Permalänk

Köpråd begagnad speldator

Jag är ute efter köpråd för en speldator till min son. Han är 9 år och spelar en del nya spel på min dator som han gillar. Han behöver nog därför en någorlunda skaplig dator för just spel tänker jag.

Jag kan ganska ok kunskap när det kommer till att bygga själv men det känns svårt att plocka ihop nya komponenter och ändå begränsa priset. När jag kollar begagnat så verkar det uteslutande vara grafikkortet som får priset att dra iväg (säkert så med nya också förvisso). Tänker mig ett pris (begagnat) mellan 3500 - 5500:-.

Hur hade ni resonerat? Hade ni köpt en begagnad komplett dator eller köpt enstaka komponenter? Var hade ni i så fall letat förutom här på marknaden? Tradera? Blocket?

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag hade slängt upp en köpesannons här på marknaden.
Du kan ju leta en äldre dator utan grafikkort, typ Intel 4000/5000 serien för 1500-2000kr, och komplettera med något enklare grafikkort. Tex https://www.webhallen.com/se/product/300519-ASUS-GeForce-GTX-...
Det borde ju kunna funka i något år i alla fall.

Tyvärr är det ganska dystra hårdvarutider. En enkel sökning på tradera tyder på att även begagnatpriserna är helt bananas, åtminstone där.

Skulle ett normalt år säga håll lite koll under black friday, men det känns som att alla tecken pekar på att det blir den sämsta hårdvarurean på många år. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunaspice:

Jag är ute efter köpråd för en speldator till min son. Han är 9 år och spelar en del nya spel på min dator som han gillar. Han behöver nog därför en någorlunda skaplig dator för just spel tänker jag.

Jag kan ganska ok kunskap när det kommer till att bygga själv men det känns svårt att plocka ihop nya komponenter och ändå begränsa priset. När jag kollar begagnat så verkar det uteslutande vara grafikkortet som får priset att dra iväg (säkert så med nya också förvisso). Tänker mig ett pris (begagnat) mellan 3500 - 5500:-.

Hur hade ni resonerat? Hade ni köpt en begagnad komplett dator eller köpt enstaka komponenter? Var hade ni i så fall letat förutom här på marknaden? Tradera? Blocket?

Tack!

Beror helt på hur bra du vill ha och vad du spelar jag hade gjort såhär för billigaste möjliga med ett GTX 970 från Tradera för runt 1000kr hade hållt mig borta från begagnat pga win 11 kompatibel, plus garantier

Om du har lite mer att spendera och vill framtidssäkra

Största problemet just nu är tillgängliga grafikkort men ett GTX 970 bör du kunna klara dig på ett tag eller 1060 3gb eller liknande 😊
Windows licens kan man få för en 50 lapp