Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbojan:

Känner mig vilsen i livet just nu. 25 år gammal och tog studieuppehåll från ämneslärarlinjen i början av denna höst. Nu har jag hoppat på utbildningen igen och ska göra praktik i November.

Vettefan om det är lärare jag vill bli. Har haft andra yrkesbanor i tanken också, exempelvis psykolog. Hur ska man veta? Jag är så rädd för att studera i 5 år för att sedan inse att jag borde ha valt en annan bana. Min situation är väl inte jätteunik haha, vem vet vad man ska jobba med liksom?

Ahja.. man får väl se vart livet tar en också..

Går det att testa en termin eller så av psykologi? Själv läste jag två år teknisk fysik innan jag insåg att programmering var det enda intressanta jag hade fått testa på, så nu är jag inne på andra året av en programmeringskandidat istället. Är förövrigt 26 så hör till de äldre i klassen.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Går det att testa en termin eller så av psykologi? Själv läste jag två år teknisk fysik innan jag insåg att programmering var det enda intressanta jag hade fått testa på, så nu är jag inne på andra året av en programmeringskandidat istället. Är förövrigt 26 så hör till de äldre i klassen.

Inte omöjligt men har inte jättelänge kvar av CSN längre heller så behöver tänka lite sparsamt. Men ja, eventuellt! Får se hur praktiken går, det kanske svarar på några av mina funderingar. Lycka till med programmerandet och tack för tipset.

Permalänk
Inaktiv

Morr!

Teknik, fan! Begriper inte vafan som är fel, men varje gång (hänt med hela två av två provade äldre mjukvaror, så en ren gissning från min sida) jag kör något som använder äldre DirectX-versioner så får min AMD-drivrutin fullkomligt tuppjuck tokspel, hårdkraschar hela datorn och begår samtidigt seppuku... (!!!)

Hela drivrutinen slutar funka. Den laddas inte när windows startar upp, utan istället får jag microsofts inbyggda mjukvarudrivis... Så förblir det ända tills man avinstallerar drivrutinen. Hänt nu med gamla 3D-spelet Singularity från Xbox 360-eran (flera gånger, olika versioner av drivrutinen), samt nu senast även när jag försökte öppna Winamps Milkdrop-visualizer i fullskärm.

Kanske något windowsröta-relaterat (även om jag inte förstår hur eller varför windows skulle paja min grafikdrivis bara för att man kör igång en mjukvara), men det var dessutom bara 2.5 år sedan jag installerade om hela OSet. Inte så jäkla länge tycker då jag iallafall... Ska prova piprensa rören med DDU för att sedan lägga in senaste AMD-drivisen och se om det hjälper, annars skiter jag i't tills jag kör in Win11 renrakat helt från grunden.

Min tolerans för tjafs och meck med strulputtar till datorer krymper för varje år som går. En gång i tiden konfigurerade jag allt precis som jag ville ha det och la in en massa småprogramvaror som fixade och pulade och hade bra finesser - nu kör jag bara på med standard allting i princip. Använder chrome istället för edge, för den senare suger så jävla fett och MS är alldeles för törstiga på att försöka trycka ned den i min hals. Så det går jag inte med på, men annars får det va, typ.

Permalänk
Medlem

Precis gjort en anmälan till polis och försäkringsbolag efter att ha upptäckt inbrott i mitt källarförråd.
Andra gången jag blir utsatt på samma adress. Återigen inga brytmärken i det kommunala bostadsbolagets dörrar.
Då blev jag av med en annan cykel i cykelförrådet, de satte då in brytskydd på dörrarna men det är inte
där problemet är... Ska det vara så d¤%&/#la svårt att låta bli andra människors saker? Vill bara pissa i deras munnar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av upaflsh:

Precis gjort en anmälan till polis och försäkringsbolag efter att ha upptäckt inbrott i mitt källarförråd.
Andra gången jag blir utsatt på samma adress. Återigen inga brytmärken i det kommunala bostadsbolagets dörrar.
Då blev jag av med en annan cykel i cykelförrådet, de satte då in brytskydd på dörrarna men det är inte
där problemet är... Ska det vara så d¤%&/#la svårt att låta bli andra människors saker? Vill bara pissa i deras munnar...

Var för länge sedan vice ordf i en brf och vi hade stora problem med stölder. Samma sak där, inga brytmärken någonstans. Stärkte skyddet med säkerhetsdörrar, sektionerade källare och vind, inget hjälpte. Satte oss och vaktade nattetid och voilà! En av de som bodde i föreningen kunde tas på bar gärning! Blev åtalad, fick stora böter, tvingades flytta. Inga fler stölder.

