Alla visste detta utom jag...

Permalänk
Inaktiv

Det är sånt här livet består av när man har autismspektrum. "Alla vissste detta utom jag". No shit!

Personer med asperger gillar datorer, nä... vi misstolkar bara så mycket så det är bekvämare att gömma sig framför datorn än att ha ett riktigt socialt liv. Because we missförtår allt mest hela tiden.

Sorry nu sabbade jag stämningen, continue

Permalänk
Medlem

Jag har en sak som jag anser mig ha rätt i men det verkar som att många andra tycker annorlunda, men jag har fortfarande rätt.

Det är uttrycket - "En gång är ingen gång, två gånger är XX för mycket". Jag anser att XX bör vara två gånger för den första gången var egentligen fel och nu har du gjort samma misstag/fel två gånger, dvs två gånger för mycket.
Men de flesta andra verkar tycka en gång för mycket, men är inte det helt ologiskt? Vad är då poängen med uttrycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jag har en sak som jag anser mig ha rätt i men det verkar som att många andra tycker annorlunda, men jag har fortfarande rätt.

Det är uttrycket - "En gång är ingen gång, två gånger är XX för mycket". Jag anser att XX bör vara två gånger för den första gången var egentligen fel och nu har du gjort samma misstag/fel två gånger, dvs två gånger för mycket.
Men de flesta andra verkar tycka en gång för mycket, men är inte det helt ologiskt? Vad är då poängen med uttrycket?

"En gång är ingen gång, två gånger är en vana"
"En gång är ingen gång, två gånger är en gonggong" (funkar bäst i tal)

är väl annars populära varianter som inte ens rör vid hur många gånger för mycket det skulle vara. Ska kanske hålla mig till dessa helt i fortsättningen...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jag har en sak som jag anser mig ha rätt i men det verkar som att många andra tycker annorlunda, men jag har fortfarande rätt.

Det är uttrycket - "En gång är ingen gång, två gånger är XX för mycket". Jag anser att XX bör vara två gånger för den första gången var egentligen fel och nu har du gjort samma misstag/fel två gånger, dvs två gånger för mycket.
Men de flesta andra verkar tycka en gång för mycket, men är inte det helt ologiskt? Vad är då poängen med uttrycket?

Det bottnar väl i att har man gjort fel en gång så är det förlåtligt, men gör man det två gånger borde man veta bättre.

typ: "Att ta en kaka är OK, men att ta två kakor är en kaka för mycket (eftersom en kaka inte ses som en överträdelse), så jag förstår hur du resonerar men du tolkar uttrycket på ett sätt som inte är standard.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Wiinis:

Jag har en sak som jag anser mig ha rätt i men det verkar som att många andra tycker annorlunda, men jag har fortfarande rätt.

Det är uttrycket - "En gång är ingen gång, två gånger är XX för mycket". Jag anser att XX bör vara två gånger för den första gången var egentligen fel och nu har du gjort samma misstag/fel två gånger, dvs två gånger för mycket.
Men de flesta andra verkar tycka en gång för mycket, men är inte det helt ologiskt? Vad är då poängen med uttrycket?

Jag säger nog snarare "en gång är ingen gång, två gånger är åt helvete för ofta".
Alla kan göra fel en gång. Det viktiga är att du lär dig av ditt misstag. Om du gör det två, tre eller femton gånger sen är irrelevant, det är mer än en gång. Så i ditt specifika fall tycker jag personligen att "två gånger är en för mycket" reflekterar min tolkning av uttrycket. En gång kan man förlåta. Två är mer än en.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Att det inte finns något som heter "monitera" (övervaka). Det heter monitorera (kommer från monitor)

Att det finns en liten pil vid nivåmätaren för bränsle på din bil som pekar på vilken sida tanklocket sitter.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det är uttrycket - "En gång är ingen gång, två gånger är XX för mycket".

Jag har aldrig hört det uttrycket, bara "En gång är ingen gång, två gånger är en vana", och googlar jag efter "En gång är ingen gång" så är det mest den versionen som dyker upp.

Däremot verkar det som att "En gång är ingen gång" ursprungligen kommer från tyska, och på tyska hittar jag "Einmal ist keinmal aber zweimal ist einmal zuviel" ("En gång är ingen gång men två gånger är en gång för mycket"). Logiken bakom det kan jag inte uttala mig om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Jag skulle vilja säga att om du frågar 100 random personer så kommer du inte få ens i närheten av 100 likadana svar om du ber dom berätta vad "drygt" och "knappt". Så nej, det är nog inte allmänt vedertaget och universellt.

