Alla visste detta utom jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Då kan du idag få lära dig att det heter shetlandsponny och inte sketlandsponny, oavsett om man hyser agg emot Shetlandsöarna.

Med tanke på detta, trots att det inte var jag som gjorde misstaget:

En ponny är en liten, fullvuxen häst - inte ett hästbarn. Hästbarn kallas föl. Har mer än en gång hört folk som tror att de är synonymer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Det stämmer ju förstås inte. Med risk för att fixerat hänvisa till auktoriteter så skriver Svenska akademins ordlista:
https://svenska.se/saol/?hv=lnr87037

Sedan kan man säga att det är en felaktig användning av ordet genom att en försvinnande liten, jag hoppas det enbart är du, som använder denna minst sagt märkliga pluralform.

Haha, han driver ju.. Framgångsrikt med, vad det verkar.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Just att ha hört fel på något sånt där känns inte så konstigt, men vad skulle "settsan" isf betyda?
Bara nonsens som utfyllnad, eller?

Lägger med detta som referens:
https://www.youtube.com/watch?v=bfyfVq-KFgo

Ja säg det, 7åriga jag hade kände väl inte att allt måste vara logiskt? nu 25år senare så kände jag att logiken måte kontrolleras!, känns skönt att höra att jag inte var ensam bara hahaha!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyrree:

Nu har jag sätt dig skriva "(!)" flera gånger och känner att min fråga är on-topic, vad i hela friden betyder det? eller försöker du skriva kommando för någon gammal MSN emoji?

Det är en kommandorörelse...

Nej, är ett sätt att markera något, i det här fallet sura - sprutar (myr)syra. Kan även användas i stil med "Nu har ni trots att ni har lovat att återkomma fyra (!) gånger, likväl efter över en månad fortfarande inte besvarat mina frågor". Däremot är det kanske inte något som man ska förvänta sig i svensk myndighetsprosa e dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Som liten visste jag inte vem av Leonardo Dicaprio och Davinci som var målaren resp skådisen.

Det närmaste jag kan komma på att jag lärt mig nu nyligen är att jag googlade boolibompatexten från introt på 90talet.

Jag har i nästan 30års tid trott att dom sjöng
"har du settsan, kanal ett"

När dom i själva verket sjunger:
"Har du sett, va? Kanal ett".

Jag har alltid varit dålig på att höra lyrics..

Personligen hakade jag alltid upp mig på den dåliga synken mellan "kören" när de säger "kanal ett" som gör att man hör "ka" två gånger. Jag trodde de sade "katanal ett" som liten.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Då kan du idag få lära dig att det heter shetlandsponny och inte sketlandsponny, oavsett om man hyser agg emot Shetlandsöarna.

Haha, tack! Jag har nog aldrig skrivit det förrän idag

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepelopones:

Det är drygt när det visar sig att man knappt behärskar sitt modersmål.

Ibland har jag tänkt fel om "drygt" även när jag vet att det betyder "med överskott"/"rågat". Problemet är: Betyder "drygt en liter" att mängden är som ett litermått med en aning överskott, eller att det med en aning överskott skulle bli precis en liter? Det blir lätt så att jag tänker att "drygt en liter" måste betyda att "det här är inte riktigt en liter, men drygt – med överskott – vore det en liter".

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokke:

Morsan uttalade alltid avokado som "advokado". vilket jag med gjorde tills för något år sedan.

Samma på denna!

Visa signatur

nVidia GTX 980 titanium (Strix) l i5-4670k l NZXT X41 Kraken l Asus Z97I-plus l Corsair Dominator Platinum 16 GB DDR 3 l Samsung 850 Pro 256 GB SSD l ADATA Premier Pro SP900 128 GB SSD l EVGA Supernova G2 750 gold l Evolv mitx window l

ASUS VG248QE 144 HZ l Sennheiser PC 360 G4ME l Mionix Avior 8200 l Corsair Strafe RBG

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokke:

Morsan uttalade alltid avokado som "advokado". vilket jag med gjorde tills för något år sedan.