Enligt polisen kunde vi redan av avsaknaden av brytmärken direkt ha misstänkt någon med tillgång till nycklar.

Permalänk
Föredetting

Sängliggande sedan i fredags med RS-viruset, allt för att en horunge prompt skulle gå till gymmet trots att han hostade som en idiot. Jag var bra nära på att be honom dra, men höll som omväxling tyst.

Vad än värre är, jag lämnade min lägenhet hela två gånger den här veckan. Tydligen är det för frekvent för att undgå mänsklighetens idioti.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Sängliggande sedan i fredags med RS-viruset, allt för att en horunge prompt skulle gå till gymmet trots att han hostade som en idiot. Jag var bra nära på att be honom dra, men höll som omväxling tyst.

Vad än värre är, jag lämnade min lägenhet hela två gånger den här veckan. Tydligen är det för frekvent för att undgå mänsklighetens idioti.

Hur vet du att det är RS-virus?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av oatp1b1:

Hur vet du att det är RS-virus?

Det vet jag inte till 100 procent, men med tanke på att det sprider sig som en löpeld just nu och i första hand påverkar de övre luftvägarna som lider var jag dragit den slutsatsen.

Lukt och smak sitter där det ska, så jag tror inte på COVID. Är vaccinerad, men symptomen passar inte riktigt in sådär klockrent.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

För all del. 🙂 Skriv gärna nåt om det nya jobbet när du har känt på det några veckor.

Nu har det iofs bara gått 2 dagar men måste säga att det är väldigt bra än så länge. Bra instruktioner, dokumentation, och tid avsatt för att bli upplärd ordentligt. Känns väldigt bra än så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daast:

Nu har det iofs bara gått 2 dagar men måste säga att det är väldigt bra än så länge. Bra instruktioner, dokumentation, och tid avsatt för att bli upplärd ordentligt. Känns väldigt bra än så länge

Det låter som att du har hittat ett sunt företag. Om det fortsätter att fungera blir nästa steg att hitta nån kollega som du kan få en lite närmare relation med. 🙂

Vad är det du ska jobba med?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Det låter som att du har hittat ett sunt företag. Om det fortsätter att fungera blir nästa steg att hitta nån kollega som du kan få en lite närmare relation med. 🙂

Vad är det du ska jobba med?

Jobbar med försäkringar, kan inte riktigt säga vart eller mer exakt pga avtal

Japp, träffat ett gäng trevliga kollegor. Hoppas det håller sig

Permalänk
Medlem

Skulle köpa en Philips hue-lampa på bauhaus. Den kostar 212 kr enligt hemsidan och det fanns 1 kvar i varuhuset närmast mig, perfekt! Åkte dit och hittade mycket riktigt 1 kvar på hyllan. Går till självskanningskassan och blippar den - 829kr! Går till hjälpdisken och en förvirrad snubbe börjar skanna den och grubbla. Sen dyker en kvinnlig kollega upp och säger "JA DET ÄR WN PHILIPS HUE DET DÄR, VI HAR BILLIGARE ALTERNATIV OM DET ÄR FÖR DYRT". Efter att ha förklarat, visat lampan på nätet, jämfört specifikationerna så kommer hon fram till att de inte kan göra något åt priset och att det inte är något fel. Idiotförklarade kärringen och gick därifrån. Beställde samma lampa på webhallen för 239 kr, kommer med hemleverans imorrn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daast:

Jobbar med försäkringar, kan inte riktigt säga vart eller mer exakt pga avtal

Japp, träffat ett gäng trevliga kollegor. Hoppas det håller sig

Det räcker. 😀

Ja, hoppas att det fortsätter i den riktningen. Det brukar ju ta ett tag att lära sig en ny arbetsplats och dess egenheter, så även om det dyker upp något bakslag behöver det inte betyda att ditt nuvarande intryck är fel. 🙂

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk

Bestämde mig lite hastigt för att hoppa på Alder lake och fått hem allt utom ramminnena (ddr5) som Postmord nu har slarvat bort...

Att hitta nya minnen kan man nog glömma innan AMD kommer med sin kontring så nu får väl allt gå i retur istället.
Det var tydligen inte tänkt att jag skulle lämna team red riktigt än

Permalänk
Medlem

Lite tröttsamt serviceärende hos Dustin. Skickade in mitt 3070 till dem med felbeskrivningen att zero rpm-funktionen hade ballat ur. Kortet varvar upp och ner i idle trots låg temp. Slängde även med att någon av fläktarna låter illa vid låga varv. Idag fick jag ett mail om att ärendet är klart och kortet påväg tillbaka. Ingen ytterligare info. Frågade Dustin om mer info, och tydligen har serviceverkstaden som dom anlitar inte hittat något fel. Frågade om det fanns nån info om vad som gjorts och den lilla infon Dustin fått är att dom kört två benchmarks och stresstestat i Furmark. För att testa ett kort med problem i idle och på låga varvtal..

