Permalänk
Medlem

Penntusiaster måste det väl heta?! Att ingen noterade detta?! 😁

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Kul med en sådan tråd! Jag köpte en: https://penstore.se/parker/sonnet-black-gold-reservoar?gclid=...

och har upptäckt att den torkar extreeemt snabbt. Var inte alls van vid det. Har ni några knep för att den inte ska torka?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Kul med en sådan tråd! Jag köpte en: https://penstore.se/parker/sonnet-black-gold-reservoar?gclid=...

och har upptäckt att den torkar extreeemt snabbt. Var inte alls van vid det. Har ni några knep för att den inte ska torka?

Njae, mina Parker pennor har samma egenskap. Oftast torkar de där bläckflödet är som tunnast och exponerat, så mitt ful-trick är att lägga lite saliv från fingret på ett annat papper och dra några tag med pennan över det, eventuellt på båda sidor av spetsen. Brukar räcka om det inte var riktigt länge sedan pennan användes. Om jag hade varit en perfekt människa hade jag alltid sköljt ur pennorna innan jag stoppade undan dem på längre tid, men det vet man ju inte alltid när man gör det. Jag har lite för många. (*host*)
Parkerpennorna har underbart glidande spetsar, men som sagt för mig en tendens att torka relativt snabbt. Platinums 3776 är exempel på en reservoarpenna som undviker det ovanligt bra, liksom en del av deras lite smalare/enklare modeller.

Använder du pump/converter-system är det snabbt gjort även att rengöra en ordentligt igenbeckad reservoarpenna, om du bara använder standard cartridges får du ha lite mer tålamod med vattenlösningen.

Permalänk
Medlem

Kan väl knappast kalla mig själv för entusiast och jag skulle definitivt behöva träna min handstil för att dra full nytta av reservoarpennan. Använder dock en mindre setup för anteckningar vid datorn sen ett par år tillbaka då jag fick en japansk reservoarpenna av min mor

Pilot Custom 74
Pelikan-bläck
Anteckningsblock från Rhodia, som är något grövre än vanligt papper vilket förhindrar kladd.

Permalänk
Medlem

Din mamma har koll.

Permalänk
Medlem

Nu blev jag sugen på en ny reservoarpenna, kanske blir en ny safari till helgen? Jag älskar verkligen pennor av alla de slag. Har provat en massa inkl. reservoarpennor men eftersom jag skissar/ritar mest så har jag landat i olika slags ballpoint. Blev helt såld nör jag som 10 åring kom över ett tiotal tushpennor för ritningsframställning från Rotring. Tyskt och japanskt är det som jag alltid hamnar med att använda mest. Lamy är en bra start för det mesta inom pennor.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Nu blev jag sugen på en ny reservoarpenna, kanske blir en ny safari till helgen? Jag älskar verkligen pennor av alla de slag. Har provat en massa inkl. reservoarpennor men eftersom jag skissar/ritar mest så har jag landat i olika slags ballpoint. Blev helt såld nör jag som 10 åring kom över ett tiotal tushpennor för ritningsframställning från Rotring. Tyskt och japanskt är det som jag alltid hamnar med att använda mest. Lamy är en bra start för det mesta inom pennor.

Jag hörde en gång en kvinna som föredrog Faber-Castells pennor för att de "smakade bättre" när hon bet i änden.
Pennor, bläck/färg, papper - de talar till flera sinnen på en gång, och med ett långt rikare språk än att skriva på ett tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag älskar min fuskreservoarpenna Pilot FriXion. Kulspetspenna med bläck som det ser ut som om man skrivit med en reservoarpenna och dessutom går det att radera inom ett antal dagar.
https://www.clasohlson.com/se/Kulspetspenna-Pilot-Frixion-Cli...

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag är väldigt o-bevandrad när det kommer till just reservoarpennor, har mest pysslat med tusch av olika slag. Dock himla snyggt, blir väldigt sugen på att prova. Diggar alla samlingar som lagts upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag är väldigt o-bevandrad när det kommer till just reservoarpennor, har mest pysslat med tusch av olika slag. Dock himla snyggt, blir väldigt sugen på att prova. Diggar alla samlingar som lagts upp!

