Vilken subwoofer passar mina önskemål

Permalänk
Medlem

Vilken subwoofer passar mina önskemål

Hej!
Jag har för tillfället ett par Dali Zensor 1 i svart färg som fronthögtalare vid datorn. Detta drivs av en receiver Denon AVR-2113 (ångrar det lite då jag absolut hade fått mer nytta utav en riktig stereoförstärkare istället, hoppades på surround för länge sedan men verkar som att det inte blir av på ett bra tag till).

Nu letar jag äntligen efter en subwoofer att komplettera högtalarna med. Tanken är att baslådan även ska kunna hänga med i framtiden när golvhögtalare eller större kompakta högtalare köps in och eventuellt en bättre förstärkare. Jag har tyvärr ingen koll på vad som är bra eller prisvärt. Är öppen till att bygga en egen subwoofer om det innebär mycket mer ljudkvalité för pengarna men lite orolig att man kanske råkar göra något fel som resulterar i sämre ljud.

  • Användningsområdet är allt möjligt men främst musik, Twitch, lite spel och lite film.

  • Budget som max runt 6000-7000:- tänkte jag mig men går gärna ner i pris om skillnaden på ljudkvalitet knappt är märkbar.

  • Begagnat är absolut något jag är ok med om det skulle rekommenderas, men behöver då veta vad jag letar efter.

  • Bor ej med grannar i samma byggnad så det är helt ok om det känns ordentligt vid högre volymer.

Allt möjligt som kan vara bra att veta är välkommet.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Köper du begagnat så köp inget utan att få lyssna efter diverse mekaniska "skrap" ljud eller andra oljud vid både låga och (så höga du pallar lyssna på under testet) volymer.

Jag tycker att din budget är rimligt, både för rätt bra nya 10 till kanske 12 tum subwoofers framförallt under blackfriday.

XTZ har blackweek rea på 12.17 edge för 6000kr, så det kan ju vara något att fundera på om du ska köpa nytt.

Permalänk
Medlem

Jag har liknande högtalare och kör med SVS 1000, otroligt tight bas om du väljer den o-portade versionen, vilket gör den bra till både spelande och streaming.

https://www.svsound.com/products/sb-1000-pro-subwoofer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Köper du begagnat så köp inget utan att få lyssna efter diverse mekaniska "skrap" ljud eller andra oljud vid både låga och (så höga du pallar lyssna på under testet) volymer.

Jag tycker att din budget är rimligt, både för rätt bra nya 10 till kanske 12 tum subwoofers framförallt under blackfriday.

XTZ har blackweek rea på 12.17 edge för 6000kr, så det kan ju vara något att fundera på om du ska köpa nytt.

Skrivet av Chromatic:

Jag har liknande högtalare och kör med SVS 1000, otroligt tight bas om du väljer den o-portade versionen, vilket gör den bra till både spelande och streaming.

https://www.svsound.com/products/sb-1000-pro-subwoofer

Mycket intressant men 12.17 edge är större, tyngre, starkare slutsteg och 1000:- billigare än SVS SB-1000. Vad jag förstår efter att ha kollat upp lite så är SB-1000 rappare och bättre till musik medans 12.17 edge är bättre till film och liknande. Svårt val tycker jag, antagligen lutar jag åt 12.17 edge då större borde vara bättre tycker man men samtidigt vill jag helst inte förlora detaljer i ljudet.

Vad tror ni blir bäst för mig? Några fördelar och nackdelar mellan dessa två?

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag och ställer till det med en kampanj på en riktigt vass sub.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/subwoofers/aktiv/32446...

Vet att priset är 990:- högre än du räknade med. MEN den är nedsatt från 9.290:- och den är en riktig beast.

Sen finns den slutna lillebrodern också där det går att få den i hög glans Vit eller Svart Piano lack.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/subwoofers/aktiv/32442...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Mycket intressant men 12.17 edge är större, tyngre, starkare slutsteg och 1000:- billigare än SVS SB-1000. Vad jag förstår efter att ha kollat upp lite så är SB-1000 rappare och bättre till musik medans 12.17 edge är bättre till film och liknande. Svårt val tycker jag, antagligen lutar jag åt 12.17 edge då större borde vara bättre tycker man men samtidigt vill jag helst inte förlora detaljer i ljudet.

Vad tror ni blir bäst för mig? Några fördelar och nackdelar mellan dessa två?

Asså, det är en subwoofer. Så det mesta har o göra med placering i rummet osv. Finns inte sååå mycket detalj att missa.

Men jag hade avvaktat lite iaf fram tills själva Black Friday, SVSn kan ju komma på rea hos någon.

Permalänk
Medlem

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-thunder-t-12-d...

Brorsan köpte en av dessa men om 2 går in i budgeten så kanske det är bättre om rummet är större?

Han köpte en och det låter faktiskt väldigt bra måste jag säga. att den är sluten gör att den har en bra kurva som även går djupt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Nu kommer jag och ställer till det med en kampanj på en riktigt vass sub.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/subwoofers/aktiv/32446...

Vet att priset är 990:- högre än du räknade med. MEN den är nedsatt från 9.290:- och den är en riktig beast.

Sen finns den slutna lillebrodern också där det går att få den i hög glans Vit eller Svart Piano lack.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/subwoofers/aktiv/32442...

Låtsasrea när man kollar prisjakts historik. Ser att priset höjdes i Oktober för att sedan ha "rea" nu i November. Blir antagligen billigare om man väntar lite hoppas jag.

Skrivet av Mikos:

Asså, det är en subwoofer. Så det mesta har o göra med placering i rummet osv. Finns inte sååå mycket detalj att missa.

Men jag hade avvaktat lite iaf fram tills själva Black Friday, SVSn kan ju komma på rea hos någon.