Får se om servicerapporten i kartongen säger nåt mer, men kommer väl få skicka in det igen.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Lite tröttsamt serviceärende hos Dustin. Skickade in mitt 3070 till dem med felbeskrivningen att zero rpm-funktionen hade ballat ur. Kortet varvar upp och ner i idle trots låg temp. Slängde även med att någon av fläktarna låter illa vid låga varv. Idag fick jag ett mail om att ärendet är klart och kortet påväg tillbaka. Ingen ytterligare info. Frågade Dustin om mer info, och tydligen har serviceverkstaden som dom anlitar inte hittat något fel. Frågade om det fanns nån info om vad som gjorts och den lilla infon Dustin fått är att dom kört två benchmarks och stresstestat i Furmark. För att testa ett kort med problem i idle och på låga varvtal..

Får se om servicerapporten i kartongen säger nåt mer, men kommer väl få skicka in det igen.

Är det inte så också att det inte är rekommenderat att använda Furmark p.g.a. att det kan skada grafikkorten och voida garantin?

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/2603/~/us...

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Är det inte så också att det inte är rekommenderat att använda Furmark p.g.a. att det kan skada grafikkorten och voida garantin?

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/2603/~/us...

Inte sett tidigare, men det är ju en rätt vag formulering "...or other applications" osv. Nåja. Vi får väl se vart det landar.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Det irriterar mig att Ducktales Remastered HD inte finns på Switch!
Det finns på Steam, Playstation och Xbox, men inte på Switch trots att spelet ursprungligen kom på en NES. Liksom ett spel avsett för Nintendo finns inte på Nintendo men hos alla andra? Dafuq?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Det irriterar mig att Ducktales Remastered HD inte finns på Switch!
Det finns på Steam, Playstation och Xbox, men inte på Switch trots att spelet ursprungligen kom på en NES. Liksom ett spel avsett för Nintendo finns inte på Nintendo men hos alla andra? Dafuq?

Spelet finns inte på moderna plattformar. Inte på playstation 4 och xbox one heller. Det kom 4 år innan Switch släpptes. Men det finns visst till Nintendo, nämligen Nintendo Wii U.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Har aldrig skrivit i denna tråden tidigare, men nu var det dags. Varför varnar inte nyheterna längre känsliga tittare? Såg nyss på TV4-nyheterna som råkade vara igång i bakgrunden, och då pratade de om att ungomdsmisshandel ökar, och så klipper de direkt till en video där misshandel visas (om än blurrat).

Är folk så avtrubbade att det inte längre finns känsliga tittare? Eller anser de ansvariga utgivarna att massan exponerats för så många hemska klipp att det inte är någon mening att informera om det? Förr hade man i alla fall en chans att byta kanal, men nu bombarderas man med hemska klipp innan man hinner blunda....

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av µiCro:

Varför varnar inte nyheterna längre känsliga tittare?

TV4 gör som i USA, visar våld men inte naket medans SVT gör det motsatta, naket men inte våld.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av µiCro:

Har aldrig skrivit i denna tråden tidigare, men nu var det dags. Varför varnar inte nyheterna längre känsliga tittare? Såg nyss på TV4-nyheterna som råkade vara igång i bakgrunden, och då pratade de om att ungomdsmisshandel ökar, och så klipper de direkt till en video där misshandel visas (om än blurrat).

Är folk så avtrubbade att det inte längre finns känsliga tittare? Eller anser de ansvariga utgivarna att massan exponerats för så många hemska klipp att det inte är någon mening att informera om det? Förr hade man i alla fall en chans att byta kanal, men nu bombarderas man med hemska klipp innan man hinner blunda....

Kan inte minnas att SVT någonsin varnar känsliga tittare i nyheterna. Det är lite underförstått att bara vuxna bör titta på det.
Det värsta visas aldrig, följde man t.ex. Irak-kriget 2003 så var det bara på nätet man hittade det absolut värsta. Närbilderna.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Väntat en vecka på min Ryzen 5900x som jag köpte för 3.5k

...

Det blir ingen Ryzen 5900x för det var en bedragare...

