Spotify satsar på ljudböcker

Permalänk
Melding Plague

Spotify satsar på ljudböcker

Streamingtjänsten utökar från musik och podcast till ljudböcker genom förvärv av ljudboksdistributören Findaway.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan jag få en prenumeration mindre genom att konsumera ljudböcker i spotify istället för Nextory så gärna för mig.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Har aldrig lyssnat på en ljudbok i hela mitt liv, men lyssnar dagligen på Spotify så kanske testar en bok....

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk

Drömmen. Spotify gör helt rätt i detta förvärv enligt mig, bravo!

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

Yes! Är sällanlyssnare på böcker, men vore skönt att ha t ex i bilen vid långresor. Håller tummarna för att utbudet blir åtminstone hyfsat (Plex, jag tittar på dig med ditt försök att erbjuda filmer).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Kanon. För en person som konsumerar väldigt mycket ljudböcker så är detta bra nyheter

Permalänk
Medlem

Jag testade Storytel men tyckte det va ganska meh jämfört med Audible, mycket dyrare också.

Om man kan få ljudböcker för samma pris som vanliga Spotify så kanske jag kan prenumerera igen.

Permalänk
Medlem

Ljudböcker är bra, men tycker kostnaden är på tok för hög för det man får.
Ska bli intressant att se detta förvärv och vad det kan göra för konkurrensen.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kan dom inte börja med film och serier också? Fullt utbud 200kr/månad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Kan dom inte börja med film och serier också? Fullt utbud 200kr/månad

Glöm inte spel =P

Permalänk
Medlem

Det är ju bra, men bara om de inte höjer priset igen! Jag lyssnar inte på poddar utan bara musik, och ljudböcker är jag inte intresserad av. Så att betala extra för det utbudet också är inte så roligt om man inte nyttjar det.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Är alldeles för långt inne i Audible-träsket för att jag ska helt gå över till Spotify för just ljudböcker. Gissar på att spotifys utbud för fantasy och science fiction inte heller kommer vara speciellt stort.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Glöm inte spel =P

Jag menade det seriöst alltså...

Tänk dig liknande kvalitet och utbud som Spotify har för musik, men för film och serier

Slippa ha 7 olika streamingtjänster och de ändå inte har filmen man vill ha, eller saknar den säsongen där avsnittet du ville se fanns

Är det några som lyckats med streaming så är det Spotify än så länge. Till och med med gratis abonnemang?!

Hoppas det är nästa steg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det är ju bra, men bara om de inte höjer priset igen! Jag lyssnar inte på poddar utan bara musik, och ljudböcker är jag inte intresserad av. Så att betala extra för det utbudet också är inte så roligt om man inte nyttjar det.

Känns ju som att poddar och ljudböcker inte kostar lika mycket för att färre använder dem (gissning)

Om det skalar upp sig över tid så borde se bryta ut dem till tilläggstjänster istället, håller med

Permalänk
Medlem

Att tro att de kommer erbjuda det i samma kostnad som nu är nog naivt, de har ju inte gjort uppköpet för att vara snälla utan för att tjäna mer pengar

Jag hade gärna kört Spotify då jag tycker det är bästa ljudtjänsten, men gillar inte att dom bakar in podcasts.

Och familjeabb kostar 189, för 199 får jag i Apple One ATV+, Apple Arcade och 200gb iCloud lagring för bara 10kr mer.
(Men blir tokig på deras musik-tjänst, så får se hur jag gör)

Saknar podden Kompaniet, men som grinig gammal gubbe som jag är så vägrar jag ha en app bara för en specifik podcast när jag redan har en bra poddspelare.

Permalänk
Medlem

Antar att detta blir ytterligare ett köp som vi musiklyssnare måste finansiera. Stör mig oerhört att jag får poddar nerkörda i halsen bara av att starta appen. Förväntar mig prishöjning inom kort likt tidigare uppköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Att tro att de kommer erbjuda det i samma kostnad som nu är nog naivt, de har ju inte gjort uppköpet för att vara snälla utan för att tjäna mer pengar

Jag hade gärna kört Spotify då jag tycker det är bästa ljudtjänsten, men gillar inte att dom bakar in podcasts.

Och familjeabb kostar 189, för 199 får jag i Apple One ATV+, Apple Arcade och 200gb iCloud lagring för bara 10kr mer.
(Men blir tokig på deras musik-tjänst, så får se hur jag gör)

Saknar podden Kompaniet, men som grinig gammal gubbe som jag är så vägrar jag ha en app bara för en specifik podcast när jag redan har en bra poddspelare.

