Intel Core i9-12900K och Core i5-12600K "Alder Lake"

Permalänk
Medlem

Är detta någonting som ni som köpt 12 serien märkt av?

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Permalänk
Medlem

Varför döpte Intel de inte till i10 nu när de lyckats gå ner till 10nm tech?

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Är detta någonting som ni som köpt 12 serien märkt av?

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

kommer inte ihåg mitt steamlösenord, men här kommer problemet, steam captcha verkar inte funka.

Lösningen var att resetta lösenordet på 11700k:an. Captcha funkade direkt. Blir att stänga av e kärnorna även när man ska "desktops"då.

Ha, skulle starta gta5 å så får jag meddelande att rockstar inte svarar... känns som alderlake symptom när rockstar svarar på 11an...

Forza Horizon 5 startar inte heller, säger att att jag ska uppdatera grafikdrivvisarna men har senaste å sen händer inget, löste det till slut.

lade till lösningen på problemet
Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Är detta någonting som ni som köpt 12 serien märkt av?

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Inget jag märkt av med W11, men sen spelar jag heller inte något av spelen i listan...
Jag lyckas dock inte få igång skärmklippsverktyget. Det går bara inte. Vet ej om det är W11 eller prollens fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Inget jag märkt av med W11, men sen spelar jag heller inte något av spelen i listan...
Jag lyckas dock inte få igång skärmklippsverktyget. Det går bara inte. Vet ej om det är W11 eller prollens fel.

Jag kör Windows 10 på min 12700K och har kunnat använda Skärmklipp. Integreringen mellan skärmklipp och Dropbox fungerade också som den skulle. Kan såklart vara något relaterat till ändringarna i Alder lake men inte något som påverkat mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweHam:

Jag kör Windows 10 på min 12700K och har kunnat använda Skärmklipp. Integreringen mellan skärmklipp och Dropbox fungerade också som den skulle. Kan såklart vara något relaterat till ändringarna i Alder lake men inte något som påverkat mig

Okej, tack!
Ja, det är något lurt...

Permalänk
Skrivet av chksix:

Varför döpte Intel de inte till i10 nu när de lyckats gå ner till 10nm tech?

Därför att I7 redan är upptaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Har bara gjort lite snabba Cinebench R20 och den går upp i 86-87 grader som max. Kan tänka mig att den blir riktigt varm i dåligt ventilerade chassin!

Får out of the box 739 i single core och 10100 i multi core poäng, behöver se över inställningarna i bios.

Bilder på hur NH-D15 sitter på ett Asus tuf z690-plus wifi d4
http://www.bilddump.se/bilder/20211109233425-2a00:801:2d2:af1...
http://www.bilddump.se/bilder/20211109233702-2a00:801:2d2:af1...

Rigg
http://www.bilddump.se/bilder/20211109233822-2a00:801:2d2:af1...

Windows 11
Noctua NH-D15 med kit för 1700 sockel, fläktar går max 60% upp till 90 grader
12900k
32gb ddr4 g-skill 3600mhz cl 16
Asus tuf z690-plus wifi d4
Asus tuf 3080 ti gaming
Fractal torrent med 4st arctic p14 fläktar och 2st fractal 180mm, fläktar går i 35%
Be quiet dark power pro 12 1500w

Hej har du hunnit testa mera?Tänkte på hur temperaturer ligger vid den alldagliga användningen,eller böt du ut noctuan direkt?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Hej har du hunnit testa mera?Tänkte på hur temperaturer ligger vid den alldagliga användningen,eller böt du ut noctuan direkt?

120mm aio är tillräckligt bra för en 12700k som var upplåst i spel/skrivbords användning.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

https://imgur.com/a/MVl3IAN

Kan någon lära mig hut vad som är enklast att ladda upp bilder med på forumet...

Jag har iaf testat lite cinebench nu med 12900K och Gigabyte aorus elite DDR4 @ 3200.

Temperatur mellan rums temp och 70 grader.

Kylare är ett EKWB vattenblock med LGA1700 backplate.
https://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3830046996879.pdf

Funkar galant enligt mig och är supernöjd.

___

Innan jag kom igång däremot så var jag tvungen att uppdatera bios från version F1 till F3 för att slippa felmeddelandet:

inaccessible boot device

Hoppas det bara va jag som inte kunde hitta mina diskar på mitt nya moderkort...

Nu blir det bf2042.

Visa signatur

🎮 → 12900K • Z690 • 32GB, 3200mhz • 3080 TUF OC • EKWB Hardtubes
🖥️ → Odyssey G9 49" 240 hz
⌨️ → GMMK Pro 75%
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → SS Nova pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken111:

https://imgur.com/a/MVl3IAN

https://imgur.com/a/MVl3IAN

Kan någon lära mig hut vad som är enklast att ladda upp bilder med på forumet...