Tack, ska absolut avvakta. Blev även rekommenderad utav mrqaffe att istället köpa en begagnad subwoofer som t.ex. Rel Stampede och en vettig parametrisk eq. Skulle tydligen ge mer för pengarna. Stämmer detta?

Skrivet av Aka_The_Barf:

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-thunder-t-12-d...

Brorsan köpte en av dessa men om 2 går in i budgeten så kanske det är bättre om rummet är större?

Han köpte en och det låter faktiskt väldigt bra måste jag säga. att den är sluten gör att den har en bra kurva som även går djupt.

Rummet är inte jättestort, tanken är att satsa på 1 till en början och sedan uppgradera till 2 vid behov. Verkar ha lite kylningsproblem enligt 2st på prisjakt? Sluten eller ej är väl bara en smaksak eller stämmer det att en sluten låda har bättre kurva?

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Rummet är inte jättestort, tanken är att satsa på 1 till en början och sedan uppgradera till 2 vid behov. Verkar ha lite kylningsproblem enligt 2st på prisjakt? Sluten eller ej är väl bara en smaksak eller stämmer det att en sluten låda har bättre kurva?

Min bror har inte märkt av något kylnings problem än sålänge och han har haft den i ca 4 år, kanske något som kommit på nyare modeller?

Sluten låda är bland det bästa man kan ha, en stor nackdel är dock att dom har riktigt dålig verkningsgrad och kräver rejält med effekt av både element och förstärkare. mina egna upplevelser är att dom spelar väldigt "rent". men alla uppfattar vi saker olika. byggt ett par lådor och mitt bästa bygge hittills är en basreflexlåda, funderar på att gå "all in" på en sluten en dag efter jag byggde en väldigt fin sådan till bilen, men satan va den kräver kraft.

http://www.drkrupp.se/hifi/

bra sida som förklarar väldigt mycket.

https://www.faktiskt.io/phpBB3/index.php

forum med inriktning ljud, fick hjälp där med mitt hemma bygge, riktigt trevliga som hjälper till med uträkningar och annat om man bygger själv.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Dynavoice Thunder är ena riktigt trevliga subbar. Spelar både med kraft, korrekt och rent, men även djupt. Små lådor trots 12or då de är slutna, så ett sånt tvåpack borde inte vara några problem att få plats med även i mindre rum.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Låtsasrea när man kollar prisjakts historik. Ser att priset höjdes i Oktober för att sedan ha "rea" nu i November. Blir antagligen billigare om man väntar lite hoppas jag.

Tack, ska absolut avvakta. Blev även rekommenderad utav mrqaffe att istället köpa en begagnad subwoofer som t.ex. Rel Stampede och en vettig parametrisk eq. Skulle tydligen ge mer för pengarna. Stämmer detta?

Rummet är inte jättestort, tanken är att satsa på 1 till en början och sedan uppgradera till 2 vid behov. Verkar ha lite kylningsproblem enligt 2st på prisjakt? Sluten eller ej är väl bara en smaksak eller stämmer det att en sluten låda har bättre kurva?

Ja, hittar du en Rel för rätt pris är det bättre för pengarna, framförallt om rummet inte är för stort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Mycket intressant men 12.17 edge är större, tyngre, starkare slutsteg och 1000:- billigare än SVS SB-1000. Vad jag förstår efter att ha kollat upp lite så är SB-1000 rappare och bättre till musik medans 12.17 edge är bättre till film och liknande. Svårt val tycker jag, antagligen lutar jag åt 12.17 edge då större borde vara bättre tycker man men samtidigt vill jag helst inte förlora detaljer i ljudet.

Vad tror ni blir bäst för mig? Några fördelar och nackdelar mellan dessa två?

Såg att An3 också rekommenderar samma modell som mig, fast den portade versionen. Båda är fina!
En sub ska definitivt vara reaktiv och rapp om du ska spela på den osv.
Ska du se Sagan om ringen därremot så vill man ju nästan bara ha max tryck och volym, då väljer man ofta dom portade subbarna som kan gå ner lite lägre i frekvens och ger tryck.

Dock är ju inte skillnaden enorm om man köper en bra modell.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Mikos:

Asså, det är en subwoofer. Så det mesta har o göra med placering i rummet osv. Finns inte sååå mycket detalj att missa.

Men jag hade avvaktat lite iaf fram tills själva Black Friday, SVSn kan ju komma på rea hos någon.

Det där är en sanning med modifikation. Du kommer inte höra direkta detajler ifrån en sub. Men olika subbar presterar helt olika. Mindre element är generellt sett bättre för musik och större element för film. Jag anser dock 10 tum ofta är någon form av sweet spot (om de är en hyfsad sub), där den kan spela hyfsat rappt men ändå få bra tryck

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung-Daniel:

Det där är en sanning med modifikation. Du kommer inte höra direkta detajler ifrån en sub. Men olika subbar presterar helt olika. Mindre element är generellt sett bättre för musik och större element för film. Jag anser dock 10 tum ofta är någon form av sweet spot (om de är en hyfsad sub), där den kan spela hyfsat rappt men ändå få bra tryck

//Daniel

Att ett mindre element skulle prestera bättre för musik har ju väldigt mycket med önskad volym och hur djupt du vill att den ska gå. Mindre element har sämre verkningsgrad vilket ökar kravet på den inbyggda förstärkaren framförallt i en sluten låda. Mindre element kan ja något bättre kontroll, men då vid lägre volymer. Så så länge volym inte är ett krav så är det bättre att skaffa en mindre fast mer välbyggd subwoofer. Men då gäller det nästan ännu mer att han lyckas ställa lådan på rätt ställe i rummet eller att den har en bra kalibrerings funktion.