Alla visste detta utom jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Fazer.. uttalas i första hand Faaaser, andra hand Fejser och aldrig Fattser. Retar folk och det är kul.

Vad baserar du det på? Det är ett finskt företag, och på uttalssajten Forvo finns det finska uttal av namnet, och alla tre säger "fattser".

Sorry, jag läste slarvigt och förstod inte att du menade att du sade fel för att retas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

"ʒɑ̃ʀ" är väl det korrekta fonetiska skrivsättet för franskt uttal av "genre", alltså ett "sch" följt av ett nasalt "an" och ett "avhugget" "R"

Ja jo tack, jag vet också hur man googlar till mig fonetiska skrivsättet. Jag skrev från hjärtat istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Ändå upp i vuxen ålder sa jag alltid "nemtion" istället för "mention" på engelska
Hade alltid betraktat mig som väldigt kunnig i det engelska språket så när jag fick det klart för mig skämdes jag lite

Kan relatera. Jag var helt säker på att ordet "surprise" stavades "suprise" eftersom det första r:et är tyst, som någon annan sa var jag beredd att strida för att jag hade rätt. Jag förlorade

Permalänk
Medlem

När jag säger "nästa helg" så har jag alltid refererat till den uppkommande helgen och inte nästa veckas helg, vilket det varkar som väldigt många gör, jag vet dock fortfarande inte vad som är rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Vet inte riktigt hur vi kom in på det, men jag och sambon diskuterade igår hur killar gör när de står upp och kissar.

I hennes huvud var det självklart att man drog ner byxorna till vaderna innan man kissade, annars fick man ju kiss på byxorna?
Jag fick förklara för henne att det inte riktigt fungerar så, samtidigt som jag höll tillbaka skrattet när jag under tiden föreställde mig 3 grabbar på nattklubben, ståendes sida vid sida i pissoaren med byxorna nere vid vaderna. Bakifrån ser man bara 3 bleka stjärtar

Har dock gjort exakt så några ggr när man varit på krogen, enbart för att se reaktionerna. 😄

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

När jag var åtminstone 20+ insåg jag att skogsbär inte är ett bär. Kändes som ett svek och ett bär jag alltså aldrig skulle få smaka. Skogsbärsyoghurt osv, bara en bluff!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Vad baserar du det på? Det är ett finskt företag, och på uttalssajten Forvo finns det finska uttal av namnet, och alla tre säger "fattser".

Ja, absolut. Förutsatte dock att det tidigare inlägget poängterade felaktiga uttal.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

En rättelse, eftersom det är en tråd som även handlar om språkliga misstag: Det heter en vokabulär (och alltså "min vokabulär"), inte ett/mitt vokabulär.

Knappt och drygt brukar jag själv ha svårt att hålla reda på. Om någon säger att de "knappt hann handla efter jobbet", så hann de ju handla, fast med liten marginal, och då kunde man tycka att "knappt en liter" borde betyda att det är en liter, fast med liten marginal. Men Wiktionary definierar "knappt" som både "nästan inte" och "inte fullt".

Jag är lite förvirrad över ovanstående kommentar. Upp till 30-årsåldern brukade jag hålla för näsan när jag dök, just eftersom det inte hjälpte att bara hålla andan. Sedan blev jag tipsad om hur man stänger gomseglet, vilket var en del av min anatomi som jag inte haft medveten kontroll över innan.

Vad jag undrar är: Brukar folk dyka utan stängt gomsegel och ändå lyckas undvika att det rinner in en massa vatten? Eller handlar det bara om att effe0p haft huvudet under vattnet i en statisk position där positionen och lufttrycket gör att det inte kommer in vatten? What gives? Mvh, dyknings-n00b.

Det där med att hålla för näsan var någon jag alltid gjorde som liten.
Jag dök med 1 arm fram då den andra höll för näsan, senare lärde jag mig att om man bara doppar näsan försiktigt i vattenytan så hinner oftast gomseglet reflexmässigt stänga sig, men det hindrar ju inte obehaget av vatten i näsan, så det bästa är ju att blåsa ut luft genom näsan och på så vis kan jag nu dyka utan att hålla för näsan och har även lärt mig ransonera utblåsluften för att kunna dyka längre. Största anledningen till att mina dyk nu tar slut redan efter 10 meter är för att simhallens bassäng inte är djupare än 1.8 meter (på den djupa änden) så jag slår i bottnen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Sade "hjortron-salt" istället för "hjort-horns-salt" litet längre än jag vill erkänna.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyrree:

När jag säger "nästa helg" så har jag alltid refererat till den uppkommande helgen och inte nästa veckas helg, vilket det varkar som väldigt många gör, jag vet dock fortfarande inte vad som är rätt.

Ja, det där är farliga uttryck om man planerar något viktigt. Tror det inte finns något "rätt" hugget i sten här heller.

