2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Enkelt! Toppklassen. Inget annat.

HDR har alla TV. Bra HDR finns däremot endast i toppklassen. Dolby Vision finns hos alla toppklassmodeller förutom Samsung.

Bästa reflexfiltren: Toppklassen. Inget filter överlever fönster med dagsljus mittemot. Men toppklassen gör det minst dåligt.

Är du van med och uppskattar projektor är du antagligen inte hyposensitiv för ljus till den grad att du vill stirra in ett solarium. Då är OLED tillräckligt ljusstarkt. 77 och även 83 tum. Landar då på Sony, LG och Philips i den prioritetsordningen för färgkvalitet.

Vill du ha ljusstyrkan med LCD i toppklassen på 85tum: Sony X95J eller tja, ingen annan då Samsung missar Dolby Vision. LG:s Nano9-modeller kan fungera men är i bästa fall "näst bäst" eller steget under toppklass. Vilket också omfattar övriga Sony X9-modeller förutom X95J (eller X95H om du lyckas finna en)

Finns mängder av enklare 85-tummare för lägre priser. Men då är allt verkligen enklare. Sämre reflexfilter, lägre ljusstyrka, enklare bildkvalitet etc.

Tack för ett bra svar!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

@Laxpudding såg att du ska göra en ny guide för skärmar mot gaming, kan du komplettera guiden och skriva förra årets tv apparater som blivit uppdaterade med ny beteckning?
*Edit* Behåll gärna 2020 numren också superbra guide och info !

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ptah:

@Laxpudding såg att du ska göra en ny guide för skärmar mot gaming, kan du komplettera guiden och skriva förra årets tv apparater som blivit uppdaterade med ny beteckning?
*Edit* Behåll gärna 2020 numren också superbra guide och info !

Ja, 2020-modeller kommer tas upp för jämförelse. De tenderar ju dock att försvinna en efter en och några nyckelmodeller från 2020 har också sålt slut. Så det blir rätt sparsmakat. Mer en hänvisning till den här guiden.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Hej, har sett att det finns 2 olika modell nummer på LgG1 OLED65G13 och OLED65G16, vet du varför?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av marow:

@Laxpudding Hej, har sett att det finns 2 olika modell nummer på LgG1 OLED65G13 och OLED65G16, vet du varför?

C1 har ännu flera extranummer. Samma TV men olika försäljningskanaler och i olika länder. Det blir väldigt tydligt när man titta på prisjakt och ser vilka som säljer respektive modellnummer.

G1(6) och C1(6) är de normala nordiska modellerna. Fast det skiljer sig också på att modeller med andra siffror än (6) saknar WiSA-funktionen, ett system för trådlösa högtalare.

Permalänk
Medlem

Vilket träsk det är att hitta rätt TV för pengarna. Letat runt som tusan hittat
LG 65NANO906 65"
HISENSE 65" 4K ULED TV 65U8GQ
Hisense 65A7GQ

Bör man vänta tills Black Friday eller slå till på direkten? Verkar som modellerna linkade i trådstarten är utgående.

Billigaste OLED är LG OLED65A1 för 13k, är den bättre?

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

C1 har ännu flera extranummer. Samma TV men olika försäljningskanaler och i olika länder. Det blir väldigt tydligt när man titta på prisjakt och ser vilka som säljer respektive modellnummer.

G1(6) och C1(6) är de normala nordiska modellerna. Fast det skiljer sig också på att modeller med andra siffror än (6) saknar WiSA-funktionen, ett system för trådlösa högtalare.

Var vad jag lutade mot själv, men tackar för svar och snabbt också.

kan passa på att säga att anledningen till min fråga är att jag hittade G1:an för 28 771,00 kr på Proshop, men den slutar med 3( verkar som om 3 syftar på polen och länder därinkring ) , jag länkar till den i fyndhörnan.

Letade upp vad 3 var för land/länder
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

C1 har ännu flera extranummer. Samma TV men olika försäljningskanaler och i olika länder. Det blir väldigt tydligt när man titta på prisjakt och ser vilka som säljer respektive modellnummer.

G1(6) och C1(6) är de normala nordiska modellerna. Fast det skiljer sig också på att modeller med andra siffror än (6) saknar WiSA-funktionen, ett system för trådlösa högtalare.

@Laxpudding Ursäkta att jag stör igen, undrade bara om du menar att bara 6 har WiSA funktion?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av marow:

@Laxpudding Ursäkta att jag stör igen, undrade bara om du menar att bara 6 har WiSA funktion?

Endast 6:or har WiSA-funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Endast 6:or har WiSA-funktionen.

ok, tackar

Permalänk
Medlem

I väntan på en 2021 guide så har jag några funderingar inför blackfriday.
Funderar på att införskaffa en LG OLED 55" under blackfriday om det dyker upp något bra erbjudande.
För tillfället spelar jag inget, men har planer på att eventuellt införskaffa någon nyare spelkonsoll under nästa år (varav A1 går bort).
Men vad är det egentligen som skiljer B1 och C1 modellerna åt, förutom att B1 bara har 2 stycken HDMI 2.1 och 2 stycken HDMI 2.0 uttag jämfört med C1s 4 stycken HDMI 2.0? Är det något annat med C1 modellen som motiverar det högre priset? Eller klarar man sig lika bra med B1?