Varning - det är väldigt (!) lätt att börja samla på sig pennor, både för att de är vackra och för att de har stor personlighet i hur de lägger ut bläcket. Min rekommendation är att ta det försiktigt med penn-shoppingen och experimentera mer i den andra änden först - papper och bläck. Inte bara för att det är billigare, och gör en större skillnad på resultatet om man nu bryr sig om det, men också för att bättre förstå vad det är för parametrar som gör att pennor funkar/passar bättre eller sämre. Att det är en fest för hand och öga är en bonus!
Men det kanske mest är ett utslag av min egen personlighet att jag måste hålla i mig för att inte fastna för mycket på prylaspekten.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av EntropyQ3:

Varning - det är väldigt (!) lätt att börja samla på sig pennor, både för att de är vackra och för att de har stor personlighet i hur de lägger ut bläcket. Min rekommendation är att ta det försiktigt med penn-shoppingen och experimentera mer i den andra änden först - papper och bläck. Inte bara för att det är billigare, och gör en större skillnad på resultatet om man nu bryr sig om det, men också för att bättre förstå vad det är för parametrar som gör att pennor funkar/passar bättre eller sämre. Att det är en fest för hand och öga är en bonus!
Men det kanske mest är ett utslag av min egen personlighet att jag måste hålla i mig för att inte fastna för mycket på prylaspekten.

Det låter helt livsfarligt, för plånboken åtminstone! Helt klart något jag skulle kunna fastna för.

Jag har lite erfarenhet av papper för andra ändamål, det gör enorm skillnad både för akvareller och blyerts vilken tjocklek, hur grovt vs slätt pappret är osv, kan ge väldigt olika resultat. Är det någon särskild typ som rekommenderas för just detta? Spontant känns det som att tjockare, slätare papper borde ge ett bättre resultat, men tar gärna tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det låter helt livsfarligt, för plånboken åtminstone! Helt klart något jag skulle kunna fastna för.

Jag har lite erfarenhet av papper för andra ändamål, det gör enorm skillnad både för akvareller och blyerts vilken tjocklek, hur grovt vs slätt pappret är osv, kan ge väldigt olika resultat. Är det någon särskild typ som rekommenderas för just detta? Spontant känns det som att tjockare, slätare papper borde ge ett bättre resultat, men tar gärna tips

Du har helt rätt i ditt antagande om lämpliga papper!
Behöver inte vara särskilt tjockt, bara tillräckligt för att det inte skall blöda igenom. Urban22 hade en ganska klockren ”slutat leka runt och hittat hem” kombination ovan, och papperstillverkaren, Rhodia, är en av flera vars papper fungerar bra. Men de är långt ifrån ensamma, och har du redan känt på papper är det naturligtvis roligast att prova sig fram själv utifrån vad man tycker om! Som tur är finns det fysiska butiker som låter en prova och köpa lösark.

Snart kommer du att åka till Tokyo och tala teckenspråk med bläcknördar! Att uttrycka färgtoner med levande charader kan vara helt obetalbart. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Jag hörde en gång en kvinna som föredrog Faber-Castells pennor för att de "smakade bättre" när hon bet i änden.
Pennor, bläck/färg, papper - de talar till flera sinnen på en gång, och med ett långt rikare språk än att skriva på ett tangentbord.

Jag kan förstå det. Jag bet på pennor en hel del när jag var liten och de smakar verkligen olika. Själv gillar jag staedtler när det kommer till blyerts har inte smakat på de jag har men jag förväntar mig inget annat än att de smakar som de levererar sin funktion dvs mumma. Även papper luktar och känns olika. Senast jag var på penstore så stod jag och diskuterade med en anställd i 40 minuter och dey blev ett oar extra ”okynnespennor”….

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk

Hej

Det här var onekligen intressant synd att man skriver som en läkare..

Men min sambo pysslar mycket och hade säkert uppskattat en uppsättning är det någon som kan rekommendera ett bra "start kit" eller liknande hade vart en fin present till jul
Gissar på att budget kommer på fråga då?
Var på svaret blir att jag betalar hellre något mer än att hålla på med massa krimskrams!