Jag har iaf testat lite cinebench nu med 12900K och Gigabyte aorus elite DDR4 @ 3200.

Temperatur mellan rums temp och 70 grader.

Kylare är ett EKWB vattenblock med LGA1700 backplate.
https://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3830046996879.pdf

Funkar galant enligt mig och är supernöjd.

___

Innan jag kom igång däremot så var jag tvungen att uppdatera bios från version F1 till F3 för att slippa felmeddelandet:

inaccessible boot device

Hoppas det bara va jag som inte kunde hitta mina diskar på mitt nya moderkort...

Nu blir det bf2042.

Imgur fungerar bra, men:
1. Ta upp menyn (högerklick/long-press)
2. Visa bild
3. Kolla adressfältet
4. Verifiera att adressen slutar på png/jpg/...
5. Kopiera adressen till bilden från adressfältet
6. Öppna stora redigeraren när du skapar forumpost (t.ex. genom att klicka på förhanssgranska-knappen, redigera går också bra i efterhand)
7. Klicka på vart i meddelandet du vill ha bilden (flytta markören)
8. Klicka på ’infoga bild’-knappen
9. Klistra in adressen i den rutan som kommer upp

Imgbb och andra finns såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Hej har du hunnit testa mera?Tänkte på hur temperaturer ligger vid den alldagliga användningen,eller böt du ut noctuan direkt?

Testat spela lite age of empires 4 med youtube i bakgrunden och kommer upp i ca 55-57 grader på cpu. Väntar med att byta kylning då min normala användning inte stressar datorn så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Och du har en gigantisk L3 som kommer äta upp det mesta/allt av den besparingen. Jag tror du underskattar hur mycket kisel vi pratar om här och antalet transistorer som ska drivas (även om SRAM är rätt strömsnålt). Strömförbrukning när endast en kärna används kan mycket väl komma att bli högre på V-cache modellerna än vanliga Zen 3.

Är inte så enkelt. Bara kolla på nVidia som för några år sedan började lansera monsterstora chip, men ändå med stor marginal klådde AMD när det kom till energieffektivitet - trotts att AMD hade mycket mindre chip / betydligt färre transistorer i sina gpu'er.

...eller Apple som har flera gigabyte på samma package som sitt M1 chip. Vad blir effekten av att de lägger sitt ram i samma package? Mindre effektförbrukning än om minnet legat längre bort.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Är inte så enkelt. Bara kolla på nVidia som för några år sedan började lansera monsterstora chip, men ändå med stor marginal klådde AMD när det kom till energieffektivitet - trotts att AMD hade mycket mindre chip / betydligt färre transistorer i sina gpu'er.

...eller Apple som har flera gigabyte på samma package som sitt M1 chip. Vad blir effekten av att de lägger sitt ram i samma package? Mindre effektförbrukning än om minnet legat längre bort.

Stora chip går att klocka lägre, man har mer resurser, så vanligen behövs inte samma frekvenser. Dessutom skulle effekten bli extrem om man klocka de så stora chip lika högt

Permalänk
Medlem

Har nu fått hem och testat 12700k, verkar kylas riktigt bra med Noctua NH-U12A Chromax Black i spelen jag testat.

Har dock problem med mina ram som vägrar klockas över 2500Mhz, datorn bootar inte så fort jag går över den hastigheten. Jag har uppdaterat till senaste BIOS och testat mig fram med olika timings osv men kommer ingen vart

Någon som har någon idé om vad som kan vara felet och kan hjälpa mig?

Specs:
ASUS PRIME Z690M-PLUS D4
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Svart B
Intel Core i7 12700K 3.6 GHz 25MB
RTX 2080 MSI TRIO

Visa signatur

PC: i7-12700K • Z690M-PLUS D4 • 32GB, 3200mhz • ASUS RTX3090 TUF
Monitor: LG 38'' UltraGear 38GN950

Permalänk
Medlem
Skrivet av floiyd:

Har nu fått hem och testat 12700k, verkar kylas riktigt bra med Noctua NH-U12A Chromax Black i spelen jag testat.

Har dock problem med mina ram som vägrar klockas över 2500Mhz, datorn bootar inte så fort jag går över den hastigheten. Jag har uppdaterat till senaste BIOS och testat mig fram med olika timings osv men kommer ingen vart

Någon som har någon idé om vad som kan vara felet och kan hjälpa mig?