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av qnorsten:

I väntan på en 2021 guide så har jag några funderingar inför blackfriday.
Funderar på att införskaffa en LG OLED 55" under blackfriday om det dyker upp något bra erbjudande.
För tillfället spelar jag inget, men har planer på att eventuellt införskaffa någon nyare spelkonsoll under nästa år (varav A1 går bort).
Men vad är det egentligen som skiljer B1 och C1 modellerna åt, förutom att B1 bara har 2 stycken HDMI 2.1 och 2 stycken HDMI 2.0 uttag jämfört med C1s 4 stycken HDMI 2.0? Är det något annat med C1 modellen som motiverar det högre priset? Eller klarar man sig lika bra med B1?

B1 och C1 har grunden samma skillnad som mellan BX och CX och B9 och C9 hade 2019.

Permalänk
Medlem

Håller på och kollar runt i TV-djungeln för att hitta en uppgradering som ger mervärde till PS5an. Sist när det begav sig så lyckades jag hitta en TV där man slapp betala för smartfunktionalitet - är det fortfarande en grej? Känns så dumt att betala för mjukvara som man inte använder.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av phozzie:

Håller på och kollar runt i TV-djungeln för att hitta en uppgradering som ger mervärde till PS5an. Sist när det begav sig så lyckades jag hitta en TV där man slapp betala för smartfunktionalitet - är det fortfarande en grej? Känns så dumt att betala för mjukvara som man inte använder.

Ja, den klassiska tankefällan kommer varje år: man vill välja produkter utifrån vilka funktioner de inte har. Tänk tvärtom istället och köp en TV med de egenskaper du vill ha. Strunta i allt extra du inte behöver. Samtliga konsument-TV av värde har ett smart-system. Alla kan ignoreras

Du kan också välja en större datorskärm eller signage-produkt. Men då ovanligt med spelfunktioner som matchar det många vill ha. Samt ofta dyrare och sämre än en motsvarande TV.

Permalänk
Medlem

@laxpudding

Denna var intressant!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

Ja, den visar i praktiken något som egentligen är ganska allmän kunskap. Därför är det synd att Vincent tar betalt av LG för att promota OLED-fördelarna som "the truth" utan att ta den bredare diskussionen i ämnet. Likt att han kallar latensmätningar för "big fat lie" när verkligheten är mycket mer komplicerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, den visar i praktiken något som egentligen är ganska allmän kunskap. Därför är det synd att Vincent tar betalt av LG för att promota OLED-fördelarna som "the truth" utan att ta den bredare diskussionen i ämnet. Likt att han kallar latensmätningar för "big fat lie" när verkligheten är mycket mer komplicerad.

Sant håller med.

Dock var jag inte medveten om att det blir extra lagg i den totala cykeln på LED vs OLED så det är lite missvisande att endast se panelens input lag som man gör i alla reviews och inte hela totala input lagget.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

Dock var jag inte medveten om att det blir extra lagg i den totala cykeln på LED vs OLED så det är lite missvisande att endast se panelens input lag som man gör i alla reviews och inte hela totala input lagget.

Det är precis vad jag tjötat om i flera år. När vi har latenser i TV:n under 10 ms är det det väldigt mycket sak samma om det totala lagget från mus till bildsignal via spelhårdvara och spelmotor i ett spel lägger på ytterligare uppemot 100 millisekunder.

Det viktiga är att den generella nivån för lagg i spelläget är tillräckligt låg. Som det ser ut för 2021-utbudet är alla spellägen under 20 ms på 60 Hz-signaler och under 10 ms på 120 Hz-signaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är precis vad jag tjötat om i flera år. När vi har latenser i TV:n under 10 ms är det det väldigt mycket sak samma om det totala lagget från mus till bildsignal via spelhårdvara och spelmotor i ett spel lägger på ytterligare uppemot 100 millisekunder.

Det viktiga är att den generella nivån för lagg i spelläget är tillräckligt låg. Som det ser ut för 2021-utbudet är alla spellägen under 20 ms på 60 Hz-signaler och under 10 ms på 120 Hz-signaler.

Yes har en Panasonic GZ960 som jag är sjukt nöjd med. Även när det gäller spel.

Har sett den har 22-23 ms i game mode i 60 Hz och precis som du säger så är det sak samma om den haft 15 eller t.o.m 10 ms i det stora hela.

Bara man slipper vanliga 100-150 ms som man har utanför game mode så är det lugnt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

@laxpudding

Är på jakt efter en 65-tums tv och har läst runt lite bland dina råd. Kommer från en Samsugn Curved 55 tummare som vi kommer skicka upp till allrummet (barnen tv tittande, nintendo swith, xbox one).

Är på jagt efter något till oss och vi kollar mestadels bara filmer och serier (streamat från Plex och Netflix). Tidigare har man alltid letat efter värsting tvn men om man ser efter behov, vad sägs om en Samsung the Frame 2021 4k QLED 2021. Slipper bråka med regeringen hemma att vi köper större tv (husfrid) och den behagar hennes estetiska sida. 12 990kr på elgiganten under BF är annonserat (budget max 15k för tv).