Däremot, om det inte är relevant att man gör sig förstådd på minuten, så är nog "knappt" och "drygt" helt ok att använda sig av.

Och då skulle jag gissa att de flesta anser att det är nånting kring 45-75 minuter vare sig man säger "knappt" eller "drygt" en timme.

Jag kan inte påstå att jag någonsin hört någon använda dessa fel, varken i tal eller text. Å andra sidan kanske jag bara missuppfattat vad de menade. I mina ögon är de väldigt tydligt olika i vad man syftar på, men samtidigt gör det ju inte jättestor skillnad om man blandar ihop dem.

Skrivet av Ureet:

En rättelse, eftersom det är en tråd som även handlar om språkliga misstag: Det heter en vokabulär (och alltså "min vokabulär"), inte ett/mitt vokabulär.

Knappt och drygt brukar jag själv ha svårt att hålla reda på. Om någon säger att de "knappt hann handla efter jobbet", så hann de ju handla, fast med liten marginal, och då kunde man tycka att "knappt en liter" borde betyda att det är en liter, fast med liten marginal. Men Wiktionary definierar "knappt" som både "nästan inte" och "inte fullt".

...

Det beror förstås på vad man pratar om. Med mängder så är drygt "lite mer än" och knappt "nästan". Detta gäller även tid, som i "jag är färdig om drygt en timme" eller "det tog knappt en timme...", men för mer avancerad grammatik så blir det ju lite rörigare. Man använder ju inte dryg i pluskvamperfekt exempelvis utan då säger man kanske "jag hann med god marginal" medan knappt då mer betyder "nästan inte".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Att det inte finns något som heter "monitera" (övervaka). Det heter monitorera (kommer från monitor)

Det låter lite som "kompabilitet", som man hör ibland.

Ligger väl nära till hands att försöka göra sig av med stavelser i stökiga ord.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Om det inte var en planta, vad trodde du det var då? Ett djur? En svamp?

En häst är en kiwi som inte finns.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag kan inte påstå att jag någonsin hört någon använda dessa fel, varken i tal eller text. Å andra sidan kanske jag bara missuppfattat vad de menade. I mina ögon är de väldigt tydligt olika i vad man syftar på, men samtidigt gör det ju inte jättestor skillnad om man blandar ihop dem.
Det beror förstås på vad man pratar om. Med mängder så är drygt "lite mer än" och knappt "nästan". Detta gäller även tid, som i "jag är färdig om drygt en timme" eller "det tog knappt en timme...", men för mer avancerad grammatik så blir det ju lite rörigare. Man använder ju inte dryg i pluskvamperfekt exempelvis utan då säger man kanske "jag hann med god marginal" medan knappt då mer betyder "nästan inte".

Tack för klargörandet. Du var knappt dryg i ditt inlägg

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av martak:

Ni vet den där lilla hästrasen sketland eller islandshäst (det kanske är samma sak)... Jag fick veta i 20-års åldern att det heter just sketlandsponny och inte stjärtlappsponny...

Jag är inte så hästintresserad och pratar inte hästar så ofta ;D

Då kan du idag få lära dig att det heter shetlandsponny och inte sketlandsponny, oavsett om man hyser agg emot Shetlandsöarna.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Att hustomten/ stammisen @Nioreh83 minsann har en betydelse om man läser namnet baklänges också.

Förekommer i typ varenda tråd, tog mig nästan ett decennium.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det bottnar väl i att har man gjort fel en gång så är det förlåtligt, men gör man det två gånger borde man veta bättre.

Exakt detta. Håller med dig helt.

Skrivet av Ozzed:

typ: "Att ta en kaka är OK, men att ta två kakor är en kaka för mycket (eftersom en kaka inte ses som en överträdelse), så jag förstår hur du resonerar men du tolkar uttrycket på ett sätt som inte är standard.

Fast det är ju här som kärnan ligger. Du får inte ta en kaka, aja baja, men ok vi släpper det. Nu tog du kaka nr två, nu har du tagit två för många och får gå till ditt rum.