Permalänk
Avstängd

Känner minst två gamlingar som kan ta hand om sig själva och där staten trots det tvingat in dom på äldreboende mot deras vilja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daast:

Jobbar med försäkringar, kan inte riktigt säga vart eller mer exakt pga avtal

Japp, träffat ett gäng trevliga kollegor. Hoppas det håller sig

Så du har i ditt avtal med din arbetsgivare skrivit under att du inte får tala om var du jobbar?? 😁 Låter oerhört konstigt, tycker det låter mer som en bortförklaring. 😉 Men givetvis behöver man inte tala om var man jobbar, men fastnade lite på texten 😉

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Suck..

Känner mig jävligt nere just nu..

Känns som mitt liv är tragiskt. Tråkigt jobb, singel, allmänt kass som pappa till mina kids och tjock och otränad.. 😭

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Skrivet av Ceder_78:

Suck..

Känner mig jävligt nere just nu..

Känns som mitt liv är tragiskt. Tråkigt jobb, singel, allmänt kass som pappa till mina kids och tjock och otränad.. 😭

Då har du saker som du kan förbättra. Sedan kan saker bli värre och man i efterhand kan ångra att man inte hade mer roligt då man hade det bättre.
För att ta min egen del, allt hyfsat dåligt. Sedan fick jag en släng tinnitus och helt plötsligt var det jag upplevde som dåligt, ett tillstånd jag så gärna skulle vilja tillbaka till.

Nå träning bör du satsa på, samma här.

*edit*
Min poäng är man kan förbättra läget. Men för varje år blir man äldre och nya åkommor kan komma, passa på och njut innan dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Så du har i ditt avtal med din arbetsgivare skrivit under att du inte får tala om var du jobbar?? 😁 Låter oerhört konstigt, tycker det låter mer som en bortförklaring. 😉 Men givetvis behöver man inte tala om var man jobbar, men fastnade lite på texten 😉

Du får så klart tycka vad du vill, finns flera tjänster som man inte ska berätta att man jobbar med (typ om man jobbar för Säkerhetspolisen)

Citat från en av deras annonser som finns ute:
"Övrig information
Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Anledningen till att vi ber dig vara återhållsam med informationen är att det finns tjänster vid Säkerhetspolisen som omfattas av sekretess."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Så du har i ditt avtal med din arbetsgivare skrivit under att du inte får tala om var du jobbar?? 😁 Låter oerhört konstigt, tycker det låter mer som en bortförklaring. 😉 Men givetvis behöver man inte tala om var man jobbar, men fastnade lite på texten 😉

Har aldrig jobbat i försäkringsbranschen så där vet jag inte hur omfattande tystnadsplikt man kan ha men det finns massor av jobb där man har mer eller mindre omfattande tystnadsplikt. Inget ovanligt. Jag har haft flera tjänster där jag skrivit under om olika grad av tystnadsplikt och sammantaget brukade det betyda att man höll käften om i stort sett allt. Och fortsätter att göra det.

Man får ibland svara undvikande och ibland t.o.m. ljuga för att slippa svara på frågor som kan äventyra tystnadsplikten.

Jag var på fest en gång och på festen fanns en man som pratade om olika kändisars medicinska och psykologiska åkommor. Jag avfärdade honom som en vanlig pladderputte tills han mycket exakt beskrev sjukdomsbilden hos en kändis som jag kände personligen. Då jag frågade honom hur han visste så mycket om folks sjukdomar svarade han att han var registrator på landstinget. Så jag påpekade att han väl hade tystnadsplikt och att han dessutom troligen tittat i register han egentligen inte var behörig att kolla i. Han flinade och svarade: "Visst är det så men du vet väl hur det är, eller?"
Jag, i min tur, svarade att jag visste precis hur det är och att jag skulle anmäla honom.

Det blev ett väldigt bråk där jag var allas måltavla. "Så farligt är det väl inte!" "Anmäla, varför det? Det är ju bara på skoj!" o.s.v.

Jag anmälde honom, han förlorade jobbet och fick dessutom rejäla böter. Hade han publicerat det han använde för att bli huvudperson på fester och middagar, skulle han fått fängelse.

Han som anordnade festen hörde av sig med orden: "Jag borde vara jävligt arg på dig men skönt att någon till slut satte stopp för honom."

Tystnadsplikt är viktigt och jag kan inte förlika mig med att personer som har tystnadsplikt åsidosätter den och därmed utsätter folk för generande eller ibland t.o.m. farliga situationer. Jag har alltid anmält övertramp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Text om anmälan kring tystnadsplikt.

Jag jobbar med personuppgifter, även för de med skyddad identitet, på landsting och kan iaf säga att på min arbetsplats så tar vi just sekretessen på oerhört stort allvar och har inte upplevt "du vet hur det är" osv. Tack och lov.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig