Permalänk

Bygga datorhörna till mig och sambo

Jag har idag ett kontor där sambon har sin iMac 27" och jag har min, något föråldrade, gaming PC.

Det är alltså två stationer och vi har egentligen inte plats för alla dessa stora skärmar i rummet.
Min tanke är alltså att vi ska kompromissa genom att ha endast en skärm, uppsatt med vesa på väggen, min tanke är att skärmen ska fungera bra både till min gaming och till sambons Illustrator.

Jag tänker att vi ska ha varsin laptop, jag har någon som klarar mina spel och hon har en macbook pro. Dessa kopplar man i en dockstation, antar att det finns thunderbolt/usb-c som passar både till mac och windows?

Frågan jag har är egentligen vilken skärm och dockstation man ska välja för att kunna både försörja med ström och kontakt med skärm + tangentbord och mus till båda sorters datorer?

Finns det någon smart lösning?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Det finns ju skärmar som numera har "inbyggd docka", tex https://www.dell.com/sv-se/work/shop/dell-ultrasharp-24-usb-c...
Men det är ju långt från en "spel skärm", och jag är. osäker på hur väl maccen stöder det.

Permalänk
Medlem

Jag kör samma upplägg i mitt hemmakontor fast med en MacBook Air och en HP jobblaptop. Hur dyr docka du behöver köpa beror främst på vilken skärm (upplösning och uppdateringsfrekvens) du tänker köpa.

Jag kör själv en Anker USB-C hub men den klarar bara 4k i 60hz.