Displayport till USB-C/mini displayport 144hz 1440p

Permalänk

Displayport till USB-C/mini displayport 144hz 1440p

Ja, det ska ju inte vara lätt inte, bland alla dessa kablar och certifieringar hit och dit.
Men här brukar ni ha stenkoll

Två laptops ska kopplas in i en 1440p@144hz skärm (DisplayPort) om vart annat.

Dator1: Är lite modernare och har usb-c. Här spelas det en del CSGO och då vill man kunna köra 1440p@144hz.
Dator2: Lite äldre, har en mini-DisplayPort.

Då jag inte lyckats hitta någon Mini DisplayPort (Hane) till USB-C (hona) adapter så har jag börjat kolla på DisplayPort till MiniDisplayport-kabel från skärmen och sedan en USB-C (hane) till MiniDisplayPort (hona) adapter likt denna i länken nedan:

https://cdon.se/hemelektronik/nordic-usb-c-till-mini-displayp...

Så nu har jag tre frågor:
1. Är detta den smidigaste lösningen baserat på mitt önskemål
2. Vilken kabel ska jag välja som ska gå från skärmen för att klara av 1440p@144hz? (2m räcker)
3. Fungerar adaptern som jag länkat för 1440p@144hz?

Tack på förhand! <3

Visa signatur

Walk the streets, what do I see, Shit on legs approaching me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av röksvamp:

1. Är detta den smidigaste lösningen baserat på mitt önskemål

Om skärmen har två DP-ingångar så skulle jag rekommendera att undvika adaptrar och bara köra med två kablar, en mDP->DP-kabel samt en USB-C->DP-kabel. Varje adapter du lägger till i kedjan ökar risken för att det blir problem. Men om du bara vill ha en kabel så är din lösning troligtvis den bästa.

Skrivet av röksvamp:

2. Vilken kabel ska jag välja som ska gå från skärmen för att klara av 1440p@144hz? (2m räcker)

Det finns två olika DP-kablar: Standard samt DP8K (det finns även RBR, den sämsta certifieringen, men såna kablar finns normalt inte att köpa). DP8K är egentligen overkill för 1440p@144Hz, men med en DP8K-certifierad kabel så vet du att i alla fall kabeln klarar det. Annars ska vilken Standard-kabel som helst fungera, d.v.s. vilken DP-kabel som helst, i alla fall i teorin.

Notera att många kablar säljs som DisplayPort 1.2 eller 1.4. DP-kablar har inte versionsnummer utan bara olika certifieringar, så detta är egentligen bara marknadsföring och ingen garanti för vad kabeln faktiskt klarar.

Skrivet av röksvamp:

3. Fungerar adaptern som jag länkat för 1440p@144hz?

Det anges att den ska klara 21,6Gbps, d.v.s. HBR2-bandbredd (DP 1.2), vilket är tillräckligt för 1440p@144Hz. Och bara det faktum att bandbredden faktiskt anges är ett bra tecken för att det troligtvis stämmer, tillverkarna struntar allt för ofta i att ange sånt.

Permalänk
Skrivet av perost:

Om skärmen har två DP-ingångar så skulle jag rekommendera att undvika adaptrar och bara köra med två kablar, en mDP->DP-kabel samt en USB-C->DP-kabel. Varje adapter du lägger till i kedjan ökar risken för att det blir problem. Men om du bara vill ha en kabel så är din lösning troligtvis den bästa.
Det finns två olika DP-kablar: Standard samt DP8K (det finns även RBR, den sämsta certifieringen, men såna kablar finns normalt inte att köpa). DP8K är egentligen overkill för 1440p@144Hz, men med en DP8K-certifierad kabel så vet du att i alla fall kabeln klarar det. Annars ska vilken Standard-kabel som helst fungera, d.v.s. vilken DP-kabel som helst, i alla fall i teorin.

Notera att många kablar säljs som DisplayPort 1.2 eller 1.4. DP-kablar har inte versionsnummer utan bara olika certifieringar, så detta är egentligen bara marknadsföring och ingen garanti för vad kabeln faktiskt klarar.
Det anges att den ska klara 21,6Gbps, d.v.s. HBR2-bandbredd (DP 1.2), vilket är tillräckligt för 1440p@144Hz. Och bara det faktum att bandbredden faktiskt anges är ett bra tecken för att det troligtvis stämmer, tillverkarna struntar allt för ofta i att ange sånt.

Tack för snabbt svar!
Tyvärr sitter där bara en DP port i skärmen.

Då antar jag att denna kabeln borde fungera då?
https://cdon.se/hemelektronik/alogic-ultra-mini-displayport-t...

Visa signatur

Walk the streets, what do I see, Shit on legs approaching me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av röksvamp:

Antagligen. Den är inte certifierad vad jag kan se, men tillverkaren säger att den ska klara 32,4 Gbps (HBR3) vilket är ungefär dubbelt så mycket som 2560x1440@144Hz behöver.

Permalänk
Skrivet av perost:

Antagligen. Den är inte certifierad vad jag kan se, men tillverkaren säger att den ska klara 32,4 Gbps (HBR3) vilket är ungefär dubbelt så mycket som 2560x1440@144Hz behöver.

Hittade ingen mini-DP till DP med DP8K certifiering när jag kikade runt. Har du någon aning om vart man köper en sådan?

Visa signatur

Walk the streets, what do I see, Shit on legs approaching me!

Permalänk
Medlem

Ivanky har mini dp till dp som stödjer åtminstone 4k 60hz som funkar bra för mig. Samma kabel ska ha stöd för 2k 165hz enligt specifikationen.

Vet inte om certifiering, men kan intyga att den fungerar som den marknadsförs, som alla deras kablar jag testat. Går att hitta på amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av röksvamp:

Hittade ingen mini-DP till DP med DP8K certifiering när jag kikade runt. Har du någon aning om vart man köper en sådan?

Det är möjligt att det helt enkelt inte finns någon DP8K-certifierad mDP-DP eftersom såna kablar är lite mer ovanliga.