Permalänk
Medlem

Detta var kul, har en Mont Blanc och en Shaeffer liggandes nånstans, tyvärr tomma, men väl värda att hålla i skick.
Bokmärkt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Njae, mina Parker pennor har samma egenskap. Oftast torkar de där bläckflödet är som tunnast och exponerat, så mitt ful-trick är att lägga lite saliv från fingret på ett annat papper och dra några tag med pennan över det, eventuellt på båda sidor av spetsen. Brukar räcka om det inte var riktigt länge sedan pennan användes. Om jag hade varit en perfekt människa hade jag alltid sköljt ur pennorna innan jag stoppade undan dem på längre tid, men det vet man ju inte alltid när man gör det. Jag har lite för många. (*host*)
Parkerpennorna har underbart glidande spetsar, men som sagt för mig en tendens att torka relativt snabbt. Platinums 3776 är exempel på en reservoarpenna som undviker det ovanligt bra, liksom en del av deras lite smalare/enklare modeller.

Använder du pump/converter-system är det snabbt gjort även att rengöra en ordentligt igenbeckad reservoarpenna, om du bara använder standard cartridges får du ha lite mer tålamod med vattenlösningen.

Ah det är kanske det! Jag drog den i munnen ett par gånger och vissa gånger fungerade det bra och andra gånger fick jag bläcksmak i munnen. Man vill bara att den ska fungera när någon ber en signera någonting och kommer med dokumentet och en penna så tar man fram sin egen och visst är det lite flashigt. Men det är ju avtändade när man står där som ett fån och pennan inte fungerar när man har en framför sig haha!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Men finns det någon penna (billig som dyr) som man inte behöver oroa sig för att den ska torka? Har hört att Lamy inte ska göra det men kanske har fel?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Ah det är kanske det! Jag drog den i munnen ett par gånger och vissa gånger fungerade det bra och andra gånger fick jag bläcksmak i munnen. Man vill bara att den ska fungera när någon ber en signera någonting och kommer med dokumentet och en penna så tar man fram sin egen och visst är det lite flashigt. Men det är ju avtändade när man står där som ett fån och pennan inte fungerar när man har en framför sig haha!

Om din torkar väldigt lätt/snabbt, kan det vara så att din bläcktransport har en del intorkat bläck som, om du bara skriver någon signatur eller några rader, inte hinner lösas upp av bläckflödet. Det kan ibland märkas på att pennan har lite svårt att hänga med om man skriver riktigt fort (stora slängiga signaturer t.ex.).

Om du har en skruvconverter till din penna som du kan suga upp bläck med, använd den för att först tömma pennan på bläck, sug in vatten i convertern och ställ sedan pennan i ett vattenglas nån minut, töm convertern i glaset och byt vatten och skölj sedan några gånger med rent vatten. Tar hand om det mesta. Convertern tillåter dig att ”spola” bläcktransporten, och rekommenderas allmänt över patroner för den öppnar upp en värld av lös-bläck!

Om du inte har en converter till hands, ta loss hatten, skruva av bakstycket, ta loss din förmodligen halvtomma bläckpatron med spetsen och därmed öppningen på patronen uppåt. Om du inte gör för mycket våld på den kan du sätta tillbaka den efter rengöringen. Man kan demontera ytterligare men jag rekommenderar inte ovana användare att riskera att klydda till sin penna.
Sedan sköljer du av allt lösbläck, och lägger sedan ner i vatten, en rejäl stund. Eftersom du inte kan aktivt skölja lika effektivt som med en converter, får tid göra jobbet. Skölj under lugn vattenstråle, och upprepa en gång. Borde ta hand om allt intorkat, och pennan bör vara som ny.

När den är ren kan du passa på att kolla så att det inte sitter några pappersfibrer i slitsen i spetsen.

I dagens samhälle skriver de flesta helt enkelt ganska lite. Använd din penna, så funkar den bättre, och den är fortfarande elegant när du plockar fram den för en signatur!

Som sagt, mina Parkerpennor torkar också in snabbare än många andra. Vissa tillverkare har system som särskilt kapslar in spetsen när man sätter på hatten och de klarar sig i min erfarenhet bättre när de ligger oanvända men om man bara skriver med jämna mellanrum så skall alla funka bra.