Vardagsrummet har många golv till tak fönster och eftermiddag/kvällsolen lyser rakt in.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alna6431:

@laxpudding

Är på jakt efter en 65-tums tv och har läst runt lite bland dina råd. Kommer från en Samsugn Curved 55 tummare som vi kommer skicka upp till allrummet (barnen tv tittande, nintendo swith, xbox one).

Är på jagt efter något till oss och vi kollar mestadels bara filmer och serier (streamat från Plex och Netflix). Tidigare har man alltid letat efter värsting tvn men om man ser efter behov, vad sägs om en Samsung the Frame 2021 4k QLED 2021. Slipper bråka med regeringen hemma att vi köper större tv (husfrid) och den behagar hennes estetiska sida. 12 990kr på elgiganten under BF är annonserat (budget max 15k för tv).

Vardagsrummet har många golv till tak fönster och eftermiddag/kvällsolen lyser rakt in.

The Frame är i stort samma modell 2020 och 2021. Det kan vara skillnad på exakt paneltyper och det är lite olika storlekar i utbudet.

Permalänk

Elgiganten säljer imorgon Sony A80J 77" för 30 000:- . Är sugen på denna. Så grymt svårt att välja tv när man aldrig ägt en egen tv. Kompisar har mestadels skräp.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Köpte en Samsung 65" AU7105 för 7.5k för 3 veckor sen men är inte alls nöjd med den. Bilden överlag är enligt mig bra, men största problemet är att bilden blir riktigt dålig så fort man inte tittar rakt framifrån. Så länge jag sitter upp i soffan så är bilden bra, men när jag lägger mig ner så blir färgerna helt skeva (framförallt svart/mörkare toner). Sen har tvn dessutom en del ljusläckor längs med kanterna som jag stör ihjäl mig på.

Vilken prisklass måste man upp i för att slippa sånt här? Vilken tv ska man isåfall ha? Är något begränsad då jag har en soundbar framför tvn, har kollat på LG 65" B1 men där blir problemet att soundbaren kommer täcka för tvn ett par cm i höjdled.

Edit: Har alltså tvn står på fötterna som följer med, och B1 har väldigt låga fötter och därav täcker soundbaren för tvn.

Permalänk
Medlem

Är där några stora skillnader på LG 55" Nano80 vs Samsung 55" Q60A i bilden och dessa smarthubbar?

Sonen vill köpa ny TV när han skall flytta hemifrån (har nu vår gamla Samsung UE46ES6305) och vill ha en "bättre" TV gällande både bild och smarthubb.
LG'n kan nu köpas för 6000kr och Samsungen för ca 8500kr.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Cazioz:

Köpte en Samsung 65" AU7105 för 7.5k för 3 veckor sen men är inte alls nöjd med den. Bilden överlag är enligt mig bra, men största problemet är att bilden blir riktigt dålig så fort man inte tittar rakt framifrån. Så länge jag sitter upp i soffan så är bilden bra, men när jag lägger mig ner så blir färgerna helt skeva (framförallt svart/mörkare toner). Sen har tvn dessutom en del ljusläckor längs med kanterna som jag stör ihjäl mig på.

Vilken prisklass måste man upp i för att slippa sånt här? Vilken tv ska man isåfall ha? Är något begränsad då jag har en soundbar framför tvn, har kollat på LG 65" B1 men där blir problemet att soundbaren kommer täcka för tvn ett par cm i höjdled.

Du behöver en IPS-panel i samma prisklass för bättre vinklar. Men då får du sämre kontrast i bilden överlag. För att (nästan) helt slippa de här fenomenen behöver du OLED eller en bättre VA-panel med ett filter för större vinklar, till exempel Samsung QN90A eller Q90T om du kan finna den 2020-modellen. Alternativt en IPS-panel i en bättre klass där du har en FALD som håller kontrastnivån uppe.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MacAllan:

Är där några stora skillnader på LG 55" Nano80 vs Samsung 55" Q60A i bilden och dessa smarthubbar?

Q60A är ljusstarkare och har högre kontrast från sin VA-panel. Nano80 har istället bättre vinklar men sämre kontrast från IPS-panelen.

Permalänk
Medlem

Tjenare
Behöver support och åsikt! Vilken storlek på tv för vardagsrummet ska vi köpa, är inne på 65" eller 77" A80J? Har hörnsoffa så viktigt att alla i familjen får en behagligt upplevelse . Känslan är att 77" blir bra för 2st platser och sämre för övriga 4-platserna. 65" blir en kompromiss åt andra håller till största del bra för samtliga. MEN kan inte släppa tanken på 77an :S.

Till största del parabol i HD samt lite stream då och då.

Avstånd mellan soffa och TV: 1,5-3m

Permalänk
Medlem

@laxpudding

Intressant resultat!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Elgiganten LG 65" G1 4K Evo OLED 24990 på black friday som medlem

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

Intressant resultat!

Men också resultat väntat av den toppjämförelsen