Men i min värld pratar man om "i helgen" när det är denna veckas helg och "nästa helg" om det är helgen därefter, det är väl en av de vanligaste tolkningarna iaf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

En ganska personlig händelse:
För drygt 30 år sedan var jag del av ett kompisgäng, mestadels tonåringar, som ägnade det mesta av sin fritid åt att göra egna spelfilmer. Min uppgift var huvudsakligen som kameraman, men hjälpte också till med transporter, rekvisita och manus.
Då var det dags för min militärtjänst, så jag tillbringade vardagarna på regementet och helgerna med kompisarna.
Till gänget rekryterades då bland andra en ny tjej som jag knappt noterade förrän hon en gång kom fram till mig och ställde någon "dum" teknisk fråga.
Allteftersom månaderna gick hamnade hon allt oftare i min omedelbara närhet, vilket jag fann något irriterande.
Några dagar efter MUCK var jag och gängets ledare på gymnasieskolan för att snacka med några andra i gänget då den här tjejen fick syn på oss och kom galopperande genom den stora hallen med ett jätteleende och ropade "Heeej Olle!".
insåg jag att hon var upp över öronen förälskad i mig, vilket alla andra i kompisgänget var väl medvetna om sedan länge (eftersom hon bombarderat dem med frågor om mig)...

Senare har jag insett att jag har ett autistiskt drag som i princip hindrar mig från att avläsa den här typen av känslor hos människor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pyrree:

Jaha tack, det visste jag inte

Har nog aldrig sätt det användas över huvud taget, antar att man låg och sov under den svenska lektionen.. haha

Du är inte ensam, aldrig hört talas om detta heller.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Stor omsättning på butikspersonal. Många unga som jobbar i butiker innan de går vidare tlll studier samt jobbar extra vid sidan av studier. Skulle förmodligen inte vara hållbart för företagen att utbilda all personal på deras produkter utan man slängs in direkt och lär sig efter hand. Efter 2-3 år lämnar de och en ny gröngöling kommer in.

Visst är det så, men som liten trodde jag att butikspersonal var experter på produkterna De säljer och man kunde komma in och fråga dem om vad som helst som handlade om deras produkter, säger inte att de inte vet något, men de är inte alls på den nivån jag trodde de var.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Polarens morsa riktade mobilen upp mot skyn i somras... ladda upp bilderna snabbare i molnet
Tror inte hon är ensam, finns många helt ointresserade av teknik.

fråga valfri ungdom om Tesla... inte många som känner till Nikola Tesla

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Fast utropstecknet används inte på samma sätt som att understryka eller kursivera ord. Översätter vi situationerna till talspråk är understrukna och kursiverade ord någonting man lägger emfas på, medan ett utropstecken inom parentes snarare är en kort paus som ger motparten lite betänketid att inse att det som precis sades var lite speciellt.

Det kan också användas istället för "sic" – vilket nog är en bättre förklaring än det jag försökt ge hittills. Alltså (just så!).

Menade inte att de hade samma innebörd, bara att båda inte är dokumenterade svenska korrekta sätt att skriva på.

Framtagna av någon på nätet som tycker att det fyller ett syfte. Inte "korrekt" skrivspråk i svenskan. Sen kommer ju det "korrekta" skrivspråket nånstans i från, så vem vet om inte (!) är korrekt om 10 år, ifall det får tillräckligt stor spridning.

En till sån där specialhantering är att avsluta en mening med "..."
Man låter motparten fundera lite på vad man menade, med ... kanske det är lite att man lämnar det tvetydigt så motparten får fundera lite själv .

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Att ICQ stod för I Seek You. Jag tror det tog bra mycket längre för mig att inse det än för alla andra. Det var kanske 15 år sedan jag lärde mig det, när ICQ fortfarande var populärt, men jag skäms fortfarande lite.

TIL... Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag trodde länge att att ordet särskrivning hade och göra med personer som går på nån sådan skola eller något liknande hade ett speciellt skrivsätt kallad särskrivning. Men det hela handlar om och sätta ihop ord och inte säga kyckling lår utan kycklinglår.

Det du tänkte på var sär skrivning.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Hade ingen aning om att ananas var en planta och hur de växte till för några år sedan. :')

Om det inte var en planta, vad trodde du det var då? Ett djur? En svamp?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Farsan lurade mig att tro att likström hade med lik och begravningsfrekvenser att göra. När de slutade med likström fick det väldiga konsekvenser för begravningsentreprenörer, sa han som ett skämt men jag tog det på fullt allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Farsan lurade mig att tro att likström hade med lik och begravningsfrekvenser att göra. När de slutade med likström fick det väldiga konsekvenser för begravningsentreprenörer, sa han som ett skämt men jag tog det på fullt allvar.

Min frus syster trodde långt upp i åldrarna (vuxen ålder) att kråkor kunde sitta på elledningar eftersom de hade speciella fötter

Hennes föräldrar som hade sagt det.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Om det inte var en planta, vad trodde du det var då? Ett djur? En svamp?

Jag trodde helt seriöst att ananas växte på träd innan, haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag skulle vilja säga att om du frågar 100 random personer så kommer du inte få ens i närheten av 100 likadana svar om du ber dom berätta vad "drygt" och "knappt". Så nej, det är nog inte allmänt vedertaget och universellt.