Det är en snyggepenna. Flaunt it.

Permalänk

Kul tråd!

Själv visste jag inte om att jag hade detta intresse innan jag halkade in på fountainpens på reddit för någon månad sen.
Inom en vecka hade jag köpt 4x Lamy Safari, 2x Lamy Al-Star, Lamy Studio, Kaweco Classic Sport, 2x Esterbrook Camden, Faber-Castell Hexo, 5 x Pelikan M200 samt en Pelikan Souverän M605.
Papper från Rhodia, Clairefontaine och Maruman Mnemosyne och diverse bläck. Har inte hunnit testa speciellt många förutom alla Lamy och Esterbrook.
Nu har jag köpstopp ett tag så man inte går och blir helt besatt.

Har inte kommit på vilken penna och nib som är min "grail" än men det kommer väl.

Permalänk
Medlem

Har länge tyckt att Reservoar-pennor är riktigt fräcka, och köpt ett par kina-kopior från wish, men även ett par från penshoppen (de skickade fel första gången, och lät mig behålla den felskickade, så, yay!)
Backade även Stilforms magnetiska penna på kickstarter, som jag tycker är riktigt trevlig (har även nu deras gel-variant i röd)

kronan i min samling är dock en gåva; fick en Namiki Nippon Art Phoenix av min moster i födelsedagspresent tidigare i år (hon hade i sin tur fått den i gåva av en munk när hon bodde och jobbade i Japan), den vågar jag knappt använda

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Har alltid gillat reservoar-pennor men som vänsterhänt funkar det inte då man bara smetar ut bläcket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtpocket:

jag tog och beställde en billig Kaweco Sport från Amazon för att se vad det var för något; och den var faktiskt riktigt trevlig att använda. Så nu får den åka med i byxfickan

Du och jag tänker inte lika om ordet billig men jag lät en billig reservoarpenna åka med i botten på favoritväskan. Det gick bra länge, men nu har jag ett stort mörkblått minne för livet i den. Så en aning försiktighet kan vara bra..

Visa signatur

* i7-4790K * EVGA GeForce GTX 1070 Ti 8GB * Asus Z97-E * 32GB DDR3 * SuperNOVA 750 G2 * Fractal Design R5 * NH-U14S * Samsung 850/860/970 EVO 0.5/1/2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Om din torkar väldigt lätt/snabbt, kan det vara så att din bläcktransport har en del intorkat bläck som, om du bara skriver någon signatur eller några rader, inte hinner lösas upp av bläckflödet. Det kan ibland märkas på att pennan har lite svårt att hänga med om man skriver riktigt fort (stora slängiga signaturer t.ex.).

Om du har en skruvconverter till din penna som du kan suga upp bläck med, använd den för att först tömma pennan på bläck, sug in vatten i convertern och ställ sedan pennan i ett vattenglas nån minut, töm convertern i glaset och byt vatten och skölj sedan några gånger med rent vatten. Tar hand om det mesta. Convertern tillåter dig att ”spola” bläcktransporten, och rekommenderas allmänt över patroner för den öppnar upp en värld av lös-bläck!

Om du inte har en converter till hands, ta loss hatten, skruva av bakstycket, ta loss din förmodligen halvtomma bläckpatron med spetsen och därmed öppningen på patronen uppåt. Om du inte gör för mycket våld på den kan du sätta tillbaka den efter rengöringen. Man kan demontera ytterligare men jag rekommenderar inte ovana användare att riskera att klydda till sin penna.
Sedan sköljer du av allt lösbläck, och lägger sedan ner i vatten, en rejäl stund. Eftersom du inte kan aktivt skölja lika effektivt som med en converter, får tid göra jobbet. Skölj under lugn vattenstråle, och upprepa en gång. Borde ta hand om allt intorkat, och pennan bör vara som ny.

När den är ren kan du passa på att kolla så att det inte sitter några pappersfibrer i slitsen i spetsen.

I dagens samhälle skriver de flesta helt enkelt ganska lite. Använd din penna, så funkar den bättre, och den är fortfarande elegant när du plockar fram den för en signatur!