Specs:
ASUS PRIME Z690M-PLUS D4
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Svart B
Intel Core i7 12700K 3.6 GHz 25MB
RTX 2080 MSI TRIO

2500? du menar 5000mt/s med gear 2? Ganska högt med ddr4 även med gear 2 säker på att de klarar av det?
Min 12700k verkar inte gå ett enda steg över xmp 3200cl14gear1.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Stora chip går att klocka lägre, man har mer resurser, så vanligen behövs inte samma frekvenser. Dessutom skulle effekten bli extrem om man klocka de så stora chip lika högt

Effekten är ointressant, vi bryr oss om effektivitet, vilket kan mätas på lite olika vis, men exempelvis Wh per beräkningsjobb.
Finns många exempel genom historien där törstiga cpu'er haft hög effektivitet, eftersom de haft motsvarande högre prestanda.

Effektiviteten sänks mycket om cpu'n sitter och väntar på data från minnet - alla delarna sitter och slukar energi utan att något blir gjort - helt wasted.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Effekten är ointressant, vi bryr oss om effektivitet, vilket kan mätas på lite olika vis, men exempelvis Wh per beräkningsjobb.
Finns många exempel genom historien där törstiga cpu'er haft hög effektivitet, eftersom de haft motsvarande högre prestanda.

Effektiviteten sänks mycket om cpu'n sitter och väntar på data från minnet - alla delarna sitter och slukar energi utan att något blir gjort - helt wasted.

Nu får du nog förklara dig, hur kan effekten inte vara intressant när vi diskuterar effektivitet?

Det är ju bokstavligen en del av enheten vi landar i: Wh/op = Energi per operation

Effektiviteten blir ju ett mått på energi, och ställt mot prestandan

Prestandan styrs ju nästan linjärt av klockfrekvensen, energianvändning blir ofta exponentiell i förhållande till klockfrekvensen

Därför är det viktigt att inte klocka för högt, mer prestanda absolut, men effektiviteten kommer framförallt vid låg frekvens

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Är inte så enkelt. Bara kolla på nVidia som för några år sedan började lansera monsterstora chip, men ändå med stor marginal klådde AMD när det kom till energieffektivitet - trotts att AMD hade mycket mindre chip / betydligt färre transistorer i sina gpu'er.

Det hade dock mer att göra med att AMD klockade sina arkitekturer till skyarna för att kunna konkurera. Menar du att AMD kommer sänka frekvensen på Zen 3 V-cache varianterna för att på så sätt öka effektiviteten och därmed tappa potentiell prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu får du nog förklara dig, hur kan effekten inte vara intressant när vi diskuterar effektivitet?

Det är ju bokstavligen en del av enheten vi landar i: Wh/op = Energi per operation

Effektiviteten blir ju ett mått på energi, och ställt mot prestandan

Prestandan styrs ju nästan linjärt av klockfrekvensen, energianvändning blir ofta exponentiell i förhållande till klockfrekvensen

Därför är det viktigt att inte klocka för högt, mer prestanda absolut, men effektiviteten kommer framförallt vid låg frekvens

Du missförstår mig, det var i svar på att du pratade om effekt och stora chip. Man får ju hoppas att det stora chippet inte bara är stort för syns skull, så att det skulle öka totala effekten att göra ett chip större är ju helt ointressant om det också ökar prestandan att göra chippet större - dvs om chippet är 10% större, och har 10% högre prestanda, och drar 10% mer effekt så är det ju inte relevant. Så när jag sa att effekt inte är relevant menade jag i specifikt det scenario du målade upp. Är väl ganska logiskt att jag spann vidare på den röda tråden du lagt ut..?

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Det hade dock mer att göra med att AMD klockade sina arkitekturer till skyarna för att kunna konkurera. Menar du att AMD kommer sänka frekvensen på Zen 3 V-cache varianterna för att på så sätt öka effektiviteten och därmed tappa potentiell prestanda?

Det hade mycket att göra med att nVidia hade mycket bättre komprimering så att färre bitar färdades över bussen - för som jag sa tidigare så kostar det mycket energi att skyffla runt data kontra att göra beräkningar. Men min poäng är fortfarande bara att det inte är självklart att en större cache sänker beräkningskapacitet per Wh, så komprimering är inte den riktning jag ville styra samtalet för det kommer nog inte vara aktuellt här, utan bara ett exempel på att man ej bör överförenkla.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Du missförstår mig, det var i svar på att du pratade om effekt och stora chip. Man får ju hoppas att det stora chippet inte bara är stort för syns skull, så att det skulle öka totala effekten att göra ett chip större är ju helt ointressant om det också ökar prestandan att göra chippet större - dvs om chippet är 10% större, och har 10% högre prestanda, och drar 10% mer effekt så är det ju inte relevant. Så när jag sa att effekt inte är relevant menade jag i specifikt det scenario du målade upp. Är väl ganska logiskt att jag spann vidare på den röda tråden du lagt ut..?