Däremot, om det inte är relevant att man gör sig förstådd på minuten, så är nog "knappt" och "drygt" helt ok att använda sig av.

Och då skulle jag gissa att de flesta anser att det är nånting kring 45-75 minuter vare sig man säger "knappt" eller "drygt" en timme.

Detta har undersökts. Det är några procent som inte vet hur det ska tolkas, eller använder det fel/omvänt. Det är inte ord som används när kritisk information ska förmedlas, så det är lugnt att använda.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

Sade "hjortron-salt" istället för "hjort-horns-salt" litet längre än jag vill erkänna.

Den är nog väldigt vanlig!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Engelskans W-begrepp lever väl kvar i latintänk, där gjordes det inte skillnad på U och V.

Engelska är som bekant en blandning av tre olika språk - gammalengelska (som mest påminner om tyska eller holländska), fornnordiska och franska. Den lustiga kombinationen gjorde att man använde en del runor inblandade med latinska bokstäver när man skrev. En av dessa var runan wynn, som uttalas som W gör på engelska idag. Wynn skrevs som ett dubbel-u, och kallades ibland double-u redan på den tiden.

Ungefär samtidigt utvecklas tyskan så att V började uttalas som F på de allra flesta platser. Dock fanns det en del platser där man fortfarande ville ha ett V-ljud, och då började man skriva två V - VV, alltså - och ganska snart drog man ihop dem till W. Tryckpressen uppfanns i Tyskland, så tyskarna gjorde former för sina bokstäver - inklusive W - och såg till att det gick att sätta på ¨ ovanför tecken för att kunna skriva Ä, Ö och Ü.

Det var tyska tryckpressar som importerades till England, vilket skapade ett problem med runorna - det fanns ju inga former för dem. Det gjorde att man fick fixa det på bästa sätt. Den där bokstaven W fanns med en lådorna och användes inte till något annat, så engelsmännen använde den helt enkelt för att skriva sitt wynn. Att den hade ett helt annat ursprung var det ingen som brydde sig om.

Engelsmännen hade andra runor som måste tas om hand, framförallt thorn och eth, de som betecknar två snarlika former av th-ljudet. Det stavade ursprungligen på lite olika sätt. Det är därför man ibland kan se "ye" istället för "the", "ys" för "this" eller "yt" för "that" - det var ett gammalt sätt att trycka runan thorn.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Lilla jag står där och sjunger "Ja må ha leva, ja må ha leva" med alla andra klasskamrater i klassen.
Helt plötsligt avbryter lärarinnan oss och fråga mig varför jag sjunger "han" när det är "hon". Jag står där som ett fån och fattar nada. Men jag ändrar mig och sjunger "hon".
Senare väl hemma så börjar kugghjulen snurra. Det är ju "han" och "hon", inte "ha".

Underbar tråd förövrigt. Har fått ett par skratt och kännt igen mig i några saker.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Att ICQ fortfarande var populärt för 15 år sedan

15 år var en siffra jag drog till med, men enligt Wikipedia var det inte så dåligt gissat:

"At its peak around 2001, ICQ had more than 100 million accounts registered.[1] At the time of the Mail.Ru acquisition in 2010, there were around 42 million daily users.[5] Since 2013, ICQ has 11 million monthly users.[6] In 2020, the Mail.Ru Group, which owns ICQ, decided to launch its new ICQ New software, based on its messenger. The updated messenger was presented to the general public on April 6, 2020.[7]"

https://en.m.wikipedia.org/wiki/ICQ

Toppen var dock för 20 år sedan!

Permalänk
Medlem

Är man orkeslös så har man ingen ork, är man kraftlös så har man ingen kraft, är man muskulös så har man "inga" muskler.

Jag var väl runt 14, i högstadiet, när jag fick lära mig att muskulös inte alls passar för att beskriva en spinkig individ.

Visa signatur

Jag har en dator, den duger väl.

Permalänk
Skrivet av Pyrree:

När jag säger "nästa helg" så har jag alltid refererat till den uppkommande helgen och inte nästa veckas helg, vilket det varkar som väldigt många gör, jag vet dock fortfarande inte vad som är rätt.

Helg i aktuellt vecka = i helgen
Helg in nästkommande vecka = nästa helg.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Lilla jag står där och sjunger "Ja må ha leva, ja må ha leva" med alla andra klasskamrater i klassen.

Jag vet inte om det är det lite ovanligare ordet "må" som gör att många verkar sjunga frasen utan att förstå betydelsen; jag har till och med sett folk skriva det som "Jag mår han leva".

En liknande grej är att många skriver "Ha den äran!" till folk i stället för "Har den äran!" (som i "Jag har den äran att gratulera").

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det är ju ändå basic nog att man borde kunna utgå ifrån att alla förstår. Jag menar, alla kan ju inte höger och vänster, hur gör vi då?

Alla vet ju att högerhanden är där tummen sitter på vänster och vänsterhanden är där tummen sitter på höger. Eller.....

Visa signatur

"De som fattar, fattar."