Som sagt, mina Parkerpennor torkar också in snabbare än många andra. Vissa tillverkare har system som särskilt kapslar in spetsen när man sätter på hatten och de klarar sig i min erfarenhet bättre när de ligger oanvända men om man bara skriver med jämna mellanrum så skall alla funka bra.

Det är en snyggepenna. Flaunt it.

Tack som tusan för all tips verkligen! Jag har en skruvconverter, men har nog aldrig testat att rengöra den. Det får det bli faktiskt och så skall jag testa igen!

När jag läste började jag fundera ifall jag skulle koka vissa delar för att bläcket kanske skulle "lossna" enklare haha men det kanske skadar pennan mer.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Har en Pilot Urban Premium i helt guldfärgad matt metall och plast som är köpt i Japan kul nog.

Använt den någon enstaka gång och mycket riktigt har den torkat igen nu igen och jag har läst på hur man skall fylla den medföljande pumpen (skruv-converter) med varmt vatten och rengöra den.

Annars kan man väl doppa spetsen i lite isoprop som alla clockers förmodligen har gott om och "skriva bort det intorkade"

Permalänk
Medlem

Isopropanol är normalt ett snällt lösningsmedel för de flesta material, men det skjuter egentligen lite över målet om det bara handlar om att lösa upp bläck (kom ihåg att konvertern har en gummipackning som helst skall hålla sig smidig). Normalt är bläck väldigt snällt vattenlösligt. Det finns ett relativt litet antal pigmentbläck som har så stora pigmentpartiklar att de delvis kan beskrivas som "uppslammade" och som i praktiken kan ha lite lättare för att fastna i pennan och vara lite svårare att få loss, men de trivs ju i grund och botten också bra i vatten.
(De används ofta som dokument- och signeringsbläck, när man vill skriva något som skall vara stabilt i århundraden. När en nation byter statsskick, kungliga dekret, när man vill skriva en ovanligt viktig shoppinglista...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

När jag läste började jag fundera ifall jag skulle koka vissa delar för att bläcket kanske skulle "lossna" enklare haha men det kanske skadar pennan mer.

Skrivet av Peite:

Annars kan man väl doppa spetsen i lite isoprop som alla clockers förmodligen har gott om och "skriva bort det intorkade"

Koka inte pennor eller använd olika lösningsmedel - det kan förstöra vissa pennor helt. Har man en billig kina penna så kan man ju utsätta dem för en hel del - men var försiktiga. Om man har problem med en penna kan man kolla om det finns någon penn-entusiast som har en ultrasonic cleaner, det avhjälper en hel del att köra penndelarna i en sådan.

Annars är det tålamod, lite diskmedel och ljummet vatten och låt pennan stå i vatten ett dygn eller två - skölja och upprepa vid behov.

Det finns ballongsprutor - tror jag de kallas, när man hade småbarn kallade vi dom för snorjägare och senare följde de med revaxör mm. En gummispruta som oftast passar perfekt på pennan; man fyller med ljummet vatten och trycker sedan vatten genom spetsen så att den rengörs. Grymt bra för detta ändamål.

Permalänk
Medlem

Älskar riktigt bra pennor och har samlat på mig en del. Däremot är jag inte lika förtjust i reservoarpennor. Har en från Lamy som är riktigt snygg, men ärligt talat så blir det inte så snyggt som jag hade önskat. Jag kan förstå tjusningen med reservoarpennor, men det går inte att förneka att en riktigt bra "rollerballpenna" är så enormt mycket smidigare och lättare att skriva med. Dessutom slipper man eländet när en reservoarpenna har bestämt sig för att läcka i väskan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Koka inte pennor eller använd olika lösningsmedel - det kan förstöra vissa pennor helt. Har man en billig kina penna så kan man ju utsätta dem för en hel del - men var försiktiga. Om man har problem med en penna kan man kolla om det finns någon penn-entusiast som har en ultrasonic cleaner, det avhjälper en hel del att köra penndelarna i en sådan.

Annars är det tålamod, lite diskmedel och ljummet vatten och låt pennan stå i vatten ett dygn eller två - skölja och upprepa vid behov.