Fair enough!

Jag menade mer att effekten kan bli så hög på ett stort chip att det blir svårt att kyla eller ens strömmata, och därför inte klockas lika högt som små chip vanligen

Finns ju andra saker än prestanda som påverkas alltså

Tror vi tycker ganska lika om dessa saker, jag ville bara förklara lite om varför stora chip oftare är mer energieffektiva, men de har sällan samma prestanda per area eller per transistor i gengäld

Det går att göra energieffektiva små chip också såklart (Polaris a.k.a RX 480 till exempel) men då lämnar man ofta en hel del prestanda på bordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Det hade mycket att göra med att nVidia hade mycket bättre komprimering så att färre bitar färdades över bussen - för som jag sa tidigare så kostar det mycket energi att skyffla runt data kontra att göra beräkningar.

Det hade betydligt mer att göra med vart på V/F kurvan för respektive kort Nvidia/AMD klockade korten. Även om minnessystemet var del av det. Nvidia korten klockade högre även före Maxwell, helt enkelt har Nvidia haft arkitekturer/design mer lämpad för högre frekvenser under den här eran. Hade Hawaii klockats runt 850Mhz hade det varit ett betydligt effektivare kort, men då hade det också hamnat strax över 770 i prestandan. Det var runt de frekvenserna AMD först introducerade GCN trots allt.

I princip alla AMDs 28nm kort såg stora vinster på att sänka frekvenserna 10%~, betydligt större än vad kepler/maxwell såg. Det betyder att korten satt på en brantare sektion av V/F kurvan, dvs AMD hade pushat korten längre än vad Nvidia gjort. Se bara på skillnaden melan Fury X och Nano. Man klockade allt till bristningsgränsen och kastade effektivitet ut ur fönstret med X medans Nano har liknande siffror som Maxwell. Du betalade nästan 2x effekt mot 10-20% prestanda.

Maxwells effektivitet går också åt helvete om man börjar dra i spakarna. Med moddat bios och 1400MHz+ på ett 980 Ti börjar tom Fury X se ut som ett effektivt kort. Men Nvidia behövde inte pusha Maxwell, för AMDs arkitektur kunde inte hänga med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Nåväl 8Ghz med 12900K var fejk men detta är inte fejk vi har våran svenska överklockare "Elmor" som gör 7544Mhz med flytande helium... Grymt Jobbat mannen får se om jag ger mig in i matchen ska inhandla 2 stycken 12900K o köra på flytande kväve hoppas se minst 7.1-7.3GHZ med bra Batch på cpu´n

https://www.youtube.com/watch?v=KQ2AJ_1dsG0

Jag är mer imponerad över att Intel klarar helium. Det har de haft stora problem med efter P4.
7.2Ghz med Kväve hade varit rejält intressant dock. Jag kan möjligen skramla fram några flaskor vid behov

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Jag är mer imponerad över att Intel klarar helium.

Alla hobby LN2 överklockare gråter förmodligen i så fall. LN2 kan man ju faktiskt pyssla med som privatperson, men helium får du ha sponsring om du ska ha råd att göra mer än starta datorn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Alla hobby LN2 överklockare gråter förmodligen i så fall. LN2 kan man ju faktiskt pyssla med som privatperson, men helium får du ha sponsring om du ska ha råd att göra mer än starta datorn!

Oj, gjorde en grov miss där. Jag kan INTE skramla fram Helium. Däremot LN2.

Det som är mer intressant för mig är att denna är en av de få Intel-proppar som vad det ser ut klarar Helium. Vilket var mer av en AMD grej förut.

Ibland vet jag inte ens vad jag svarar på. Helium = Svårt, LN2 svårt men möjligt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fair enough!

Jag menade mer att effekten kan bli så hög på ett stort chip att det blir svårt att kyla eller ens strömmata, och därför inte klockas lika högt som små chip vanligen

Finns ju andra saker än prestanda som påverkas alltså

Tror vi tycker ganska lika om dessa saker, jag ville bara förklara lite om varför stora chip oftare är mer energieffektiva, men de har sällan samma prestanda per area eller per transistor i gengäld

Det går att göra energieffektiva små chip också såklart (Polaris a.k.a RX 480 till exempel) men då lämnar man ofta en hel del prestanda på bordet

Desto större chippet är desto lättare är det att kyla - desto mindre desto svårare - men jag fattar vad du menar i teorin.
Finns inga problem* med att strömmata stora chip heller, om jag inte missförstår vad du syftar på. (*som inte smarta ingenjörer har löst i massa produkter redan.)
I vilket fall kör AMD chiplets, vilket gör det ännu lättare att lösa både punkterna ovan.