Sen har du rätt i att mitt sätt inte är standard, därav att alla andra har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Exakt detta. Håller med dig helt.

Fast det är ju här som kärnan ligger. Du får inte ta en kaka, aja baja, men ok vi släpper det. Nu tog du kaka nr två, nu har du tagit två för många och får gå till ditt rum.

Sen har du rätt i att mitt sätt inte är standard, därav att alla andra har fel

Om man förlät den första kakan är det bara en för mycket efter den andra, det är väl den tolkning som jag ser som ändå följer något slags logik.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om man förlät den första kakan är det bara en för mycket efter den andra, det är väl den tolkning som jag ser som ändå följer något slags logik.

Exakt så tänker jag också!

En är inte okej; men vi kan förlåta det.

Gör du det igen; har du gjort det en gång för mycket för att vi ska kunna förlåta det.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

När jag var liten kunde jag inte skilja på orden "fejs" och "arsle", för båda lät lika fula.

I yngre tonåren trodde jag att "oralsex" betydde tungkyssar: det blev ett litet uppvaknande ...

Ända upp i tjugoårsåldern trodde jag att ordet "narkopelsi" betydde drogberoende istället för att vara en sömnsjukdom.

Jag har stått på första raden på en Depeche Mode-koncert och sjungit "Reach out, Touch, Babe". Det var först då som jag upptäckte att jag hade hört fel i så många år.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om man förlät den första kakan är det bara en för mycket efter den andra, det är väl den tolkning som jag ser som ändå följer något slags logik.

Tolkar det mer som att jag inte orkar tjafsa om det, men nu när du har tagit två då är det värt tiden.

Men det destillerar väl ner till om hur mycket man förlåter första kakan. Vi långsinta anser att det är två

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Exakt så tänker jag också!

En är inte okej; men vi kan förlåta det.

Gör du det igen; har du gjort det en gång för mycket för att vi ska kunna förlåta det.

Alltså två gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Exakt detta. Håller med dig helt.

Fast det är ju här som kärnan ligger. Du får inte ta en kaka, aja baja, men ok vi släpper det. Nu tog du kaka nr två, nu har du tagit två för många och får gå till ditt rum.

Sen har du rätt i att mitt sätt inte är standard, därav att alla andra har fel

Fast om man blir förlåten för kaka nr1 för att man var ung och dum så räknas den ju inte, är väl där det skiljer.

Din tolkning funkar bra om personen som tar kakor på förhand vet om att man inte får ta några kakor alls, men att man blir förlåten för den första kakan, då har man tagit två kakor, helt medveten om att det är förenat med rumsarrest veckan ut. Så skillnaden ligger väl i att man i ditt fall inte har överseende med misstaget om man begår det igen.

Lite som "straffrabatt" har man mördat någon så får man lägre straff första gången, händer det igen så får man samma straff som man hade fått om man hade haft 7 mord i straffregistret (hur man nu ska lyckas med att utföra morden och sedan sitta tiden ut innan man ger sig på nästa.)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Tolkar det mer som att jag inte orkar tjafsa om det, men nu när du har tagit två då är det värt tiden.

Ja, jag håller absolut med om detta gällande vad man ville ha sagt med hela uttrycket

Skrivet av Wiinis:

Men det destillerar väl ner till om hur mycket man förlåter första kakan. Vi långsinta anser att det är två

Så är det nog. De flesta har nog inte funderat så mycket över detaljerna i uttrycket öht

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Moderator
Forumledare

Kan vi släppa/skapa en egen tråd för hela kakdiskussionen?

Move on people

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Att hustomten/ stammisen @Nioreh83 minsann har en betydelse om man läser namnet baklänges också.

Förekommer i typ varenda tråd, tog mig nästan ett decennium.

Från en Bamse-tidning. Trollkarlen Eragord med sina medhjälpare Nifrom och Nioreh.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Vill man veta att man gör sig förstådd ska man aldrig använda "drygt" eller "knappt". I alla fall inte om det är viktigt att motparten verkligen förstår vad man menar.

Då bör man nog istället säga "mer än" eller "mindre än" 1 timme. Eller kanske "strax över" en timme.

För det där är något som nog tolkas lite olika av olika människor...

Som "ett par", eller "några stycken"

På tal om ämnet "drygt" och "knappt".

I min värld så ligger det någon form av förväntan eller förhoppning inbyggt i ordvalet.

