske några månader senare. Så är det någons fel att ni kunder hamnat i kläm så är det mitt, Patriks fel. Så det ber jag så hemskt mycket om ursäkt för och även om det inte var såhär jag föreställde min sorti i tråden så känns det som att den tiden är kommen nu.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Det känns trist att trots den tid och energi jag personligen har lagt på tråden, och de 100-tals kort jag har löst till Sweclockersmedlemmar glöms bort över en natt dock. När alla andra aktörer på marknaden duckade/teg så satt jag (som var ansvarig inköpare under tiden) uppe kvällar och svarade på frågor, uppdaterade leveransinfo, gav köpositioner och det mynnade ut i väldigt många fler som ville boka av just oss när jag väl valde att släppa upp bokningar i oktober igen, det jag just då inte kunde förutspå var den enorma bristen och prishöjning som skulle ske några månader senare. Så är det någons fel att ni kunder hamnat i kläm så är det mitt, Patriks fel. Så det ber jag så hemskt mycket om ursäkt för och även om det inte var såhär jag föreställde min sorti i tråden så känns det som att den tiden är kommen nu.

/Patrik

Jag är tacksam för den hjälp jag fick av dig för det grafikkort jag till slut fick tag i (6800XT). Så det har varit uppskattat av flertalet tror jag att du varit aktiv i trådarna här. Bara så du vet.