Det finns ballongsprutor - tror jag de kallas, när man hade småbarn kallade vi dom för snorjägare och senare följde de med revaxör mm. En gummispruta som oftast passar perfekt på pennan; man fyller med ljummet vatten och trycker sedan vatten genom spetsen så att den rengörs. Grymt bra för detta ändamål.

Ah jag misstänkte det

Jag tänkte att jag får försöka plocka fram den och börja rengöra. Har nyligen flyttat så de ligger i en av 1000 lådorna här. Återkommer med frågor när det är dags

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Älskar riktigt bra pennor och har samlat på mig en del. Däremot är jag inte lika förtjust i reservoarpennor. Har en från Lamy som är riktigt snygg, men ärligt talat så blir det inte så snyggt som jag hade önskat. Jag kan förstå tjusningen med reservoarpennor, men det går inte att förneka att en riktigt bra "rollerballpenna" är så enormt mycket smidigare och lättare att skriva med. Dessutom slipper man eländet när en reservoarpenna har bestämt sig för att läcka i väskan.

Tur att du skrev det här. Jag tänkte skriva en drapa om hur förståsigpåare på YouTube, som iofs kan vara väldigt kunniga, envisas med att göra listor över "bästa" reservoarpennorna, och att man inte som ny och nyfiken skall bry sig för mycket om det.

Reservoarpennor har
- olika färger/lacker/material, enorm variation (!!!)
- olika vidd
- olika greppform
- olika pris (snacka om det...)
- olika spetsvidd
- olika svikt i spetsen, och fallenhet att variera linjebredd
- olika "papperskänsla", dvs benägenhet att glida jämnt respektive föra över pappersstrukturen till handen
- olika bläckpåfyllningssystem
.
.

Och de viktigaste av dessa är helt subjektiva kvaliteter!
Att försöka placera olika pennor på en endimensionell skala från 1-10 är .... ett sätt att få page hits? Allmänmänsklig överförenkling? Platt och fattigt? Inte vet jag, men även om jag skulle råka gilla att rangordna för mig själv, hjälper det inte andra.

Är rollerball pennor bra? Ja, det klart de har kvaliteter, det finns skäl till att de är en nylig pennteknologisk utveckling!
Men det finns också goda skäl att använda andra pennor. Mina senaste inköp har varit...stiftpennor. För att de är suddbara, glider bra mot pappret när man skall fylla sida upp och sida ner med beräkningar och skisser, tillåter varierande vidd, hårdhet och till och med färg på stiften, och i mina nya Pilot S-20 och S-30 fallen, är skitsnygga träpennor som är underbara att hålla i. (Rekommenderar att prova Platinum 171)

Men tråden handlar i grund och botten om reservoarpennor, och det som du tar upp - att "rollerballpennor är lättare att skriva med" är ett bra exempel på att folk är olika. En reservoarpenna behöver inget tryck alls mot pappret - kapillärkrafter drar ner bläcket i pappersbasen, så du kan ha en väldigt avslappnad hand när du skriver. Att dess funktion är vinkel och tryckberoende gör att du kan variera hur mycket bläck du lägger ut och hur brett med hur snabbt, med vilket tryck och vilken vinkel på pennan du skriver - du kan till och med vända den upp och ner och skriva extremt tunt när du till exempel vill peta in kommentarer i annan text. Så är en reservoarpenna svårskriven eller flexibel? Det är naturligtvis en subjektiv bedömning.

Själv tycker jag friheten att välja bland tusentals bläck eller för den delen blanda egna färger är superkul, och det är bara reservoarpennor som tillåter det.

Vi har skrivit i många tusen år. Reservoarpennan och kolstiftet ligger nära ursprungen, men det intressantaste är nog att konstatera att istället för att konvergera mot en optimal lösning har istället penntekniken tvärtom breddats till ett enormt brett utbud. För vi är olika, med olika preferenser och behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

och det är bara reservoarpennor som tillåter det.

Använder själv inte rollerball men är rätt säker på att det går att byta bläck i vissa rollerball refills. Sen om det är ett hack vet jag inte, var rätt länge sen jag läste nåt om det.
😊

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.