Ja vi tycker nog ändå 95% samma. Min ursprungspoäng kan ju egentligen sammanfattas med "det måste inte nödvändigtvis vara så, tänk till exempel på...". Så vem som helst av oss kan ju ha rätt eller fel - jag ville bara behålla en hälsosam skopa försiktighet i slutsatserna.

Med andra ord tycker jag det har varit en bra debatt.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Det hade betydligt mer att göra med vart på V/F kurvan för respektive kort Nvidia/AMD klockade korten. Även om minnessystemet var del av det. Nvidia korten klockade högre även före Maxwell, helt enkelt har Nvidia haft arkitekturer/design mer lämpad för högre frekvenser under den här eran. Hade Hawaii klockats runt 850Mhz hade det varit ett betydligt effektivare kort, men då hade det också hamnat strax över 770 i prestandan. Det var runt de frekvenserna AMD först introducerade GCN trots allt.

I princip alla AMDs 28nm kort såg stora vinster på att sänka frekvenserna 10%~, betydligt större än vad kepler/maxwell såg. Det betyder att korten satt på en brantare sektion av V/F kurvan, dvs AMD hade pushat korten längre än vad Nvidia gjort. Se bara på skillnaden melan Fury X och Nano. Man klockade allt till bristningsgränsen och kastade effektivitet ut ur fönstret med X medans Nano har liknande siffror som Maxwell. Du betalade nästan 2x effekt mot 10-20% prestanda.

Maxwells effektivitet går också åt helvete om man börjar dra i spakarna. Med moddat bios och 1400MHz+ på ett 980 Ti börjar tom Fury X se ut som ett effektivt kort. Men Nvidia behövde inte pusha Maxwell, för AMDs arkitektur kunde inte hänga med.

Ja ingenting du har sagt är ju fel, så mitt val av exempel haltar en aning, men ingenting jag har sagt är fel heller... att det är många faktorer som samspelar varför man inte ska dra snabba slutsatser var ju min huvudpoäng, och att minneshantering drar mycket energi min sekundärpoäng som jag stöttade försiktighetsargumentet på.

Ursprungsdiskussionen jag startade jämför trotts allt två chip med samma frekvens och arkitektur, men med skillnad när det kommer till cacheminnet. Jag var aldrig min avsikt att påstå att bra minneshantering är så magiskt bra att frekvens blir oviktigt.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Desto större chippet är desto lättare är det att kyla - desto mindre desto svårare - men jag fattar vad du menar i teorin.
Finns inga problem* med att strömmata stora chip heller, om jag inte missförstår vad du syftar på. (*som inte smarta ingenjörer har löst i massa produkter redan.)
I vilket fall kör AMD chiplets, vilket gör det ännu lättare att lösa både punkterna ovan.

Ja vi tycker nog ändå 95% samma. Min ursprungspoäng kan ju egentligen sammanfattas med "det måste inte nödvändigtvis vara så, tänk till exempel på...". Så vem som helst av oss kan ju ha rätt eller fel - jag ville bara behålla en hälsosam skopa försiktighet i slutsatserna.

Med andra ord tycker jag det har varit en bra debatt.

Jag menade i aspekten att om du vill köra ett stort chip (≈800mm) med motsvarande effekt per area som många mindre chip och de i mellanklassen så skulle effekten bli långt över 500W kanske till och med dubbla det. Då börjar det bli problem ganska snabbt, titta bara på Nvidias 3000-serie som ’bara’ drar 300-400

Då blir det varmt i hela chassit och strömmatningen går såklart att lösa men blir dyrt och redan 3000-serien hade ju sina problem både sett till PSU och på korten i sig

Därför menar jag att det nästan automatiskt blir bättre prestanda per watt på stora chip, det är helt enkelt dyrt och problematiskt att klocka dem lika högt som mindre chip

Permalänk
Skrivet av DST:

2500? du menar 5000mt/s med gear 2? Ganska högt med ddr4 även med gear 2 säker på att de klarar av det?
Min 12700k verkar inte gå ett enda steg över xmp 3200cl14gear1.

Same for me!

Visa signatur

🎮 → 12900K • Z690 • 32GB, 3200mhz • 3080 TUF OC • EKWB Hardtubes
🖥️ → Odyssey G9 49" 240 hz
⌨️ → GMMK Pro 75%
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → SS Nova pro Wireless