Men detta verkar ju inte vara ett uppköp för en distributionstjänst snarare än rent innehåll. Den tjänsten bör ju fortsätta rulla och generera sina egna intäkter? Och Spotify kan nog få bra deals i bulk på existerande innehåll som distributören redan har

Permalänk
DingDongerMcDongface

I teorin skulle jag hur gärna som helst se en integration med ljudböcker i Spotify, förutsatt att det görs bra. Deras UI för podcast-innehåll har jag upplevt som riktigt buggigt i appen, till den grad att jag tillslut gav upp och flyttade till annan tjänst för podcasts. Innehåll och följda poddar uppdaterades inte, vissa försvann och mot slutet var hela min podcast-vy helt tom och gick inte att uppdatera. Lyckades inte åtgärda det varken genom ominstallation eller byte av telefon så jag ruttnade tillslut.

Att faktiskt lyssna var däremot inga problem alls. Det blir intressant att se var detta leder och vilket utbud de får

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ljudböcker är bra, men tycker kostnaden är på tok för hög för det man får.
Ska bli intressant att se detta förvärv och vad det kan göra för konkurrensen.

Alltså är det egentligen det?
Vad kostar böcker/ljudböcker i bokhandel.

Kan inte behövs värst många besök ditt innan din månadskostnad är blir billigare om du söker AA böcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns ju som att poddar och ljudböcker inte kostar lika mycket för att färre använder dem (gissning)

Om det skalar upp sig över tid så borde se bryta ut dem till tilläggstjänster istället, håller med

Skrivet av Dhanjel:

Att tro att de kommer erbjuda det i samma kostnad som nu är nog naivt, de har ju inte gjort uppköpet för att vara snälla utan för att tjäna mer pengar

Jag hade gärna kört Spotify då jag tycker det är bästa ljudtjänsten, men gillar inte att dom bakar in podcasts.

Och familjeabb kostar 189, för 199 får jag i Apple One ATV+, Apple Arcade och 200gb iCloud lagring för bara 10kr mer.
(Men blir tokig på deras musik-tjänst, så får se hur jag gör)

Saknar podden Kompaniet, men som grinig gammal gubbe som jag är så vägrar jag ha en app bara för en specifik podcast när jag redan har en bra poddspelare.

Skrivet av blitzsnake:

Antar att detta blir ytterligare ett köp som vi musiklyssnare måste finansiera. Stör mig oerhört att jag får poddar nerkörda i halsen bara av att starta appen. Förväntar mig prishöjning inom kort likt tidigare uppköp.

Det kommer bli att de ökar månadskostnaden, men hoppas det dröjer. Att visa att kunden får mervärde fast den inte behöver är ett bra sätt att kunna höja priset. För de kunderna som använder hela tjänsten så är det riktigt prisvärt, men för mig som sätter igång en färdig musiklista och spelar bara på är det mindre värt. De kommer nog inte sära på olika abonnemang heller, utan allt under samma tak.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Varför inte spotify satsat på ljudböcker har jag undrat över i flera år. Finns STORA marknadsandelar att ta på det området.

Permalänk
Medlem

Helt ointresserad av ljudböcker, föredrar att läsa, gått över till Apple Music som erbjuder lossless mer värt för en ljudintresserad

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Helt ointresserad av ljudböcker, föredrar att läsa, gått över till Apple Music som erbjuder lossless mer värt för en ljudintresserad

Lossless är ju trots allt på väg att lanseras på Spotify också inom en snar framtid. För mig är det dock inte jätteviktigt eftersom majoriteten av tiden jag lyssnar så är det trådlöst. Men oavsett, nice to have även om 9 av 10 garanterat inte märker någon skillnad.

Skulle aldrig kunna byta till Apple Music pga hur mkt sämre appen är generellt jämfört med Spotify. Ingen aning om hur populär en låt eller playlist är? Inget Discover Weekly eller release radar, ingen support för multi device, m.m.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Tack gode gud!

Permalänk
Medlem

Kan ju vara bra, om de inte har reklam mitt i böckerna. Det verkar som att de har det i poddar numera? Jag trodde en podd jag lyssnar på körde någon avancerad ironi som gick mig över huvudet, men det var förmodligen reklam för Burger King, på riktigt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Lossless är ju trots allt på väg att lanseras på Spotify också inom en snar framtid. För mig är det dock inte jätteviktigt eftersom majoriteten av tiden jag lyssnar så är det trådlöst. Men oavsett, nice to have även om 9 av 10 garanterat inte märker någon skillnad.