En liknande jag hör ofta är att många säger "expresso" istället för espresso.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Har aldrig hört heller. Jag gissar att det är ett internetfenomen inom vissa kretsar...lär inte vara ett standardbegrepp i svenskan iaf.

En tjej jag chattade med för länge sen skrev "_" (understreck" före och efter för att understryka att fokus var på det ordet i meningen.

T.ex.

Jag är _inte_ en idiot.
vilket då betyder att fokus är på att jag INTE är en idiot

Såväl utropstecknet och understrecken har nog mycket lite med Internet att göra. Understrecken kan du, apropå saker folk kanske inte vet, använda i bl a Word via AutoCorrect som _kursiv_, men även varianten *fetstil*, och så formaterar funktionen om till detta. Dvs istället för att man behöver använda ctrl+i eller ctrl+b, alternativt knapparna upptill. Jag tror dock att det är avslaget som standard, så vill man ha det så får man slå på det.

Permalänk
Medlem

När jag var liten undrade jag var det där Abonnerad låg som stod på så många bussar. Jag gissade på Norge någonstans eftersom det var så jag läste det, som ett norskt namn med kort a i början och betoning på b.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av ztenlund:

Såväl utropstecknet och understrecken har nog mycket lite med Internet att göra. Understrecken kan du, apropå saker folk kanske inte vet, använda i bl a Word via AutoCorrect som _kursiv_, men även varianten *fetstil*, och så formaterar funktionen om till detta. Dvs istället för att man behöver använda ctrl+i eller ctrl+b, alternativt knapparna upptill. Jag tror dock att det är avslaget som standard, så vill man ha det så får man slå på det.

Användningen av "(!)" Har sin grund i latinets sic/sic!, därtill är jag rätt säker på att jag sett det i mången bok för länge sedan: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_f%C3%B6rkortnin...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Minns lilla sportspegelns intro från 80-talet där en kille åker lådbil, jag trodde de sjöng "Tjernobyl speed number one" som att det skulle vara något jättesnabbt (detta var kring tiden när pratades om Tjernobyl ganska friskt)... när det egentligen handlade om Abbas "you can always be number one"...

Den svenska versionen av introlåten som kom på 90-talet sjöngs av en ung Robyn. Det engelska versionen som användes från början är inte ABBA:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Användningen av "(!)" Har sin grund i latinets sic/sic!, därtill är jag rätt säker på att jag sett det i mången bok för länge sedan: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_f%C3%B6rkortnin...

Så sant

"just så!" - Visar på att något faktiskt är "just så!", eller att ett citat är korrekt återgivet, fast det verkar otroligt.
Ingen egentlig förkortning i språklig mening, eftersom "sic" är ett helt ord, men det är alltså en förkortad fras. Förkortas ibland ytterligare till endast ett utropstecken inom parentes: (!)

Hade aldrig sett förut, så nu har jag lärt mig nått nytt idag.

Men inte heller kanske nått man bör slänga sig till vardags, då ingen förstår vad man menar

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Där jag jobbade så fans det en kille som hade smeknamnet gits, tog mig 17 år innan jag fattade att det var hans namn baklänges!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Jag trodde länge att när folk i min omgivning ibland sa att "vad du är välklädd idag", så betydde det att jag hade mycket kläder eller kanske varma kläder på mig, inte att jag hade fina kläder.

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Att SOS inte står för save our souls. Utan är bara en "enkel kombination att skriva i Morse".

Tror det här är fjärde gången jag lär mig det här. Det fastnar inte. Om någon frågar mig om en månad kommer antagligen hävda att det står för save our souls.

Hade körkort i 20+ år innan jag lärde mig att den lilla pilen vid soppamätaren visade vilken sida tanklocket satt på.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Den svenska versionen av introlåten som kom på 90-talet sjöngs av en ung Robyn. Det engelska versionen som användes från början är inte ABBA:

https://www.youtube.com/watch?v=fsS8qm8rDNg

Där ser man, ännu en sak i tema med tråden... Hade ingen aning om det heller. Tack för det 😂

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Samsung Sverige

Nåväl nåväl kära Medlemmar. Att inse att man kanske inte är smartare än alla andra, är ofta ett tecken på att man är mer intelligent än man först kan tro