Jämför påståendena "vi nådde nästan fram" och "vi nådde knappt fram".

I den senare så uppfattar jag besvikelsen över resultatet mycket större, medan man i det första ändå är relativt nöjd.

Det blir då väldigt konstigt när man lyssnar på nyheterna och hör "Stor brand i lägenhetshus, knappt 50 skadade"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av znorc:

På tal om ämnet "drygt" och "knappt".

I min värld så ligger det någon form av förväntan eller förhoppning inbyggt i ordvalet.

Jämför påståendena "vi nådde nästan fram" och "vi nådde knappt fram".

I den senare så uppfattar jag besvikelsen över resultatet mycket större, medan man i det första ändå är relativt nöjd.

Det blir då väldigt konstigt när man lyssnar på nyheterna och hör "Stor brand i lägenhetshus, knappt 50 skadade"

Jag vet inte. Säg att vi pratar om att köra en sträcka, kanske med elbil exempelvis (med räckviddsångest). "Vi nådde nästan fram" betyder ju då att man inte nådde fram. "Vi nådde knappt fram" däremot betyder ju att man kom fram men det var knappt, batteriet var nästan helt tomt exempelvis. Alltså skulle jag inte se nästan som positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet inte. Säg att vi pratar om att köra en sträcka, kanske med elbil exempelvis (med räckviddsångest). "Vi nådde nästan fram" betyder ju då att man inte nådde fram. "Vi nådde knappt fram" däremot betyder ju att man kom fram men det var knappt, batteriet var nästan helt tomt exempelvis. Alltså skulle jag inte se nästan som positivt.

Exakt. Om någon slår dig i magen och du säger "det gjorde nästan ont", så betyder ju det att det inte gjorde ont, men om du säger "det gjorde knappt ont", så betyder det att det gjorde lite ont men inte så mycket, så i det sammanhanget så skulle jag säga att nästan är en binär nolla medan knappt är en binär etta, om man tar bort alla nyanser som en värdering medför.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Kan relatera. Jag var helt säker på att ordet "surprise" stavades "suprise" eftersom det första r:et är tyst, som någon annan sa var jag beredd att strida för att jag hade rätt. Jag förlorade

Lägg till japanskt uttal också:

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet inte. Säg att vi pratar om att köra en sträcka, kanske med elbil exempelvis (med räckviddsångest). "Vi nådde nästan fram" betyder ju då att man inte nådde fram. "Vi nådde knappt fram" däremot betyder ju att man kom fram men det var knappt, batteriet var nästan helt tomt exempelvis. Alltså skulle jag inte se nästan som positivt.

Skrivet av Ozzed:

Exakt. Om någon slår dig i magen och du säger "det gjorde nästan ont", så betyder ju det att det inte gjorde ont, men om du säger "det gjorde knappt ont", så betyder det att det gjorde lite ont men inte så mycket, så i det sammanhanget så skulle jag säga att nästan är en binär nolla medan knappt är en binär etta, om man tar bort alla nyanser som en värdering medför.

När ni formulerar det sådär så är jag delvis benägen att hålla med er.

Det verkar dock som att både Språktidningen och Språket tagit upp ämnet:

https://spraktidningen.se/2013/06/knappt-kan-aldrig-vara-neut...

https://sverigesradio.se/artikel/4589275

Permalänk

Fördjupning: https://www.svd.se/folk-vet-knappt-vad-drygt-betyder

Det är drygt när det visar sig att man knappt behärskar sitt modersmål.

Försökte skriva nåt roligt.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det heter inte smörgåsar, det heter smörgäss, smörgåsbord i plural blir alltså smörgässbord.

Det stämmer ju förstås inte. Med risk för att fixerat hänvisa till auktoriteter så skriver Svenska akademins ordlista:

Citat:

Singular
en smörgås obestämd form
en smörgås obestämd form genitiv
smörgåsen bestämd form
smörgåsens bestämd form genitiv

Plural
smörgåsar obestämd form
smörgåsars obestämd form genitiv
smörgåsarna bestämd form
smörgåsarnas bestämd form genitiv

https://svenska.se/saol/?hv=lnr87037

Sedan kan man säga att det är en felaktig användning av ordet genom att en försvinnande liten, jag hoppas det enbart är du, som använder denna minst sagt märkliga pluralform.