Skulle aldrig kunna byta till Apple Music pga hur mkt sämre appen är generellt jämfört med Spotify. Ingen aning om hur populär en låt eller playlist är? Inget Discover Weekly eller release radar, ingen support för multi device, m.m.

Jag har inget problem att hitta vad jag skall lyssna på, behöver inte Spotifys handhållning även om jag förstår att vissa gillar det

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag har inget problem att hitta vad jag skall lyssna på, behöver inte Spotifys handhållning även om jag förstår att vissa gillar det

Att jag kan se mer information, har möjlighet att styra min musik från olika enheter och har fler listor att välja mellan med bättre översikt ser jag bara som utökad funktionalitet. Att Apple music är mer avskalad och således enklare för mindre avancerade användare skulle jag säga är definitionen av handhållning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Alltså är det egentligen det?
Vad kostar böcker/ljudböcker i bokhandel.

Kan inte behövs värst många besök ditt innan din månadskostnad är blir billigare om du söker AA böcker.

Det beror på vad man jämför med. Ska du köpa boken i hardcover så visst, då är det betydligt dyrare med böcker, men å andra sidan har du sedan en riktig bok som ser bra ut i bokhyllan plus att det kan vara mysigt och mer inlevelsefullt att faktiskt läsa än bok.

Köper du pocketböcker så är de väl i regel ganska billiga plus att man titt som tätt kan köpa ”3 för 2” eller liknande. Då kan det faktiskt bli dyrare med t.ex. nextory, beroende på hur mycket man läser/lyssnar per månad.

Jag hör till de som tycker att nextory m.fl. är för dyrt för hur jag konsumerar ljudböcker. Sällan jag lyssnar på fler än två böcker per månad och då blir det 60-70 kronor för att hyra en sönderkomprimerad bok.

För att inte tala om ur kasst utbudet är. Visst, gillar man dussindeckare, tantlitteratur samt tråkiga komedier är det himmelriket men för oss andra är det lite mer sparsmakat.

Med allt det sagt så beror det förstås på hur mycket man lyssnar per månad samt hur mycket man värderar bekvämligheten.

Skrivet av Ness:

Lossless är ju trots allt på väg att lanseras på Spotify också inom en snar framtid. För mig är det dock inte jätteviktigt eftersom majoriteten av tiden jag lyssnar så är det trådlöst. Men oavsett, nice to have även om 9 av 10 garanterat inte märker någon skillnad.

Du kan ändra den siffran till 9.999/10.000 förutsatt att man jämför lossless med en välgjord mp3 i 320 eller V0.

Inte ens om man går ner till t.ex. 256 kbps hör folk skillnaden, bortsett från några få med väldigt bra hörsel och ännu bättre hårdvara. Men det är när de aktivt lyssnar efter skillnader och brister i ljudet.

Med det sagt så är det inte nödvändigtvis fel att betala extra för lossless men det beror inte på att lossless är överlägsen flac utan snarare att musiktjänster komprimerat sönder mp3-versionerna och/eller använder en bättre master till losslessversionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det kommer bli att de ökar månadskostnaden, men hoppas det dröjer. Att visa att kunden får mervärde fast den inte behöver är ett bra sätt att kunna höja priset. För de kunderna som använder hela tjänsten så är det riktigt prisvärt, men för mig som sätter igång en färdig musiklista och spelar bara på är det mindre värt. De kommer nog inte sära på olika abonnemang heller, utan allt under samma tak.

Jag hoppas på tre nivåer i så fall:
free, music, premium

Annars blir det som att Tesla skulle inkludera snökedjor i alla bilar och kalla det för mervärde för alla... långt från alla vill ha de nya extra alternativen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Att jag kan se mer information, har möjlighet att styra min musik från olika enheter och har fler listor att välja mellan med bättre översikt ser jag bara som utökad funktionalitet. Att Apple music är mer avskalad och således enklare för mindre avancerade användare skulle jag säga är definitionen av handhållning.

Kanske det, men ljudet håller högre kvalitet vilket är nästan det enda som räknas för mig så länge jag kan hitta artisterna

edit. det var någon ovan som pratade om att mastrar/versioner var viktigare än vilken kodning, det kan jag hålla med om, men om mastern redan är mint så betyder kodningen eller frånvaron av den en del. Apple har dessutom förutom lossless något som heter "Apple Master" som garanterar att just mastern är en reko variant. Jag lyssnar på lurar i 10k klassen och förstärkare i 20k+ klassen, så vi pratar inte bluetooth proppar för i det fallet spelar det verkligen ingen roll.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||