Så klanka inte ner på ersjälva i onödan nu

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Föredetting
Skrivet av FX9:

Men inte heller kanske nått man bör slänga sig till vardags, då ingen förstår vad man menar

Med tanke på att det är ganska minimalt med hugg på användningen av "(!)" i just den här av alla trådar kan vi nog utgå ifrån att det är en minoritet som inte förstår hur det används, snarare än "ingen". Lite som med knappt/drygt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Moton:

Trodde att bambi var det faktiska namnet på rådjur fram till jag va kanske 8-10 år gammal. Mina klasskamrater skrattade åt mej när jag sa "åh kolla en bambi" när bussen åkte förbi några rådjur som stod på ett gärde. Fattade de dock inte då, tyckte de va riktigt skumt att dom tyckte de var så roligt.

Bambi är en vitsvanshjort i filmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Nyligen fick jag reda på att Beijing och Peking är namn på samma stad, och här i Sverige använder vi både och.

https://omni.se/sok?q=Beijing&tab=articles
https://omni.se/sok?q=Peking&tab=articles

Gör vi? Jag har aldrig hört någon kalla Norrköping för Beijing. Nej, Peking skall det vara.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag fick för mig att Wolverine hette Molliver innan jag ärt mig läsa ordentligt. Det satt i lite väl länge..

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Föredetting
Skrivet av zarkov:

Gör vi? Jag har aldrig hört någon kalla Norrköping för Beijing. Nej, Peking skall det vara.

Precis, Peking är det gamla namnet på Beijing, och Norrköping är ju ganska långt efter.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Som yngre flög vi en hel del via Stockholm för att mellanlanda, eller ”Arlanda” som jag trodde begreppet var alldeles för länge…

Visa signatur

Cooler Master NR200P Orange Edition | ASUS ROG Strix B550-i | AMD Ryzen 5600x | MSI Suprim X 3080 (deshroud + Noctua 120mm x2) | HyperX Fury 3600mhz 2x16GB | WD SN750 1TB | Noctua C14s push/pull + Noctua 120mm x2 | Corsair SF750

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Som ung trodde jag Stormtroopers i Star Wars var robotar.

Känner igen det där. Trodde länge som ung att Stormtroopers och robotarna i episode 1,2,3 var samma, bara att datoreffekter inte fanns i gamla filmer. Får tillägga att jag heller inte fattade Star Wars alls då.

Mitt tillägg blir följande: Är 35 år idag, tog körkort när jag var 19. För så sent som 6-7 år sedan fattade jag att man kunde blända av backspegeln i vindrutan genom att fälla knappen på baksidan, vilket jag nu använder flitigt. Trodde fram tills dess att det var själva fästet till backspegeln, oavsett bil. Live and learn.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Jag trodde skärmen kunde sprängas när man uppdatera bios, haha omg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Trodde fram till för något år sedan att ordet omständlig stavades omständig och kunde vara beredd att strida för min sak.

Har inget som helst minne av att jag någonsin sett det stavas eller hört någon säga omständlig. Är 40 år gammal.

Hittade denna: https://sverigesradio.se/artikel/4518198

Båda finns ju i SAOB och båda verkar användas. Det kanske varierar vad man säger beroende på vilken del av landet man kommer från?

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Har inget som helst minne av att jag någonsin sett det stavas eller hört någon säga omständlig. Är 40 år gammal.

Hittade denna: https://sverigesradio.se/artikel/4518198

Båda finns ju i SAOB och båda verkar användas. Det kanske varierar vad man säger beroende på vilken del av landet man kommer från?

Nästan ingen sa "omständlig" förrän läsuttal blev allt vanligare. I dag är det få under 30 i större tätorter och städer som inte har kraftigt läsuttal. Då blir det också lätt "omständligt" i stället för "omständigt". Jag går åt andra hållet och skriver ordet som jag säger det. Medveten om att det anses som fel, men ibland måste man gå före.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ingenjören:

...
Att det finns en liten pil vid nivåmätaren för bränsle på din bil som pekar på vilken sida tanklocket sitter.

På vissa bilmärken: men inte alla!